uit nieuwsgierigheid, wat betekent die aanduiding WX14-12 ?

Dat is het artikelnummer. http://www.bochen-cn.com/wx14-12.html Wat het betekent weet alleen de fabrikant maar het ding is waarschijnlijk merkloos uit China.

[Bericht gewijzigd door fred101 op (43%)]

Ik zat even wat potmeter op te meten.
De moer is meestal sleutel 14mm en sommige hebben een as lengte van 12mm.

Maar wat WX14-12 echt betekent weet alleen de fabrikant en is eigenlijk niet zo belangrijk. Als je een echte goede potmeter wil kijk je toch bij bourns. En voor In een draaibank zou ik een cermet type nemen.

Op dinsdag 30 juli 2024 21:09:37 schreef benleentje:
Als je een echte goede potmeter wil kijk je toch bij bourns. En voor In een draaibank zou ik een cermet type nemen.

zit er veel verschil dan tussen een goede en een slechte ? en hoe herken je een slechte ?

Zo'n beetje de beste die je kunt krijgen https://nl.farnell.com/bourns/3400s-1-502l/wirewound-potentiometer-5ko…
zie de datasheet voor de specs. 195,= per stuk. Ik heb er ooit 1 vervangen in een kalibrator, die was 85,= (zelfde merk en type als er in zat)

Zo'n beetje het slechtste wat je kunt krijgen. ;) (kan waarschijnlijk nog slechter) https://nl.aliexpress.com/item/1005006659172507.html?spm=a2g0o.product… 10 voor 1 euro

Verschillen zijn vooral mechanisch. Een flinterdun koolbaan laagje of veel te ruw en te dun geisoleerd wikkeldraad. Het vermogen wat ze echt aan kunnen versus wat Chinezen er op zetten. Hoe goed lineair ze zijn (of juist logaritmisch) De loper/sleepcontact constructie (1 scherp stukje pisbakken metaal of meervoudige vingers, soms een soort "koolborsteltje" erin. De behuizing (valt van ellende uit elkaar met mega as speling tot precisie kunstwerkje) Hoeveel % de tolerantie is (en dan wat hij echt is, niet wat de Ali verkoper opgeeft in Chinese procenten), tempco, herhaal nauwkeurigheid en zo zijn er vast nog meer zaken.

Wat voldoet ligt aan de toepassing. Een product wat boven alles zo goedkoop mogelijk moet zijn kan prima met de beroerdste potmeter, het apparaat is waarschijnlijk toch overleden of weg gegooid voor de potmeter op is. Of zoals jou draaibank, de eigenaar moet hem toch flink verbouwen voor hij bruikbaar is. Daar is ook alleen de prijs doorslag gevend.
De potmeter in een transfer standaard kost zo 100-200 euro.

bedankt voor de uitleg fred.
ik ga toch voor de chinese potmeter van 5 euries incl verzenden, mijn draaibank hoeft geen technisch hoogstandje te worden met een luxe goede potmeter van een bedrag 40 keer zoveel, ik gok het erop :)

als ik ooit 40 chinese potmeters a 5 euro versleten heb ga ik misschien denken aan een duurdere.

groeten ben.

Die is net nieuw, waarom ga je die vervangen ?
Let op wat je koopt, jouw potmeter is volgens Ali 3W en draadgewonden. Waarschijnlijk lineair. De meeste potmeters zijn koolbaan en die kunnen geen 3W aan.

Op woensdag 31 juli 2024 13:02:27 schreef fred101:
Die is net nieuw, waarom ga je die vervangen ?
Let op wat je koopt, jouw potmeter is volgens Ali 3W en draadgewonden. Waarschijnlijk lineair. De meeste potmeters zijn koolbaan en die kunnen geen 3W aan.

potmeter had een "dood" stukje rond de 1700rpm, maar als je dan weer verder draait gaat ie weer goed, maar het gekke is dat ie het momenteel weer helemaal goed doet, dus ik heb een zelfherstellende chinese draaibank :),wel zo handig.

als backup wil ik er toch 1 of 2 in de la hebben liggen voor het geval dat, deze; https://nl.aliexpress.com/item/1005006063017208.html?spm=a2g0o.product… is ook draadgewonden maar lijkt exact op degene die in de draaibank zit, dus gok ik dat maar.

btw, is er een specifiek uiterlijk verschil tussen draadgewonden of koolbaan ?

Als je nu koopt wat je al hebt dan zou ik er idd een aantal kopen.

Draadgewonden zijn vaak hoger qua behuizing omdat het veel meer ruimte kost dan een koolbaan.

Dat hij zo nu en dan een dood punt heeft is een feature. mogelijk te veel speling tussen loper en draadpakket, of verkeerd loper materiaal wat bv oxideert, of wat te weinig veerkracht heeft, of ze waren vergeten daar wat isolatie te verwijderen, of gewoon omdat het voor die prijs niet beter kan.

Je krijgt precies waar je voor betaald, ultra lage kwaliteit voor een ultra lage prijs. Ter vergelijk, een 3W Bourns kost 20-30 euro.

Maar mogelijk heb je bij een goede helemaal geen 3W nodig. Dat kun je gewoon berekenen. Je meet de spanning op de pot en de weerstand dus je kunt de stroom berekenen. Waarschijnlijk is 0,2W of 0,5W al voldoende (echte Watts, geen Chinese) en dan ben je voor iets van 10 euro klaar (en hoef je hem de komende 30 jaar nooit meer te vervangen). Maar dat is niet echt nodig, de electronica is uitgerust met Chinese low cost onderdelen dus die gaat waarschijnlijk ook maar 5 tot 10 jaar mee. (net zoals een low cost TV)

Op woensdag 31 juli 2024 14:27:26 schreef benbijcircuitsonline:
btw, is er een specifiek uiterlijk verschil tussen draadgewonden of koolbaan ?

Als een Aliexpress winkeltje die draadgewonden dingen verkoopt, dan gaat ie na een tijdje naar z'n leverancier en vraagt: kan ik dit niet goedkoper inkopen. De leverancier zegt dan: dat kan niet, tenzij ik er een koolbaan potmeter inzet. De verkoper zegt dan: een watte? Wordt het dan goedkoper? Doe dan maar.

Waar die chinezen dan goed in zijn is om het optisch op het vorige product te laten lijken. De winkel zonder verstand-van-zaken weet dan niet dat ze een "vervanger" verkopen die de originele specs niet halen.

Dus de kans bestaat dat jou aliexpress winkel de "goedkopere verxie" verkoopt. Koolbaan en 3W zal wel niet kunnen.

Ik was toch wat verbaasd dat ze voor deze functie een draadgewonden potmeter hadden gebruikt, en niet een gewone (koolstofbaan) potmeter. De Chinezen kennende zal een draadgewonden ongetwijfeld noodzakelijk zijn geweest, aangezien 'standaard' potmeters veel goedkoper zijn. Eigenlijk had ik trouwens een 10K potmeter verwacht.

Voor OP: Draadgewonden potmeters zijn inderdaad veel groter, en vaak kun je het ook voelen als je aan de as draait: het voelt wat onregelmatig/hobbelig, terwijl een gewone potmeter 'glad' of 'soepel' voelt wanneer je aan de as draait. Bij een koolstofbaan potmeter 'rijdt' de loper als het ware over een gladde asfalt weg, terwijl de loper van een draadgewonden potmeter meer over een weg van kinderkoppen lijkt te rijden, om het plastisch uit te drukken. Soms kun je zelfs een licht 'zoem'-geluid horen (lijkt een beetje op het geluid van een rits) wanneer je snel aan de as van een draadgewonden potmeter draait.

Een optie zou evt. ook nog zijn de originele potmeter voorzichtig open te maken en de loper een tikkeltje bij te buigen, zodat hij wat harder tegen de draadgewonden weerstand drukt. Het is geen raketwetenschap, alleen wel wat gepriegel dat met beleid en gevoel gedaan moet worden, maar voor iemand die affiniteit heeft met fijnmechanische techniek (iedereen met een draaibank?) doenbaar. Uw potmeter is te openen door de 3 omgebogen metalen tabjes recht te buigen.

Is idd niet echt moeilijk als je ook maar een beetje handig bent. Ik heb er tientallen open gemaakt. Dat ging meestal om speciale potmeters in meetapparatuur die niet zomaar te vervangen waren. Ook als ik zeker wil zijn dat ze schoon zijn want ik weet niet wat de vorige eigenaren erin hebben gespoten.

Ik zou wel een beetje voorzichtig zijn bij het terug buigen. Het plastic lijkt op de foto nogal dun en zacht (nylon of PVC ?). Het blik ook trouwens.

Zo zien koolbaan pots er meestal uit:

Wirewound:

Principe van wirewound, maar dit is een heel erg grote:

Op woensdag 31 juli 2024 15:55:19 schreef nonius:

Een optie zou evt. ook nog zijn de originele potmeter voorzichtig open te maken en de loper een tikkeltje bij te buigen, zodat hij wat harder tegen de draadgewonden weerstand drukt. Het is geen raketwetenschap, alleen wel wat gepriegel dat met beleid en gevoel gedaan moet worden, maar voor iemand die affiniteit heeft met fijnmechanische techniek (iedereen met een draaibank?) doenbaar. Uw potmeter is te openen door de 3 omgebogen metalen tabjes recht te buigen.

goeie tip, ga de potmeter 1 dezer dagen openen en de loper wat meer druk laten geven, zien we meteen of het een draadgewonden of een koolbaan is.

btw, als ik draai aan de potmeter voelt het soepel/glad aan, maar we gaan het zien zodra die geopend is...

Op woensdag 31 juli 2024 16:32:32 schreef fred101:
Zo zien koolbaan pots er meestal uit:
[bijlage]

Wirewound:
[bijlage]

Principe van wirewound, maar dit is een heel erg grote:
[bijlage]

bedankt fred, is meteen duidelijk voor me zo.

btw, is dit draadgewonden principe op de foto niet gewoon een traploze weerstand ? of is een traploze weerstand eigenlijk gewoon een potmeter ?

btw, is dit draadgewonden principe op de foto niet gewoon een traploze weerstand ? of is een traploze weerstand eigenlijk gewoon een potmeter ?

Variaties op hetzelfde thema.

Het lijkt erg op elkaar. Een traploze weerstand is normaal gesproken recht terwijl het lichaam van een potmeter rond is, maar dit is slechts een mechanisch verschil. Een traploze weerstand is vaak bedoeld om éénmalig in te stellen en daarna af te blijven, maar bestaan ook in variabele vorm.

Vaak zijn traploze weerstanden veel groter en bedoeld voor grotere vermogens. Maar ze lijken inderdaad zeer veel op elkaar.

Een slider (foto hieronder zoals in veel mengpanelen zit) is electrisch gelijk aan een ronde koolstofbaan-potmeter, alleen in een mechanisch wat andere vorm.

Een draad gewonden potmeter is eigenlijk een hele kleine "stapjes" potmeter. De stapgrote hangt van de draaddikte af. Meestal niet van belang maar soms wel. Je gaat steeds 1 winding verder. Als je 10k hebt met 100 windingen, dan is iedere stap 100 ohm. Wil je bv heel precies de snelheid traploos regelen dan moet je geen draadgewonden potmeter met heel dik weerstands-draad hebben. Maar voor 3W heb je eigenlijk weer dik draad nodig. Een draadgewonden potmeter in jouw toepassing is een beetje "vreemd".

Een koolbaan is echt traploos.

De loper verbuigen geeft meer druk maar ook meer slijtage.

Zo zien fatsoenlijke potmeters er van binnen uit: https://support.newgatesimms.com/potentiometer-maintenance-and-lubrica…

[Bericht gewijzigd door fred101 op (10%)]

Op woensdag 31 juli 2024 17:34:14 schreef fred101:
Je gaat steeds 1 winding verder. Als je 10k hebt met 100 windingen,

Of stapjes van 50 ohm, 200 stapjes. Als je loper contact maakt met twee opeenvolgende wikkelingen, dan krijg je ongeveer het stapje er tussenin. ( en de weerstand op de uitersten neemt met ongeveer 1% af).

Ik weet niet of dit in de praktijk gebeurt.