Hoe berekend een E-bike computer hoeveel ondersteuning hij moet geven?

Ik heb een Gazelle E-bike met middenmotor. Voor zover ik weet heeft hij alleen een snelheidsensor op het wiel. Geen krachtsensor.
Ik ben benieuwd hoe de computer berekend wanneer hij hoeveel ondersteuning geeft.
Ik neem aan dat er ook een rpm sensor in de motor zit en dat dit er iets mee te maken heeft, maar hoe precies zie ik even niet voor me.

De hele truc van de middenmotor is dat alles in de motor/crank zit toch?

Wat ik heb gezien/weet:

1 Wielmotor weet altijd de snelheid, tenzij je hem in een andere maat spaakt.

1a Voorwielmotor heeft iets op trappers nodig, trapsensor, of krachtsensor, mag ook op de tandwielen/crank/pedalen.

1b Achterwielmotor, weet ook snelheid, krachtsensor zou erbij kunnen zitten in het achtertandwiel, geen idee.

2 Middenmotor heeft altijd een wielsensor nodig, je kan immers vanalles uitspoken met tandwielen en versnellingen.

Ik denk dat een middenmotor heel simpel gezegd bij draaiende pedalen blijft duwen tot Vmax(25 km/u) op de wielsensor (meestal zo'n spaakmagneetje)

Iets minder simpel gezegd zal er wat demping zijn bij lage snelheden zodat oma niet op haar achterwiel de fietsenstalling uitrijdt en eventueel wordt er gekeken naar de kracht op de pedalen zodat je een heel natuurlijke controle hebt. Bij een voorwielmotorfiets had ik altijd het idee dat 26km 100% motorkracht gaf en 27km (op display) 60% en 28 30% bij 28.5 was het echt helemaal over met ondersteuning. Op GPS was dat 25-26 km/u.

Die kracht/watt meters van wielrenners kunnen zelfs draadloos in de pedalen zitten. Bij e-bikes zal dat wel niet gedaan worden ivm losse accuutjes.

Op dinsdag 18 juni 2024 11:10:44 schreef InHogereSferen:
Ik heb een Gazelle E-bike met middenmotor. Voor zover ik weet heeft hij alleen een snelheidsensor op het wiel. Geen krachtsensor.

Ik dacht dat een krachtsensor verplicht was? anders zou hij kunnen rijden zonder trappen.

wielen met een pas sensor, die zien dat de pedalen draaien, en leveren het ingestelde vermogen van het display (eco-power-turbo of iets van 1->5)

je kan ook een torque sensor monteren, enerzijds op de pedalen, anderzijds op het achterwiel. dan meet de controller hoeveel kracht jij zet en zal hierbij ook het motorvermogen evenredig laten toenemen.
bij middenmotor kan je die 2 niet doen, omdat de motor dan zelf ook zijn sensor zou aansturen.

bij een middenmotor zit binnenin een sensor die meet of jij trapt of niet, en aan het wiel zal hij ergens snelheid meten.
ook trager trappen dan je effectief zou moeten doen, detecteerd die en schakelt het vermogen dan ook af

als die enkel meet dat jij ronddraait, zal die ingesteld vermogen leveren afhankelijk van je settings op display

Nee, een trapsensor is verplicht; dat wil zeggen, en sensor die kan vaststellen of er getrapt wordt. Dit kan een krachtsensor zijn, maar ook gewoon een hall sensor met een magneetje op de trapas.

Een krachtsensor voelt doorgaans veel natuurlijker, bij een pulsgever gaat de ondersteuning gewoon aan en uit.

Op dinsdag 18 juni 2024 11:50:56 schreef MGP:
[...]
Ik dacht dat een krachtsensor verplicht was? anders zou hij kunnen rijden zonder trappen.

Je kan niet rijden zonder te trappen, wel zonder kracht te zetten. Vandaar dat ik denk dat er geen krachtsensor in zit.
Ik kan met volle gewicht erop gaan staan, maar ik zie dan niet op het display dat hij meer koppel geeft.
Ik had ooit een andere fiets die dit wel had.

bij een middenmotor zit binnenin een sensor die meet of jij trapt of niet, en aan het wiel zal hij ergens snelheid meten.
ook trager trappen dan je effectief zou moeten doen, detecteerd die en schakelt het vermogen dan ook af

als die enkel meet dat jij ronddraait, zal die ingesteld vermogen leveren afhankelijk van je settings op display

Aah wacht even, mijn denkfout zat hem in dat de trapas en de motor een vaste verbinding was. Dat is natuurlijk niet zo.
Dus is het dan zo dat als de pulsen van de trapsensor overeen komen met de rpm pulsen van de motor hij meer vermogen geeft? En als de pulsen van de trapsensor achter blijven op de rpm van de motor hij minder ondersteuning gaat geven?

Ik schat in dat een Gazelle met middenmotor 'duur genoeg is' om een echte krachtsensor te hebben, maargoed misschien zijn die er ook met een rotatiesensor.

RPM van trappers en middenmotor lijkt mij altijd gelijk. Er gaat immers één ketting naar het achterwiel. Het lijkt me niet dat er een complexe koppelomvormer tussen zit, misschien een versnelling, maar dat geeft juist bewust verschillende rotatiesnelheid.

Als je een fietser een bepaald elektrisch vermogen geeft dan gaat de fiets rollen, trapt de fietser wat mee dan gaat hij sneller rollen. Bij veel tegenwind dan gaat hij weer langzamer. Het harder of zachter trappen is volgens mij voor de motor hetzelfde als mee- of tegenwind.

Die 45km/u fietsen gaan ook zo hard omdat je flink moet meetrappen. Ik denk echter dat die ook erg vlot zijn als je flinke meewind hebt. De 25km/u fietsen schakelen echt af, dus die 30-35km zal je nooit halen tenzij je volledig zelf trapt.

Ik heb een motorcontroller die ik helemaal zelf kan instellen. Ik heb hem ingesteld op "INPUT -> STROOM". Met een draaiknopje stel ik in hoeveel stroom ie moet leveren. Van +20A tot -15A. De +20 gebruik ik zelden. 1x had ik zoveel tegenwind dat ik op standje 20A in z'n 1 nog net vooruit kwam. Alle andere fietsers stapten af en gingen lopen.

-15 is "ik moet stoppen voor het stoplicht er kan weer zoveel mogelijk energie de accu in".

Maar goed. Bij normaal fietsen zet ik hem op zeg +10A en dan zorgt dat voor een bepaald koppel op het wiel en daarmee een bepaald KRACHT voorwaarts die hij levert. Dat is dus bijvoorbeeld 40N. Ga ik dan 1m/s dan is dat 40N * 1m/s = 40W. Ga ik harder fietsen, bijvoorbeeld 5m/s dan is dat 40N * 5m/s = 200W. Omdat wij mensen voor die 200W veel harder moeten werken dan voor die 40W VOELT het alsof ie harder helpt dan eerder bij het optrekken. Maar in feite is er niets verandert.

Merk op dat die 40N ook (behoudens verliezen) dan het verbruik is. 40J / m = 40kJ/km. Hmmmmm. Op 100km is dat 4000 KJ, = 1.1kWh. Mwah. Klopt wel ongeveer.