MOD EDIT:
verplaatst uit https://www.circuitsonline.net/forum/view/56485

Hallo,
Sinds een tijd al voelen wij stroomschokjes bij het aanraken van de doucheknoppen/douchekop bij bijvoorbeeld wondjes aan de handen en ik zie lichtflitsen als ik met mijn wenkbrauw de doucheslang aan raak. Ja, haha... Maar gisteren voelden we ook spanning bij het handen wassen in de keuken, danwel het aanraken van de waterleiding én het ijzeren aanrecht. Het leek allemaal opgelost toen we de stekker van de wasmachine er uit trokken. Maar vandaag maakte dat niet meer uit.

Weet u inmiddels wat dit was?
Ik heb namelijk hetzelfde momenteel!

[Bericht gewijzigd door GJ_ op (6%)]

Direct vakman erbij halen.

https://www.ad.nl/home/eerder-stroom-op-douche-waarin-janneke-20-stier…

Ergens komt spanning op je waterleiding te staan bijvoorbeeld door een lek verwarmingselement of door een doorgesleten fasedraad die ergens tegen een waterleiding aanhangt, en door het defect zijn van de veiligheidsaarde, wordt die spanning niet omlaag getrokken tot een veilige waarde.
Daarnaast spreekt klaarblijkelijk ook de aardlekschakelaar niet aan.
Er kunnen ook nog andere oorzaken zijn zoals het hierboven genoemde gebruik van de waterleiding als veiligheidsaarde. Wordt die onderbroken bij vervanging door kunststof, dan komt dus alles onder spanning te staan als er een aardlek is.

Niet meer douchen tot het probleem verholpen is

[Bericht gewijzigd door Ledlover op (26%)]

Je kunt beter een nieuw topic starten, en probeer zo goed mogelijk de situatie weer te geven! en wat je al hebt getest.

Niet meer douchen tot het probleem verholpen is

Volledig eens, niet gebruiken tot het probleem deskundig is verholpen.

Dat heb ik een jaar of 30 geleden ook meegemaakt, het probleem bleek een wandcontactdoos in de schuur te zijn waarvan de fase-draad was losgekomen en lichtjes tegen de aard-aansluiting drukte.

De aardlek sprong niet (vanwege te weinig lekstroom), maar het was wel voldoende om het (overigens geaarde) bad 'onder spanning' te zetten. Een spanningzoeker lichtte duidelijk op.

U kunt het zelf evt. verifiëren met een spanningzoeker ('schroevendraaier met lampje'), maar op het moment dat u überhaupt iets voelt is het sowieso foute boel.

Mogelijk kunt u het probleem enigszins localiseren door één voor één zekeringautomaten in de meterkast uit te schakelen tot er geen spanning meer op de waterleiding staat (dus tot het lampje van de spanningzoeker niet meer brandt wanneer het tegen de waterleiding wordt gehouden).

Maar als bovenstaande voor u als abracadabra klinkt, dan een expert laten komen.

Wat momenteel als niet meer voelt dan een 'lichte tinteling' kan snel veranderen in 'dodelijke schok'.

[Bericht gewijzigd door nonius op (20%)]

als ik dat weer lees, aarding problemen en oud huis in amsterdam komt dat topic met de voedingen van naar en via de buren weer naar boven. aarding was daar ook maar fictioneel, dus een pen werd geslagen en boel goed nagezien, meterkast met 30mA aardlekken erin ipv die gare stoppendoos uit 1884. kans is zelfs aanwezig dat er nog ergens een stoffen draad zit die rot is en zo via de stalen leidingen de boel onder stroom zet. al met al verre van een veilige situatie en tijd om een vakbekwaam iemand erbij te halen.

Ik heb 1x bij de hand gehad in een pand waarin verbouwd was naar appartementen, dat een nitwit voor de randaardedraad naar de bovenste verdieping bruin had gebruikt omdat geel-groen op was. Van de appartementen op de bovenste verdieping stond alles met randaarde dus aan de fase toen een andere monteur de groepenkast beneden ging aansluiten. In dat pand was tevens de waterleidingen vervangen voor kunststof. Idem voor kranen e.d.

Mensen kregen i.i.g een optater van het RVS aanrechtblad dat 'geaard' was, alsook van broodroosters, wasmachine enz.

Die fenomenen werden in eerste instantie ook afgedaan als statische lading.

Goedenavond,

Ik begrijp dat ik beter een nieuw forum topic kan starten, maar herkende vooral het eerste stukje van dit oorspronkelijke verhaal, vandaar.

Situatie is zo: ik voel met een wondje op mijn vinger lichtelijk een prikje/zeurend gevoel in het wondje op de kranen in de badkamer, het kale metaal van de radiator en de leiding. Het is een heel licht prikje, allleen in het wondje dus, en geen stootje te noemen. Toen ik dit forum zag heb ik even met mijn wenkbrauw de kraan aan geraakt omdat ik benieuwd was, en zag inderdaad een lichte flits. Verder geen schok of pijn.
Als ik een van de genoemde delen gewoon (zonder wondje) aanraak voel ik helemaal niks. Ik voel ook geenszins schokjes of tintelingen, niet van het water of de kranen. Alleen dus het zeurderige gevoel in mijn wondje.
Andere metalen delen in de badkamer, of leidingen of kranen elders in huis geven dit effect allemaal niet.
Ik ben de enige trouwens die dit waar neemt. Mijn man voelt niks, gewoon, zowel met wondje als met wenkbrauw niet.

Ik heb gelijk een erkend elektricien erbij gehaald omdat ik geen risico wilde lopen. Die zei toen ik belde ook gelijk, net als u allen; niet douchen! En ze kwamen ook gelijk en namen het heel serieus, vanwege de lichtflits die ik benoemde.
Die hebben alles door gemeten en meetten niks -, de aarde op alle leidingen en van het huis was perfect en ze konden geen oorzaak vinden, aardlekschakelaars (0,03a) getest dmv testen en ook ze laten triggeren met spanning.
De elektriciens voelden ook niets.

Ook nog een andere elektricien om advies gevraagd die erg bekend is met de elektra in ons huis.

Conclusie van alle betrokken elektriciens; er is niks mis, of onder stroom. Dan zouden anderen dit ook moeten kunnen voelen, werd me verteld.
En het feit dat buiten mij niemand anders ook maar iets voelt of kan vinden, doet men vermoeden dat het aan mij ligt eventueel.
Bij weggaan werd me door allemaal, zelfs nog de baas die mij belde vanwege mijn bezorgdheid, gezegd dat ik 100% veilig kon douchen.

We hebben een eigen aardpen, in februari nog gecheckt en was goed, delen geen aarde en de aarde in huis was volgens de meting goed. De meterkast is in februari helemaal vernieuwd en nagekeken. De leidingen zijn in ons huis nergens van kunstof.

Omdat ik van dit forum het wondje en lichtflits verhaal herkende vroeg ik het bij deze post.
Hopelijk is de situatie zo helderder!

Mogelijk een compleet ander probleem dus. Een forum starten (circuitsonline2?) lijkt me wat overdreven, maar een nieuw topic lijkt me wel handig. Je hebt een mooie uitgebreide startpost geschreven, mijn complimenten, maar die zit nog steeds onder het oude topic.

Op zaterdag 6 juli 2024 03:17:59 schreef maartenbakker:
Mogelijk een compleet ander probleem dus. Een forum starten (circuitsonline2?) lijkt me wat overdreven, maar een nieuw topic lijkt me wel handig. Je hebt een mooie uitgebreide startpost geschreven, mijn complimenten, maar die zit nog steeds onder het oude topic.

Dank u, hoe zou ik dat kunnen doen?

Haha ik bedoelde topic inderdaad!
Dit is mijn eerste forum actie ooit, en als blonde dame is het allemaal even inkomen.

Op zaterdag 6 juli 2024 03:17:59 schreef maartenbakker:

En u zegt, mogelijk een compleet ander probleem. Heeft u toevallig ook een idee over wat dat zou kunnen zijn?
Alvast hartelijk dank.

(ik heb nog geen nieuw topic gezien dus ga hier maar gewoon verder)

[...] er is niks mis, of onder stroom. Dan zouden anderen dit ook moeten kunnen voelen, werd me verteld.

Niet noodzakelijk waar. Wanneer mijn vader (electricien van opleiding) vroeger met een spanningszoeker probeerde te kijken of ergens spanning op stond had hij altijd mijn hulp nodig: bij hem ging de spanningszoeker niet branden, bij mij wel. Reden: de dikke eeltlaag op zijn vingers die een te hoge weerstand had. Mijn dunne huidje liet wel voldoende stroom door. Het was trouwens mijn broer die destijds als enige in huis voelde dat er spanning op het bad stond; de 3 anderen in ons gezin konden het niet voelen. Maar checken met de spanningzoeker gaf doorslag.

(ik weet het, een spanningszoeker is een 'no-no', en hij heeft mij ook al een paar keer flink de mist in geleid. Een duspol is het correcte apparaat om te gebruiken.)

De reden dat het met een wondje evt. wel gevoeld wordt is simpel: (droge) huid heeft een grote weerstand. Vochtige huid heeft veel minder weerstand (vandaar veel groter risico op electrocutie in bad of douche). En met een wondje, waarbij de huid dus beschadigd of afwezig is, zal de weerstand weer een stuk kleiner zijn.

De huid net boven een vingernagel (waar nagel stopt en overgaat in vinger) is ook erg dun en gevoelig, daar kan ik de filter-lekstromen van apparatuur die ge-aard hoort te zijn maar dat niet is, mee voelen. Af en toe erg handig.

Maar als meerdere electriciens (ervan uitgaande dat het vakmannen zijn en geen beunhazen) zeggen dat het goed is, dan zal het wel zo zijn.

dat een nitwit voor de randaardedraad naar de bovenste verdieping bruin had gebruikt omdat geel-groen op was.

Fun fact: dit is toegestaan!

Harry, heel mijn leven heb ik gedacht dat de draadkleuren vast voorgeschreven waren. Tot me door een scope-10 inspecteur werd verteld dat dat al lang niet meer zo is, je mag gebruiken wat je wilt of toevallig hebt liggen. Mijn nekharen gingen direct overeind staan! Enige uitzondering: geel/groene draad mag ALLEEN voor aarde gebruikt worden, niet voor fase of nul. Omgekeerd, een blauwe of bruine draad mag je wel voor aarde gebruiken.... Ongelooflijk maar waar. Heb klemblokjes gezien waar een geel/groene draad doodleuk doorverbonden zat met een zwarte schakeldraad of bruine fasedraad. Als ik zulke dingen zie word ik direct 3-dubbel voorzichtig en controleer alles meermalen op spanningsloosheid.... Nodeloos te zeggen dat ik me in mijn eigen huis strikt houd aan de correcte kleurcodering.

Hoeveel beunhazen ervan op de hoogte zijn dat je geel/groen alleen voor aarde mag gebruiken? Geen idee, maar ik wil ze de kost niet geven. "ik heb alleen nog maar een stukje geel/groene draad, de klus moet af want over 10 minuten begint het voetbal... huppekee!"

Op zaterdag 6 juli 2024 14:09:58 schreef nonius:
(ik heb nog geen nieuw topic gezien dus ga hier maar gewoon verder)

[...]

Niet noodzakelijk waar. Wanneer mijn vader (electricien van opleiding) vroeger met een spanningszoeker probeerde te kijken of ergens spanning op stond had hij altijd mijn hulp nodig: bij hem ging de spanningszoeker niet branden, bij mij wel. Reden: de dikke eeltlaag op zijn vingers die een te hoge weerstand had. Mijn dunne huidje liet wel voldoende stroom door. Het was trouwens mijn broer die destijds als enige in huis voelde dat er spanning op het bad stond; de 3 anderen in ons gezin konden het niet voelen. Maar checken met de spanningzoeker gaf doorslag.

(ik weet het, een spanningszoeker is een 'no-no', en hij heeft mij ook al een paar keer flink de mist in geleid. Een duspol is het correcte apparaat om te gebruiken.)

De reden dat het met een wondje evt. wel gevoeld wordt is simpel: (droge) huid heeft een grote weerstand. Vochtige huid heeft veel minder weerstand (vandaar veel groter risico op electrocutie in bad of douche). En met een wondje, waarbij de huid dus beschadigd of afwezig is, zal de weerstand weer een stuk kleiner zijn.

De huid net boven een vingernagel (waar nagel stopt en overgaat in vinger) is ook erg dun en gevoelig, daar kan ik de filter-lekstromen van apparatuur die ge-aard hoort te zijn maar dat niet is, mee voelen. Af en toe erg handig.

Maar als meerdere electriciens (ervan uitgaande dat het vakmannen zijn en geen beunhazen) zeggen dat het goed is, dan zal het wel zo zijn.

[...]

Klopt, heb inderdaad geen nieuw topic nog aan kunnen maken. Het waren inderdaad erkende elektriciens, allemaal.
Toch zit het me niet helemaal lekker, en heb ik besloten maandag toch weer even contact op te nemen met de elektricien.
Bedankt in ieder geval voor uw input allen!

Het was trouwens mijn broer die destijds als enige in huis voelde dat er spanning op het bad stond; de 3 anderen in ons gezin konden het niet voelen. Maar checken met de spanningzoeker gaf doorslag.

En nog even uit benieuwdheid, hoe kom je/de elektricien er dan achter wat de reden is dat er spanning op iets staat, zoals in uw geval het bad destijds? Hoe test men wat de oorzaak is?

Harry, heel mijn leven heb ik gedacht dat de draadkleuren vast voorgeschreven waren. Tot me door een scope-10 inspecteur werd verteld dat dat al lang niet meer zo is, je mag gebruiken wat je wilt of toevallig hebt liggen. Mijn nekharen gingen direct overeind staan! Enige uitzondering: geel/groene draad mag ALLEEN voor aarde gebruikt worden, niet voor fase of nul. Omgekeerd, een blauwe of bruine draad mag je wel voor aarde gebruiken.... Ongelooflijk maar waar. Heb klemblokjes gezien waar een geel/groene draad doodleuk doorverbonden zat met een zwarte schakeldraad of bruine fasedraad. Als ik zulke dingen zie word ik direct 3-dubbel voorzichtig en controleer alles meermalen op spanningsloosheid.... Nodeloos te zeggen dat ik me in mijn eigen huis strikt houd aan de correcte kleurcodering.

Hoeveel beunhazen ervan op de hoogte zijn dat je geel/groen alleen voor aarde mag gebruiken? Geen idee, maar ik wil ze de kost niet geven. "ik heb alleen nog maar een stukje geel/groene draad, de klus moet af want over 10 minuten begint het voetbal... huppekee!"

Bij mijn geval, omdat er meerdere aan 1 installatie werkten, resulteerde dat dus bijna in doden.

Op zaterdag 6 juli 2024 14:27:53 schreef Vraagjessss:
[...]

En nog even uit benieuwdheid, hoe kom je/de elektricien er dan achter wat de reden is dat er spanning op iets staat, zoals in uw geval het bad destijds? Hoe test men wat de oorzaak is?

De persoon die de testen doet heeft daar speciale meetapparatuur voor. Een schroevendraaier met een neonlampje of te wel een spanningszoeker hoort daar zoals al gezegd niet bij. Dat wil niet zeggen dat een spanningszoeker niet goed meet. Een oude spanningszoeker doet het doorgaans uitstekend. Je moet alleen wel heel goed weten hoe e.e.a. werkt om je meting juiste te kunnen interpreteren. De andere reden dat de spanningszoeker niet meer gebruikt mag worden is dat de mogelijkheid op het onveilig gebruiken van het apparaat ook zeer aanwezig is.

De wel toegestane meetapparaten zijn doorgaans een isolatie tester (ook wel megger genoemd, maar megger is een merknaam) En een tweepolig meetapparaat ook wel duspole genoemd (Maar ook duspole is een merknaam)

Met de isolatie meting meet je of een stroomvoerende draad (meestal een fase draad) voldoende isolatie heeft t.o.v. de andere geleiders zoals de nul en de aarde draad. Er mag dus nooit een verbinding tussen de drie (groen/geel en bruin en blauw) draden zijn. Een harde verbinding eigenlijk het minst gevaarlijke omdat dan meteen de stop (of automaat) alles uitschakelt. Een slechte verbinding is eigenlijk gevaarlijker. Er gaat dan een foutstroom buitenom het normaal gesloten circuit lopen. Deze stroom kan er dan voor zorgen dat een bad , kraan, wasmachine o.i.d. onder spanning komt te staan. Als deze stroom meer zou worden dan 30mA schakelt normaal gesproken de aardlek schakelaar alles uit. Is de stroom kleiner dan schakelt de aardlek niet en kan er dus van alles onder spanning komen te staan.

Die 30mA is een waarde waarbij men proefondervindelijk!!!??? heeft ontdekt dat het hart er mee stopt door spierverkramping en iemand dus sterft. Maar 20mA is ook al heel vervelend en levert serieuze schade aan lichaamsweefsels op. En bij 20mA schakelt de aardlek veiligheid nog niet.

Dat is reden dat men overal zo serieus reageert als iemand een vraag stelt over prikkende kranen enzo. Als er serieus gemeten is met de juiste apparatuur en alles is veilig bevonden kun je er echt vanuit gaan dat alles veilig is.

Waarom zie je dan wel lichtflitsen? En voel je prikken in open wondjes?

Als je je tong tegen een 9 volt batterij houd kun je proeven dat er spanning staat op de polen. Ikzelf heb dat als kind geprobeerd en vond de sensatie zo vervelend en vies dat ik het nooit meer geprobeerd heb. Het is echter volstrekt ongevaarlijk. 9 volt is een erg lage spanning die een zeer vervelende sensatie geeft op de zeer gevoelige smaak receptoren in de tong. Er is geen sprake van dat het een gevaarlijke situatie in het hart kan veroorzaken.

Een ander leuk iets is als je per ongeluk met een stel met amalgaam gevulde kiezen kauwt op een stukje zilverpapier dat aan reep chocolade is blijven plakken. Ook dat is een vreselijk vies en vervelend gevoel. De oorzaak is ook hier weer elektrisch. Door de electrochemische wisselwerking tussen de twee verschillende metalen en speeksel ontstaan hele lage spanningkjes die vrijwel direct in de pijn en smaakzenuwen terecht komen. Een zeer onprettige gewaarwording.

De lichtflitsen kunnen misschien ook op zo'n soort manier ontstaan. Je kunt de gezichts-zenuwen door elektrostimulatie ook prikkelen. Je neemt de spanninkjes en stroompjes dan waar als lichtflitsen. Ik vind dit overigens wel een heel enge manier om te testen of ergens spanning op staat. Het prikkelen van zenuwen kan met zeer lage spaningen omdat de zenuwen gewoon heel gevoelig zijn. Alessandro Volta kon ook een kikkerpoot laten bewegen met een primitieve batterij die echt niet verder kwam dan een paar volt.

De waarneming van een elektrische spanning op de kraan of bad met een zeer gevoelig lichaamsdeel als een open wondje of het oog klopt dus waarschijnlijk gewoon. Die spanning kan overigens ook gewoon ook best hoog zijn maar heeft dan dermate lage energie inhoud dat het alleen waarneembaar is met een open wondje.

Waar komt die energie dan vandaan? Dat kunnen statische ladingen zijn opgbouwd in het eigen lichaam. Door bijvoorbeeld met wollen sloffen door het huis te schuifelen. Een zwetend familielid die ook op wollen sokken loopt bouwt door het zweten geen lading op en voelt dus niets. Zweet is een goede geleider en alle lading die probeert op te laden wordt door het zweet meteen naar aarde afgevoerd. Terwijl iemand met een droge huid de lading pas naar aarde afvoert als er een kraan, wasmachine of bad wordt vast gepakt.

Harry, heel mijn leven heb ik gedacht dat de draadkleuren vast voorgeschreven waren. Tot me door een scope-10 inspecteur werd verteld dat dat al lang niet meer zo is, je mag gebruiken wat je wilt of toevallig hebt liggen. Mijn nekharen gingen direct overeind staan! Enige uitzondering: geel/groene draad mag ALLEEN voor aarde gebruikt worden, niet voor fase of nul. Omgekeerd, een blauwe of bruine draad mag je wel voor aarde gebruiken.... Ongelooflijk maar waar. "

Gelukkig is dit niet waar. Aarde is in dit geval een beschermingsleiding en in NEN 1010 2015 eist bepaling 514.3.1.2 dat beschermingsleidingen moeten worden aangeduid met de kleurencombinatie groen-geel.

Je mag dus geen andere kleur gebruiken als beschermingsleiding oftewel voor aarde.

Eveneens worden en er nog steeds eisen gesteld aan kleuren van aders. Het is situatieafhankelijk omdat NEN 1010 onderscheid maakt tussen draden in buis of aders uit een kabel.

Bijvoorbeeld:

NEN 1010: "De kleuren van schakeldraden en schakeladers moeten over de gehele lengte als volgt zijn:
a) schakeldraden: zwart of grijs;
b) schakeladers: zwart, bruin of grijs."

En 514.3.7 zegt bijvoorbeeld:
Voor bepaalde toepassingen mag, op voorwaarde dat geen verwarring mogelijk is en bij afwezigheid van een nulleiding, een blauwe ader worden toegepast als faseleiding of voor een andere functie, behalve als beschermingsleiding

Zelfs de blauwe aders zoals je ziet, mag alleen worden toegepast met een andere functie als de er geen nulleiding aanwezig is en NIET als beschermingsleiding.

De monteur moet dus wel degelijk van tevoren nadenken wat hij in de serviceauto gooit.

terug ontopic...

Gelukkig is dit niet waar. Aarde is in dit geval een beschermingsleiding en in NEN 1010 2015 eist bepaling 514.3.1.2 dat beschermingsleidingen moeten worden aangeduid met de kleurencombinatie groen-geel.

Dank voor de correctie, KHJM. Ik ben geen expert en herhaalde wat mij is verteld door iemand in wiens kennis en ervaring ik vertrouwen had (Scope-10 keurder).

Uw antwoord met NEN1010-referenties stelt mij weer wat gerust op dit vlak.

Op zaterdag 6 juli 2024 16:23:55 schreef Ex-fietser:
[...]

De persoon die de testen doet heeft daar speciale meetapparatuur voor. Een schroevendraaier met een neonlampje of te wel een spanningszoeker hoort daar zoals al gezegd niet bij. Dat wil niet zeggen dat een spanningszoeker niet goed meet. Een oude spanningszoeker doet het doorgaans uitstekend. Je moet alleen wel heel goed weten hoe e.e.a. werkt om je meting juiste te kunnen interpreteren. De andere reden dat de spanningszoeker niet meer gebruikt mag worden is dat de mogelijkheid op het onveilig gebruiken van het apparaat ook zeer aanwezig is.

De wel toegestane meetapparaten zijn doorgaans een isolatie tester (ook wel megger genoemd, maar megger is een merknaam) En een tweepolig meetapparaat ook wel duspole genoemd (Maar ook duspole is een merknaam)

Met de isolatie meting meet je of een stroomvoerende draad (meestal een fase draad) voldoende isolatie heeft t.o.v. de andere geleiders zoals de nul en de aarde draad. Er mag dus nooit een verbinding tussen de drie (groen/geel en bruin en blauw) draden zijn. Een harde verbinding eigenlijk het minst gevaarlijke omdat dan meteen de stop (of automaat) alles uitschakelt. Een slechte verbinding is eigenlijk gevaarlijker. Er gaat dan een foutstroom buitenom het normaal gesloten circuit lopen. Deze stroom kan er dan voor zorgen dat een bad , kraan, wasmachine o.i.d. onder spanning komt te staan. Als deze stroom meer zou worden dan 30mA schakelt normaal gesproken de aardlek schakelaar alles uit. Is de stroom kleiner dan schakelt de aardlek niet en kan er dus van alles onder spanning komen te staan.

Die 30mA is een waarde waarbij men proefondervindelijk!!!??? heeft ontdekt dat het hart er mee stopt door spierverkramping en iemand dus sterft. Maar 20mA is ook al heel vervelend en levert serieuze schade aan lichaamsweefsels op. En bij 20mA schakelt de aardlek veiligheid nog niet.

Dat is reden dat men overal zo serieus reageert als iemand een vraag stelt over prikkende kranen enzo. Als er serieus gemeten is met de juiste apparatuur en alles is veilig bevonden kun je er echt vanuit gaan dat alles veilig is.

Waarom zie je dan wel lichtflitsen? En voel je prikken in open wondjes?

Als je je tong tegen een 9 volt batterij houd kun je proeven dat er spanning staat op de polen. Ikzelf heb dat als kind geprobeerd en vond de sensatie zo vervelend en vies dat ik het nooit meer geprobeerd heb. Het is echter volstrekt ongevaarlijk. 9 volt is een erg lage spanning die een zeer vervelende sensatie geeft op de zeer gevoelige smaak receptoren in de tong. Er is geen sprake van dat het een gevaarlijke situatie in het hart kan veroorzaken.

Een ander leuk iets is als je per ongeluk met een stel met amalgaam gevulde kiezen kauwt op een stukje zilverpapier dat aan reep chocolade is blijven plakken. Ook dat is een vreselijk vies en vervelend gevoel. De oorzaak is ook hier weer elektrisch. Door de electrochemische wisselwerking tussen de twee verschillende metalen en speeksel ontstaan hele lage spanningkjes die vrijwel direct in de pijn en smaakzenuwen terecht komen. Een zeer onprettige gewaarwording.

De lichtflitsen kunnen misschien ook op zo'n soort manier ontstaan. Je kunt de gezichts-zenuwen door elektrostimulatie ook prikkelen. Je neemt de spanninkjes en stroompjes dan waar als lichtflitsen. Ik vind dit overigens wel een heel enge manier om te testen of ergens spanning op staat. Het prikkelen van zenuwen kan met zeer lage spaningen omdat de zenuwen gewoon heel gevoelig zijn. Alessandro Volta kon ook een kikkerpoot laten bewegen met een primitieve batterij die echt niet verder kwam dan een paar volt.

De waarneming van een elektrische spanning op de kraan of bad met een zeer gevoelig lichaamsdeel als een open wondje of het oog klopt dus waarschijnlijk gewoon. Die spanning kan overigens ook gewoon ook best hoog zijn maar heeft dan dermate lage energie inhoud dat het alleen waarneembaar is met een open wondje.

Waar komt die energie dan vandaan? Dat kunnen statische ladingen zijn opgbouwd in het eigen lichaam. Door bijvoorbeeld met wollen sloffen door het huis te schuifelen. Een zwetend familielid die ook op wollen sokken loopt bouwt door het zweten geen lading op en voelt dus niets. Zweet is een goede geleider en alle lading die probeert op te laden wordt door het zweet meteen naar aarde afgevoerd. Terwijl iemand met een droge huid de lading pas naar aarde afvoert als er een kraan, wasmachine of bad wordt vast gepakt.

Ik wil u heel hartelijk danken voor deze goede en heldere uitleg!
Dit kan zelfs een leek als ik allemaal volgen.

Lang geleden was in de badkamer van mijn ouders een soortgelijk probleem.
Je voelde het alleen onder de douche op kleine wondjes.

Meten en testen leverde niets op.
De waterleiding was van koper en geaard.

Uiteindelijk bedachten we de theorie dat er wel eens een galvanisch element kon optreden door het betonijzer in de vloer langs de afvoersifon.
De betonvloer liep achter de badkamer door naar een kruipruimte en daar hebben we een gaatje gehakt tot het betonijzer en die vervolgens geaard.
Daarna was het probleem weg.

Op zaterdag 6 juli 2024 18:04:09 schreef *Alfred*:
Lang geleden was in de badkamer van mijn ouders een soortgelijk probleem.
Je voelde het alleen onder de douche op kleine wondjes.

Meten en testen leverde niets op.
De waterleiding was van koper en geaard.

Uiteindelijk bedachten we de theorie dat er wel eens een galvanisch element kon optreden door het betonijzer in de vloer langs de afvoersifon.
De betonvloer liep achter de badkamer door naar een kruipruimte en daar hebben we een gaatje gehakt tot het betonijzer en die vervolgens geaard.
Daarna was het probleem weg.

Ook een erg bruikbare tip! Waarvoor mijn dank!

Een mens kan "officieel" tussen de 1 en de 30mA "voelen". Boven de 20 is gevaarlijk, onder de 1 zou je niet voelen.

Dat zijn redelijk "natte vinger" getallen, dat kan zal per persoon gewoon behoorlijk vervangen.

Dingen als "licht aanraken" en "wondjes" maken dat je waarschijnlijk VEEL lagere stromen kan voelen.

Maar "1mA" en ook veel minder moet gewoon goed te meten zijn.

Vaak wordt er gezegd: "Meet met een duspool". Die blijkt gemaakt te zijn om dit soort hele kleine dingen juist te negeren. In dit geval, om aan te tonen DAT er iets aan de hand is wil je juist NIET met een duspool meten. Daarna zou je met de duspool kunnen aantonen: "die meet niets, dus het zal (nu!) wel veilig zijn".

Dat "niet douchen" gaat snel vervelen denk ik. :-)

Op zaterdag 6 juli 2024 21:14:19 schreef rew:
Een mens kan "officieel" tussen de 1 en de 30mA "voelen". Boven de 20 is gevaarlijk, onder de 1 zou je niet voelen.

Dat zijn redelijk "natte vinger" getallen, dat kan zal per persoon gewoon behoorlijk vervangen.

Dingen als "licht aanraken" en "wondjes" maken dat je waarschijnlijk VEEL lagere stromen kan voelen.

Maar "1mA" en ook veel minder moet gewoon goed te meten zijn.

Vaak wordt er gezegd: "Meet met een duspool". Die blijkt gemaakt te zijn om dit soort hele kleine dingen juist te negeren. In dit geval, om aan te tonen DAT er iets aan de hand is wil je juist NIET met een duspool meten. Daarna zou je met de duspool kunnen aantonen: "die meet niets, dus het zal (nu!) wel veilig zijn".

Dat "niet douchen" gaat snel vervelen denk ik. :-)

hier komt het verschil aan bod dat je met een natte huid, of tong ook een 9V blok heel goed kunt voelen, met een droge vinger niet. een open wondje is een hele dunne plek in de 3 lagen huid die je hebt, en laat zien hoe gevoelig zenuwen onder de huid zijn.

Het kan ook nog zijn dat het open wondje met de daarin zittende elektrolyten, samen net de koperen leiding een voltaïsche cel vormen. Een soort batterij, dus. Het hoeft maar een paar tientallen milivolt te zijn dat je iets voelt.
Kijk eens op Wikipedia naar Volta en proeven met kikkerpoten.

Dit is ook een mogelijkheid, MAAR!....., wil nog niet zeggen dat er niet ergens anders toch nog een fout zit!!!!.

Op zaterdag 6 juli 2024 16:23:55 schreef Ex-fietser:

Graag gedaan!
wg
Dr. Mengele en Siemens

Waar zit de TS?
Ik zit zeer regelmatig in Amsterdam op het moment, even langskomen en een controle doen hoeft niet te veel tijd te kosten...