hoi,
heb net een verse hbm draaibank gekocht deze; https://www.hbm-machines.com/nl/p/hbm-250-x-550-profi-vario-metaaldraa…
bij het testen doet ie het niet goed (heb al gemaild met hbm maar nog geen antwoord).
het probleem, in reverse (linksom) gaat de motor maar tot maximaal 950 rpm EN doet raar als je de motor in lagere rpm,s probeert tegen te houden, dan gaat ie overcompenseren lijkt het.
motor in forward (rechtsom) doet de motor het goed van 50-2000 rpm, tevens doet ie ook niet zo raar overcompenseren als je de motor probeert tegen te houden.
is hier een programmering foutje gemaakt oid ?
wie o wie weet het ?
bvd, ben.
benleentje
Golden Member
Wat bedoel je met over compenseren?
Mijn draaibank draait op een frequentie regelaar en als ik dan op de langzaamste snelheid de kop tegen houd dan gaat de motor slippen en raar geluid maken en de kop valt dan ook stil. Maar dat is normaal.
Het lijkt mij niet zo heel vreemd dat je in zijn achteruit wat langzamer kan draaien en het kan zelf zijn dat de lagers daar niet tegen kunnen.
Waarom zou je in zijn achteruit ook zo snel moeten. Mijn draaibank gaat alleen in zijn achteruit tijdens draadsnijden of tappen en dan hoeft dat ook niet zo snel te gaan.
Als op vooruit en achteruit het verschillend doet is dat vrijwel zeker een instelling van de regelaar en daar kan alleen HBM je nu mee helpen. Of je moet precies weten welke snelheidsregelaar er nu inzit met welke motor.
is hier een programmering foutje gemaakt oid ?
Ik denk eerder aan fine tuning. Ik denk dat de machine nu een algemene instelling heeft die 9 van 10 keer goed is.
Er zijn dus lagers die een voorkeur richting hebben en die dan wel andersom mogen maar minder snel en niet zo lang. Als zo een lager verkeerd is gemonteerd of een fabrieksfout heeft dan zou het ook kunnen dat je in zijn achteruit al snel het idee hebt dat het niet klopt op de langzame snelheden
[Bericht gewijzigd door benleentje op (13%)]
Op vrijdag 12 juli 2024 19:00:00 schreef benleentje:
Wat bedoel je met over compenseren?
nou, hij gaat rare geluiden maken als je tegen probeert te houden, die geluiden maakt ie niet wanneer die de andere kant op draait, tevens als je hem tegenhoud en dan los laat gaat ie ff hogere toeren draaien en dan langzaam weer terug naar de lage toeren.
maar nogmaals, die rare dingen doet ie niet in forward, dan doet ie als ik hem probeer tegen te houden geen gekke geluiden te maken en gaat ie ook niet zo extreem de toeren verhogen als ik hem los laat.
kort samengevat, in forward voelt ie onder belasting in lagere toeren stabiel aan en gaat niet raar varieren in toeren en geen gekke geluiden maken.
in reverse doet de motor gekke geluiden maken (erg brommen) en voelt ie erg onstabiel in lagere toeren, erg makkelijk tegen te houden, rpm,s schieten alle kanten op en komt niet hoger dan 950rpm ipv 1900 rpm.
(btw, het is geen vfd maar een dc motor, waarschijnlijk met een pwn controller ?), en waarom zou de motor in hemelsnaam minder toeren in reverse dan in forward moeten maken, wat is daar nou de logica van ?
benleentje
Golden Member
en waarom zou de motor in hemelsnaam minder toeren in reverse dan in forward moeten maken, wat is daar nou de logica van
Dat kan te maken hebben met het type lager. Maar ook omdat een draaibank zowat nooit in zijn achteruit werkt.
Maar ik zou eerst het antwoord van HBM afwachten want zo op afstand en omdat het om een nieuwe machine gaat moeten ij toch als eerste je helpen.
Op vrijdag 12 juli 2024 19:37:43 schreef benleentje:
[...]Dat kan te maken hebben met het type lager. Maar ook omdat een draaibank zowat nooit in zijn achteruit werkt.Maar ik zou eerst het antwoord van HBM afwachten want zo op afstand en omdat het om een nieuwe machine gaat moeten ij toch als eerste je helpen.
dan maar ff afwachten wat hbm te zeggen heeft, maar elke vezel in mijn lijf zegt dat ie niet goed is.
had eigenlijk hoop dat er misschien iemand is die (ongeveer) dezelfde ervaring en oplossing had.
maar je leest op het www ook veel problemen met die vario gestuurde draaibanken, printplaten door gebrand en dergelijke, vandaar dat ik het ff hier in de groep gooi 
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
maar je leest op het www ook veel problemen met die vario gestuurde draaibanken, printplaten door gebrand en dergelijke
Het blijft goedkope Chinese meuk zoals alles wat HBM verkoopt. Een 30 jaar oude gebruikte draaibank is beter dan een nieuwe van HBM, en kost meer...
Kan het zo zijn dat DC motor een koolborstelmotor is?
Dan staan de koolborstels misschien onder een hoek om maximaal koppel te kunnen maken.
In reverse werkt dat dan juist nadelig en zal de motor minder hard kunnen draaien.
Probleem zit waarschijnlijk in de regelaar, de regelaar heeft terug koppeling om de motor bij belasting het zelfde toerental te laten maken. Dat geeft inderdaad een bepaald geluid bij tegenhouden. Maar het toerental moet zowel links als rechtsom het zelfde zijn.
Even HBM afwachten, is gewoon garantie.
Op zaterdag 13 juli 2024 00:11:16 schreef Lambiek:
Even HBM afwachten, is gewoon garantie.
"Even"? Bij HBM kan dat "even" duren.
Ik heb zelf de HBM 180 Vario. Halve snelheid in achteruit is normaal. Je draait normaal alleen in vooruit. Achteruit wordt maar voor enkele toepassingen gebruikt.
De motor is een DC motor.
Op zaterdag 13 juli 2024 09:06:26 schreef Nightwalker:
Ik heb zelf de HBM 180 Vario. Halve snelheid in achteruit is normaal. Je draait normaal alleen in vooruit. Achteruit wordt maar voor enkele toepassingen gebruikt.
De motor is een DC motor.
als dit normaal zou zijn (wat ik niet geloof), waarom staat dat nergens in de handleiding beschreven ?
en nogmaals, hij doet ook vreemde geluiden maken in de reverse en reageert heel anders onder belasting dan in forward, dat kan geen toeval zijn.
ik denk eerder dat jouw vario dan ook niet goed is.
ik heb nu op het moment 5 draaibanken, ze doen alle 4 net zo hard vooruit als achteruit draaien, behalve deze nieuwe van hbm, ik zie werkelijk de logica niet om een draaibank in de reverse halve snelheid te laten draaien.
ik denk echt dat de software in de pwn controller verkeerd geprogrammeerd is, ik wacht hbm maar "even" af, hoop dat dat geen weken gaat duren.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op zaterdag 13 juli 2024 10:02:18 schreef benbijcircuitsonline:
ik denk echt dat de software in de pwn controller verkeerd geprogrammeerd is, ik wacht hbm maar "even" af, hoop dat dat geen weken gaat duren.
Zou zomaar kunnen, het meeste low budget China spul zit vol bugs. Echte programmeurs die goed in Engels zijn, zijn zeldzaam daar en kosten meer.
Ik zou er mee leren leven of terug sturen. Ik heb ooit jaren geleden eens een low budget Chinese draaibank uitgebreid bekeken en er toen toch maar van afgezien. Er zat overal veel te veel speling op. Zal wel net zo zijn als alle low budget zooi die zowel in China gemaakt en ontworpen is. Vol bugs, alles net buiten de specs gebruikt, de goedkoopste materialen en weglaten wat niet zichtbaar is en niet nodig is om de boel net genoeg te laten werken zodat de klant niet direct gaat zeuren. In dit geval zit HBM er tussen, maar die zal zelf de garantie moeten doen want Chinezen kennen geen garantie (en vaak ook geen eind controle)
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op vrijdag 12 juli 2024 19:24:30 schreef benbijcircuitsonline:
nou, hij gaat rare geluiden maken als je tegen probeert te houden, die geluiden maakt ie niet wanneer die de andere kant op draait, tevens als je hem tegenhoud en dan los laat gaat ie ff hogere toeren draaien en dan langzaam weer terug naar de lage toeren.
Dit is een (trage) regeling die het toerental probeert te regelen. Hij geeft hem meer spanning/stroom als je hem tegenhoudt, en zodra je hem loslaat kan ie daarmee kennelijk even sneller draaien voordat ie doorheeft dat ie sneller draait dan bedoelt.
Halve snelheid lijkt mij wel degelijk normaal. Afdraaien doe je niet in reverse. De beitel snijd dan met de onderkant. Als die in dit gevan zou loskomen of afbreken, wordt deze met volle snelheid richting jouw gezicht gestuurd. Afdraaien alleen in vooruitgang. Achteruitgang gebruik je voornamelijk alleen voor draadsnijden. En dat doe je op lage snelheid.
Maar goed. Ik ben benieuwd wat je van HBM te horen krijgt.
p.s. Voor een Chinees draaibankje vindt ik hem best goed. Ik heb de spelingen tot een minimum weten te krijgen en de handleiding die ik van internet heb is in goed Engels.
De foto is van het binnenwerk van mijn 180 Vario. Ik heb hem 2e hands gokocht van iemand die uit hobby draaibanken opknapt. Tijdens onze communicatie ging de motor kapot. Hij heeft toen nog snel bij HBM een nieuwe motor besteld en ingebouwd. Maar hij had de draden op de schakelaar verkeerd om teruggeplaatst. Halve snelheid in vooruit en volle snelheid in achteruit. Ik moest ook de tegengestelde functie kiezen met de knop. Dit heb ik nog zelf gecorrigeerd. Maar de snelheidsregelaar is volgens mij analoog.
Roland van Leusden
It's the rule that you live by and die for It's the one thing you can't deny Even though you don't know what the price is. It is justified.
@Nightwalker, jij hebt metalen tandwielen, ik begreep dat die vario draaibanken ook met plastic tandwielen geleverd worden / zijn.
Zelf heb ik een Milford ML-7 en die koste gebruikt het dubbele van een 250 x 550 Profi Vario bij HBM. Is mi z'n geld echter dubbel en dwars waard.
benleentje
Golden Member
De software zal wel goed geprogrammeerd zijn. Wel moet je voor elke motor altijd wel wat instellingen wijzigen. Zo kan je bv instellen welk toerental die vooruit en achter mag doen die kan je vaak apart instellen.
Dat de motor slecht achteruit draait zal een andere instelling zijn maar het kan ook een sensor zijn.
als dit normaal zou zijn (wat ik niet geloof), waarom staat dat nergens in de handleiding beschreven ?
Ik zeg niet dat het wel of niet normaal is. Maar het kan wel een reden hebben. Deze draaibank kan bewust zo ingesteld staan. Maar ik denk dat deze instelling dat hij achteruit langzamer draait verder totaal niets te maken hebt met het over compenseren in zijn achteruit. Dat zijn in motor regelaars andere instellingen.
Ik heb zelf een draaibank uit 1970 en daarvan weet ik dat deze speciale groeven in de koperen glijlagers heeft. Deze groeven verspreiden de olie over het lager. En dat werkt optimaal bij het vooruit draaien maar in zijn achteruit is er dan verminderde smering. Dat is verder niet zo heel erg want er zit altijd wel genoeg olie in maar het is dus niet gemaakt om langdurig in zijn achteruit te draaien.
Moderne glijlager zijn wel veel beter en zouden deze nadelen niet meer moeten hebben maar ik heb geen idee wat er in deze draaibank zit.
@Roland van Leusden, Van die plastic tandwielen weet ik niets van. Lijkt mij erg fragiel als die is uitgevoerd met plastic tandwielen. Is dat mss niet uit het begin waarna te veel mensen zijn gaan klagen over gebroken/versleten tandwielen en ze toch maar van metaal zijn gaan maken? Ik weet niet eens hoe oud die van mij is. Ik weet wel dat hij ooit bij Crispyn in België is geweest. Daar zit er een sticker van op.
Op zaterdag 13 juli 2024 18:28:13 schreef benleentje:
[...]
De software zal wel goed geprogrammeerd zijn. Wel moet je voor elke motor altijd wel wat instellingen wijzigen. Zo kan je bv instellen welk toerental die vooruit en achter mag doen die kan je vaak apart instellen.Dat de motor slecht achteruit draait zal een andere instelling zijn maar het kan ook een sensor zijn.
ik vind de halve toerental in zijn reverse geen echt probleem maar hij doet echt vreemd als je hem tegen probeert te houden, als je hem dan loslaat slaat ie even op hol, ik praat niet over een paar toeren verschil maar flink wat toeren verschil, en hij maakt echt veel geluid, veel meer dan in zijn vooruit/forwarden DAT doet die dus NIET in zijn vooruit/forward.
in zijn vooruit hou je hem tegen en laat dan los en dan doet ie heel ff een paar toeren meer en dan weer stabiel en veel minder geluid.[/quote]
[...]
totaal niets te maken hebt met het over compenseren in zijn achteruit. Dat zijn in motor regelaars andere instellingen.
ik bedoelde met het overcompenseren dat ie zo heel ff op hol slaat als je hem los laat en veel geluid maakt.[/quote]
Ik heb zelf een draaibank uit 1970 en daarvan weet ik dat deze speciale groeven in de koperen glijlagers heeft. Deze groeven verspreiden de olie over het lager. En dat werkt optimaal bij het vooruit draaien maar in zijn achteruit is er dan verminderde smering. Dat is verder niet zo heel erg want er zit altijd wel genoeg olie in maar het is dus niet gemaakt om langdurig in zijn achteruit te draaien.
Moderne glijlager zijn wel veel beter en zouden deze nadelen niet meer moeten hebben maar ik heb geen idee wat er in deze draaibank zit.
deze draaibank heeft kegellagers, zoals waarschijnlijk 95% van de hbm draaibanken.
als je dezelfde draaibank maar dan het merk optiturn 250x550 vario koopt bij vdh, daar zitten waarschijnlijk wel hoek contactlagers in ipv kegellagers, maar dan betaal je dan ook 550 euro meer voor EN een 5mm kleinere spindel doorlaat.
Op zaterdag 13 juli 2024 18:55:37 schreef Nightwalker:
@Roland van Leusden, Van die plastic tandwielen weet ik niets van. Lijkt mij erg fragiel als die is uitgevoerd met plastic tandwielen. Is dat mss niet uit het begin waarna te veel mensen zijn gaan klagen over gebroken/versleten tandwielen en ze toch maar van metaal zijn gaan maken? Ik weet niet eens hoe oud die van mij is. Ik weet wel dat hij ooit bij Crispyn in België is geweest. Daar zit er een sticker van op.
ik heb ook een proxxon draaibank met kunststof tandwielen en ik kan je zeggen, ik heb daar veel draad mee gesneden tot aan een pitch van 2.5mm, en nooit een probleem gehad met de tandwielen en het draad is ook telkens goed en redelijk zuiver.
mijn punt is, kunststof tandwielen maken heeeeeel veel minder geluid dan die metalen tandwielen.
ik ga de banjo van mijn nieuwe 250x550 meteen loskoppelen dat de tandwielen niet standaard meedraaien, dan heb je in 1 keer een fluisterstille draaibank !
ja!!! maar dan heb je geen voeding meer ? klopt, maar ik doe een kleine dc motor met pwn controller en extra voedingspindel met moer er op maken voor de snij-voeding, 1; bijna geen geluid meer, 2 ik spaar mijn voedingspindel en halfmoeren en gebruik de banjo met tandwielen enkel nog voor draad snijden.
benleentje
Golden Member
ik bedoelde met het overcompenseren dat ie zo heel ff op hol slaat als je hem los laat en veel geluid maakt.
Ja dat heb ik ondertussen wel begrepen
en dat zou ik ook niet willen. Want als je dan in zijn achteruit de tap eruit wil alten draaien dan wil ik dat wel geleidelijk hebben en niet dat dan de tap breekt door dat rare gedrag.
Maar wat ik bedoelde dat ik denk dat het lage rpm achteruit en dat over compenseren 2 verschillende dingen zijn. Het eerste is inderdaad mee te leven en het andere wil je niet.
mijn punt is, kunststof tandwielen maken heeeeeel veel minder geluid dan die metalen tandwielen.
Dat is zeker waar. En kunststof tandwielen kunnen ook best wel op sommige plaatsen. Maar als er veel krachten op komen te staan icm met een sterke motor dan moet je haast wel naar metalen tandwielen.
ik ga de banjo van mijn nieuwe 250x550 meteen loskoppelen dat de tandwielen niet standaard meedraaien,
Ja als je dat niet zoveel gebruikt dan hoeft het ook niet mee te draaien. Jammer dat er geen aparte hendel op zit om dat aan en uit te zetten.
Op vrijdag 12 juli 2024 22:41:22 schreef Roland van Leusden:
Het blijft goedkope Chinese meuk zoals alles wat HBM verkoopt.
Nou, nou. Dat valt reuze mee hoor, heb een draaibank en een freesbank van HBM en daar is niets mis mee.
Op zaterdag 13 juli 2024 19:36:37 schreef benbijcircuitsonline:
ik vind de halve toerental in zijn reverse geen echt probleem...
Dat is normaal, dat doet de draaibank van mij ook.
maar hij doet echt vreemd als je hem tegen probeert te houden, als je hem dan loslaat slaat ie even op hol, ik praat niet over een paar toeren verschil maar flink wat toeren verschil, en hij maakt echt veel geluid, veel meer dan in zijn vooruit/forwarden DAT doet die dus NIET in zijn vooruit/forward.
En dat hoort niet, dat zit waarschijnlijk in de regelaar.
Op zaterdag 13 juli 2024 08:44:18 schreef GJ_:
"Even"? Bij HBM kan dat "even" duren.
Ik heb eigenlijk nog nooit problemen gehad. één keer een kapot tandwiel gehad "na zo'n 10 jaar" werd direct geregeld zonder probleem.
Op zaterdag 13 juli 2024 10:19:49 schreef fred101:
[...]
Zou zomaar kunnen, het meeste low budget China spul zit vol bugs. Echte programmeurs die goed in Engels zijn, zijn zeldzaam daar en kosten meer.Ik zou er mee leren leven of terug sturen. Ik heb ooit jaren geleden eens een low budget Chinese draaibank uitgebreid bekeken en er toen toch maar van afgezien. Er zat overal veel te veel speling op. Zal wel net zo zijn als alle low budget zooi die zowel in China gemaakt en ontworpen is. Vol bugs, alles net buiten de specs gebruikt, de goedkoopste materialen en weglaten wat niet zichtbaar is en niet nodig is om de boel net genoeg te laten werken zodat de klant niet direct gaat zeuren. In dit geval zit HBM er tussen, maar die zal zelf de garantie moeten doen want Chinezen kennen geen garantie (en vaak ook geen eind controle)
ik denk dat die chinese meuk bij hbm wel mee valt, hbm heeft over het algemeen wel een iets betere kwaliteit dan als je rechtstreeks van aliexpress koopt.
heb even mijn spindel en bed gemeten op runout en parallelliteit en is verbazingwekkend goed.
de taper in de spindel heeft 0.00mm runout met een hondersten meetklok, je ziet de naald werkelijk niet bewegen, dacht eerst dat de meetklok stuk was maar was niet zo.
tevens bed opgemeten met een duizendste micrometer van mitutoyo en de grootste afwijking is 15 micron, DAT is wel heel netjes voor een 1700 euro "chinese meuk" draaibank.
deze specs kom je niet tegen bij een 40 jarige oude kwalteit draaibank van emco of schaublin etc, of je moet een gereviseerde kopen maar dan betaal je bijna de nieuwprijs, en die is geen 1700 euro.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Dan spreek je je zelf tegen:
maar je leest op het www ook veel problemen met die vario gestuurde draaibanken, printplaten door gebrand en dergelijke, vandaar dat ik het ff hier in de groep gooi
Zo goed is het dan blijkbaar niet. Waarschijnlijk is het een kwestie van geluk hebben. En dan is er de vraag hoe lang alles zo goed blijft. Gaat de electronica snel kapot door vage elco's en onderdelen buiten specs en wegbezuinigingen van protectie en filtering.
En mechanisch, hoe goed en slijtvast zijn de lagers, motor en tandwielen. Hier zit HBM tussen qua marge dus dezelfde zal via Ali een stuk goedkoper zijn. Tenzij HBM verbeteringen doorvoert of strengere eisen stelt. Chinezen kunnen goede producten produceren, zolang er maar externe controle is en ze niet hoeven te ontwerpen.
Op zondag 14 juli 2024 13:15:11 schreef fred101:
Dan spreek je je zelf tegen:
[...] Zo goed is het dan blijkbaar niet. Waarschijnlijk is het een kwestie van geluk hebben. En dan is er de vraag hoe lang alles zo goed blijft. Gaat de electronica snel kapot door vage elco's en onderdelen buiten specs en wegbezuinigingen van protectie en filtering.En mechanisch, hoe goed en slijtvast zijn de lagers, motor en tandwielen. Hier zit HBM tussen qua marge dus dezelfde zal via Ali een stuk goedkoper zijn. Tenzij HBM verbeteringen doorvoert of strengere eisen stelt. Chinezen kunnen goede producten produceren, zolang er maar externe controle is en ze niet hoeven te ontwerpen.
omdat de aansturing van de motor veel problemen geeft bij de vario draaibanken wil nog niet zeggen dat de HELE draaibank slecht is ?
ik vond de metingen die ik gedaan heb op de spindel en bed een paar berichten geleden toch wel heel positief, maar blijkbaar is alles uit china slecht wat jou betreft?
hbm heeft ook een naam hoog te houden en dat bereik je niet met alleen maar meuk te verkopen.
wat betreft draaibanken gaan de hbm draaibanken door een heel andere kwaliteitscontrole dan de bankjes rechtstreeks van aliexpress of amazone.