Goede dag, ik heb een shelly leddimmer, die is 0-10v, maar ik wil een regelaartje ermee aansturen die van 3-33v is. Dus als het 0-30v is is het prima. Zijn er goedkope modules die de ingaande spnning een factor 3 hoger uitsturen?
Alvast bedankt
benleentje
Golden Member
Belangrijk is toch wel om te weten hoeveel stroom de 0 - 30V moet kunnen leveren maar ook wat gaat het aansturen.
Maar ik denk niet dat zoiets compleet bestaat.
Ja dat heet een opamp. Deze bijvoorbeeld.
Met een paar weerstandjes erbij kun je de versterking zo instellen als je wilt. 3,3 is zonder meer mogelijk.
Ken ik niet. Maar met een simpele schakeling moet dat mogelijk zijn.
Hoeveel stroom heb je nodig? Dan teken ik wel wat voor jou uit.
Op woensdag 26 juni 2024 19:56:31 schreef Aart:
3-33 V lijkt onwaarschijnlijk. Het is geen gewoon SSR zonder regelfunctie?
Het is een SCR (SSR met faseaansnijding)
benleentje
Golden Member
NU snap ik het helemaal niet meer wat je nu wilt.
Maar de vraag over hoeveel stroom je op 30V nodig hebt staat nog open.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op woensdag 26 juni 2024 20:03:33 schreef kilzone:
[...]Het is een SCR (SSR met faseaansnijding)
Aan de hand van het typenummer - liefst nog de datasheet ervan - kunnen we ook al een eind komen.
Kennelijk wil TS met de 0-10v stuurspanning van de wifi led dimmer 'iets' met een triac of thyristor gaan aansturen dat 3-33v stuurspanning nodig heeft.
nonius
set SCE to AUX.
Het is een SCR (SSR met faseaansnijding)
Een SCR is een thyristor. Die kun je inderdaad met fase-aansnijding aansturen, zoals in lichtdimmers gebeurt (alhoewel vaker een triac gebruikt wordt).
Een SSR (solid state relais) is een electronisch relais, met galvanische scheiding tussen in- en uitgang. Een SCR heeft geen scheiding tussen z'n gate en kathode/anode. Een SSR kun je uitschakelen door de sturing op de ingang weg te nemen. Een thyristor schakelt niet noodzakelijk uit op het moment dat je het gate-signaal verwijdert.
Het zijn totaal verschillende componenten die je ook anders aanstuurt. Een SCR/thyristor is niet 'een SSR met fase-aansnijding'.
[Bericht gewijzigd door nonius op (14%)]
Op woensdag 26 juni 2024 20:42:14 schreef harry64:
Kennelijk wil TS met de 0-10v stuurspanning van de wifi led dimmer 'iets' met een triac of thyristor gaan aansturen dat 3-33v stuurspanning nodig heeft.
Ik denk dat het te maken heeft met zijn andere topic "Verwarmingsregelaar 10kva".
Je kan met sommige SSR's (solid state relay) wel degelijk fase-aansnijding en -afsnijding doen maar dan heb je net als bij een triac of een thyristor elektronica nodig om de SSR op de juiste momenten aan en uit te schakelen. Ik heb dat ooit jaren geleden gedaan en dat ging perfect.

Dit zal t wel zijn.. Je idee gaat niet werken.. Aan / Uit te sturen met die spanning, geen lineair reactie op 3-32vdc
[Bericht gewijzigd door diebobo op (36%)]
Op woensdag 26 juni 2024 21:02:13 schreef McAwesome:
[...]Ik denk dat het te maken heeft met zijn andere topic "Verwarmingsregelaar 10kva".
Je kan met sommige SSR's (solid state relay) wel degelijk fase-aansnijding en -afsnijding doen maar dan heb je net als bij een triac of een thyristor elektronica nodig om de SSR op de juiste momenten aan en uit te schakelen. Ik heb dat ooit jaren geleden gedaan en dat ging perfect.
Dat zal zeker dat 'iets' zijn i.d.d. 
O, nu is het mij ook pas duidelijk wat TS wil.
Dan zal je een regelaar moeten hebben zoals bij voorbeeld deze.
En als het voor die boiler is een zwaardere uitvoering.
https://www.vekto.nl/regelaar-220-240vac-inductie-0-5-10v-of-potmeter
En anders dit topic, dat gaat over een vergelijkbare situatie.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/122070
[Bericht gewijzigd door revado op (19%)]
Waarom regelen via fase-aansnijding, heb in dat vorige topic al uitgelegd dat, dat niet hoeft.
En @TS,
Hou het bij één topic, wel zo makkelijk
benleentje
Golden Member
Op woensdag 26 juni 2024 21:02:13 schreef McAwesome:
Je kan met sommige SSR's (solid state relay) wel degelijk fase-aansnijding en -afsnijding doen maar dan heb je net als bij een triac of een thyristor elektronica nodig om de SSR op de juiste momenten aan en uit te schakelen.
Klopt, dat zijn dit soort dingen.
Maar dat is gewoon een fase-aansnijding. Alle benodigde elektronica zit erin, het enige wat je nodig hebt is een wisselspanning tussen de 12 en 18VAC, dit kan gewoon een kleine trafo zijn. En voor de besturing heb je een potmeter nodig of een externe spanning van 0 tot 10VDC.
Op woensdag 26 juni 2024 23:26:49 schreef benleentje:
En waar komt de 0 - 30V vandaan als je dan toch 230V of zelfs 400V wilt aansturen.
Precies. Als je dat automatisch wil regelen komt er nog het een en ander bij. Of de TS moet erbij gaan zitten met de potmeters in zijn hand. 
@TS,
Heb het al eerder gezegd, je zal de stroom moeten meten en daarop regelen. Zoiets heet niet voor niets meet en regel techniek. Tenzij je al iets hebt waar die 0 tot 30V vandaan komt, maar dat vertel je niet. Is weer een geheim project denk. 
En om een antwoord op je vraag te geven, (is trouwens al gezegd door Ex-fietser) zoiets heet een opamp. Met een rail to rail type kun je prima een signaal van 0 tot 10V omzetten naar 0 tot 30V. Versterking is 3X, maar waar komt die 0 tot 10V vandaan?
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Jongens, volgens mij heeft TS een LED DIMMER. Dus iets waar een PWM power signaal uitkomt.
Dan heeft ie een SSR waar een 3-30V "aan" singnaal in moet....
Hoe van een 0-10V signaal een 3-30V signaal te maken is compleet irrelevant voor de oplossing van z'n probleem.
Op donderdag 27 juni 2024 09:50:11 schreef rew:
Jongens, volgens mij heeft TS een LED DIMMER. Dus iets waar een PWM power signaal uitkomt.
Ja, is bekent.
Dan heeft ie een SSR waar een 3-30V "aan" singnaal in moet....
En dat gaat niet, want dat is gewoon een solid state relais. Zo'n ding kun je aansturen met een spanning tussen de 3 en 30VDC, die regelt niets, dat is aan of uit.
Hoe van een 0-10V signaal een 3-30V signaal te maken is compleet irrelevant voor de oplossing van z'n probleem.
Dat heb ik in het vorige topic al uitgelegd, je zal moeten meten en daarop regelen. Maar we krijgen weinig respons van de TS. 
Op donderdag 27 juni 2024 09:50:11 schreef rew:
Jongens, volgens mij heeft TS een LED DIMMER. Dus iets waar een PWM power signaal uitkomt.Dan heeft ie een SSR waar een 3-30V "aan" singnaal in moet....
Maar de TS heeft de perceptie dat die SSR het 0-30V signaal als PWM interpreteert en zijn belasting ook overeenkomstig dimt. Maar dat is niet het geval. Zo'n SSR schakelt op 30V aan maar op 3V ook
Uit die dimmer komt 0-10 volt volgens TS.
Ik heb sterk het gevoel dat TS voor heel weinig geld denkt een oplossing te maken.
Een solid state relais aansturen met 0-x volt om de uitgang idem te regelen gaat niet , die gaat aan boven de 3 volt en hoger en uit als het minder is.
Daarom is hyet ene relais en geen regeling.
Er is wel een oplossing zoals @MacAwesome aangeeft, maar daar komt wel wat meer voor kijken.
En die 4 Kw elementen met een solid state relais met faseaansnijding gaan gebruiken heb ik grote twijfels bij.
Kortom, wat TS wil met die SSR gaat gewoon niet, dat zijn we allemaal wel eens.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En met een 10khz pwm signaal schakelt ie ieder cyclus binnen 100µseconden aan en zal dus met 1-100% PWM gewoon "AAN' zijn.
Uit de vraagstelling blijkt dat de TS iets wil wat met de voorgestelde onderdelen zowiezo niet gaat werken. Dus m.i. moeten we een stappie terug doen: TS wat wil je bereiken? Wat moet er geregeld worden en waarom?
Todat we daar antwoord op hebben is alles speculatie.
Op donderdag 27 juni 2024 11:09:55 schreef rew:
Dus m.i. moeten we een stappie terug doen: TS wat wil je bereiken? Wat moet er geregeld worden en waarom?
Wat de TS wil bereiken is wel duidelijk, hij wil er voor zorgen dat zijn 40A hoofdzekeringen er niet uit komen. Zijn zonnestroom installatie is te groot voor zijn hoofdzekeringen, als je dan extra dingen in gaat schakelen krijgt hij meer ruimte, de stroom gaat dan naar beneden en zorgt ervoor dat zijn hoofdzekeringen heel blijven.
Hij heeft al een zwaardere aansluiting aangevraagd.
Maar zoals gezegd gaat dat met deze componenten niet werken.
En het hele verhaal wordt er niet duidelijker op door die twee topic's, dus als een moderator daar naar wil kijken? 
De TS begon hier.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166028
SparkyGSX
Een manager is iemand die denkt dat negen vrouwen in één maand een kind kunnen maken
Je zou denken dat de TS een keer zou leren dat het probleem uitleggen in plaats van een verkeerde oplossing resulteert in bruikbare antwoorden, hij heeft hier tenslotte pas 77 topics geopend.
Je kunt wel vermogen regelen met een dergelijke SSR, mits je zelf voor het geschikte trigger signaal zorgt. Of dat het fundamentele probleem van de TS oplost, betwijfel ik ten zeerste; in de eerste helft van een halve sinus 40A leveren, in de tweede helft 40A verbruiken, resulteert in een netto verbruik van 0 (volgens de meter), maar nog steeds in een doorgebrande zekering.
Op donderdag 27 juni 2024 13:59:40 schreef SparkyGSX:
Je zou denken dat de TS een keer zou leren dat het probleem uitleggen in plaats van een verkeerde oplossing resulteert in bruikbare antwoorden, hij heeft hier tenslotte pas 77 topics geopend.
Zou je denken ja. 
Je kunt wel vermogen regelen met een dergelijke SSR, mits je zelf voor het geschikte trigger signaal zorgt. Of dat het fundamentele probleem van de TS oplost, betwijfel ik ten zeerste; in de eerste helft van een halve sinus 40A leveren, in de tweede helft 40A verbruiken, resulteert in een netto verbruik van 0 (volgens de meter), maar nog steeds in een doorgebrande zekering.
Het is zeker goed te doen, maar dan moet je wel gaan meten en regelen. En dan blijft je zekering gewoon heel. 
Je moet niet met bijvoorbeeld puls pauze gaan werken, maar gewoon aan als je boven de 40A dreigt te komen, (met een hysterese tijdens bewolking) dat werkt gewoon goed.
De omvormers verdelen het keurig over drie fase, gewoon in de drie fase meten en verbruikers inschakelen.
Maar zoals hij het nu in gedachte heeft gaat het niet werken.