Op woensdag 31 juli 2024 15:55:58 schreef New Beetle:
Hoogstwaarschijnlijk aardlekschakelaar. Het porselein in de weerstanden is hygroscopisch. Typisch verschijnsel als je met schoonmaakmiddelen in de oven begint maar ook als je een oven niet meer gebruikt voor langere tijd.

Oplossing is vaak “droogstoken” maar doe dat enkel als je weet waar je mee bezig bent. Aarding van de oven loskoppelen en oven aan voor een tijdje. Niet meer aanraken gedurende de tijd.

Hmm, De boel droogkoken? Is dat een goed idee? Als het al mis gaat door een beetje schuim alleen in het ovendeel te spuiten, zijn de gloeielementen op zijn minst twijfelachtig. Dit probleem had dan ter zijner tijd toch wel gekomen. Nu alleen iets eerder door de schoonmaak. Ik denk dat het verstandiger/wijzer is je pech te nemen en een paar nieuwe gloei elementen te bestellen. Misschien zou nog even kunnen kijken of het probleem er niet is, als je de oven gaat gebruiken met afgekoppelde gloei elementen? Dan weet je zeker waar het probleem zit.

Maar eerst? Wat heb je in de zekeringen kast zitten? Een ALS met automaten? Of alleen een paar stoppen? En wat is er geactiveerd?

Oplossing is vaak “droogstoken” maar doe dat enkel als je weet waar je mee bezig bent. Aarding van de oven loskoppelen en oven aan voor een tijdje. Niet meer aanraken gedurende de tijd.

Ik heb vroeger ooit een probleem gehad met een tosti-apparaat dat, na langere tijd niet gebruikt te zijn, de aardlek liet springen. Bij meting met de Megger bleek het verwarmingselement een te hoge lekstroom te hebben, die bij een tweede meting (na weer een, door de aardlekschakelaar onderbroken, startpoging) plots veel beter bleek te zijn. Mijn vermoeden was toen dat er vocht in het verwarmingselement was getrokken tijdens de lange periode van stilstand.

Dit heb ik inderdaad opgelost door het inwendige van het verwarmingselement langzaam weer 'droog te koken' met een variac en zware scheidingstrafo. Daarna werkte het apparaat weer gewoon goed zonder problemen, totdat hij weer een paar jaar niet gebruikt werd en de procedure herhaald moest worden.

Mogelijk dat bij het schoonmaken van de oven van OP er toch teveel waterdamp in een element getrokken is, wat eventueel door verhitting weer zou kunnen verdwijnen. Hoe dan ook, ik zou de oven sowieso uitbouwen, demonteren en aan een grondige visuele inspectie onderwerpen om te kijken wat er precies aan de hand is. Mogelijk is het niet meer dan wat vet/vuil/schoonmaakschuim dat een verbinding maakt tussen massa en één van de fast-on stekkers op een verwarmingselement, waardoor de aardlek springt (als het tenminste de aardlek is die springt - OP kan daar hopelijk uitsluitsel over geven).

Op woensdag 31 juli 2024 17:41:55 schreef nonius:
Ik heb vroeger ooit een probleem gehad met een tosti-apparaat dat, na langere tijd niet gebruikt te zijn, de aardlek liet springen. Dit heb ik inderdaad opgelost door het inwendige van het verwarmingselement langzaam weer 'droog te koken' met een variac en zware scheidingstrafo. Daarna werkte het apparaat weer gewoon goed zonder problemen, totdat hij weer een paar jaar niet gebruikt werd en de procedure herhaald moest worden.

Heel courant probleem. Gebeurt ook bij quasi-nieuwe toestellen of toestellen die nauwelijks gebruikt worden, na een jaartje pause. Porselein zuigt nu eenmaal vocht op, net zoals andere poreuze materialen. Leg ongeglazuurd porselein in een emmer, en het zit vol met water.

Porselein zuigt nu eenmaal vocht op, net zoals andere poreuze materialen.

Het witte poeder dat in een verwarmingselement zit is magnesium-oxide (hetzelfde witte poeder dat turners, gewichtsheffers en rotsbeklimmers op hun handen doen om meer grip te hebben), en MgO is hygroscopisch.

Bij een goed geseald verwarmingselement zou ik verwachten dat er geen vocht in kan trekken, maar blijkbaar zijn de elementen niet altijd hermetisch gesloten.

Op woensdag 31 juli 2024 18:00:17 schreef nonius:
[...]

Het witte poeder dat in een verwarmingselement zit is magnesium-oxide (hetzelfde witte poeder dat turners, gewichtsheffers en rotsbeklimmers op hun handen doen om meer grip te hebben).

Bij een goed geseald verwarmingselement zou ik verwachten dat er geen vocht in kan trekken, maar blijkbaar zijn de elementen niet altijd hermetisch gesloten.

Die vochtopname gebeurt volgens mij aan de achterzijde van de oven waar de witte kern (welk materiaal dat ook moge zijn) uiteraard zichtbaar is, anders zouden de aansluitcontacten uiteraard sluiting maken.

Het is uiteraard altijd mogelijk dat een element barsten vertoont in de oven, maar dan lijkt het mij dat die aardsluiting keer op keer terugkeert. Je zit daar immers praktisch altijd met waterdamp. Hoe verklaar je anders dat :
- De sluiting weg is na dit droogstoken. Denk dat ik zoiets al 5 keer uitgevoerd heb, praktisch altijd met succes zonder terugkeer van het lek
- Dit probleem meestal optreedt als de oven voor langere periode stilstaat

Als het probleem effectief een barst in de mantel is lijkt het mij logischer dat dit probleem precies tijdens het gebruik optreedt of tenminste na gebruik en niet na 1 jaar. Niet?

Blijft toch vreemd dat de rest van het huis niet uitgaat.
Het gebruik van het woord "alleszins" duidt, doelt, wijst toch een beetje op een Belgische installatie.
En dan zou ik bij een aardfout een volledige verduistering verwachten.

Op woensdag 31 juli 2024 18:19:18 schreef mvdk:
Blijft toch vreemd dat de rest van het huis niet uitgaat.
Het gebruik van het woord "alleszins" duidt, doelt, wijst toch een beetje op een Belgische installatie.
En dan zou ik bij een aardfout een volledige verduistering verwachten.

Hoeft niet vreemd te zijn. Bepaalde keukentoestellen moeten verplicht aan een tweede 30mA of lager aardlekschakelaar. Best mogelijk dat die oven daarop aangesloten is.

Kortsluiting kan idd maar dat is toch eerder zeldzaam bij een oven.

[NewBeetle] Die vochtopname gebeurt volgens mij aan de achterzijde van de oven waar de witte kern (welk materiaal dat ook moge zijn) uiteraard zichtbaar is, anders zouden de aansluitcontacten uiteraard sluiting maken.

Inderdaad, daar waar de contactterminals zitten, aan de eindes van het element, lijkt mij de logische plek waar er seal-problemen zouden ontstaan. De lange RVS-buis zelf lijkt me niet de meest waarschijnlijke plek waar een fysiek lek zou zijn. De overgang van RVS-buis, naar sealing-compound, en de overgang van sealing-compound naar electrische terminal, lijken mij het meest logisch. Het witte materiaal aan de uiteindes is een soort keramiek, maar in het element zelf zit poedervormig MgO om de verwarmingsdraad electrisch te isoleren van de RVS ommanteling, maar tegelijkertijd warmte toch goed door te laten. Zie 16:50-17:30 in dit filmpje: https://yewtu.be/watch?v=SgWh-5DsiQM&list=PLtaR0lZhSyAPLuoSbMA29s3Ry8Z…

[mvdk] Blijft toch vreemd dat de rest van het huis niet uitgaat.

Ik ken de Belgische voorschriften niet, maar zit daar de keuken misschien op een eigen aardlek? Hoe dan ook, hopelijk kan OP uitsluitsel geven over wat er nu springt, aardlek of zekering.

Overigens, 't zijn niet niet alleen de Belgen die woorden als 'alleszins' en 'vermits' gebruiken hoor.... :)

Mijn vrouw heeft laatst ook de airfryer op de kop gelegd om schoon te maken...
Daarna dus een aardfout met het inschakelen van het apparaat...
Even op een ongeaard stopcontact aangesloten en 10 minuten op 180 graden laten draaien. Uiteraard zorgen dat je niks aanraakt wat geleid.
Daarna kon hij weer in de keuken gebruikt worden.

Als er schuim op element gekomen is en element is poreus dan tript de aardlek. Helaas in Belgie kan je de stekker niet omdraaien, maar vaak verhelpt het dat probleem..

Als het de diff is zal het wel vocht in de verwarming zijn. Zie soortgelijks: https://www.circuitsonline.net/forum/view/153954#highlight=verwarmings…

Je kan dan zonder aarding (opgelet!!!) proberen door verhitting het vocht er uit te bakken maar niet altijd even succesvol.

Je kan de draden vh netsnoer omwisselen.

Het gebeurt ook heel! veel dat de elektricien het in zijn hoofd haalde om de oven op de 30mA te zetten ipv de 300mA.

Maar het hoeft niet noodzakelijk dat te zijn. Het schuimspul kan ook ergens anders in gekropen zijn. Meestal bij uitdroging gaat het verlies dan weg.

Het kan ook de zekering (automaat) zijn. Dan is het weer een ander verhaal. Maar daarvoor moeten we juist weten wat er exact afspringt.

Als de oven beschikt over meerdere verwarmingselementen (onderwarmte, bovenwarmte, grill, en hete lucht) dan elk van deze functies apart uitproberen om te achterhalen welk(e) verwarmingselement(en) een aardlek heeft/hebben door vocht opname.

En als je er 1 vindt die geen aardlekfout geeft heb je een makkelijke manier om de andere uit te koken.... Tip: Zet hem niet direct op 200. Als er water diep ingetrokken is en dat wordt "plots" 200 graden dan is de druk zo hoog dat de boel permanent stuk gaat. Zet hem op 110 of zo en dan na een uurtje op 120.

Op woensdag 31 juli 2024 18:32:16 schreef New Beetle:
[...]Hoeft niet vreemd te zijn. Bepaalde keukentoestellen moeten verplicht aan een tweede 30mA of lager aardlekschakelaar. Best mogelijk dat die oven daarop aangesloten is.

Kortsluiting kan idd maar dat is toch eerder zeldzaam bij een oven.

Er kan ook een aardlekautomaat in de groepenkast zitten, dan gaat alleen die groep uit.

Het gaat om dese stekker die afspringt
Ik zie nu dat ik al massa's reacties heb, waarvoor dank!!! Ik ga ze nu nalezen en de tips uittesten.
Jullie zijn alleszins geweldig!

Yep. 30mA differentieel.

Dat is dus een aardlek (of diverse andere namen die ik al genoemd heb).

Schuim zit op een plek waar het niet hoort, schoonmaken daarna uitdrogen....

P.S. Wat ik nog interressant vind om te zien: Het ding links van degene die uitvalt.... Ziet er vrijwel hetzelfde uit. Is ie ook hetzelfde? Met name het getal: Staat er ook 0.03 op of staat daar 0.3 op?

[Bericht gewijzigd door rew op (40%)]

Op donderdag 1 augustus 2024 08:51:26 schreef revado:
[...]

Er kan ook een aardlekautomaat in de groepenkast zitten, dan gaat alleen die groep uit.

Kom je zelden tegen in BE, denk niet eens 0,5% van de installaties.

Op vrijdag 2 augustus 2024 09:10:41 schreef rew:
Is ie ook hetzelfde? Met name het getal: Staat er ook 0.03 op of staat daar 0.3 op?

Hager CFA 263 is 300mA, 63A type A

Er kan ook schuim bij de schanierpunten ingespoten zijn ,en daar bij de micro schakelaartjes. Probeer eens met perslucht of met een fohn alle mogelijke verdachte plaatsen droog te blazen.

300 mA aardlek is best behoorlijke aardlek.. In NLD mogen deze dingen niet in huisinstallaties, met 300 mA ben je morsdood, 30 mA max..

Afgezààààgd....
Ik weet ondertussen wel dat (tot vervelens toe) 300mA differentieels verboden zijn in NL maar ik begin/adviseer de renovatie/installatie van een elektrische installatie in BE niet eens als deze niet aanwezig is.
In mijn ogen de beste verpichting die het AREI ooit verzonnen heeft.

Niets weerhoudt je om per achterliggende groep/per WCD/per lichtpunt een bijkomende 30mA differentieell te installeren...

Morsdood wie/wat?

Heel verstandig dat ook de keuken/kombuis achter een 30mA aardlek zit. Net als de badkamer is dat toch een iets vochtige omgeving. Het verklaart ook mijn eerdere opmerking over "geen aardlek getript, want..." Het aardlek was dus niet groot genoeg om de 300 mee te laten gaan, een van die zeldzame gevallen. En het is mij nog steeds niet duidelijk dat die dingen nog geplaatst worden. Forumlid grotedikken, die nu tot anoniem verheven is, heeft dat meerdere keren uitgelegd, had/heeft te maken met die warmteaccumulerende kachels die vroeger geplaatst werden. Ik begrijp uit meerdere forumtopics dat dat een aflopende zaak is. Als je die dingen niet hebt staan, is het veiliger een 30 ipv zo'n 300 te plaatsen.

Morsdood wie/wat?

Sinds ik hier op dit forum zit, twee keer een gevalletje gelezen van iemand die de badkamer onveilig had gemaakt met een verlengsnoer. Mensen doen nou eenmaal rare dingen.

[Bericht gewijzigd door mvdk op (13%)]

En... Dat is hier het geval. De als "primaire aardlek" gemarkeerde aardlek is 300mA en de als "secondaire aardlek" gemarkeerde aardlek is 30mA. Gewoon een extra aardlek die waarschijnlijk gewoon selectief is ten opzichte van de eerste (als "secondair" gemarkeerd).

Gewone aardlekschakelaars zijn niet selectief tov elkaar. Tenzij je een héél kleine lekstroom hebt. Maar als de lekstroom groot genoeg is voor die 300 gaan ze er allebei uit. En als je iets met verlengsnoeren gaat doen word het gewoon gevaarlijk. En wie heeft er nou geen verlengsnoer in huis?

Maar sorry, ik begin weer. Niet doen... ;)