Op zaterdag 22 juni 2024 14:21:17 schreef Paulinha_B:
[...]Hm, mag ik dit erg kras vinden, of op zijn minst HEEL kort door de bocht?
Dat mag jij. Maar als je willens en wetens de spanning verhoogd ben je ofwel ongelofelijk dom, ofwel een asociaal stuk vreten, om het maar eens wat minder diplomatiek uit te drukken. Dat ís kras, maar zeker niet kort door de bocht.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op zaterdag 22 juni 2024 17:02:30 schreef Paulinha_B:
... en dan gaan ze vaststellen dat drie weken geleden in die ene meterkast de spanning te hoog was? En niet in alle andere in de straat en wijk? Het kan zijn dat ik iets mis, maar ik zie het nog steeds niet.
In dit topic zie je hoe dat gaat. Ze krijgen klachten, ze gaan op onderzoek uit, constateren dat er IETS is en als het aanhoudt, dan gaan ze een meting starten om de oorzaak te vinden. En tegen de tijd dat ie hardmaakt dat er iets aan de hand is, krijg je een brief waarin je gesommeert wordt om te stoppen.
Peter_dtn
Golden Member
Ik heb de laatste dagen de netspanning gelogd met de slimme meter :
de spanning van vooral P2 staat in no time boven de 247V en stijgt daarna niet verder.
Bij de eerste heuvel (links) had de buurman zijn 37panelen nog niet "online" dat gebeurde bij de middelste heuvel, de bovenkant wordt vlak.
Voor de duidelijkheid, ik heb geen zonnepanelen dus ik meet de echte spanning in de straat.
Ik denk dat veel zonnepaneel installaties hier in het dorp het terugleveren moeten reduceren van 11:00 tot ca 17:00 op zonnige dagen.
Maar veel mensen weten dat blijkbaar niet, ik vroeg me af hoe dat komt en vond in de handleiding van SMA Sunnyboy 3.0 het volgende hoofdstuk
Misschien schakelen installateurs de led in de stand waarbij hij continue brandt, mensen zien dus niet dat de inverter zijn max. vermogen niet kan leveren en krijgen daar dus minfder vragen over..
Met dit netspannings gedrag gaan zonnepanelen hier niet werken vrees ik.
eigenlijk zou je een omvormer dynamisch moeten laten terugschakelen ipv keihard uitvallen.
spanning op 240V: 75% inverter vermogen
spanning op 245V: 50% inverter vermogen
spanning op 250V: 25% vermogen
en op 253V valt de boel maar uit
als je zelf verbruikers aanzet, zal de spanning in je eigen kast toch terugvallen en kan de inverter dan meer leveren
heb nu als test mijn omvormer eens begrensd naar 4950W ipv de 5000w. eens zien of die effectief minder doet straks over de middag. kan ik die bv in de zomer op 4000W zetten en in de winter weer voluit
blijkbaar kan die in de settings tot 5050W gaan (zie ik regelmatig op mijn kwh meter staan). dacht altijd dat het gewoon die 1% meetfout was
Het zal ook steeds meer evolueren richting dynamische regeling.
Er zullen op termijn zodanig veel zonnepanelen zijn dat die bijna nooit meer op 100% zullen werken.
Zeker als je bedenkt hoe snel en efficiënt je pv-installaties kan terugregelen zonder significant rendementsverlies tot op de procent nauwkeurig tussen 0 en 100%.
Vergelijk dat eens met een gas- of kolencentrale. Op nominaal vermogen wordt al 2/3 van de primaire energie weggegooid in warmte en op lager vermogen stuikt het rendement helemaal in elkaar.
daarom schroef ik de mijne ook al terug.
ik heb 7200Wp op een 5KW omvormer. maar nu in de zomer mag die gerust op 3,5KW staan, hoger verbruik heb ik in huis toch niet.
in de winter, met de warmtepomp als verwarming aan, douchewater verwarmen, inductie koken, moet die gewoon alles uit de panelen halen wat eruit te halen is.
als ik nu 15 000Wp zou aansluiten op een 3,5KW omvormer, dan kom ik grootste deel van de tijd met die 3,5KW gewoon toe. zelf in de winter. en in de winter zouden die 15000Wp ook nog aardig wat opbrengen bij bewolkte dagen (2000W).
ik wil nog een carpoort met zonnepanelen, maar die installatie moet gestuurd worden dat ze NIET injecteerd. dient dan ook enkel voor bewolkte dagen. moet het nog eens goed bekijken hoe ik het ga aanpakken
[Bericht gewijzigd door fcapri op (16%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op donderdag 27 juni 2024 09:08:39 schreef Peter_dtn:
Voor de duidelijkheid, ik heb geen zonnepanelen dus ik meet de echte spanning in de straat.
Dus? Wat is je doel van dit topic?
Conclusie uit jou meting is dat "uitschakelen bij 253V" bij jou in de straat nog lang niet van toepassing is. Als jij zonnepanelen aanlegt, moet je zorgen dat de spanningsval tussen de meter minder dan een volt of VIJF betdraagt. Dat is "haalbaar". Een factor 10 beter is wenselijk. (ik heb een keer uitgerekend dat een "maatje dikkere kabel" in een jaar of vier terugverdiend werd...(*) En dan heb ik dat zelf niet omdat de installateur een bestaande kabel heeft gebruikt....) .
(*) Daar zaten dan een hoop aannames in die TOEN van toepassing waren. Dus algemeen toepasbaar is de uitkomst van die berekening niet.
Peter_dtn
Golden Member
Als je aan het begin van de straat-kabel woont heb je de meeste kans om substantieel energie terug te leveren. Mensen verder op de kabel hebben pech en kunnen alleen maar wachten totdat er weer ruimte is.
Immers, waarom zou de eerste "leverancier" op de kabel zich inhouden. Hij ziet dat de netspanning in range is en "dumpt" alles wat hij kan.
Ik zal eens proberen de weerstand te meten van mij naar de straatkabel. Die zal aan het begin van de kabel lager zijn en dus gunstiger voor zonne-energie leveranciers..
Peter_dtn
Golden Member
Dus? Wat is je doel van dit topic?
Het doel is voor-denken ipv na-denken, ik zou een 6tal panelen kunnen leggen om in de zomer een gedeelte van mijn energie zelf op te wekken.
Maar met hetgeen ik nu zie gaat dat niet lukken. Ik vraag aan mensen in de buurt of ze op zonnige dagen ook energie leveren aan het net.
Natuurlijk, is meestal het antwoord, maar als we dan gaan kijken zitten er dikwijls grote "gaps" in de grafiek gedurende de middag.
Dat is dus waar ik die 247V meet en die staat er zo'n zowat continue als het een beetje zonnig is.
De conclusie is dus dat in mijn situatie zonnepanelen niet rendabel zijn, ze zullen op de meest zonnige momenten in standby staan.
Door het hier te rapporteren hoop ik op reacties van mensen die dit ook onderzocht hebben. Wellicht zijn er mogelijkheden, maar ik zie ze nog niet..
joopv
Golden Member
Misschien hebben die mensen met gaps een veel te dunne / lange leiding tussen de omvormer en de meterkast?
Met 247V zou ik me geen zorgen maken, je omvormer kan dan nog alles kwijt, zolang je tenminste geen 100 meter 1,5mm2 naar de omvormer legt
Zelf heb ik 6mm2 liggen en dat is maar 6 meter (12 x 410W piek).
Verder zal de saldering in de toekomst zeker komen te vervallen en dan is het zaak dat je zo veel mogelijk zonnenergie zelf gebruikt, cq zo weinig mogelijk teruglevert. Te hoge netspanning is een extra motivatie daarvoor 
Attached: plaatje met daarin het opgewekte vermogen (rode lijn) van mijn setup (Solaredge Se5000H) en de netspanning (groene lijn) over de afgelopen 7 dagen.
[Bericht gewijzigd door joopv op (12%)]
Op donderdag 27 juni 2024 11:17:56 schreef Peter_dtn:
Dat is dus waar ik die 247V meet en die staat er zo'n zowat continue als het een beetje zonnig is.De conclusie is dus dat in mijn situatie zonnepanelen niet rendabel zijn, ze zullen op de meest zonnige momenten in standby staan.
Bij 247V hoort je omvormer niet uit te schakelen of terug te regelen. Hier gebeurt dat pas bij 253V of hoger.
Als het eerder gebeurt is er iets niet in orde, dit kan zijn dat de kabel tussen de omvormer en de groepenkast te lang of te dun is. Dan heb je teveel spanningsverlies en schakelt je omvormer eerder uit.
Het kan ook zijn dat je aan het eind zit van de kabel van het energie bedrijf en daardoor al spanningsverlies hebt, dan heb je een probleem totdat de kabels verzwaart gaan worden.
Dus normaal gesproken (hier in Nederland) moet je geen probleem hebben tot 253V. Maar het wordt op veel plaatsen wel steeds kritieker. 
Maar bij 247V zou het geen probleem moeten zijn bij een goed aangelegde installatie.
Peter_dtn
Golden Member
@Lambiek en @Joop, ik neem aan dat jullie de spanning bij de inverter laten zien, dan denk ik wel dat het zou kunnen werken met een "harde" 247V.
De spanningen die ik laat zien zijn van de slimme meter.
Mijn zonnepanelen zouden in de tuin moeten, inverter naar slimme meter zo'n 25m VMVK 2.5mm^2 (ligt al onder het huis)
Ik meen gelezen te hebben dat als je 2% verlies hebt tussen slimme meter en inverter het acceptabel is.
In mijn geval zo'n 5V, tel dat bij die 247V die ik meet en er blijft heel weinig over om substantieel terug te leveren.
Het plan is om te zien of ik de net impedantie kan meten, s'avonds en op een zonnige dag, misschien geeft dat meer inzicht..
Dank voor alle reacties !
Peter_dtn
Golden Member
Als salderen stopt zijn 6 panelen meer dan voldoende, ik kan ze pal op zuid leggen en een 3 fase omvormer gebruiken.
Maar met de wetenschap van nu ga ik dat niet meer terug verdienen.
panelen zijn zo goedkoop nu, dan je wel vlot kan terugleveren.
ik zou wel naar een systeem kijken dat je de injectie kan uitschakelen in de toekomst
Op donderdag 27 juni 2024 20:40:06 schreef Peter_dtn:
Als salderen stopt zijn 6 panelen meer dan voldoende, ik kan ze pal op zuid leggen en een 3 fase omvormer gebruiken.Maar met de wetenschap van nu ga ik dat niet meer terug verdienen.
Dan kun je ze beter oost west leggen heb je verspreid over de dag meer pv. Een 3 fase met 6 paneeltjes gaat waarschijnlijk niet of levert veel te weinig op.
per 2 panelen op een micro omvormer, bv een AP systems DS3 met 2 ingangen.
samen met de ECU-C kan je injectie enzo volledig afregelen
2oost, 2zuid, 2west. die op zuid op 45° ofzo zodat die in de winter ook wat opwekken
[Bericht gewijzigd door fcapri op (25%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
er zijn van die PV boeren die bij klachten inloggen op de omvormer en de max spanning van 253V gewoon 10V hoger instellen om van het gezeur af te zijn. gevolg is steeds meer kapotte apparaten in de huizen rondom. ken een geval waar men klaagde dat de netvoeding te hoog was waardoor de halve straat niet kon terugleveren, in het buitengebied dus lange kabels. de netbeheerder heeft toen de helft van de huizen op een andere kabel gezet die ook in de straat lag en het probleem is nog steeds weg. 80% van de huizen daar heeft er ook PV op liggen.
bij kennissen heb ik voor de aanschaf al gezegd neem een 3F omvormer want de spanning gaat stijgen mede door de kabels vanaf de meterkast. als je dan 4000W teruglevert op 1fase zit je daar zo aan.
mvdk
Golden Member
Ik herhaal toch maar weer wat ik zaterdag 22 juni heb gezegd: het probleem zit in die structureel te hoge netspanning. Er is niemand die de netbeheerder en z'n personeel dwingt om de fasespanningen op de distr.trafos zo hoog in te stellen.
Er zijn nooit klachten over te lage netspanning. Hier op dit forum lees ik ze in ieder geval niet. Als het een keer gebeurt, maar dan kan het óók de hogere kant op zijn, is het een regeltrafo die uit z'n range is gelopen.
Klaag bij de netbeheerder over die te hoge spanning. Die 230 nominaal is gewoon waanzin. Een soort dwangneurose.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 27 juni 2024 23:14:21 schreef mvdk:
Ik herhaal toch maar weer wat ik zaterdag 22 juni heb gezegd: het probleem zit in die structureel te hoge netspanning. Er is niemand die de netbeheerder en z'n personeel dwingt om de fasespanningen op de distr.trafos zo hoog in te stellen.
Er zijn nooit klachten over te lage netspanning. Hier op dit forum lees ik ze in ieder geval niet. Als het een keer gebeurt, maar dan kan het óók de hogere kant op zijn, is het een regeltrafo die uit z'n range is gelopen.
Klaag bij de netbeheerder over die te hoge spanning. Die 230 nominaal is gewoon waanzin. Een soort dwangneurose.
weet niet of je het weet, maar de netbeheerders doen dit nu bewust omdat het net aan zn tax zit op diverse plaatsen. door de regeltrafo's hoog te houden stopt het terugleveren vanzelf. is pas in het nieuws geweest, is gewoon noodzaak voor er een grote trafo uitfikt of iets anders wat niet 123 hersteld is..
kwam pas op een website uit waar je kon zien wat er per trafostation aan vermogen aanwezig is, wat er al gebruikt van is en wat er nog aangevraagd is. dat laatste ging hier in de regio overal ruim over het nog beschikbare vermogen heen en soms wel 2x..
rew
Op donderdag 27 juni 2024 20:22:19 schreef Peter_dtn:
Ik meen gelezen te hebben dat als je 2% verlies hebt tussen slimme meter en inverter het acceptabel is.
Dat is een "suf nattevingerregeltje" wat prima werkt als je het rendement van de hele installatie bekijkt.
Als je met die 2% ineens 10% van de tijd niet meer kan terugleveren omdat je vaker boven de 253 zit, dan zijn de "kosten" van die dunne kabel ineens veel hoger.
En dan geldt dat "suffe nattevingerregeltje" niet meer. Dan moet je een dikkere kabel leggen.
Maar goed. 50m (heen en terug) 2.5mm^2 is ongeveer 350mOhm. Met 6 panelen van 400W zit je op 2400W. Dat is dan weer ongeveer 10A. Er gaat dus ongeveer 3.5V over je kabel vallen. Dat is meer dan de helft van je budget, dus ik zou die kabel vervangen door b.v. 6mm^2.
De eerste 5* 6mm^2 kabel die ik met google vind kost 7.50 per m. 200 euro voor 25m. Dat is haast verwaarloosbaar t.o.v. de aanlegkosten van "6 panelen".
Het scheelt je ongeveer 0.5% in de TOTALE opbrengst van je panelen, als het geen invloed zou hebben op het afschakelen door te hoge spanning.
je kan ook gewoon je omvormer naast je meterkast zetten, dan heb je 0.0V spanningsval over die 1meter draad die je dan in 5G4 kan aanleggen.
het verlies zit dan in de solarkabels dewelke toch al 6mm² zijn.
heb je bv 2 strings van 10panelen, dan worden die verliezen nog eens verdeeld over 2x 6mm² ipv samen over die ene AC kabel.
als je 3,5V met 10A verlies hebt aan de AC kant, dan ben je 35W kwijt.
je omvormer die 2400W levert, daar komt maar 2365W aan je meterkast toen.
als je nu de lange draad tussen je panelen en de omvormer zet, en je panelen wekken 2500W op, dan komt er 2400W uit de omvormer en 2400W in je meterkast. het verlies zit hem dan aan de panelen kant.
ik heb 7200Wp op 5KW omvormer zitten. al die verliezen bevinden zich in het deel tussen de 5KW van de omvormer en 7200W van de panelen. INCLUSIEF de omvormer verliezen.
als mijn panelen 5500W leveren, komt er 5000W uit mijn omvormer
zou ik een 6KW omvormer hebben, dan komt daar maar 5335W uit (165W verliezen in de omvormer)
Peter_dtn
Golden Member
Het plan was om te kijken wat de net impedantie is op twee momenten, rond 14:00 en als de zon grotendeels weg is rond 19:00.
De opstelling die ik gebruik is een AC powermeter samen met een waterkoker. Stroom en spanning worden gemeten en het opgenomen vermogen (minder relevant) wordt berekend. De opstelling staat direct naast de meterkast.
s'avonds, waterkoker uit 227,7V / 0A :
s'avonds, waterkoker aan 222,7V / 8.1A / 1812W :
Net impedantie AVOND (222,7 - 222,7) / 8,1A = 0,62 E
s'middags, waterkoker uit 245,4V / 0A :
s'middags, waterkoker aan 241,2V / 8,8A / 2130W
Net impedantie MIDDAG (245,4 - 241,2) / 8,8A = 0,48 E
2400Watt uit 6 panelen zou in enkel fase een stroom leveren aan het net van ca 10A. De netimpedantie is op dat moment rond de 0,5 E.
De spanning bij de slimme meter wordt hierdoor 10A * 0.5E = 5V opgetild.
Als dat gebeurt bij 247V wat ik hier dikwijls meet zal de spanning daar 252V zijn.
25m verderop zou de inverter komen hangen, die ziet de 252V plus de spanningsval over de 25m kabel. Ook als ik die spanningsval terug zou kunnen brengen naar 0V5 blijft het systeem kritisch en zal op de meest rendabele uren uitschakelen of minimaal energie leveren.
Met een duurdere 3 fasen inverter wordt het wat beter.
Een oplossing die wel werkt en genoemd is zijn batterijen, een Fronius Gen24 plus van 3kW in combinatie met een BYD 7,7kVA batterij, de panelen en instrumentatie in de meterkast.
Echter ik denk dat deze installatie ruim €8000 zal gaan kosten en dan duurt het een kleine 20jaar voordat het rendement op gaat leveren.
Zonnepanelen voorlopig maar in de ijskast..
Hier zakt de netspanning bij 2KW gebruik iets van 1.5 volt bij de smartmeter. Spanning varieert overdag van 230 tot max 240. Er ligt aardig wat PV hier in de buurt. Nu is wel de grondkabel(s) behoorlijk verzwaard de afgelopen twee jaar ivm (ver)nieuwbouw die (deels) gasloos moest en er schijnen andere trafo's bijgeplaatst. Waren er eerst iets van vier maar nu heb ik er in de gauwigheid al 10 geteld. Wat ik van de aannemer begreep hangen die in een 10KV grondnet. Dat net kreeg eerst voeding uit 1 50KV naar 10KV trafo, dat zijn er nu 4 aan 4 10KV subnetten.
Op vrijdag 28 juni 2024 20:39:20 schreef Peter_dtn:
Net impedantie AVOND (222,7 - 222,7) / 8,1A = 0,62 E
.
Nu vraag ik me wel af waar je die 0,62 vandaan haalt, ik kom gewoon 0,0 uit..