Ik heb net dit programma gedownload:
https://www.saleae.com/pages/downloads
Voor gebruik met een Logic analyser. Er staat 10.14 of hoger is vereist (Mac), maar dat klopt dus niet. Heeft iemand een oudere versie die wel 10.14 ondersteunt?

Die had ik gezien, maar dat zijn heel oude versies, van 1.x. Ik neem aan dat er ook oudere 2.x en moeten zijn.

Vaak werkt het niet omdat de usb PID/VID niet klopt.
Die kun je aanpassen, maar ik kan niet meer vinden hoe dat ging...

Op zaterdag 3 augustus 2024 12:24:07 schreef Arco:

De meeste clones hebben geen VID/PID EEPROM zoals ook de originele exemplaren dat niet hadden. Hoe dat nu zit weet ik niet.

(de mijne (cloon) komt op als "cirrus logic" en als er firmware er eenmaal in zit als "salae". )

Op zaterdag 3 augustus 2024 12:24:07 schreef Arco:

Onder windows moest ik inderdaad met ‘zadig’ een driver (winusb) toewijzen.
Klinkt ingewikkeld, is 2 muisklikken. (Maar… ik denk dat je met dergelijke tools wel dingen kunt mollen als je het verkeerde device de verkeerde driver toewijst, dus klik voorzichtig)

Er staat een stukje van op de wiki:
https://sigrok.org/wiki/Windows

Onder Linux en op een Mac geen issues mee gehad.

Op zaterdag 3 augustus 2024 17:55:19 schreef rew:
[...]De meeste clones hebben geen VID/PID EEPROM zoals ook de originele exemplaren dat niet hadden. Hoe dat nu zit weet ik niet.

Een PID/VID hebben ze allemaal, in eeprom of fixed.
In de oudere was dit in de driver aan te passen met een tooltje van Cypress.

De oudste saleae 8-kanaals logic analyser was gewoon een Cypress USB-high-speed-chip met wat buffertjes. Geen Eeprom.

Chip kan WEL met een eeprom werken, maar die zat er niet op.

Chip komt dan op: "hoi, ik ben een cyrpress". Hier onder Linux start ik dan de Saleae software op en die programmeert er wat firmware in en hij meld zich dan opnieuw aan op USB asl zijnde een Saleae apparaat. Ik neem aan dat het onder windows vergelijkbaar werkt. Mogelijk heb je geen vergelijkbaar log als ik waaraan ik kan zien dat het ding eerst als cypress opkwam.

Dat blijft totdat de spanning er af gaat. Concept van het chipje is dat je toch een driver hebt die toegang heeft tot duizenden malen meer opslag dan wat je in zo'n chip zou kunnen zetten. Dus hebben ze RAM in de chip gedaan en moet je zelf maar zien hoeveel je software gebruikt en hoeveel je over houdt om als RAM te gebruiken.

De PID/VID die ingebakken is, dat is dus die van Cypress, maar die kan je in sotware aanpassen als je je eigen firmware naar dat ding stuurt, en/of je mag gewoon een eeprom op je print zetten.

[Sun Aug  4 17:34:18 2024] usb 1-5: new high-speed USB device number 56 using xhci_hcd
[Sun Aug  4 17:34:18 2024] usb 1-5: New USB device found, idVendor=0925, idProduct=3881, bcdDevice= 0.00
[Sun Aug  4 17:34:18 2024] usb 1-5: New USB device strings: Mfr=0, Product=0, SerialNumber=0
[Sun Aug  4 17:34:18 2024] usb 1-5: USB disconnect, device number 56
[Sun Aug  4 17:34:20 2024] usb 1-5: new high-speed USB device number 57 using xhci_hcd
[Sun Aug  4 17:34:20 2024] usb 1-5: New USB device found, idVendor=0925, idProduct=3881, bcdDevice= 0.00
[Sun Aug  4 17:34:20 2024] usb 1-5: New USB device strings: Mfr=1, Product=2, SerialNumber=0
[Sun Aug  4 17:34:20 2024] usb 1-5: Product: Logic
[Sun Aug  4 17:34:20 2024] usb 1-5: Manufacturer: Saleae LLC

(Kennelijk heb ik m'n Saleae window nog niet gesloten).

Edit:
Hmm. Die 0925 is "lakeview research". Ik heb er 1 open gemaakt (1-0 voor de LA tegen het breekmesje) en ik heb drie chips. Atmel 24C02 EEPROM, AMS 1117-33 3.3V regelaar en een CY7C68013A-56PVXC.Dus kennelijk hebben de goedkope chinese toch een eeprom.

Ja had ik ook gevonden. Of die Jan net als VOTI VID/PID paartjes verkocht heeft en dat een beginnende SALEAE daar ooit eentje gekocht heeft of zoiets weet ik niet. Feit is dus dat de officiele Saleae software wel op die vid/pid reageert. Als ik de eeprom zou programmeren om een random ander USB VID/PID te presenteren, dan zal ie hem vrijwel zeker negeren.