Hoi allemaal,

Ik heb een Motorola moto g20 smartphone welke nu ca 3 jaar oud is. Ik merk dat de accuduur niet meer helemaal is wat het ooit was (binnen 1 dag van 100 naar 40% of minder) en daarnaast is de usb poort lam. Dit is erg vervelend omdat soms de plug loskomt en de telefoon niet opgeladen wordt.

Graag wil ik de accu en laadpoort vervangen.de behuizing van mijn telefoon schijnt dichtgeklikt te zitten en zou zonder verhitten e.d los moeten komen. Ik vroeg me af of mensen hier ervaring mee hebben en vooral waar ze de onderdelen vandaan halen. Zeker voor de accu wil ik er geen aliexpress ding in hebben. Ik zit niet te wachten op brand of een ontplofte broekzak. :p

Hebben meer mensen dit ooit gedaan hier?

Op dinsdag 18 juni 2024 17:56:50 schreef meander:
[...]
en daarnaast is de usb poort lam. Dit is erg vervelend omdat soms de plug loskomt en de telefoon niet opgeladen wordt.

Is die poort echt lam, of komt de connector niet ver genoeg? Ik heb laatst een paar mm aangestampt stof uit een USB-C aansluiting gegraven wegens een 'lamme' poort.

De plug gaat er voor zover ik kan zien wel helemaal in. Je voelt de kabel ook vastklikken, maar hij komt met een beetje beweging al los. Ik heb recent een andere kabel gekocht omdat de oude al helemaal niet meer wilde klikken.

Hoe heb je die aansluiting schoongekregen?

Met een paar druppels printreiniger en een speld.

Ik heb de accu van een iPhone 4S vervangen en later ook van de iPhone 7.

Accu's gekocht bij Reichelt (4S) en Fixje.nl (7).
Komen alsnog uit China. Ik weet niet of je ergens Koreaanse of Japanse accu's kunt krijgen.

Andere winkels bv 123-accu.nl of ReplaceDirect (als dat nog bestaat).

Fixje heeft ook een hele goede video tutorials. Maar voordeel van de tekst-en-plaatjes tutorials van iFixit is dat je er in kunt bladeren, dat vind ik prettig. Dan is niet het filmpje al verder terwijl ik nog ergens mee zit te prutsen of ik kan even terugscrollen om te kijken waar welk schroefje terug moet. (want bij apple moeten de diverse schroefjes op precies de goede plek terug, omdat de maten soms subtiel verschillen)

iFixit verkoopt ook spullen trouwens, maar dan komt het van ver.

Fixje zit in Twente (NL). Dat is in de tutorials soms ook te horen ;) (en dat vind ik mooi)

Winkels die accu's verkopen verkopen ook de benodigde gereedschapjes.

(Ik heb er zelfs een blogpost over :P https://www.eluke.nl/2024/01/11/nieuwe-batterij-voor-tweedehands-telef…)

Ik had de laatste tijd ook een lamme USB. Het kon niet de kabel zijn want dat was een echt goede. Ik heb het ding nagenoeg nooit bij me, hij ligt hier 95% van de tijd op tafel als hotspot of voor navigatie op de motor.

Na HenryS zijn bericht eens de microscoop op de connector gericht. Zag er schoon uit, de connecter ging er ook helemaal in, maar ik zag vreemd genoeg maar 1 haakje. Toen de dunste tandarts-haak gepakt (Ik slijp de punten van die dingen) en er kwam me toch een laag zooi uit dat gat. Nu klikt de connector weer goed vast. Ik denk dat die laag zooi minstens een mm dik was. Goede tip Henry

ook gehad dat de kabel slecht contact gaf, verschillende kabels gekocht, met een nieuwe ging het goed voor een paar dagen.
dan met een naald eens rondgegaan in de connector en kwam ook aangekoekt stof uit (van in de zak te zitten).
sindsdien werkt de telefoon perfect, was ook al van plan de connector te vervangen

ik heb geen usb problemen nu, maar met dit topic toch maar eens de naald boven gehaald. dit kwam er alweer uit

[Bericht gewijzigd door fcapri op (15%)]

Ook wel gehad dat sommige usb snoertjes niet goed pasten.
Ik moest een randje van 1mm eraf snijden met een scherp mesje om goed contact te verzekeren...

Net nog even met een speld wezen prutsen. Er kwam inderdaad wel wat uit. Een druppeltje pcb reiniger maakt het makkelijker om het eruit te krijgen, dan klontert alles een beetje samen. Plug gaat er nu net wat beter in, dus even kijken hoe dat blijft werken, maar wellicht is dat probleem verholpen.

Aangezien ik toch aan het priegelen was ontdekte ik dat de behuizing op 1 hoekje lichtjes los zat, dus meteen maar eens alles voorzichtig opengeklikt met een pasje. Dat was enigsinds stressvol want er vielen direct al zwarte nokjes uit. Gelukkig bleken dit een soort schuifjes te zijn die je weer terug kon plaatsen. Rond de camera zit de boel met een soort lijm/dubbelzijdig tape vast, evenals bij de vingersensor. Hoewel alles weer terug op zijn plek komt lijkt het me misschien handig dit spul mee te vervangen? Iemand hier ideeën over?

In ieder geval heb ik nu het nummer van de accu: JK50 met een rated capacity van 4850 mAh en typical capacity 5000mAh. Misschien handig voor de volgende keer dat iemand een moto g20 accu zoekt.

Ik zal eens rondneuzen op de eerder genoemde websites om te zien of ik daar een nieuwe kan halen. De telefoon zelf doet het verder prima, dus vind het zonde om het ding af te danken vanwege een slechte accu die te vervangen is.

test misschien of de telefoon ook langer meegaat met de accu.
als de laadfiche slecht contact had, berekent de telefoon misschien foutief hoe vol de accu was.

tegenwoordig laden ze al heeeeeeeeel intelligent, mijn telefoon weet dat ik om 5h45 opsta, en die zorgt ervoor dat de accu net op dat moment vol is geladen en niet om 1h snacht als vol is

pluis in dat usb stekkertje heeft op t werk van kantoor bijna iedereen wel last van. komen ze naar de werkplaats om de compressor erdoor te halen. raar genoeg heb ik daar nooit last van, en mn vorige gsm heb ik 7 jaar gehad. als je de foon in je zakken steekt met de usb naar boven zit ie zo vol.

Mijn ervaring van mijn REDMI 6 was dat ie origineel ongeveer 4-5 dagen op een acculading deed. Dat is in de loop van de tijd verslechterd naar "nauwelijks een dag" toen heb ik de accu vervangen en werd het "nauwelijks een dag". Geen verbetering.

Nu overgeschakeld op een nieuwe MOTO G54 en... "nauwelijks een dag".

Ik denk dat het te maken heeft met het geinstalleerd hebben van een hele hoop apps. Ik had in het begin van de REDMI het gevoel dat het uitmaakte als ik een app installeerde. Naarmate je er al een paar hebt die je als "essentieel" beschouwt, wordt het verschil met "nog een app extra" kleiner en minder merkbaar.

De boel installeert nu automatisch alle apps van de vorige telefoon dus dan heb je het al druk genoeg en is alles een beetje van: Mwah gebruik ik wel eens.

is merk tov merk volgens mij.
heb jaren samsung gehad en die dingen vreten batterijen. binnen het jaar begon de achterkant open te komen en hield de batterij amper nog een dag vol.
heb toen gemerkt dat samsung opzettelijk hun batterijen overlaadde (4,35V). met een andere software erop (cyanomod) kon ik de accu instellingen zelf kiezen en met 4,15V als max, heeft de accu toen de gsm overleefd.

mijn eerste huawei was zowat de enige telefoon die na 3jaar nog altijd een goeie accu had, hoe ze het deden weet ik niet.
heb nu al 4jaar een oppo A91 en die batterij doet het nog altijd goed. kan er uren op GPS mee rijden met het scherm aan, speel bluetooth muziek af in de fiets, zit er uren op te werken per dag (fotos nemen van technische problemen overal), savonds kijk er TV op in bed....
Heb nu al een uur muziek geluisterd in de fiets en de gsm staat nu ook al 20min aan op de bureau. accu staat op 82% nu.

de batterij zal wel achteruit zijn gegaan al, maar ik merk er nog altijd niks van in het gebruik. wifi/4G/GPS staan standaard altijd aan, terwijl ik die dingen bij mijn samsungs altijd afzetten om energie te besparen.