Ok ;)

De reden waarom ik naar de vroegere topic's zocht was om een idee te hebben hoe het toen in elkaar zat.
Ik heb een uurtje geleden een programma gemaakt om 8 fotocellen met 8 IRleds in te scannen en via uart op display te tonen en wat het effect van het strooilicht zou zijn.

De opstelling maken gaat zo snel niet, zal voor een dezer dagen zijn.

Zolang je de sensor leest met de LEDs aan en uit, een het verschil tussen die 2 metingen gebruikt, zul je niet heel veel last van strooilicht hebben denk ik, aangenomen dat je meetcircuit niet verzadigt.

Heb de foto's teruggevonden en mijn herinneringen waren juist, het project is veel te groot om zomaar kleine testjes te doen die niks bijdragen tot een oplossing.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/150758

Ik begrijp nu ook dat er vanwege de omvang van het project niet veel zal(kan) veranderen.

Mijn vooropgestelde test wordt niet afgemaakt omdat het geen zin heeft.

edit: het was praktischer geweest als je gestart was met 16bit (16leds) per print, dan had je een paar printen meer te bestukken maar de controller keuze was eenvoudiger.

dat is al een poos terug.., niet helemaal door gelezen maar de problemen zijn nu opgelosd.
2 bytes op een print heb ik toevallig gisteren ook zitten overwegen, niet voor gekozen omdat dan de kans op "cross over" groter word.
dat dus:
zender 16 (van PCB 1)
ontvanger 16 belicht(van PCB 2)
dan zitten er maar 2 bytes tussen i.p.v. 3.....en nogmaals, met 3 werkte het goed.

Zijn de buisjes nu wel mat van binnen?
(als ze glimmen dan zijn valse meldingen waarschijnlijk niet of moeilijk te voorkomen door de spreiding)

Zitten er ook buisjes op de ontvangers zodat ze alleen recht vooruit kunnen kijken?

Hoe groot is de afstand tussen led en ontvanger en tussen twee led's (of tussen twee ontvangers)?
En hoe lang zijn de buisjes?

Zitten er ook buisjes op de ontvangers zodat ze alleen recht vooruit kunnen kijken?
ja

Hoe groot is de afstand tussen led en ontvanger ca. 600 mm en tussen twee led's 10 mm (of tussen twee ontvangers)?
En hoe lang zijn de buisjes? 20 mm

zie vette tekst, hier boven :)