Het gaat om dese stekker die afspringt
Ik zie nu dat ik al massa's reacties heb, waarvoor dank!!! Ik ga ze nu nalezen en de tips uittesten.
Jullie zijn alleszins geweldig!
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Dat is dus een aardlek (of diverse andere namen die ik al genoemd heb).
Schuim zit op een plek waar het niet hoort, schoonmaken daarna uitdrogen....
P.S. Wat ik nog interressant vind om te zien: Het ding links van degene die uitvalt.... Ziet er vrijwel hetzelfde uit. Is ie ook hetzelfde? Met name het getal: Staat er ook 0.03 op of staat daar 0.3 op?
[Bericht gewijzigd door rew op (40%)]
Op donderdag 1 augustus 2024 08:51:26 schreef revado:
[...]Er kan ook een aardlekautomaat in de groepenkast zitten, dan gaat alleen die groep uit.
Kom je zelden tegen in BE, denk niet eens 0,5% van de installaties.
Op vrijdag 2 augustus 2024 09:10:41 schreef rew:
Is ie ook hetzelfde? Met name het getal: Staat er ook 0.03 op of staat daar 0.3 op?
Hager CFA 263 is 300mA, 63A type A
Hunebedbouwer
De spanning is te snijden, welke mes moet ik daarvoor gebruiken?
Er kan ook schuim bij de schanierpunten ingespoten zijn ,en daar bij de micro schakelaartjes. Probeer eens met perslucht of met een fohn alle mogelijke verdachte plaatsen droog te blazen.
300 mA aardlek is best behoorlijke aardlek.. In NLD mogen deze dingen niet in huisinstallaties, met 300 mA ben je morsdood, 30 mA max..
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Afgezààààgd....
Ik weet ondertussen wel dat (tot vervelens toe) 300mA differentieels verboden zijn in NL maar ik begin/adviseer de renovatie/installatie van een elektrische installatie in BE niet eens als deze niet aanwezig is.
In mijn ogen de beste verpichting die het AREI ooit verzonnen heeft.
Niets weerhoudt je om per achterliggende groep/per WCD/per lichtpunt een bijkomende 30mA differentieell te installeren...
Morsdood wie/wat?
mvdk
Golden Member
Heel verstandig dat ook de keuken/kombuis achter een 30mA aardlek zit. Net als de badkamer is dat toch een iets vochtige omgeving. Het verklaart ook mijn eerdere opmerking over "geen aardlek getript, want..." Het aardlek was dus niet groot genoeg om de 300 mee te laten gaan, een van die zeldzame gevallen. En het is mij nog steeds niet duidelijk dat die dingen nog geplaatst worden. Forumlid grotedikken, die nu tot anoniem verheven is, heeft dat meerdere keren uitgelegd, had/heeft te maken met die warmteaccumulerende kachels die vroeger geplaatst werden. Ik begrijp uit meerdere forumtopics dat dat een aflopende zaak is. Als je die dingen niet hebt staan, is het veiliger een 30 ipv zo'n 300 te plaatsen.
Morsdood wie/wat?
Sinds ik hier op dit forum zit, twee keer een gevalletje gelezen van iemand die de badkamer onveilig had gemaakt met een verlengsnoer. Mensen doen nou eenmaal rare dingen.
[Bericht gewijzigd door mvdk op (13%)]
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
En... Dat is hier het geval. De als "primaire aardlek" gemarkeerde aardlek is 300mA en de als "secondaire aardlek" gemarkeerde aardlek is 30mA. Gewoon een extra aardlek die waarschijnlijk gewoon selectief is ten opzichte van de eerste (als "secondair" gemarkeerd).
mvdk
Golden Member
Gewone aardlekschakelaars zijn niet selectief tov elkaar. Tenzij je een héél kleine lekstroom hebt. Maar als de lekstroom groot genoeg is voor die 300 gaan ze er allebei uit. En als je iets met verlengsnoeren gaat doen word het gewoon gevaarlijk. En wie heeft er nou geen verlengsnoer in huis?
Maar sorry, ik begin weer. Niet doen...