Ik ben een Quad 303 aan het reviseren. Toestel werkt overigens nog goed, maar verschillende weerstanden en condensatoren zijn in waarden behoorlijk verlopen.
Ik lees op internet diverse modificaties voor MR105 en MR106. Veel mensen vervangen deze 1S920 diodes voor 3 in serie geschakelde 1N4148 diodes. Daardoor kan de versterker meer stroom leveren en beter met lage impedanties overweg.
In volgend topic kwam ik dit ook al tegen:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/44507/last#highlight=mr105+303+quad
Nu vraag ik me af:
1S920 heeft volgens het datasheet een Vf=1.2V
De 1N4148 een Vf van 1V.
Omdat op het printje de ruimte beperkt is, vraag ik me af of ik in plaats van 3 1N4148 ook een LED met een Vf van +/-3V kan gebruiken.
Iemand daar ervaring mee?
Ca 1980 heb ik eens een 303 gebouwd, en ik heb er toen BAW62 ingezet. Eenvoudig omdat ik die had liggen. Het is niet kritisch.
Deze versterker is nog steeds in gebruik en werkt nog prima.
Jac.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Ik zou hem origineel houden dus met Si diodes zoals in het oorspronkelijke schema. Enige modificatie is het neonlampje vervangen door bijv. een LED. De neon verouderd en geeft minder licht of geeft storing, een soort knisperend geluid. De instelpots zijn vaak ook wat lam geworden.
Op dinsdag 30 juli 2024 08:55:39 schreef Semtexx:
Ik lees op internet diverse modificaties voor MR105 en MR106. Veel mensen vervangen deze 1S920 diodes voor 3 in serie geschakelde 1N4148 diodes. Daardoor kan de versterker meer stroom leveren en beter met lage impedanties overweg.
Daarmee lever je wel een stuk stabiliteit in: http://quadrevisionspot.blogspot.com/
Nu vraag ik me af:
1S920 heeft volgens het datasheet een Vf=1.2V
De 1N4148 een Vf van 1V.
In deze schakeling is het verschil erg klein, de diodes worden gebruikt als limiters, met extra diodes in serie kan je de ruststroom een stuk omhoog draaien, daarbij moeten de potmeters goed zijn. met ietsje minder vervorming, maar wel minder stabiliteit.
Omdat op het printje de ruimte beperkt is, vraag ik me af of ik in plaats van 3 1N4148 ook een LED met een Vf van +/-3V kan gebruiken.
Iemand daar ervaring mee?
Ik zou het orgineel houden.
Ik heb jullie raad ter harte genomen het maar zo gelaten. Hij staat per slot van rekening voorlopig in mijn studeerkamer/hobbyhok en daar zal hij het extra vermogen toch niet hoeven leveren.
Gebleven is mijn revisie bij een condensatorkuur, nieuwe instelpotmeters, een hoop nieuwe weerstanden (wat verlopen die oude dingen soms, zonder dat je het eraan ziet), ledjes in plaats van glimlampjes, nieuwe RIFA rookbom schoonmaak, en nieuwe lak.
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Mooie set, ik heb zelf twee 33-303 sets die elektrisch prima in orde zijn, maar cosmetisch minder mooi als die van jou, netjes gedaan!
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Nog interesse in een FM3?
Sinds Radio-4 uit de luchtis is
gebruik ik hem niet meer.....
Jammer dat je de originele kleuren hebt overgespoten. Wel netjes, maar de originele design award is teniet gedaan.
Edit:
Er zitten in de eindtrat ergens keramische C-tjes, die ook verlopen en daardoor de eindtrap kunnen laten genereren. Dat heb ik al een paar jaar na aankoop ook ervaren. Dat heeft Trans-Tec indertijd keurig op garantie gefixt.
nonius
set SCE to AUX.
Sinds Radio-4 uit de luchtis is
gebruik ik hem niet meer.....
Ik viel eventjes van m'n stoel... Radio 4 uit de lucht? Zeg dat het niet waar is! Dat zou ik net zo schokkend vinden als toen de BBC-Worldservice op 648kHz uit de lucht ging - een einde van een tijdperk.
Net voor de zekerheid dus toch even de radio aangezet, maar op 95.0 MHz komt hij hier nog steeds prima binnen (nu 'Opium' met Händel en Prokofiev). Dus ik neem aan dat het bij u ook gewoon te ontvangen moet zijn. En anders is er gelukkig ook nog Klara.
RAAF12
Golden Member
https://www.youtube.com/@zeehondencentrum/streams Tossa walk https://www.youtube.com/watch?v=rlFC_bg12dg
Dat is wel MG 'kwaliteit' Misschien moet @TA zijn dipool even op de zender richten? Het signaal is al geruime tijd verticaal gepolariseerd......
https://www.npoklassiek.nl/frequenties
[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (20%)]
Op donderdag 15 augustus 2024 19:07:29 schreef nonius:
[...]
Net voor de zekerheid dus toch even de radio aangezet, maar op 95.0 MHz komt hij hier nog steeds prima binnen (nu 'Opium' met Händel en Prokofiev). Dus ik neem aan dat het bij u ook gewoon te ontvangen moet zijn.
Vermoedelijk bedoelt Tikak Ada dat zijn kabel provider de analoge FM radio band niet meer doorgeeft. Intussen zijn voor zover ik weet alle kabel aanbieders hiermee gestopt. Mijn FM tuner is al jaren werkloos. Voor radio stations ben ik op internet radio aangewezen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Dat is vreemd!
Ik moet bekennen dat ik jarenlang Radio via de kabel heb beluisterd en ik merkte bovendien op een gegeven moment dat ik Radio-4 niet meer via de autoradio kan ontvangen. In iedergeval niet via Goes.
De kabel is nu al weer een paar jaar afgesloten wat radio betreft en er blijft alleen DBA+ over of de TV met zijn koekblikgeluid.
Sinds kort kan ik nu Klara weer ontvangen op ons nieuwe voertuigje, maar heb Radio-4 (FM) nog niet kunnen ontdekken.
Radio-4 AM op QUAD is nu niet pepaald geweldig.
Ik heb geen antenne meer op het dak. Dat was een 5 elements Yaggy op een rotor.
Bij niet al te slechte omstandigheden ontving ik zelfs France-musique met die antenne, zelfs, in een ver verleden, in het centrum van Rotterdam.
Hier werd het helaas stil in de omgeving van Bergen op Zoom.
Nu zijn helaas ook mijn speakers stil, geworden (onvoldoende hoogspanning). Geen ruimte om dat te repareren met een plaat (de speaker) van bijna 1 m² voor m'n kop. Verder werk ik niet graag in m'n eentje met hoogspanning, des te meer vanwege mijn leeftijd.
Afijn, over twee weken naar Utrecht voor het 'Festival Oude Muziek' om weer eens lekker te genieten 
@Fast Volkert:
Ik zal je morgen mailen. Had vanavond wat anders te doen.
Tuner gaat sowieso mee naar de Lichtmis (stand van CO)
Nu weer verder on-topic
nonius
set SCE to AUX.
De eerdere opmerking (Radio 4 uit de lucht) heeft me toch wel even behoorlijk laten schrikken trouwens.
Sinds kort kan ik nu Klara weer ontvangen op ons nieuwe voertuigje, maar heb Radio-4 (FM) nog niet kunnen ontdekken
Ik ontvang hier binnenshuis, op de rubber-duck antenne van een portable communicatie-ontvanger (Icom IC-R10) een vlekkeloos Radio 4 op 95.0 MHz. En u zit 20 km dichter bij Goes dan ik
Volgens mij zelfs in het directe zicht van de zendmast.
Afijn, over twee weken naar Utrecht voor het 'Festival Oude Muziek' om weer eens te genieten
Leuk! Ook met het 'orkest van de 18e eeuw'? Helaas tegenwoordig zonder Frans Brüggen. Hier staat 'Les indes galantes' lekker op de achtergrond te spelen. Rameau, da's ook oud 
Edit: toch geen problemen in het front-end van de radio-ontvanger? Dove ontvanger, misschien schade door (indirecte) bliksem of statische ontladingen? Heb dat probleem hier gehad met de VHF-module van m'n Kenwood R-2000, dual-gate MOSFETjes in het front-end die de geest gegeven hadden. En ook PIN-diodes willen het wel eens begeven.)
FastFolkert
Es wäre gut Bücher kaufen, wenn man die Zeit, sie zu lesen, mitkaufen könnte. (Arthur Schopenhauer)
Op donderdag 15 augustus 2024 18:44:36 schreef Tidak Ada:
Nog interesse in een FM3?
Sinds Radio-4 uit de luchtis isgebruik ik hem niet meer.....
.
Hoi Tidak, ik ben wel geïnteresseerd in een goedwerkende FM3, neem desgewenst even contact op via mijn profiel.
Tidak Ada
Op donderdag 15 augustus 2024 21:07:28 schreef nonius:
De eerdere opmerking (Radio 4 uit de lucht) heeft me toch wel even behoorlijk laten schrikken trouwens.[...]
Ik ontvang hier binnenshuis, op de rubber-duck antenne van een portable communicatie-ontvanger (Icom IC-R10) een vlekkeloos Radio 4 op 95.0 MHz. En u zit 20 km dichter bij Goes dan ik
Volgens mij zelfs in het directe zicht van de zendmast.
[...]
Leuk! Ook met het 'orkest van de 18e eeuw'? Helaas tegenwoordig zonder Frans Brüggen. Hier staat 'Les indes galantes' lekker op de achtergrond te spelen. Rameau, da's ook oud
Edit: toch geen problemen in het front-end van de radio-ontvanger? Dove ontvanger, misschien schade door (indirecte) bliksem of statische ontladingen? Heb dat probleem hier gehad met de VHF-module van m'n Kenwood R-2000, dual-gate MOSFETjes in het front-end die de geest gegeven hadden. En ook PIN-diodes willen het wel eens begeven.)
Nee, deze keer Jordy Saval plus nog wat andere uitvoeringen overdag.
Het is een hele dag, inclusief diner.
Je bedoelt waaarschijnlijk de autoradio? Die is nu ter ziele, net als de bijbehorende auto/kampeerbus.
Het zou zomaar kunnen dat er iets is misgegaan met lassen voor iets anders.
Vervanging/reparatie is in de pijplijn.
De radio was een VDO-Dayton systeem inclusief navigatie. Die is volledig uit de tijd en werkt met kaarten op CD, maar had wel een mooi duidelijk landkaartscherm, zodat je ook nog eens op eigen initiatief van de voorgestelde route kon afwijken. Zitten vast geen dualgate FET's in.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op donderdag 15 augustus 2024 22:33:43 schreef Tidak Ada:
[...]De radio was een VDO-Dayton systeem inclusief navigatie. Die is volledig uit de tijd en werkt met kaarten op CD, maar had wel een mooi duidelijk landkaartscherm, zodat je ook nog eens op eigen initiatief van de voorgestelde route kon afwijken. Zitten vast geen dualgate FET's in.
zo'n ding pas nog 1 in onderdelen omgezet, uit 2005 was dat ding idd met cd's voor de navigatie nog. de normale autoradio maat, geen hoog model.
Tidak Ada
RAAF12
Golden Member
Op dinsdag 13 augustus 2024 17:24:06 schreef FastFolkert:
Mooie set, ik heb zelf twee 33-303 sets die elektrisch prima in orde zijn, maar cosmetisch minder mooi als die van jou, netjes gedaan!
Ik heb ook twee sets staan, in prima staat. De originele kleur is moeilijk te vinden deze is een goede vervanger, Humbrol paint, Olive Drab No.155
Maar er zijn ook auto-onderdelen bedrijven en bouwmarkten die kleuren mengen en in spuitbus leveren.
Tidak Ada
De originele lak is een soort metallic achtige lak. Die zul je niet gemakkelijk vinden.
Maar zoals ik al zei TS heeft mooi werk verricht en er uiteindelijk een modern tintje aan gegeven.
Persoonlijk ben ik ook niet zo dol op het bruin met oranje uit de jaren '70 ....
RAAF12
Golden Member
Ik hou van het originele ontwerp. Als daar aan geprutst wordt vind ik het al gauw minder. Zonnebloemen van van Gogh ga je ook niet geler maken 
Tidak Ada
Eens !!
Enige wijziging aan mijn FM3 is dat ik de lampjes van de ratioafstemming heb vervangen door oranje LED's (lampjes waren kapot). De kleur past ook beter bij de poriginele oranje schaalplaat.
Op advies en een instructie van TransTec *) heb de aansluiting voor de lintlijn gebruuikt voor signaal naar een S-meter, die ik in de behuizing van de bediennig van de antennerotor heb gebouwd. Daarmee kon ik de antenne op maximaal signaal richten. Dat waren soms zelfs spiegelsignalen.
*) Die zit nog bij de originele gebruiksaanwijzing 
Tidak Ada
Ik heb zojuist nog even met de autoradio geprobeerd om Goes (95MHz) te pakken, maar dat lukt dus niet. Klara doet het wel.
Ik denk dat het signaat uit Goes té zwak is
of er zit een 'geheim' iets in die radio, wat ik niet weet. 't Is een ingebouwd Radio/CD orgel dat Fiat standaard inhet dashboard heeft ingebouwd, dus niet verwisselbaar.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (19%)]
nonius
set SCE to AUX.
Frappant. Hier komt het op de IC-R10 binnenshuis (kooi van Faraday, i.v.m. aluminium reflecterende laag in spouwmuur-isolatie) sterk binnen, zelfs op de niet-optimale positie waar ik deze foto gemaakt heb met een rubber-duck 'antenne'. (antenne is een wat ruim begrip voor zoiets, met misschien -10dBd verzwakking)
En op de Icom IC-Q7e komt het zelfs met 22dB verzwakking nog duidelijk binnen (wel met enige ruis) op een rubber-duck 'antenne'...
Komt het op een portabel radiootje ook niet binnen bij u? Anders zou ik de autoradio of antenne/kabel/connector gaan verdenken. Ik zou verwachten dat op uw locatie het zelfs met een kristal-ontvangertje nog zou wel zou moeten werken.... (flank-detectie
)
RAAF12
Golden Member
11.5kW moet voldoende zijn... radio zal wel kaput zijn.