Op zaterdag 6 juli 2024 21:14:19 schreef rew:
Een mens kan "officieel" tussen de 1 en de 30mA "voelen". Boven de 20 is gevaarlijk, onder de 1 zou je niet voelen.

Dat zijn redelijk "natte vinger" getallen, dat kan zal per persoon gewoon behoorlijk vervangen.

Dingen als "licht aanraken" en "wondjes" maken dat je waarschijnlijk VEEL lagere stromen kan voelen.

Maar "1mA" en ook veel minder moet gewoon goed te meten zijn.

Vaak wordt er gezegd: "Meet met een duspool". Die blijkt gemaakt te zijn om dit soort hele kleine dingen juist te negeren. In dit geval, om aan te tonen DAT er iets aan de hand is wil je juist NIET met een duspool meten. Daarna zou je met de duspool kunnen aantonen: "die meet niets, dus het zal (nu!) wel veilig zijn".

Dat "niet douchen" gaat snel vervelen denk ik. :-)

Precies hierom is dus die isolatie meting belangrijk. Duspol is alleen om spannings aan- of af-wezigheid aan te tonen.

Een andere benadering is, dat de kraan en alle leidingen goed geaard zijn maar dat de vloer om de een of de andere reden onder spanning komt te staan. Dit ook eens meegemaakt bij een gezin waar de man na het avondeten met de kinderen onder de sproeier ging en nooit iets voelde. De vrouw ging later na de koffie en de kinderen in bed lagen onder de sproeier en voelde het flink tintelen aan de fingers en de voeten. De man lachte haar uit en je verbeeld dat je spoken ziet. Na een paar keer klagen zijn er tot drie x toe metingen gedaan en alleaardingen in orde bevonden. Tot op een dag de man laat thuis kwam en hij de laatste was en met veel gevloek en getier beneden kwam , de gouden gids terhand en bellen. De volgende dag moest ik op ondezoek uit, en in eerste instantie kon ik ook niets ongewoons ontdekken, maar met wat de vrouw vertelde in het achterhoofd dat het degene was die later onder de sproeier ging het voelde, heb ik de gehele vloer overvloedig nat gemaakt ook onder het bad met losse voorwand en om het toilet en ben toen gaan schaften en ben toen weer gaan meten, en jawel de megger in de hoogste stand vloog gelijk in de hoek.
Toen in de laagste stand een spoor gezocht en kwam bij de wcpot uit. Bij navraag bleek dat er vlak voor de ellende begon er een niewe pot geplaatst is. De pot eraf gehaald er zaten vier oude gaten in de vloer waar bij verdere meting het spoor naar toeliep. Nu zit de badkamer boven de meterkast, dus groep voor groep uit tot er boven geen spanning meer op stond . Bij verder zoeken bleek dat er bij de vorige pot door de voeding was geboord en de bruine draad beschadigd, dus nieuwe draden erin in de gaten een propje papier en gevuld met kit. De vrouw was enorm blij dat het eindelijk gevonde was en kreeg nog een zoen op de wang om haar blijdchap te tonen

en jawel de megger in de hoogste stand vloog gelijk in de hoek. Toen in de laagste stand een spoor gezocht

Zou u kort kunnen uitleggen hoe je dat precies met een Megger meet? Ik heb een Megger (Avo BM223, en ook nog een wat oudere met een zwengeltje...) maar die gebruik ik alleen voor de meting van de isolatie van motoren, trafo's e.d. Zit me nu af te vragen of, en hoe, ik dat apparaat ook voor dit soort problemen kan gebruiken. Het is simpelweg nooit bij me opgekomen de Megger ook op die manier te gebruiken.

Moet het hele systeem spanningsloos gemaakt worden? En dan de probes aansluiten op... wat?

Op zondag 7 juli 2024 00:08:15 schreef Hunebedbouwer:
... Bij verder zoeken bleek dat er bij de vorige pot door de voeding was geboord en de bruine draad beschadigd, dus nieuwe draden erin in de gaten een propje papier en gevuld met kit. De vrouw was enorm blij dat het eindelijk gevonde was en kreeg nog een zoen op de wang om haar blijdchap te tonen

Dat is wel goed werk ja! Ik kan me voorstellen dat je (zeker tegenwoordig) 8 man over de vloer hebt en er nog niks gevonden wordt.
(ik had zelf bv een cv die alleen bij stevige wind in de storing vloog. Die wind variabele had ik zelf dus al in de smiezen.. nou daar zijn er volgens mij wel 10 voor langs geweest. Bij de laatste zei ik:"ga er vanuit dat alles verkeerd zit". En ja hoor... in/uitlaat zat omgewisseld)

Op zaterdag 6 juli 2024 21:57:26 schreef Jinny:
Waar zit de TS?
Ik zit zeer regelmatig in Amsterdam op het moment, even langskomen en een controle doen hoeft niet te veel tijd te kosten...

Wat aardig! Zit ook in Noord Holland, omgeving Heerhugowaard dan wel. Ik heb inmiddels al meerdere elektriciens over de vloer gehad, ga er morgen ook weer achter aan.
Maar zal uw aanbod zeker en heel dankbaar onthouden!

En super bedankt voor degene die er een los topic van heeft gemaakt!

[Bericht gewijzigd door Vraagjessss op (96%)]

Op zaterdag 6 juli 2024 21:19:14 schreef testman:
en laat zien hoe gevoelig zenuwen onder de huid zijn.

Enerzijds, je voelt de stroom. Normale huid heeft minstens 100k Ohm weerstand. Dus voor 1mA heb je minimaal 100V nodig.

Maar van "onderhuids" linkerhand naar rechterhand schijnt de weerstand rond de 10 ohm te zijn. Ik ben wel in voor een experimentje, maar die toch even niet. Sorry.

Dus met een open wondje... Ja, dan ga je al veel sneller iets voelen dan met de normale "haastisolatie" er om heen.

Mogelijk is het direct door een zenuw duwen van wat stroom NOG veel gevoeliger dan die 1mA die ik altijd aanhoud. Laatst nog gevoeld. Dat het open was is 100% zeker. Maar de specs van de stroom die ze gebruikten weet ik niet. Aan de andere kant, een 10x10 gelpad voel je niets. Lage stroomdichtheid.

Op zondag 7 juli 2024 18:40:01 schreef Vraagjessss:
Maar zal uw aanbod zeker en heel dankbaar onthouden!

Tip: Gewoon direct starten met een afspraak te proberen te maken. Vrijwel alle "normale" elektriciens die je in een gouden gids vind die sturen een gast die de opleiding gevolgd heeft en dingen kan aanleggen en basaal kan foutzoeken, maar goede gasten zoals hunnebedbouwer en Jinny die gewoon doorzoeken met de juiste middelen en het probleem oplossen, die zijn zeldzaam. Heel zeldzaam.

maar goede gasten zoals hunnebedbouwer en Jinny die gewoon doorzoeken met de juiste middelen en het probleem oplossen

Sluit ik me bij aan.
Toen daar in Boxtel kwam er een mannetje, hij vond de "oorzaak", of beter, hij vond de plek waar de spanning op het aardstelsel kwam. Dat heeft ie toen verholpen, maar er bleek nóg ergens een fout te zitten. Hij had moeten uitzoeken waarom de stroom niet kon weglopen naar aarde.

Op zaterdag 6 juli 2024 21:57:26 schreef Jinny:
Waar zit de TS?
Ik zit zeer regelmatig in Amsterdam op het moment, even langskomen en een controle doen hoeft niet te veel tijd te kosten...

Op zondag 7 juli 2024 21:59:43 schreef rew:
[...]
Tip: Gewoon direct starten met een afspraak te proberen te maken. Vrijwel alle "normale" elektriciens die je in een gouden gids vind die sturen een gast die de opleiding gevolgd heeft en dingen kan aanleggen en basaal kan foutzoeken, maar goede gasten zoals hunnebedbouwer en Jinny die gewoon doorzoeken met de juiste middelen en het probleem oplossen, die zijn zeldzaam. Heel zeldzaam.

Oke! Duidelijk.
Hoe kan ik een afspraak maken Jinny?
Groetjes!

[Bericht gewijzigd door Vraagjessss op (44%)]

Oke! Duidelijk.
Hoe kan ik een afspraak maken Jinny?
Groetjes!

Persoonlijk mailtje sturen, zie haar contact gegegvens.

Op zondag 7 juli 2024 22:50:18 schreef HD13:
[...]

Persoonlijk mailtje sturen, zie haar contact gegegvens.

Ah super! Heb het gevonden inderdaad. Ben nieuw hier, dus vandaar dat ik niet goed weet hoe alles werkt.
Dank voor de hulp en advies allemaal, zal zeker contact opnemen in de aankomende dagen.

Ik heb dit onderwerp snel doorgelezen en ook doorzocht op "vereffening" maar niet gevonden (?)
Dat is het belangrijkste in deze, alle metalen delen doorverbinden, zodat de spanning overal gelijk is. ( denk aan een vogeltje op de bovenleiding vd trein, die heeft nergens last van )

En, een handig meetinstrument in deze : een voltstick
( ook niet gevonden in dit onderwerp )