Autoradio leest geen MP3's van USB-C Stick

Als ik een USB-C Stick met mp3 bestanden in een Volkswagen Caddy "Autoradio" (Het standaard apparaat, waarin je ook alle voertuig instellingen instelt (heet dat niet de BT ?) stop, dan gaat deze de USB-C stick lezen, maar blijkbaar kan deze niet gelezen worden, omdat ik de melding "Not Provided" krijg.

De Stick (256 GB) was geformatteerd als FAT16 (dacht ik), en heb er mp3's en wma's erop gezet (zowel in de root als ook in een map) maar kreeg de melding "Not provider".

Dit heb ik geprobeerd:
-De USB-C Stick geformatteerd als exFAT en er wat mp3's en wma's erop gezet (zowel in de root als ook in een map) maar krijg nog steeds de fout melding.

-De USB-C stick als NTFS formateer maar dan krijg ik de melding: Helaas word het USB-apparaat niet ondersteund.

Vraag:
Wat kan er aan de hand zijn, en hoe kan ik dat oplossen ?

256GB en FAT16? Zal waarschijnlijk FAT32 zijn geweest.

Ik denk dat je stick te 'groot' is kwa geheugen. Er vaak een grens in apparaten op 4Gb en 64Gb.

Je zou ook nog met Rufus kunnen experimenteren voor het aanpassen met de clustergrootte. https://rufus.ie/nl/

They say attention is a shovel. It's time to dig 'em out.
Arco

Special Member

Normaal gebruik je FAT32 of ExFAT voor zulke grote drives...
Bij formatteren onder Windows altijd de optie 'Quick format' uitzetten

Let er ook op dat oudere apparaten geen 256GB ondersteunen maar alleen kleinere drives.

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Volgens mij mag dat quick format aanblijven, het zou niks uit moeten maken, het kost alleen tijd en je USB stick slijt meer als je het aan zet.

Je kan een kleinere FAT32 partitie maken en proberen of dat werkt, begin met 4GB. Werkt dat? Dan kun je steeds dubbel zo groot proberen.

Clustergrootte aanpassen (verkleinen) zou ik zeker ook proberen.

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!
Arco

Special Member

Er zijn testen geweest waarin bleek dat 'dedicated' apparatuur vaak moeite had met het lezen van ge-quickformatte drives .
(van de 5 geteste apparaten hadden er 3 problemen in een of andere vorm)

Na een 'gewone' format geen problemen meer.
Men raadt ook niet voor niets aan om indien mogelijk de stick op het apparaat zelf te formatteren (indien dat kan), dan werkt 't altijd...

Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Heb je ook andere sticks geprobeerd?
Ik gebruik Chinese afspelertjes (FM,MP3, bluetooth) en sommige (van een merk) sticks worden niet afgespeeld..
Die spelertjes hebben nog een softwarefout. Op zeker moment lijken ze de tel kwijt te raken, waardoor soms liedjes eindeloos worden afgespeeld etc. Ik gebruik vrijwel alleen de BT functie.

bprosman

Golden Member

In mijn auto (Dacia/Renault) en die van een vriendin (Volkswagen) ook problemen, bleek (uit de specs / handleiding van de radio) dat 32GB toch de max was.

De jongere generatie loopt veel te vaak zijn PIC achterna.

Het is een Samsung Stick, deze heb ik nu langzaam geformatteerd (exFAT, Clustergroote 128 kilobytes (dat was de standaard waarde)).
Maar helaas nog hetzelfde probleem.
Helaas heb ik geen andere USB-C Sticks, wel gewone USB-A Sticks.
Daarvoor heb ik nu een verloop kabeltje besteld, zodat ik daarmee eens wat kan gaan testen.
Graag zou ik een stick gebruiken met zoveel mogelijk geheugen, dus daar moet ik eerst uit zien te komen voordat ik een andere Stick bestel.

Op dinsdag 6 augustus 2024 11:39:54 schreef Arco:
Er zijn testen geweest waarin bleek dat 'dedicated' apparatuur vaak moeite had met het lezen van ge-quickformatte drives .
(van de 5 geteste apparaten hadden er 3 problemen in een of andere vorm)

Na een 'gewone' format geen problemen meer.
Men raadt ook niet voor niets aan om indien mogelijk de stick op het apparaat zelf te formatteren (indien dat kan), dan werkt 't altijd...

Dat is raar en ik zeg broodje aap, want er zou geen verschil moeten zijn voor flash geheugen behalve dan dat er nullen of enen in de niet geindexeerde plekken geschreven wordt en dat is onnodig bij flash. Enige zou kunnen zijn dat er een fout in de formatteer broncode zit waardoor quick format fout gaat.

EDIT:

Quick format deletes all the file/directory entries by initializing file system parameters of the card, but it does not delete the data written in files. Overwrite format deletes file/directory entries by initializing file system parameters of the card (same as with Quick format) and erases all data by overwriting the user data area completely.

Dus het enige verschil zou moeten zijn dat de data er nog op staat, en dat mag niet uitmaken voor de leesbaarheid.

Stick op apparaat formatteren is natuurlijk wel iets anders, dat kan uitmaken omdat dat ook clustergrootte optimaliseert bijvoorbeeld, maar ook dat is vaak een quick format.

Misschien dat deze tool helpt: https://formatusb.com/

Kom eens langs bij RevSpace of één van de andere spaces!

Die software is "based on rufus" maar dan commericeel gemaakt. Ik zou het origineel gebruiken zie mijn post hierboven.

Is ook al niet meer onderhouden sinds 2021 !!

Arco

Special Member

Wat een dedicated apparaat precies doet met een USB device is altijd wat ondoorzichtig, omdat dit van de gebruikte firmware/libraries afhangt.
(en daar gaat wel eens wat mis)

Verschil tussen standaard format en quick format is o.a. dat bij quick format alleen de FAT en directory tables worden geleegd, een standaard format test ook op bad sectors.

USB-A naar USB-C verloopjes hebben ze ook bij Action... https://www.action.com/nl-nl/p/3203153/lab31-usb-c-adapterset/

[Bericht gewijzigd door Arco op dinsdag 6 augustus 2024 15:08:10 (15%)

Van welk bouwjaar is de auto cq radio, welk type radio is het?

Automotive engineer - www.easy-tech.nl
bprosman

Golden Member

Op dinsdag 6 augustus 2024 12:48:21 schreef MMSoft:
Het is een Samsung Stick, deze heb ik nu langzaam geformatteerd (exFAT, Clustergroote 128 kilobytes (dat was de standaard waarde)).
Maar helaas nog hetzelfde probleem.
Helaas heb ik geen andere USB-C Sticks, wel gewone USB-A Sticks.
Daarvoor heb ik nu een verloop kabeltje besteld, zodat ik daarmee eens wat kan gaan testen.
Graag zou ik een stick gebruiken met zoveel mogelijk geheugen, dus daar moet ik eerst uit zien te komen voordat ik een andere Stick bestel.

Wat zegt de handleiding van de radio over wat ondersteund word ?

Ik heb de Stick met beide tools geformatteerd als FAT32, maar helaas werkt het nog niet.

Van welk bouwjaar is de auto cq radio, welk type radio is het?

Feb. 2023. Het is geen losse radio, maar het systeem van de auto zelf dat ook meteen de radio is (ik zie er geen type opstaan).

Wat zegt de handleiding van de radio over wat ondersteund word ?

FAT32, Diverse media bastanden waaronder ook MP3 en WMA (met deze 2 test ik).
Helaas kan ik niets gevonden krijgen over het max. aantal GB.

Sine

Moderator

FAT32 stopt in ieder geval bij 32GB, dus dat kan met zo'n jumbo stick wel eens niet goed gaan.

Arco

Special Member

Grotere drives zijn exFAT (heb hier een 128GB en een 1TB stick beide exFAT)
exFAT is feitelijk een FAT32 versie zonder grootte beperkingen.
Met een daarvoor geschikte tool kun je trouwens wel grotere FAT32 partities aanmaken, maar niet met de standaard Windows tools.

Kan o.a. met de Windows tool Diskpart. (command-line tool, daar kan héél, héél veel mee)
Wel zeer goed uitkijken: Diskpart vraagt na een opdracht niet: 'weet U 't zeker?' maar voert het meteen uit.
Is echt een heel erg krachtige tool voor aanmaken, wijzigen, verwijderen en manipuleren van partities.

Het verloop kabeltje is binnen.
Ik gebruik nu een oudere USB-A Stick, deze heb ik als FAT32 geformatteerd.
De Capaciteit is 1,93 GB (2 GB ?), en de Clustergrootte heb ik op de standaard waarde van 4096 bytes laten staan.

Helaas werkt deze ook niet en krijg nog steeds de melding "Not provider"
Wat kan ik nog proberen ?

marcob

Golden Member

Heb je je telefoon aangesloten via USB, ziet is dan je telefoon wel? Of ondersteund de radio dat niet.
Wat meer informatie over de radio zou handig zijn, ondersteund ie bijvoorbeeld Apple Carplay en/of Android Car?

People tend to overestimate what can be done in one year and to underestimate what can be done in five or ten years

Als ik de "Radio" (het is geen losse radio, maar het systeem van de auto dat ook meteen de radio is) start komt er de melding "BT bevat helaas geen afspeelbare bestanden", waar zouden de letters BT voor staan ?

Als ik mijn Android telefoon erop aansluit krijg ik de melding "Helaas wordt het USB-apparaat niet ondersteund"

Daarna nog de App Carplay geinstalleerd op mijn telefoon en het nogmaals geprobeerd, maar krijg nog steeds de melding "Helaas wordt het USB-apparaat niet ondersteund".
Wat de App betreft, ik krijg alleen maar reclame te zien, dus geen idee of die App wel werkt.

bprosman

Golden Member

Op vrijdag 9 augustus 2024 09:15:30 schreef flash2b:
BT=Bluetooth

Daar zou je je telefoon met je radio moeten kunnen koppelen en "streamen" over je radio.

Ik het mijn telefoon al gekoppeld (via Bluetooth) met deze Radio, want de telefoon gesprekken gaan ook via deze Radio, en dat werkt goed.

Je moet idd connecten via je telefoon en mogelijk nog iets accepteren met rechten zodat de radio bij de files mag komen.

[Helaas werkt deze ook niet en krijg nog steeds de melding "Not provider"
Wat kan ik nog proberen ?

Is USB audio playback niet een extra betaalde optie die je na betaling moet activeren? Zie je tegenwoordig steeds meer, en helaas niet alleen bij auto's.

"Of all the things I've lost I miss my mind the most"