Hallo,heb deze tv,start niet,heb opengehaald,voeding geinspecteerd,wat mij onmiddelijk opviel,ICS801S boven helft weg.

ik denk dat het om dezelfde ic gaat als die ik laatst kapot had
die van mij was een 2A153d sk293.

deze zit als het goed is in het standby cicuit .
bij mij was deze spontaan gaan hemelen .
mischien in jou geval ook .
misschien dat de andere forum leden je op weg kan helpen zoals ze bij mij gedaan hebben .
ik zou beginnen metr de ic te verwijderen en kijken of de omliggende onderdelen nog goed zijn .

ben er inmiddels achter dat het inderdaad de zelfde powerboard is .
met een beetje geluk moet je alleen de ic vervangen .
https://www.circuitsonline.net/forum/view/165357

Ja dezelfde,ik heb al nagemeten met multimeter,denk ic ook spontaan defect.
Heb 2 nieuwe besteld.

Heb ic gaan halen en ingesoldeerd.
Heb getest zekering vliegt erdoor,was daarvoor niet defect,ga nieuwe plaatsen en nog is testen.Heb alles nagemeten,en slechte contacten bijgesoldeerd.

Heb nieuwe zekering geplaast,pats terug defect.

Heb je het ic goed geplaatst of per ongeluk met tin geknoeid? ( sluiting)

En controleer even je bruggelijkrichter is een kleine moeite mischien dat ie een tik heeft gehad.

[Bericht gewijzigd door daandc op (41%)]

Heb 2 defecte diodes gevonden volledig kortgesloten,heb ic direct goed geplaatst niet zitten knoeien,brugelijkrichter ok

DS814 en DS815
Heb nog een klein defect blauw ceramisch condensatortje gevonden en nog 1 defecte diode.

OOk de power mosfets altijd checken op sluiting en onderkant board de smd zekeringetjes ook...

Die mosfet had ik al gechekt,maar die smd zekeringktje nog niet.Bedankt voor de tip.
Weet iemand de waarde van dat blauwe ceramisch condensatortje,kan niet meer aflezen.Smd zekeringen zijn nog goed.

Ik heb nog diodes liggen maar de dikte is een beetje anders,niet veel,is wel dezelfde nummer 1n4700,bij die ander staat 1n4700 S
Mag ik deze daarvoor gebruiken ?

Uit het hoofd gezegd moeten daar snelle diodes in. Dus niet de originele 1N4007, maar bijvoorbeeld UF4007. Of als je die nog hebt liggen, zoiets als BYD33M.

Op vrijdag 9 augustus 2024 20:43:09 schreef JimA:
Heb nieuwe zekering geplaast,pats terug defect.

Dit soort voedingen (SMPS) kan je het beste altijd testen met een serie-gloeilamp. Dat voorkomt zekeringen vervangen en eventuele extra schade.

Klopt en FET klapt ook niet.. beste beveiliging voor testen allerlei voedingen..

Heb de diodes vervangen,ben nu nog aant afwachten tot mijn blauw c er is.
Ja,ik ga dit doen met lamp in serie.

Heb alle onderdelen vervangen,lamp licht lichtjes op.

Indien de waarde van de gloeilamp goed is gekozen, in verhouding tot het vermogen van de voeding, dan is het lichtjes oplichten ervan een goed teken, fel branden niet (dat duidt op een kortsluiting).

Welk vermogen gloeilamp gebruikt u, en wat is het vermogen van de TV?

Als ze elk ongeveer dezelfde waarde hebben (zeg, lamp en TV elk 50W), dan zou ik het nu aandurven de TV rechtstreeks op het net aan te sluiten.

PS: ik was eigenlijk verbaasd dat u die 'serielampen-truc' niet kende, u hebt toch al heel wat TV's onderhanden genomen. In elk geval, de lamp heeft mij al heel wat ellende met schakelende voedingen bespaard. En ook bij buizenradio's z'n diensten bewezen.

Beste is een 100W gloeilamp, bij 40W zal lamp lichtjes oplichten, dat klopt..

Heb een defecte ntc gevonden gat ingebrand,heb deze niet meer liggen,heb van een andere voeding 1 afgesoldeerd,maar nummers zijn anders,hoe werkt dat weer met die waardes ?

5 Ohm bij 25 graden, het staat in schema. NTCs zijn er van 1 Ohm tot en met 100 Ohm voor deze applicaties. Wel origineel gebruiken, is een kritisch component om startstroom te begrenzen!

Er is nog iets defect,de vraag is wat
?

Heeft iemand een schema van deze voeding.
Ik heb er 1 maar is niet goed.

Vaak is de Driver IC van de FET ook defect en wat kleine SMDs rond die componenten. Schema's worden een drama, maar je had toch al iets van een schema??

[Bericht gewijzigd door smd op (30%)]

Losse schemas van de voedingen zijn wel te vinden op internet als je zoekt op modeltype dat op de print staat.

En zo niet dan zoek ik de datasheet op van het I.C of controller die in de buurt zit.

9 van de 10 keer halen fabriekkanten ( van het apparaat) ook het schema uit de datasheet.

Zo heb ik al van meerdere apparaten de waardes van kapotte/ verbrande weerstanden / condensatoren achterhaald.

[Bericht gewijzigd door daandc op (25%)]