Op vrijdag 19 juli 2024 17:25:05 schreef Lambiek:
Er is wel degelijk sprake van terugkoppeling, maar niet via de sensor.

Er zit op de regelaar een grote weerstand die diest doet als shunt, daar mee wordt de stroom gemeten doormiddel van de spanningsval over de weerstand. Die spanning wordt hier gebruikt als terugkoppeling. Als de motor zwaarder belast wordt, dan wordt de motor bij geregeld zodat het toerental gelijk blijft.

Deze manier van regelen wordt IR compensatie genoemd.

Daarom sprak ik ook van directe (mechanische) terugkoppeling. Ik zou deze terugkoppeling indirect willen noemen.

Op vrijdag 19 juli 2024 17:11:34 schreef StijnN:
Laat ik dan maar het schema erbij zoeken:
[bijlage]

Ik zie hier geen enkele terugkoppeling van de motor naar de regelaar, dus van een echte regeling is hier dus geen sprake.

De omkeerschakelaar zelf doet volgens mij verder niet meer dan het ompolen van de motor voor de andere richting.

Wel zie je dat er extra draden van de omkeerschakelaar SA1 naar het filterbord en de regelaar gaan. Deze staan uiteindelijk parallel aan de loper en 1 van de uiteinden van de potmeter, dit zou verband kunnen houden met de halve snelheid.
Het kan natuurlijk ook dat de schakelaar tijdens het schakelen de motor naar 0 toeren stuurt door de loper naar 0v te trekken.

Maar zonder schakelschema van deze specifieke schakelaar blijft dat alles speculatie.

Beperkte handleiding van de regelaar:
[bijlage]

En een uitgebreidere beschrijving van een familielid van deze regelaar, met beschrijving van de functie van de potmeters:
[bijlage]

op de 2e pdf, de kbic manuel, heb ik op pagina 19 gelezen over de ir compensatie.
mijn engels is redelijk maar mijn technisch engels is ronduit slecht.
volgens mij valt met die ir compensatie misschien wat winst te behalen maar ik zou graag van jullie dat stukje op pagina uitgelegd willen hebben want snap de helft en de andere helft is abacadabra.

OP eendraaibank maar ook in andere machines is het prettig als de motor een constant toerental maakt afzonderlijk van de belasting. Dus de belasting heeft maar weinig invloed op het toerental.

Dat constante toerental kan op verschillende manieren. Eerder zei ik al via een sensor maar die is hier dus ergens ander voor gebruikt.

Een andere manier kijken naar hoe de motor belast word is door de te kijken naar de stroom. Door in de stroomkring een weerstand op te nemen meet je dus de stroom. Als je dan een motor zwaarder gaat belasten gaat die iets minder toeren maken en de stroom gaat omhoog. De IR compensatie reageert daarop door de spanning naar de motor hoger te maken. Door die extra spanning kan de motor motor meer kracht leveren en gaat zijn toerental weer omhoog.

IR compensatie kijkt dus naar de motorstroom en past dan steeds de spanning aan zodat de motor een constant toerental blijft behouden. Dit gebeurt analoog en dat wil zeggen het gebeurt zonder een digitaal iets ertussen.
Nu zijn analoge regelingen lastig stabiel te krijgen. Als ze te snel zijn gaat de boel ongewenst oscilleren en als ze te traag zijn dan krijg je wat jezelf noemt over compenseren. En om dit stabiel te kunnen afregelen zit daar hopelijk een potmeter op je controller.

op de 2e pdf, de kbic manuel, heb ik op pagina 19 gelezen over de ir compensatie.
mijn engels is redelijk maar mijn technisch engels is ronduit slecht.
volgens mij valt met die ir compensatie misschien wat winst te behalen maar ik zou graag van jullie dat stukje op pagina uitgelegd willen hebben want snap de helft en de andere helft is abacadabra.

Net de documentatie even nagezien en CL is dus Current Limit, was al geopperd door een ander forum lid, had ik mooi een foute aanname...

Blz 19, op de 2de helft geven ze aan hoe je de Ir kan instellen zodat belast en onbelast het toerental niet te veel veranderd.
Wat snap en of begrijp je hier niet van ?

Aangezien hij rechtsom goed werkt maar links om "problemen" geeft als je de spindel met brute kracht blokkeert en dan weer loslaat, en te traag liep (Volgens jou nu geen probleem meer) zou ik heel voorzichtig zijn en heel goed de standen noteren. Want de kans is er dat hij linksom niet "goed" (tov jouw verwachting) te krijgen is (mogelijk ivm "kwaliteit" van de motor) maar hij dan ook niet meer lekker rechtsom wil.

Ik heb wel eens met instellingen op een FO gespeeld maar dat was ver van intuïtief. Dan deed hij het ene beter maar iets anders ging dan weer fout.

Ik zou daarom eerst testen of de motor omgekeerd aangesloten het zelfde doet (dan wel goed achteruit) Als hij dan het zelfde problemen in vooruit geeft als daarvoor in achteruit, zit het in de motor of de bak. Dat kun je ook testen en zo dingen gaan uitsluiten.

Ik zag een video waar de motor/gears heel beroerd en rumoerig achteruit draaide en dat bleek een slecht gemaakte as waar een handel achterop om draaide, die bij reverse omhoog ging wippen waardoor tandwielen tanden oversloegen. Daarnaast bleek er een plastic tandwiel gebarsten.

Op de aller eerste foto staat er ook een pijl op de motor voor de draairichting, dat is in dit geval een slecht teken. :)

Op vrijdag 19 juli 2024 17:37:36 schreef StijnN:
Daarom sprak ik ook van directe (mechanische) terugkoppeling. Ik zou deze terugkoppeling indirect willen noemen.

Het is gewoon een elektronische analoge regelingen, vroeger werd het niet anders gedaan. En goed afgesteld werkt het prima.

Kom op laten we nog even positief blijven. TS moet gewoon eerst maar eens wat dingen gaan proberen. Er is ook een kans dat het wel gaat werken.

Want de kans is er dat hij linksom niet "goed" (tov jouw verwachting) te krijgen is (mogelijk ivm "kwaliteit" van de motor) maar hij dan ook niet meer lekker rechtsom wil.

Ja dat kan maar dat weten we nog niet, dat bedoelde ik laten we even van het positieve uitgaan.

Mocht het toch niet werken dat denk ik dat TS eerst de minimum snelheid iets moet verhogen en dan het opnieuw proberen.

Want in zijn achteruit draait het op halve snelheid. Dus ipv 50 - 2000 RPM naar 25 - 950 rpm. En ik vermoed dat die 25 rpm de regeling instabiel maakt.

TS dat betekend voor jouw
Eerst de begin standen noteren.
Dan aan Ir draaien en kijken of het in zijn achteruit beter word.
Dan weer in zijn vooruit en kijken of het daar nog goed werkt en zo steeds heen en weer. Mocht je het nergens voor beide standen helemaal goed krijgen dan zet je Ir weer in zijn begin positie en dan draai je de minimum snelheid iets omhoog. En dan daarna ga je weer met IR aan de slag.

Nee, hij moet eerst de motor ompolen en kijken wat er gebeurt.

Als je aan de potmeters gaat draaien en je krijgt de achteruit richting goed, dan doet hij het in de vooruit richting geheid niet goed. Dat krijg je alleen goed als de motor zowel linksom als rechtsom precies het zelfde reageerd qua toerental.

hehe, net de boel weer in elkaar, en ff getest zonder nog ergens aan de potmeters gedraaid te hebben en alles doet het nog als voorheen.
heb wel ff de motor omgepoold om te kijken of dat iets veranderd maar dat veranderd niets.
wat me wel opvalt is dat het minimum toerental lager is als het hoort, zowel vooruit als achteruit, dat zou 50 rpm op de kleine pully en 100 rpm op de grote pully moeten zijn maar het is eerder de helft, en de motor heeft het erg zwaar op die lage toeren, iig klinkt het moeilijk.
ik heb de banjo met tandwielen nog niet gemonteerd dus de motor wordt daardoor nog minder belast.

m.i. wordt de motor best wel snel warm, heb 20 minuten onbelast getest (op een paar keer tegen houden na), zowel lage toeren als hoog en ik vind dat de motor best wel snel warm word, ik heb 50 graden gemeten en dat is dus op de buitenkant van de motor gemeten met een infra rood meter.
er komt ook bar weinig luchtstroom door de motor ondanks dat ie een eigen koelvin heeft.

ik ga morgen verder want nu erg moe.
dan ga ik voorzichtig die ir potmeter draaien, mag dat trouwens ook terwijl de motor draait of moet dat spanningsloos ? want dan heb je meteen resultaat als je het met draaiende motor doet ?

btw, op pagina 19 van die kbic pdf, staat deze opmerking; "Note: Excessive IR comp. will cause control to become unstable, which causes motor cogging "
wat betekent dit precies, wat is motor cogging ?

Dan wordt de motor instabiel.

Je kunt de potmeters verdraaien als de motor draait, wel rustig verdraaien.

wat me wel opvalt is dat het minimum toerental lager is als het hoort, zowel vooruit als achteruit, dat zou 50 rpm op de kleine pully en 100 rpm op de grote pully moeten zijn maar het is eerder de helft,

Als de motor te langzaam gaat het ook daardoor komen dat de regelaar gaat over compenseren.

Kan je ook zien wat het display qua RPM aangeeft als je zonder de snelheid te veranderen van achteruit naar vooruit gaat. En dat het liefst op zijn langzaamste snelheid.

ik heb 50 graden gemeten en dat is dus op de buitenkant van de motor gemeten met een infra rood meter.
er komt ook bar weinig luchtstroom door de motor ondanks dat ie een eigen koelvin heeft.

50 graden in 20 minuten is wel veel maar een motor mag ca 80 graden worden.

Volgens mij is de motor ook zo goed als gesloten of zit er aan de achterkant een opening? Ik lees ook steeds dat op de langzame snelheid is en dan werkt de interne ventilator in de motor amper.
Op meer normale en dus hogere snelheden zal de koeling beter worden. OP mijn draaibank heb ik op de motor nog een extra en eensterke 12V ventilator geplaatst zodat als ik heel langzaam aan het draaien ben toch nog genoeg koeling krijgt.
Er zit zo chinese temperatuur regel ding op de motor en bij 40 graden gaat de ventilator aan.

en de motor heeft het erg zwaar op die lage toeren,

En omdat de motor het al zwaar heeft gaat het dus ook snel over compenseren.

Mijn draaibank het en frequentie regelaar op een 3 fase motor. Ik kan dus ook heel erg langzaam draaien, maar mijn motor heeft het daar ook zwaar en onder de 3Hz valt de motor zelfs helemaal stil. Als je dat met welke motor dan ook goed wilt krijgen hen je een duurdere closed loop regelaar nodig iets wat mijn FO ook niet kan.

Daarom zit er ook pulley en riemen op zodat je op verschillende snelheden kan werken en de motor niet te langzaam gaat draaien en de regeling dus instabiel word.

IK denk dan ook dat als je alleen de minimum rpm omhoog doet via de potmeter het beter word.

heb wel ff de motor omgepoold om te kijken of dat iets veranderd maar dat veranderd niets.

Dus nog steeds rechtsom goed en linksom (reverse) op halve snelheid en het probleem bij erg zware belasting ?

Dan ligt het niet aan de motor. Mogelijk kun je hem door tunen zo krijgen dat hij beter achteruit loopt en nog steeds redelijk vooruit of mogelijk ook nog beter vooruit. Persoonlijk zou ik rechtsom optimaliseren (Tenzij jij heel veel links om gebruikt maar ik ben het met Lambiek eens, een pijl op de motor zal er niet voor niets staan.

Om draadloos IR temperatuur te meten moet het oppervlak mat zwart zijn. Als het glimmend, licht van kleur en dus reflecterend is, meet je een veel hogere temperatuur dan het werkelijk is. Je kunt dat meestal instellen aan de hand van emissie tabellen. Anders een TC aan een DMM gebruiken of gewoon voelen.

Mijn EMCO motor wordt bij onbelast draaien niet heet. Ik heb gisteren een half uur staal gedraaid en toen was hij een graad of 50, net te onprettig om te voelen. Maar door gebrek aan ruimte krijgt hij heel weinig koeling.

motor is open zie foto.
alleen de koeling is knudde want de koelvin zit aan de pully kant, en de pyllykant wordt afgesloten door montage aan een dikke metalen plaat, dus die koelvin staat in het luchtledige te draaien want geen doorstroom.

Dan zou ik daar maar eens een paar gaten in boren op de juiste plek. Of dat kan en de luchtstroom er beter van wordt weet ik niet, ken de hele mechanische situatie niet.

kbic.manual.
Op blz 4 in het overzicht staat de CL led, misschien even in de gaten houden tijdens afstellen.

Dat kbic manual is van de originele regelaar, (USA bedrijf) het is de vraag of zo'n Chinese kloon echt gelijkwaardig is. Dit is de echte: https://acim.nidec.com/drives/kbelectronics/products/variable-speed-dc…
Datasheet: https://acim.nidec.com/drives/kbelectronics/-/media/kbelectronics/docu…

Er wordt een paar keer geschreven dat de motor "SCR rated" moet zijn. Wat houdt dat in ?

Motor Type – The KBIC® is designed for Permanent Magnet (PM), Shunt Wound and Universal (AC/DC) motors. Controls operated on 230 volt AC inputs are designed for 180 volt SCR rated motors. Use of higher voltage motors will result in reduction of available maximum (MAX) speed (Trimpot Adjustment). Also, if motor is not an SCR rated type, the actual AC line amperage at full load should not exceed the motor's DC nameplate rating.

De gebruikte ZYT110-59T1 motor is 230V, 5600RPM 5,5A, DC motor met permanente magneet.

Op vrijdag 19 juli 2024 23:23:50 schreef benbijcircuitsonline:
alleen de koeling is knudde want de koelvin zit aan de pully kant, en de pyllykant wordt afgesloten door montage aan een dikke metalen plaat, dus die koelvin staat in het luchtledige te draaien want geen doorstroom.

Je zou een paar gaten in de montageplaat kunnen boren of een paar ringen tussen de motor en de montageplaat leggen, de motoras is lang genoeg om de motor iets op te schuiven naar achteren.

Ik kan alleen niet goed zien of je ruimte hebt om de motor iets op te schuiven naar achteren. Of anders een extra ventilator plaatsen als daar ruimte voor is.

Er wordt een paar keer geschreven dat de motor "SCR rated" moet zijn. Wat houdt dat in ?

Ik vermoed dat ze daarmee hetzelfde bedoelen als wanneer een fabrikant van kortsluitanker-motoren zegt dat de motor 'VFD-rated' of 'inverter duty'moet zijn.

Een VFD geeft, in tegenstelling tot het lichtnet, geen mooie sinus af maar harde, scherpe blokgolven met hoge pieken. De isolatie van de motor moet dit aankunnen. Oudere kortsluitankermotoren zijn niet per definitie geschikt om met een VFD bedreven te worden en de levensduur van de motoren zou eronder lijden. In hoeverre dat echt een probleem is voor hobbymatig gebruik vraag ik me af. In een industriële omgeving is het in elk geval wel iets waar ik er rekening mee zou houden.

Dus wanneer de fabrikant van de draaibank-controller zegt dat de motor 'SCR rated' moet zijn, dan neem ik aan dat ze iets dergelijks bedoelen.

Overigens, voor OP: ik zou toch iets van metaalgaas aanbrengen voor de luchtopeningen van de motor. Bij het draaien komen metaalspaanders en krullen op de meest vreemde plekken terecht, en het binnenwerk van een motor is niet de plek waar je ze wilt hebben. Nog los van de magneten in de motor die staalspaanders zullen aantrekken.

hehe, het klinkt nu ff allemaal stukken beter en reageert minder heftig nu, vooral de achteruit klinkt veel beter.
het luister wel heeeel nauw om aan die potmeters te draaien, en als je aan de ene potmeter draait beïnvloed dat weer het min en max toerental en visa versa.

de cl potmeter staat af fabriek maximaal met de klok mee en als je die terug (linksom) draait wordt de motorkoppel zwakker en die laat ik staan zoals die stond.

de ri compensatie doet ook gekke dingen met de motor en luistert ook heel nauw, die heb ik minimaal verdraait en dat geeft al verbetering betreffend stabiel rpm onder belasting.

tevens de min pot en max pot afgesteld netje nu op 100 minimaal rpm en 2000 max rpm.

de acc pot doet toerental verhogen en verlagen, met een heel klein beetje draaien zat ie al op de 3000 rpm dus die heb ik ook terug gezet zoals die stond af fabriek.

ik ga wel ff wat doen aan de koeling van de motor want na 45 tot 60 minuten kan je de hand er niet meer op houden.

tevens is de hoofdpotmeter, dus niet die 5 kleine maar degene onder de toerenteller m.i niet helemaal goed, ergens rond de 1700 rpm zit een "dood" stukje, valt de rpm ff uit en zodra je ietsje door draait dan pakt ie het weer normaal op dus ff een nieuwe potmeter er op.
staan de gegevens op de potmeter of is het een standaard 10k potmeter ?

Je hebt ( had) toch gewoon garantie op dat nieuwe apparaat?

staan de gegevens op de potmeter of is het een standaard 10k potmeter ?

Foto.

Op zaterdag 20 juli 2024 17:38:44 schreef revado:
Je hebt ( had) toch gewoon garantie op dat nieuwe apparaat?

volgens hbm was er geen probleem en ff een draaibank retouren is ook zo wat en heb er nu al wat dingen verbetert enzo en alles uit elkaar gehad, schoonmaken etc, dus al een hoop uren er in zitten dus terug sturen is geen optie en nu is het ook opgelost.

Op zaterdag 20 juli 2024 17:40:12 schreef nonius:
[...]

Foto.

doe ik later, want moet daar voor weer de boel demonteren en nu ga ik ff eten en relaxen.

Op zaterdag 20 juli 2024 17:42:24 schreef benbijcircuitsonline:
[...]volgens hbm was er geen probleem en ff een draaibank retouren is ook zo wat en heb er nu al wat dingen verbetert enzo en alles uit elkaar gehad, schoonmaken etc, dus al een hoop uren er in zitten dus terug sturen is geen optie en nu is het ook opgelost.

Dat is ook weer waar, die dingen wegen als dieplood...

Op zaterdag 20 juli 2024 17:46:23 schreef revado:
[...]

Dat is ook weer waar, die dingen wegen als dieplood...

150 kilo schoon aan de haak.

btw, hbm is ook niet lullig, bij levering van de draaibank ontbraken de externe klauwen van de 3-klauwplaat, had daar over gemaild en later had ik nog een mail gestuur om te zeggen dat het enkel om de externe klauwen ging en sturen toch een geheel complete drieklauwplaat op ipv alleen de externe klauwen.
ze willen graag van hun spullen af ofzo ?
nou ja, die gaat dan op mp, toch weer 50 euries in de pocket, nieuw is die 95 euro.

[Bericht gewijzigd door benbijcircuitsonline op (53%)]