Op zondag 16 juni 2024 08:50:48 schreef bprosman:

Is daar nog iets aan te redden door de cellen evt apart te kietelen/laden ?

[bijlage]

Uiteraard kun je alles gewoon gaan proberen. Ik zou dat echter wel buitenshuis en buiten de auto gaan doen.

Ik vrees dat er niets meer aan te redden valt want het kietelen door de cellen met een hogere spanning zeg maar wakker te maken werkt maar tijdelijk.

hoe vol zijn de cellen nog? wrs pikt de bms het niet meer. als de cellen onder de 2V zijn gekomen is het na een tijd liggen zo hopeloos. de cellen zo opladen kan werken, maar dan moet er stroom gaan lopen met de labovoeding. loopt er geen stroom is het vaak hopeloos met lithium cellen.

die pouch cellen zwellen op als ze te leeg lopen, ziet er hier nog goed uit.
eens afzonderlijk de cel spanningen gaan meten. mogelijks zitten ze allemaal rond 2.75V en kan je LANGZAAM weer gaan opladen

Precies, over het algemeen vertonen die duidelijk uiterlijke kenmerken van ziek zijn, deze zien er prima uit. Dat betekent niet dat je er zomaar ongelimiteerd spanning op moet knallen, maar eerst eens meten kan geen kwaad.

Ik vermoed eigenlijk dat er 1 cel is die roet in het eten gooit en leger is dan de rest.

En inderdaad: doe het buiten en desnoods afgeschermd met wat tegels die je op hun kant er om heen zet. Als het dan fout gaat blijft het redelijk beperkt.

Je moet de cellen individueel meten. Zijn ze allemaal > 0, dan valt er nog wat te redden. Dus meet met de multimeter zwart op zwart, rood op geel wat meet je dan? Volgende cel is mm-zwart op geel, mm-rood op wit. enz.

De cellen zien er uit als 4000mAh o.i.d. ALS ze te ver ontladen zijn, moet je ze "conditioneren" door ze met minder dan 0.05C weer boven de 3.0V te brengen. Dat is de officiele regel. Ik heb het vorige week zelf moeten doen en neem dan wat extra marge. Ik heb met 0.01C geladen..... Dat extra marge is hier ook wel verstandig omdat we die 4000mAh niet weten. Ook met die 3.0V neem ik extra marge. Ik laad door totdat ze zeker boven de 3.3 of 3.4V zijn. Pas dan kan ie weer aan de normale lader.

@Testman: Dit ding heeft geen BMS er in: de stromen zijn onhandelbaar groot om "door een printje" te sturen. Er is een externe lader met de balansstekker, zudat die het balanceren kan doen.

@fcapri: Ik durf het nog wel als ze minder zijn ook! Zolang er maar IETS over is. De accu van m'n pa had alle cellen op 0.4V o.i.d. En hij was heel redelijk gebalanceerd toen ze weer op 4.1V waren....

Op zondag 16 juni 2024 12:40:44 schreef rew:
Je moet de cellen individueel meten. Zijn ze allemaal > 0, dan valt er nog wat te redden. Dus meet met de multimeter zwart op zwart, rood op geel wat meet je dan? Volgende cel is mm-zwart op geel, mm-rood op wit. enz.

De cellen zien er uit als 4000mAh o.i.d. ALS ze te ver ontladen zijn, moet je ze "conditioneren" door ze met minder dan 0.05C weer boven de 3.0V te brengen. Dat is de officiele regel. Ik heb het vorige week zelf moeten doen en neem dan wat extra marge. Ik heb met 0.01C geladen..... Dat extra marge is hier ook wel verstandig omdat we die 4000mAh niet weten. Ook met die 3.0V neem ik extra marge. Ik laad door totdat ze zeker boven de 3.3 of 3.4V zijn. Pas dan kan ie weer aan de normale lader.

@Testman: Dit ding heeft geen BMS er in: de stromen zijn onhandelbaar groot om "door een printje" te sturen. Er is een externe lader met de balansstekker, zudat die het balanceren kan doen.

@fcapri: Ik durf het nog wel als ze minder zijn ook! Zolang er maar IETS over is. De accu van m'n pa had alle cellen op 0.4V o.i.d. En hij was heel redelijk gebalanceerd toen ze weer op 4.1V waren....

Jawel hoor, er zit een BMS printje in (daar gaat die witte connector op), de grote stromen komen inderdaad wel meteen vanaf de accu. Of bedoelen wij het zelfde ? Of juist niet met "BMS" ?

Op zondag 16 juni 2024 12:40:44 schreef rew:

ik ga ook wel lager, maar dan zonder garantie. als die cellen op 1.9V staan, is die ook te redden, maar als startbooster zal die het niet zo goed meer doen.

ik heb hier ergens cellen liggen, uit een stokoud dell laptop pack (pentium 1 tijdperk). alle cellen tussen 1,7V en 1,9V. allemaal schoon kunnen opladen naar 4,1V.
van de originele 1500mAh nog steeds 700-800mAh over. was meer een test om te zien na hoeveel dagen ze zouden dood zijn. 10jaar later nog altijd in gebruik en draagbare lampen en powerbanks.

heb zo een vermoeden dat die oudere batterijen het toch beter deden. hier staat nog een pentium 333 laptop, originele accu.
vandaag 2,5uur op accu gedraaid om diskettes te testen, net op lader gezet met nog 10% resterend.

Allen dank voor de antwoorden, ik ga er morgen eens voorzichtig naar kijken. Lukt vandaag niet meer en kom er op terug.

Ik heb eens zitten meten , maar Pipo's denkhoofd wil momenteel niet mee.
De Zwart-Zwart, en Rood-Rood zitten rechtstreeks op de uitgang die naar de accu klemmen gaat.

//Edit, ik ga zo het printje meten want volgens mij maakt die ook doorverbindingen.

Dan de metingen.

Zwart - Geel -> 1.4V
Zwart - Wit -> 1.55V
Zwart - Blauw -> 1.52V
Zwart - Rood -> 1.88V

Geel - Wit -> 0.15V
Geel - Blauw -> 0.15V
Geel - Rood -> 0.47V

Wit - Blauw -> 0.0V
Wit - Rood -> 0.32V

Blauw - Rood -> 0.34V

Accu is 3000mAh trouwens.

Nee geen door vebindgen zo te zien. Behalve dan de 2 zwarten en de rode draden, maar daar gaat ook de laadstroom doorheen. Er zal dan wel geen dikkere draad in de connector passen en hebben ze die dubbel uitgevoerd.

1ste cel = zwart - geel = 1,4V
2de cel = geel - wit = 0,15V
3de cel = wit - blauw = 0,0V
4de cel = blauw - rood = 0,32

3de cel = 0V en geen idee of dat nog te redden is.

Ps die dubbele zwarte en rode kan ook zijn omdat je dan beter kan meten tijdens het laden.
Door de buitenste rode en zwarte loopt dan de laad stroom en de andere rode ne zwarte voeren geen stroom maar meten wel direct de klemspanning van de accu.

[Bericht gewijzigd door benleentje op (24%)]

Officieel is: "Je mag met C/20 = 3000mAh / 20h = 150mA laden.

Ik zou 50mA doen. Wat je hoopt is dat ze dan allevier ongeveer tegelijk bij de 3.4V aankomen.

Die ene cel die 0V is, die is verdacht. ALS het zo is dat er een externe belasting de hele accu heeft leeggetrokken, dan is dat degene geweest die de laagste capaciteit had. En toen die helemaal echt helemaal leeg was... toen is ie door de andere cellen omgepoold geladen. Daar kan ie niet tegen. De maanden daarna loopt ie weer leeg (0V) en zal het niet meer doen.

Op maandag 17 juni 2024 19:31:42 schreef rew:

Ik zou 50mA doen. Wat je hoopt is dat ze dan allevier ongeveer tegelijk bij de 3.4V aankomen.

Gewoon op stroom ? Niet naar de spanning kijken ?
En per cel of de hele set?

ALS het zo is dat er een externe belasting de hele accu heeft leeggetrokken,

Ik denk dat hij gewoon aan is blijven staan (display) maar zou verwachten dat hij dat wel op kon vangen.

Gewoon op stroom ? Niet naar de spanning kijken ?

ja gewoon op stroom. Maar wel de spanning in de gaten houden want als de cel op 3,3V uitkomt dan kan je cel normaal opladen.

IK zou bv de voeding instellen op 3,5V en 50mA. dan kan de spanning ook niet ineens te hoog worden.

Op maandag 17 juni 2024 20:25:23 schreef benleentje:
[...]
ja gewoon op stroom. Maar wel de spanning in de gaten houden want als de cel op 3,3V uitkomt dan kan je cel normaal opladen.

IK zou bv de voeding instellen op 3,5V en 50mA. dan kan de spanning ook niet ineens te hoog worden.

Dat is ook mijn andere antwoord denk ik :)
Per cel, niet t hele pack.

Als het hele pak op dezelfde spanning staat misschien maar als ze te diep ontladen zijn beter altijd per cel.

Op maandag 17 juni 2024 20:31:44 schreef bprosman:
[...]
Dat is ook mijn andere antwoord denk ik :)
Per cel, niet t hele pack.

Nee, het mag gewoon met het hele pack tegelijk. Anders kan je niet zien dat ze er allemaal even lang over doen om op die 3.3/3.5 te komen.

Zodra je n*3.5 dan boven de 4.2 uitkomt (n > 1 dus) dan zou je officieel in de gaten moeten houden of 1 cel omhoog gaat en de rest allemaal laag blijft, Maar echt, ieder halfuur even checken dat er geen rare dingen gebeuren is voldoende.

(Als dat 1 cel omhoog schiet terwijl de rest nul blijft, dan is die cel zo slecht dat ook al staat ie op 8V: Dan nog gebeurt er niets. )

[Bericht gewijzigd door rew op (37%)]

Als het voltage van het cellenpakket zo'n 14 volt is kunt u het cellenpakket wel weer aan het laden krijgen door op de uitgang van dat cellenpakket tijdelijk een hogere voltage te zetten.
De BMS print dient wel afgekoppeld te worden want die gaat het niet echt fijn vinden.
Bij voorkeur met een regelbare externe voeding voorzien van een ampèremeter en vanaf de oorspronkelijke voltage omhoog brengen totdat er een stroom gaat lopen hou dat voltage heel even aan en schakel de voeding dan uit.
Plaats de BMS weer terug en sluit het cellenpakket weer in de jump starter aan en plaats de oplader, als de procedure gelukt is zal het oplaad lampje weer oplichten en meet dan met een multimeter of het voltage op gaat lopen snel zal dat niet gaan maar houdt wel in dat het cellenpakket weer wakker is gemaakt en opgeladen wordt.
Blijf controleren of het voltage op blijft lopen en zodra die op zo'n 12 volt is de oplader verwijderen en bijvoorbeeld een een autolamp aansluiten en zodra die op volle sterkte gaat branden direct weer afkoppelen want die worden bloed heet.
Als daarna de lader weer aangesloten wordt en het oplaad lampje weer oplicht zij er twee kansen, met regelmatig laden blijft de jump starter bruikbaar maar één keer vergeten is einde oefening.

Zie op de foto wat er gebeurt als je een goede vrij nieuwe accu ongebalanceerd oplaadt met 1C tot (gemiddeld) 4,2V per cel. Het was een enorme dreun, gelukkig is het blussysteem in deze laadkast aangesproken en is onze afdeling niet uitgefikt.

Jouw accu is officieel dood, probeer je deze te kietelen en daarna met je normale lader op te laden dan is de kans dat ook jij dood gaat als je dit in je huis doet of te dichtbij staat. Laad bij onbetrouwbare accu's nooit met een stroom die hoger is dan het balanceercircuit kan vereffenen!

Alle waarschuwingen zijn volkomen terecht.

Dat neemt niet weg dat ik toch een redelijk aantal apparaten en accu's heb gered (waaronder ook exemplaren van 0V) door ze heel voorzichtig, cel per cel, op te laden met een hele kleine stroom (meestal rond 1/100 C) en het proces continu in de gaten te houden. Ik laad op deze manier elke cel individueel volledig op tot 4.2V, waarna het apparaat meestal gewoon weer werkt en de originele acculader daarna het laadproces normaal doorloopt. Door deze thread werd ik eraan herinnerd dat ik één zo'n apparaat weer eens moest opladen. Na ongeveer een jaar niet meer gebruikt te zijn bleken de accu's nog vol te zijn. Opladen was niet dringend noodzakelijk.

Dit was één van de accu's (en bijbehorend apparaat) dat op die manier gered is van de schroothoop en nu alweer een jaar of 8 gewoon lekker doorwerkt. Er zijn maar weinig gevallen die ik me kan herinneren waarbij bovenstaande methode geen bevredigend resultaat gaf. Wat dat betreft heb ik veel betere ervaringen met Lithium-ion dan met NiMH. Ook bij NiCd hadden mijn reddingspogingen (opblazen van dendrieten) maar zeer matig resultaat op de langere termijn.

Of ik zo'n geredde accu zou installeren in 'mission-critical' apparaten, in de lucht-of ruimtevaart of medische apparatuur? Waarschijnlijk niet.

Zelf ben ik niet zo'n voorstander van het aggressief laden van accu's (1 C) van welke soort dan ook. Ik ga liever met beleid te werk. Alles kan kapot.

Even voor de goede orde: Als je allemaal tegelijk doet, geef dan een spanning van zeg 3.5V per cel op. Als je 4.2V opgeeft, dan is een onbalans gegarandeerd een overladen van een andere cel.

In jou geval doe je dan dus 14V, zodat niet IEDERE onbalans tot gevolg heeft dat er 1 boven de 4V gaat komen.

Op zondag 16 juni 2024 13:09:11 schreef bprosman:
[...]
Jawel hoor, er zit een BMS printje in (daar gaat die witte connector op), de grote stromen komen inderdaad wel meteen vanaf de accu.

Dat printje is een balanceer-printje. Zodra de spanning boven de 4.25V komt op een cel, dan gaat ie hem ontladen tot ie weer onder de 4.15V is.

Of bedoelen wij het zelfde ? Of juist niet met "BMS" ?

Tja, Ik vind: "Zorgt dat er geen stroom meer getrokken wordt als de accu te leeg is" de minimale functie van een BMS. Als ie dat feature niet heeft, dan noem ik het geen BMS.

Het is aan te raden dat een BMS ook een "indien overladen -> niet meer laden" functie heeft.

Het is optioneel dat een BMS bijhoudt hoeveel de capaciteit en laadtoestand nu is.

Dat balanceren is ook een functie die een BMS kan hebben, maar m.i. niet voldoende om het een BMS te noemen.

[Bericht gewijzigd door rew op (10%)]

Op dinsdag 18 juni 2024 17:05:42 schreef nonius:
Alle waarschuwingen zijn volkomen terecht.

Dat neemt niet weg dat ik toch een redelijk aantal apparaten en accu's heb gered (waaronder ook exemplaren van 0V) door ze heel voorzichtig, cel per cel, op te laden met een hele kleine stroom (meestal rond 1/100 C) en het proces continu in de gaten te houden.

ik heb al 100den batterijen zien passeren bij mij. en mijn ervaring is dat een cel dewelke onder de 2.5V is gegaan zowieso schade heeft.
ofwel is de capaciteit enorm slecht,
ofwel loopt ze vanzelf weer leeg,
ofwel is de Ri zodanig groot dat ze in het originele apparaat niet meer werkt.de meeste van die batterijen hebben dan al miserie om een led van 300mA te laten branden.

bijkomend vertrouw ik nooit zo een accu dewelke is gered, met zijn originele lader.
ik heb vroeger zo een 6x 18650 uit een laptop accu gered en die in een kleine lood accu behuizing gestoken met een eigen BMS/laadprint erin.

die was eens gewoon aan het laden terwijl ik een plastic smeltgeur opmerkte.
die accu was LOEIHEET, behuizing aan het smelten. de middelste 2 cellen waren dus 'iets' aan het doen dat niet normaal was.
Hb de accu buiten gegooid. is niet ontbrand en na zovele uren was het weer afgekoelt.
celspanningen was allemaal rond de 3.8V toen.

sindsdien koop ik gewoon nieuwe cellen bij Nkon voor projectjes. recuperatie van oude cellen wordt HEEEEL weinig gedaan hier. en cellen onder de 2,5V gaan definitief in de afvoerbak. die dingen kunnen heel onstabiel worden en daar ga ik mijn huis/familie niet mee in gevaar brengen

En ik hou vol dat na een diepontlading kan een cel
A) hogere Ri hebben dus onbruikbaar voor de originele toepassing. (Maar met hoge Ri mogelijk nog wel voor een "lange adem" toepassing).
B) een hogere zelfontlading hebben. (dus met de "handleiding" iedere maand minstens 1x opladen is ie nog wel bruikbaar).
C) Raar doen. Plots HEEL hoge zelfontlading. Jammer dan.
D) Het gewoon normaal nog doen.

Jij bent kennelijk weinig "D" accus tegengekomen of vermoed, zonder het te meten dat ze A of B zijn.

denk dat het tijdstip ook veel uitmaakt.
een accu dat kort diepontladen ligt, of een accu dat al maanden/jaren diepontladen zit.
de meeste zijn laptop accu's, en dan vaak al hele oude. of ebike accus die ook al jaren aan kant staan met kapotte accu.
en bij beide is het hetzelfde. opladen en ontladen met een tester op 500mA doen ze goed. in de laptop/ebike: instant een lege accu.
zowieso hebben ze dan een hoge Ri (wat ze ook krijgen door leeftijd).
50% of minder capaciteit is wat ik als 2de ervaar

een accu met een hoge zelfontlading, waarbij ik iedere maand moet opladen, gebruik ik ook niet meer.

Al met al, en sorry voor de moeite die jullie gedaan hebben om te reageren laat ik dit (kort voor mijn vakantie) even liggen, en gezien alle waarschuwingen hier misschien wel klikoteren.

Ik heb nog een "ouderwetse" jumpstarter met een 7Ah of 12Ah gel batterij er in, die ga ik eens uit het stof trekken. Daar heb ik nog wel fatsoenlijke accu's voor.