Vandaag haalde ik een aantal ongebruikte kabels uit een kabelgoot, waaronder een rode HV kabel voor de ontsteking van een gasbrander waarvan ik dacht dat het siliconenkabel was. De kabels waren op sommige plekken samengebonden met zwart tape, ogenschijnlijk standaard elektra tape, maar daar was de kabel helemaal uitgehard en gebarsten, maar nergens anders. Ik had dat nog nooit gezien, hebben jullie dat ooit gezien?
Dit waren oude kabels, maar niet extreem (waarschijnlijk eind jaren '90). Ik weet niet zeker of de kabel echt de bron is geweest van de problemen die ik had, maar als dit vaker gebeurt heb ik wel meer kabels die ik zou moeten gaan controleren. Ik dacht altijd dat die super flexibele rode kabels siliconenkabel waren en daarmee chemisch resistent, maar één stukje tape bleek genoeg om schade te geven.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Ik heb altijd al mijn twijfels gehad bij het bundelen van draden en kabels. Het oogt fraai en ordelijk, jawel, maar verder geeft het niets dan nadelen.
En als het dan toch moet, dan toch vooral niet met plakband? Er zijn van die nylon kabelbinders in de handel, speciaal voor dit doel (en aanverwante).
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (34%)]
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
weet niet of dat siliconen is, mag sowiso al niet in de kabelgoot met andere kabels want is maar enkel geisoleerd. tevens is siliconenkabel mechanisch niet sterk zat om in een kabelgoot te liggen. kan goed tegen hitte maar met erin trekken kun je de boel al kapot trekken.
normale kabel in de kabelgoot kan wel tegen tape. heb al heel wat kabels van allerhande leeftijd uit goten getrokken en rot van pvc tape heb ik het nog niet gezien. wel van algehele omgevings invloed als hitte of UV. heb er net een project mee en dan gaan de tiewraps hard erdoor met goten vullen met kabels. elke bocht de kabel sowiso vastzetten. leuk is als je een gans kabelgoot trace sloopt en het pand moet gewoon blijven draaien intussen. overal hangt de data, ymvk, alarm, bus, speakerkabel spaghetti dan los aan haken en cv buizen tot de boel kabel voor kabel vervangen word.
nonius
set SCE to AUX.
Waarschijnlijk toch één of andere chemische reactie tussen het plakmiddel of de weekmakers van de electratape, en de siliconen(?) kabel. Vreemd inderdaad.
Anders maar vergelijkbaar: gisteren heb ik 3 kunststof voetjes van een oude modem-behuizing (ca. '92) verwijderd, om een zelfbouw-project in de behuizing te kunnen inbouwen. De voetjes waren volledig vergaan tot een plakkerige smurrie, vergelijkbaar met constructiekit of siliconenkit. Zeer vreemd. Het spul bleef overal aan plakken, inclusief vingers. Heb ze met een plamuurmes moeten verwijderen. Oorspronkelijk waren ze trapezoïdaal van vorm, nu kun je het elke vorm geven die je wilt, net als kit.
Degene die ooit beweerde dat kunststoffen voor eeuwig zijn en niet vergaan, weet niet waarover hij sprak.
testman
Op donderdag 8 augustus 2024 22:53:07 schreef nonius:
[bijlage]
Degene die ooit beweerde dat kunststoffen voor eeuwig zijn en niet vergaan, weet niet waarover hij sprak.
pak maar eens iets wat een jaar of 15 terug zo in de mode was en een rubber opgespoten behuizing heeft vast, dan plakt ook alles. oa logitech had dit met de harmony en de mx muizen. maar ook afstandbedieningen en nog veel meer heeft dat. keer met wasbenzine de behuizing schrobben en het is eraf, maar die plaktroep komt overal.
dat was Leo Baekeland en die wist wel waar hij het over had, maar de ene kunststof is de andere niet..
Anders maar vergelijkbaar: gisteren heb ik 3 kunststof voetjes van een oude modem-behuizing (ca. '92) verwijderd, om een zelfbouw-project in de behuizing te kunnen inbouwen. De voetjes waren volledig vergaan tot een plakkerige smurrie, vergelijkbaar met constructiekit of siliconenkit.
Zoiets herken ik in de vorm van bandrecorder-/cassetterecorder-/cd-spelersnaartjes.
Die lossen ook op in de vorm van pap.
Eeuwig duurt lang hoor. Veel langer dan het heelal zal bestaan.
Op donderdag 8 augustus 2024 22:30:27 schreef Kruimel:
Dit waren oude kabels, maar niet extreem (waarschijnlijk eind jaren '90). Ik weet niet zeker of de kabel echt de bron is geweest van de problemen die ik had, maar als dit vaker gebeurt heb ik wel meer kabels die ik zou moeten gaan controleren. Ik dacht altijd dat die super flexibele rode kabels siliconenkabel waren en daarmee chemisch resistent, maar één stukje tape bleek genoeg.
Ik kijk ervan op. Ik had verwacht dat de isolatie van die kabels een compacte structuur zou hebben en daardoor chemisch stabiel zou zijn. Bij een poreuze kabel gaat de stroom dwars door de isolatie heen.
Of is het een poreuze kabel die in een soort olie gedrenkt is?
[Bericht gewijzigd door ohm pi op (32%)]
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Van kabels ken ik dit niet.
Van PVC (?) persluchtslangen wel.
Maar wees bedacht, er zijn vele soorten kunststoffen en veel soorten lijm en andere chemicalien.
Waarbij het ene bestendig is, lost het andere in korte of lange tijd op.
Vele kunststoffen bevatten weekmaker, die altijd op den duur uittreden, vooral onder UV licht.
Nylon trekbandjes (in goed Nederlands Ty-raps) worden in de loop der jaren broos en vallen uiteindelijk uiteen.
En dan heb je de trekbandjes ook nog in meerdere kwaliteiten. Goedkope zooi is al in een paar jaar zo broos dat je ze niet meer buigen kunt.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Het spul bleef overal aan plakken, inclusief vingers. Heb ze met een plamuurmes moeten verwijderen.
De vingers?
Siliconen lijm en siliconen objecten gaan inderdaad op de lange termijn niet goed samen.
Zo zijn er ook types lijm die neopreen kunnen aanvallen.
De rubber bekabeling in buizenradio's wordt op de termijn van decennia ook aangevallen door de latex kleeflaag van Leukoplast. Waar dat spul zat, wordt de kabelboom het snelst broos.
Kortom, als je dingen voor lange levensduur ontwerpt moet je de compatibiliteit van kabel en lijm bekijken.
Op donderdag 8 augustus 2024 22:30:27 schreef Kruimel:
Vandaag haalde ik een aantal ongebruikte kabels uit een kabelgoot, waaronder een rode HV kabel voor de ontsteking van een gasbrander waarvan ik dacht dat het siliconenkabel was.
Is het wel siliconekabel? zet er eens de soldeerbout tegen, dan weet je het snel..
Op donderdag 8 augustus 2024 22:56:57 schreef testman:
pak maar eens iets wat een jaar of 15 terug zo in de mode was en een rubber opgespoten behuizing heeft vast, dan plakt ook alles.
Ja precies. Sommige merken gereedschap hebben dat ook, na een paar jaar laat die smurrie gewoon los en het plakt vreselijk.
Op vrijdag 9 augustus 2024 07:35:29 schreef kris van damme:
Is het wel siliconekabel? zet er eens de soldeerbout tegen, dan weet je het snel..
Het lijkt eerder op PVC op de foto te zien.
Isolatietape is sowieso een dikke nono voor mij. In de afgelopen 35 jaar heb ik het nooit gekocht en/of gebruikt. Het is ook nooit nodig behalve voor prutserij.
Na verloop van tijd word het ook nog eens een vreselijke plakkerige kliederboel.
Wat mij betreft is de vraag dus niet waarom die kabel bros geworden is maar wat die verd*mde tape daar deed.
Even om de discussie over het bestaansrecht van dat tape kort te sluiten: alleen de ongebruikte kabels waren bijeen gebonden met dit tape, de rest was anders gemonteerd. Waarom de kabelbende niet is verwijderd was voor mij een relevantere vraag. Het tape is waarschijnlijk van tijdens het proces van het uit gebruik nemen van het brandersysteem, het is verder nergens in gebruik.
Op vrijdag 9 augustus 2024 07:35:29 schreef kris van damme:
[...]Is het wel siliconekabel? zet er eens de soldeerbout tegen, dan weet je het snel..
Zal ik eens doen, niet eens aan gedacht. Ik dacht dat het siliconenkabel was omdat het zich zo gedroeg als ik gewend was van bekende kabels. Misschien is het wel EPR, ik weet niet waar deze kabels standaard van gemaakt worden. Ik wilde stiekem de ontstekingstrafo bewaren, maar die kabel zit er zo te zien vast in en dit soort barsten zijn niet handig. Gelukkig heb ik nog wel wat afstand tot de eerste schade.
Op vrijdag 9 augustus 2024 11:43:36 schreef GJ_:
Isolatietape is sowieso een dikke nono voor mij. In de afgelopen 35 jaar heb ik het nooit gekocht en/of gebruikt. Het is ook nooit nodig behalve voor prutserij.
Na verloop van tijd word het ook nog eens een vreselijke plakkerige kliederboel.Wat mij betreft is de vraag dus niet waarom die kabel bros geworden is maar wat die verd*mde tape daar deed.
Dat tape gebruik prutswerk is moet je op voormalig DSM terrein maar eens duidelijk maken.
Hier wordt bij nagenoeg 100% van de motorkabels tape gebruikt.
Het zijn bijna allemaal NYCY kabels en daar gebruikt men het scherm als aarddraad hier moet dus een aardkous om en die moet je toch even vast zetten en isoleren bij de kabelnek.
En dat het plakkerig wordt ligt waarschijnlijk aan de gebruikte tape (zelf nooit meegemaakt)
Gr.F_S
Op vrijdag 9 augustus 2024 13:42:55 schreef F_S:
En dat het plakkerig wordt ligt waarschijnlijk aan de gebruikte tape (zelf nooit meegemaakt)Gr.F_S
Dan haal je ze niet van de Action of bouwmarkt. Ik herken het plakkerige en 'weglopen' van de tape wel (bouwmarktrommel).
Op vrijdag 9 augustus 2024 13:42:55 schreef F_S:
Het zijn bijna allemaal NYCY kabels en daar gebruikt men het scherm als aarddraad hier moet dus een aardkous om en die moet je toch even vast zetten en isoleren bij de kabelnek.
Ik gebruik krimpkous.
Op vrijdag 9 augustus 2024 18:16:36 schreef ohm pi:
[...]Dan haal je ze niet van de Action of bouwmarkt. Ik herken het plakkerige en 'weglopen' van de tape wel (bouwmarktrommel).
Ook van de betere merken, zeker in een wat vettige omgeving of als er veel word schoongespoten.
Wie hier met tape aan komt kakken krijgt straf 
Ik gebruik goedkoop isolatietape volop, maar dan om bv UTP kabels bij elkaar te houden bij het in een goot of over plafond te trekken.
En om er een stuk 5/8 pvc pijp aan te plakken, dat trekt zo makkelijk door een kabelgoot 
Daarna gaat die tape er weer af en zet ik het vast met klittenband om te bundelen.
Als ik wel een enkele keer iets moet isoleren, bv bij ymvk-as de "kraag met stekeltjes " waar de litze uit komt dan met Nitto tape, dat blijft wel goed.
Maar ook ik gebruik zo veel mogelijk krimpkous, met en zonder lijm er in.
testman
isolatie tape, tja die gaat er op t werk denk een rol of 50 van 10 meter doorheen op een half jaar. merendeels word het gebruikt voor kabels intrekken idd. nitto tape, want andere merken die goedkoper zijn worden 1 grote plakzooi. ook de grijze isolatietape van 5cm breed gaat er goed doorheen, van lion dacht ik. die word merendeels voor die rode flex verbinden gebruikt.
klittenband word amper gebruikt. soms in een patchkast als de ict ér bij de klant dat perse wil. maar tiewraps werken makkelijker en nog nooit een storing gehad door te strak getrokken tiewraps. dat was de reden voor klitteband. je hebt meer kans op een twist in de kabel die dergelijke storingen veroorzaakt.
krimpkous is voor de aardlitze wel fijner als tape, want dat word wel een plakzooi. een sok van een andere kabelmantel werkt ook. moffen bovengronds worden ook gemaakt met krimpkous met lijm. pers verbinders erop en je maakt er zo een 185mm2 mee aan elkaar. een echte lasdoos voor die kabel is erg prijzig en nogal enorm.
alarmboeren maken alles met tape, lassen solderen en wegfrutten ergens achter, heb dat recent wel weer gezien. 6 aderige kabel voor een pir, hop 2 draden worden weer afgetakt mid air voor een deurcontact.
Die 5 cm brede grijze gebruik ook ook veel voor dat doortrekken.
Daar neem ik die tape voor zie ze gebruiken bij de ventilatietechniek om de buizen te koppelen.
Die is heel goedkoop en laat geen zooi achter.
Die tyraps om UTP te bindelen mag eigenlijk niet.
Als ze flink strak getrokken worden verandert de capaciteit van de kabel een heel klein beetje, ook onderling op het punt van de tyrap.
En veel strak getrokken tyraps geven veel van die puntjes.
Ik heb al eens een paar kabels slecht gemeten, die kwamen niet hoger dan 10 uit terwijl het cat5e was.
Daar zaten de tyraps werkelijk in de kabel getrokken.
Maar in de praktijk werkt het prima hoor, ik doe dat ook wel, en dan niet te vast trekken.
Ik werk heel veel voor scholen en die willen het gewoon goed en dan gebruik ik klittenband.
Dat is ook nog eens handig als je er nog een of meer bij wil trekken later.
Krimpkous is leuk als je een hittebron kan en mag gebruiken maar ik weet niet of je een idee hebt om in een Ex omgeving hiervan gebruik te
mogen maken?
Verder is het gewoon algemeen gebruik in elke fabriek dus...
Gr.F_S
testman
Op vrijdag 9 augustus 2024 20:28:32 schreef revado:
Die 5 cm brede grijze gebruik ook ook veel voor dat doortrekken.
Daar neem ik die tape voor zie ze gebruiken bij de ventilatietechniek om de buizen te koppelen.
Die is heel goedkoop en laat geen zooi achter.Ik werk heel veel voor scholen en die willen het gewoon goed en dan gebruik ik klittenband.
Dat is ook nog eens handig als je er nog een of meer bij wil trekken later.
dan trek je er nieuwe bij, tiewrap om het geheel en knip de oude weer weg. met kabels trekken in goten heb je zo 15 tiewraps in 1 bocht zitten om de boel op zn plek te houden. als alles erin zit blijven er 1 of 2 van zitten en de rest gaat weg. klitteband lijkt leuk, maar als dat goed erom zit, en dus ruim 1 slag erom en dan strak tegen de wand aan krijg je het ook niet goed meer los. en idd er is vasttrekken en vasttrekken. zo strak dat het knelt is ook niet goed met tiewraps.
daar heb je met cat5e ook sneller last van, dat word niet meer gebruikt op t werk. de standaard is cat6 en op klant specs word het meer of cat6A bijv. cat6 heeft een kruisvormige plastic geleider in het midden welke dat kneller wat remt. een 10 jaar terug al een huis gemaakt waar cat7 inzat, komt nog steeds weinig voor, wel netwerken met certificaat komt voor maar dat word ook wel uitbesteed.
de tape voor ventilatie is die grijze brede tape, wel dikkere als die ik bedoel. die lion tape is goedkoper. de dikke grijze is ook van nitto en kun je na 15 jaar nog loshalen en weer goed terugkrijgen.
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Siliconenkabel mag niet in een afgesloten buis en dus ook niet met tape eromheen.
Zie https://shop.helukabel.com/nl-nl/HELUKABEL-SINGLE-CORE-UL-Style-3135-M…:
"altijd installeren in open, geventileerde pijp- of kanaalsystemen; anders zou een combinatie van hoge temperaturen boven 90°C en de afwezigheid van lucht de mechanische eigenschappen van siliconen aantasten"
Op vrijdag 9 augustus 2024 21:46:18 schreef Hoeben:
Siliconenkabel mag niet in een afgesloten buis en dus ook niet met tape eromheen."altijd installeren in open, geventileerde pijp- of kanaalsystemen; anders zou een combinatie van hoge temperaturen boven 90°C en de afwezigheid van lucht de mechanische eigenschappen van siliconen aantasten"
dat lijkt me wel een beetje Absurdistan, ik bedoel.. Als je buis of de omgeving 90° of meer bereikt heb je wel andere dingen om je zorgen over te maken dan de toestand van de silicone..