Hallo mensen, ik zal me even voorstellen. Ik ben Alex 21 jaar oud en ben graag bezig met electronische apparaten. Meestal gaat dit me goed af maar ik ben nu toch even zover dat ik even om hulp vraag. Ik heb een Samsung wasmachine waarvan 1 motor wel draait en de andere niet. Het gaat om een Samsung ww90t986ase/s2 quickdrive. Ik heb laatst geprobeerd om de printplaat die de motoren aanstuurt te vervangen, maar dit was met weinig succes. Ik heb wel getest of de motor het nog wel deed door de stekker van de werkende motor te verwisselen. Deze ging toen wel draaien. Dat zou dus betekenen dat beide motoren we volgens behoren werken. Nu weet ik alleen niet waar ik het moet zoeken. Heeft iemand een idee wat dit zou kunnen zijn ?

Alvast bedankt!?

Je hebt geprobeerd de print te vervangen schrijf je, bedoel je dan dat je ze vervangen hebt maar dat het probleem blijft of bedoel je dat je de print niet vervangen krijgt?

Meestal slechte solderingen bij Samsung. De siliconen rond de print is een leuk prutswerkje.

Die motor draait ook niet altijd. Weigert hij het ganse programma? Tijdens het centrifugeren?

Op vrijdag 2 augustus 2024 19:44:01 schreef EricN:
Je hebt geprobeerd de print te vervangen schrijf je, bedoel je dan dat je ze vervangen hebt maar dat het probleem blijft of bedoel je dat je de print niet vervangen krijgt?

Meestal slechte solderingen bij Samsung. De siliconen rond de print is een leuk prutswerkje.

Die motor draait ook niet altijd. Weigert hij het ganse programma? Tijdens het centrifugeren?

Hallo Eric, ja ik heb de print vervingen die de motoren aanstuurt maar blijf met hetzelfde probleem. Er zit nog een pcb in de wasmachine, het zou ook in de main printplaat kunnen zitten. De trommel draait wel maar de achterkant van de wasmachine niet.hij weigert dan ook te centrifugeren omdat de snelheid simpelweg niet snel genoeg is om de was te centrifugeren. Maar sluit is de stekker van de andere motor erop aan dan draait de motor wel.

Okeeeyyyy?? weer zo'n machine.. De contacten op de print zijn de oorzaak.. Contoleer als je de print vervangen heb wel de bedrading nagekeken heb...

Hallo smd, ik heb de draden gecheckt en deze zijn goed dus hier zal het niet aan liggen. En de print is lastig door te meten met de multimeter omdat er allemaal siliconen overheen zit.

Het gaat wat vertaal inspanning vragen maar mss vind je hier wat extra info. Bv foutuitlezen of zelfdiagnoses...
Hij geeft blijkbaar geen foutcode dus ga je wat extra's erbij moeten halen. Hopelijk is dit het:
https://www.scribd.com/document/573773429/WW6000T-WW90T654DLH-S6-FR-20…

Op vrijdag 2 augustus 2024 20:35:17 schreef EricN:
Het gaat wat vertaal inspanning vragen maar mss vind je hier wat extra info. Bv foutuitlezen of zelfdiagnoses...
Hij geeft blijkbaar geen foutcode dus ga je wat extra's erbij moeten halen. Hopelijk is dit het:
https://www.scribd.com/document/573773429/WW6000T-WW90T654DLH-S6-FR-20…

Mijn Frans is inderdaad niet zo goed? dus ik ben even gaan zoeken en heb de Nederlandse reparatie gids gevonden. Hier had ik nog niet aan gedacht

https://downloadcenter.samsung.com/content/EU/202108/20210830142337656…

Die is waardeloos, helaas. Het gaat vooral om hoe in de service mode te geraken en te diagnostiseren. De Franse is veel uitgebreider. Het is al een mirakel dat hij in het Frans te vinden is want samsung is daar heel beschermend in.

Op vrijdag 2 augustus 2024 21:12:51 schreef EricN:
Die is waardeloos, helaas. Het gaat vooral om hoe in de service mode te geraken en te diagnostiseren. De Franse is veel uitgebreider. Het is al een mirakel dat hij in het Frans te vinden is want samsung is daar heel beschermend in.

Ik ben even aan het zoeken geweest en het onderdeel wat bij mij niet draait word een pulsator genoemd en word logischer wijze aangedreven door de pulsator motor of in mijn geval een pwm ac motor. Aangezien in de pcb die de motor groten deels aanstuurt al had vervangen, moet ik het waarschijnlijk ergens anders zoeken. Op de tekening heb ik dus iets gevonden waar bij staat reactor. Ik denk dat ik die sowieso wel even kan checken.

Op de lijst staan de 2 aanwezige motoren in mijn wasmachine
En op de tekening staat het schema van de aansturing hiervan

Reactor zou best een smoorspoel kunnen zijn. Dit filtert de netvervuiling die de PWM veroorzaakt uit. Een ijzeren klomp met dikke koperdraad rond dus, richting nul ohm. Deze voorziet ook de werkende motor. Kijk eens na, mss vergis ik mij maar ik vermoed dat het ergens anders te zoeken is. Complexe machines met weinig interactie mogelijkheden dus altijd miserie.

Op vrijdag 2 augustus 2024 22:15:58 schreef EricN:
Reactor zou best een smoorspoel kunnen zijn. Dit filtert de netvervuiling die de PWM veroorzaakt uit. Een ijzeren klomp met dikke koperdraad rond dus, richting nul ohm. Deze voorziet ook de werkende motor. Kijk eens na, mss vergis ik mij maar ik vermoed dat het ergens anders te zoeken is. Complexe machines met weinig interactie mogelijkheden dus altijd miserie.

Het onderdeel wat daar reactor bij staat is een harmonic coil(hieronder foto). En volgens de onderdelen lijst is er maar 1 pwm motor dus ik zal even nakijken of die andere ook via de spoel word aangestuurd of op een andere manier

Hamonischen filter/spoel/coil dus. Of smoorspoel. De ijzeren blok met koperdraad...

Op vrijdag 2 augustus 2024 22:54:17 schreef EricN:
Hamonischen filter/spoel/coil dus. Of smoorspoel. De ijzeren blok met koperdraad...

Dit is de andere print.

Er zijn hier al meerdere topics van geweest met gelijkaardig model zonder oplossing, grote brol samsung witgoed.

Op zaterdag 3 augustus 2024 12:27:01 schreef fabrice:
Er zijn hier al meerdere topics van geweest met gelijkaardig model zonder oplossing, grote brol samsung.

Ik heb het in de gaten inderdaad. Ik heb de bldc motor nagecheckt doormiddel van en brugje te maken. De motor draait dan wat moelijker dus dit klopt allemaal. Er is iets electronisch wat hem niet aanstuurt maar zou niet weten wat

Hoe 'oud' is de machine?
De stuurprint al eens nagezien?

Op zaterdag 3 augustus 2024 13:57:04 schreef fabrice:
Hoe 'oud' is de machine?
De stuurprint al eens nagezien?

Machine is van 2020 ik heb de stuurprint van de motor vervangen andere heb ik nog niet al teveel aan gedaan. Ook omdat ik er moelijk bij kan vanwege de siliconen laag.

Siliconen wegkrabben he
2 identieken motoren en motor printen?

[Bericht gewijzigd door fabrice op (47%)]

Op zaterdag 3 augustus 2024 14:15:03 schreef fabrice:
Siliconen wegkrabben he

Oude print is identiek aan de nieuwe. Motoren zijn verschillend. Ik heb foto bijgevoegd van de motoren. Gister zei ik dat de pwm motor niet draaide maar dat had ik verkeerd. De pan motor draait wel en de andere niet

Op zaterdag 3 augustus 2024 14:15:03 schreef fabrice:
Siliconen wegkrabben he

En de motor die niet draait werkt wel naar behoren. Heb namelijk de stekker verwisseld en hij draait wel. Ik heb zelf het idee dat hij simpelweg geen voeding krijgt. Ik heb maar 3 draden per motor een rood,wit,blauw.

De motoren zijn zeer complexe materie. Met de logica en kennis die je hanteert ga je er niet geraken.

Gezien je testen en vervanging ga je niet richting motor of motorprint moeten zoeken.

Slechte solderdingen zijn notoir bij Samsung. Vandaar de suggesties alhier om die bij de hoofdprint na te kijken. Dit is een zeer omslachtig en risicovol werkje. En het resultaat is onzeker gezien we hier statistieken hanteren en niet wetenschap.

Om je van overbodig werk te vrijwaren kun je dus best mijn voorstel aannemen en de service manual doorgronden en via service handelingen in de autotest of drg (moest die er zijn) de foutnauwkeuriger inschatten.

Een vb van een samsungprint met slechte solderingen onder herstelling:

[Bericht gewijzigd door EricN op (17%)]

Op zaterdag 3 augustus 2024 16:16:26 schreef EricN:
De motoren zijn zeer complexe materie. Met de logica en kennis die je hanteert ga je er niet geraken.

Gezien je testen en vervanging ga je niet richting motor of motorprint moeten zoeken.

Slechte solderdingen zijn notoir bij Samsung. Vandaar de suggesties alhier om die bij de hoofdprint na te kijken. Dit is een zeer omslachtig en risicovol werkje. En het resultaat is onzeker gezien we hier statistieken hanteren en niet wetenschap.

Om je van overbodig werk te vrijwaren kun je dus best mijn voorstel aannemen en de service manual doorgronden en via service handelingen in de autotest of drg (moest die er zijn) de foutnauwkeuriger inschatten.

Een vb van een samsungprint met slechte solderingen onder herstelling:

Hallo Eric, ik ben vandaag even bezig geweest om de print sillconenvrij te maken en de solderingen te checken. Nu ben ik iets tegen gekomen wat niet helemaal in de haak is naar mijn mening. Ik heb op mijn print 2 relais die precies het zelfde zijn. 1 van de relais schakelt wel als ik er een 9v batterij opzet en de andere niet.Het relais was niet schakelde stonk zelf een beetje. Ik denk dat ik deze even ga vervangen om te proberen. Heb nog zo’n relais liggen.

Op woensdag 7 augustus 2024 11:10:31 schreef Alexvdw:
[...]

Hallo Eric, ik ben vandaag even bezig geweest om de print sillconenvrij te maken en de solderingen te checken. Nu ben ik iets tegen gekomen wat niet helemaal in de haak is naar mijn mening. Ik heb op mijn print 2 relais die precies het zelfde zijn. 1 van de relais schakelt wel als ik er een 9v batterij opzet en de andere niet.Het relais was niet schakelde stonk zelf een beetje. Ik denk dat ik deze even ga vervangen om te proberen. Heb nog zo’n relais liggen.

Ik weet nog niet precies wat dit relais doet maar aan die bovenkant dat 1 blauwe draad die liep naar de pcb die de motor bestuurd

Een relais testen terwijl hij op de print zit is niet zo'n goed idee. Er zit een blusdiode over. En niet noodzakelijk in dezelfde richting als het relais er naast. Mss heb je bij het eerste relais geluk gehad met de polarisatie en met de 2de pech. De kans op zoiets is veel groter dan een defect relais. Hopelijk is nu niet meer stuk.

Het lijkt een dubbelzijdige print. Slechte kontakten ga je daar minder vinden tenzij op de bovenkant in een smd component.

Dus ik ben nog steeds van overtuigd dat de SM je beter kan helpen.

[Bericht gewijzigd door EricN op (23%)]

Beste is relais uit print te halen en dan te testen. Meet eerst over spoel heen, kortsluiting? Dan is de blusdiode doorgeslagen door verkeerde polariteit. mijn ervaring zit het daar niet in maar in de hybride blokken of losse contacten. IDD slechte ervaringen met Samsung witgoed. Ik zal als ik er weer 1 tegenkom ook wat meer tijd aan besteden.