De scope wil niet triggeren op het signaal (het beeld blijft 'lopen' een hardnekkig probleem bij deze Philips PM3221 Scope.

Staat de trigger-level potmeter goed ingesteld? Bij mijn beide Philips-scopen zitten de problemen altijd in de potmeters en schakelaars, als ze weer een tijdje niet gebruikt zijn.

Het feit dat de freq.teller alle kanten opgaat (met schmitt-trigger) kan er ook op duiden dat de meetgenerator misschien niet stabiel is. Dan zou het wel handig zijn als u op de scoop toch in elk geval een stilstaand beeld had, dan kon u conclusies trekken over de meetgenerator en/of schmitt-trigger....

Vraagje aan anderen in deze thread: hoe werkt de AGC/AVR bij deze radio? Of zit er überhaupt geen in? Ik zie het eventjes niet.

Ja, de AVR zit erin. AVR kan je ook onderbreken voor het afregelen. Maar ik begrijp dat er niet wordt doorgerepareerd?

Buizenboek:

EBF11

Dank, Raaf12, nu zie ik het. Inderdaad, ik had gewoon even in m'n buizenboek moeten kijken.

OP heeft naast de radio nog genoeg repareerwerk: oscilloscoop en misschien de meetzender. Van verveling hoeft voorlopig nog geen sprake te zijn :)

Nee, zeker niet. Ik ga nog een poging wagen om een stabiel ogende frequentie uit die meetzender te krijgen.
Dwz op de frequentie teller. Een goedkoop dingetje, maar deed het wel altijd goed bij digitale signalen.
Dit signaal is gemoduleerd met 500 Hz, misschien heeft dat ermee te maken. Als Schmidt trigger gebruik ik een 74HCT132.

De potmeters op de scope zijn wel goed, maar het triggerprobleem zit bij dit type oscilloscoop. Die staat daar bekend (liever: berucht) om.
Ik heb er wel eens een topic van gemaakt. Maar het ding nooit 100% kunnen krijgen.

Op dinsdag 20 augustus 2024 19:26:18 schreef Ledlover:
Als je de aanname doet dat je ándere MF filter in orde is, dan kan je je meetzender daar zeer los aan koppelen en een RF voltmeter of scope eveneens losjes aan het filter koppelen.

Vervolgens de meetzender afstemmen tot je maximum signaal ziet. Dan zit je meetzender op exact de frequentie waar de ontvanger oorspronkelijk op afgeregeld staat.

Hoe moet ik dat voor me zien? De meetzender koppelen aan het filter?
Zender op de primaire en scope op de secundaire spoel?

Deze zijn misschien interessant om eens wat ideeën op te doen over het repareren en afregelen van buizenradios:

https://www.youtube.com/@MrCarlsonsLab/videos

In het engels is het IF alignment (het afregelen van het middenfrequent deel)

Op dinsdag 20 augustus 2024 23:05:43 schreef Bavelt:
Ik heb even een Schmitt-trigger geprobeerd, maar het resultaat was dat de frequentieteller alle kanten op schoot, van 400- 600Hz en terug.
Daar kan ik dus niks mee.

De scope wil niet triggeren op het signaal (het beeld blijft 'lopen' een hardnekkig probleem bij deze Philips PM3221 Scope.

Omdat je een gemoduleerd signaal hebt, moet je de scope laten weten wáár die op moet triggeren.
Daarvoor is het knopje LF reject of HF reject bij de trigger instellingen. Bij HF reject zal ie triggeren op het LF signaal en krijg je dus de modulatie mooi in beeld.
Bij LF reject triggert ie ip het HF signaal en kan je dat signaal weer mooi bekijken zonder dat het gaat dansen op het LF signaal.

Op woensdag 21 augustus 2024 01:00:49 schreef Bavelt:
[...]
Hoe moet ik dat voor me zien? De meetzender koppelen aan het filter?
Zender op de primaire en scope op de secundaire spoel?

Precies, maar dan dus zo slap mogelijk koppelen. Meetzender koppelen door een lus draad om het blik heen te leggen, waarschijnlijk werkt zich daar wel genoeg veld door om zeer lichtjes te koppelen.
Scope via een condensator van enkele picofarads om niet zélf de afstemming te beïnvloeden met de capaciteit van de probe.

Op dinsdag 20 augustus 2024 21:25:28 schreef nonius:

Mij lijkt het trouwens handiger om de AGC (automatic gain control)/AVR gewoon eventjes helemaal uit te schakelen.

Maar hoe zou ik die AGC moeten uitschakelen in dit schema?

Op woensdag 21 augustus 2024 09:36:46 schreef Ledlover:
[...]

Omdat je een gemoduleerd signaal hebt, moet je de scope laten weten wáár die op moet triggeren.
Daarvoor is het knopje LF reject of HF reject bij de trigger instellingen. Bij HF reject zal ie triggeren op het LF signaal en krijg je dus de modulatie mooi in beeld.
Bij LF reject triggert ie ip het HF signaal en kan je dat signaal weer mooi bekijken zonder dat het gaat dansen op het LF signaal.

Waar zou dat knopje moeten zitten?

Op woensdag 21 augustus 2024 09:36:46 schreef Ledlover:
[...]

Precies, maar dan dus zo slap mogelijk koppelen. Meetzender koppelen door een lus draad om het blik heen te leggen, waarschijnlijk werkt zich daar wel genoeg veld door om zeer lichtjes te koppelen.
Scope via een condensator van enkele picofarads om niet zélf de afstemming te beïnvloeden met de capaciteit van de probe.

Kijken of ik nu begrijp wat je bedoelt:
Dus ik sluit de meetzender met frequentiec van 468 kHz aan op een stuk draad, dat ik om de aluminium (geaarde) buis van de spoelen wikkel? Dan sluit ik dus de uitgang van de meetzender kort.

Dan zowel de primaire als secundaire spoel via zijn kerntje afregelen op maximale output, te meten met de scope en C-tje in serie met de probe?

Zo?

Dat doe je éérst met de onaangeroerde spoel. Daar ga je niets in afregelen, maar je bekijkt op welke frequentie je meetzender moet staan voor maximum signaal. Heb je het maximum gevonden, dan laat je de meetzender daar op staan.

Vervolgens leg je de koppellus om de gerepareerde spoel. Nu kan je de gerepareerde spoel op dezelfde frequentie afregelen als de onaangeroerde spoel. Je scope koppel je via een condensatortje van 4,7pF ofzo, of 2cm in elkaar gedraaid geisoleerd draad (gimmick condensator)

Heb je te weinig signaal, dan ook je meetzender met zo'n klein condensatortje koppelen in plaats van een lus om het afschermblik, eventueel nog met een weerstand van een paar tiental K in serie, om alle invloed zo klein mogelijk te maken. Zou je 'm direct verbinden, dan dondert de Q van het MF filter in elkaar doordat de uitgang waarschijnlijk in de buurt van de 50 of 500 ohm zit, en dan meet je geen duidelijke resonantie meer.

Overigens mag je ook het signaal aanbieden aan het stuurrooster van de mengbuis van de werkende radio en meten op het stuurrooster van de 2e mf buis om je meetzender op de correcte frequentie te zetten, maar dan moet je je wel prettig voelen met het werken aan onder spanning staande toestellen.

Op woensdag 21 augustus 2024 10:28:24 schreef Bavelt:
[...]

Waar zou dat knopje moeten zitten?
[bijlage]

Ik zie dat jouw scope geen LF of RF trigger filter heeft. In dat geval schakel je bij metingen met de scope het best de modulatie van de meetzender uit. Hij kan namelijk geen onderscheid maken tussen de modulatie en de draaggolf.

Op woensdag 21 augustus 2024 10:26:23 schreef Bavelt:
Maar hoe zou ik die AGC moeten uitschakelen in dit schema?

Je kunt de betreffende condensator kortsluiten.
Of, als je dat gemakkelijker vindt, kun je de (dezelfde!) sluiting maken op het MF-spoelstel, door de 'onderkant' van de primaire te verbinden met het huis, dat immers aan massa hangt.
Het plaatje geeft beide mogelijkheden; slechts een ervan is nodig.

--
Zelf zou ik de moeite niet nemen. Het is veel gemakkelijker, gewoon het meetsignaal aan de zwakke kant te houden.
Maar de meter kun je voor de afregeling ook missen; het gehoor werkt prima. De scoop is al helemaal overbodig.

Wel is het goed als je ongeveer weet op welke frequentie je meet. ;)

Wil je toch iets meten, dan kun je de gelijkspanning over die condensator meten, wat met een moderne multimeter prima gaat. Dat is nl. een maat voor de signaalsterkte.
Je kunt dan met wat normalere signaalsterkten meten, omdat je dan de AVR juist wel werkend wilt zien.
Het voordeel is dat het toestel dan met normale spanningen, en dus buiscapaciteiten, werkt.

De meetzender kan gewoon aan de antenne-ingang, óók voor de MF-afregeling. Je blaast heus wel door de mengtrap heen. Die MF-sperkring moet je daarna tóch nog afregelen. Desnoods zet je die eerst even naast de frequentie.
Ook hiervan (dus de meetzender aan de antennebus) is het voordeel dat de ontvanger dan normaal werkt.

Op dinsdag 20 augustus 2024 10:41:48 schreef Ledlover:

Volgens mij staat er 'maximum' in die docu, let goed op dat je de MF bandfilter instructies leest. Afregelen op minimum doe je voor de zuigkring aan de ingang om stoorsignalen op de MF frequentie te onderdrukken.

Ik heb die docu van de BX31A gelezen, afregelen zou zo moeten:

Maar dit roept veel vragen bij me op:
2. ik neem aan dat ze met 'variabele condensator' de afstemcondensator bedoelen? Minimum capaciteit, is die dan helemaal uitgedraaid (wat ik vermoed) of helemaal ingedraaid?
4. Wat is een trimtransformator?
Een extra luidsprekeraansluiting zit hier niet op. Dan maar gewoon
parallel over de speaker?

6. Hoe groot moet dat signaal dan zijn dat ik op het rooster van de MF-buis zet via een condensator van 33000 pF?

7 en dan moet ik afregelen. Ik begrijp dat de radio dan helemaal aan het einde (of begin) van de MG band staat afgestemd. Maar wat zou er dan uit de speaker moeten komen? En hoe regel ik dat af? maximale uitslag van de voltmeter? Dat zou dan toch gelijk moeten zijn aan maximaal geluid wat uit de speaker komt?

Ik ben bang dat ik er weinig van bedrijp... ;(

2. inderdaad de afstemcondensator. Niet heel kritisch, puur uit voorzorg zodat áls de preselector HF kring scheef staat of slecht presteert, dat je niet via die route nog extra meetzendersignaal binnen krijgt.

4. een klein inkoppeltransformatortje. Geen idee waarom ze dat willen, is in principe onnodig als je multimeter voldoende gevoelig is.

Inderdaad parallel over de speaker spreekspoel meten.

6. zo klein mogelijk om hoorbaar geluid uit de speaker te krijgen met volume op maximaal. M.a.w. volume op max, meetzender op min, meetzender opdraaien tot je je modulatie begint te horen. Steeds de meetzender wat zachter zetten als het geluid toeneemt.
Alternatief is om de AVR uit te schakelen zoals hierboven al werd gesuggereerd, maar dan moet je wel weer weten wat je doet.

7. In principe alleen maar de modulatie van je meetzender, met eventueel wat opgepikte ruis. Maximale uitslag van de meter komt daar inderdaad mee overeen. Een meter is nauwkeuriger dan het oor, vandaar dat je het op de meter afleest in plaats van op gehoor doet.

Let op dat dit het proces is als je het gehele apparaat gaat afregelen. Beter begin je met dat losse, opnieuw gewikkelde MF blikje, want je mag aannemen dat het onaangeroerde blikje nog netjes op frequentie staat.

Op woensdag 21 augustus 2024 12:30:50 schreef Ledlover:
2. inderdaad de afstemcondensator. Niet heel kritisch, puur uit voorzorg zodat áls de preselector HF kring scheef staat of slecht presteert, dat je niet via die route nog extra meetzendersignaal binnen krijgt.

4. een klein inkoppeltransformatortje. Geen idee waarom ze dat willen, is in principe onnodig als je multimeter voldoende gevoelig is.

Inderdaad parallel over de speaker spreekspoel meten.

6. zo klein mogelijk om hoorbaar geluid uit de speaker te krijgen met volume op maximaal. M.a.w. volume op max, meetzender op min, meetzender opdraaien tot je je modulatie begint te horen. Steeds de meetzender wat zachter zetten als het geluid toeneemt.
Alternatief is om de AVR uit te schakelen zoals hierboven al werd gesuggereerd, maar dan moet je wel weer weten wat je doet.

7. In principe alleen maar de modulatie van je meetzender, met eventueel wat opgepikte ruis. Maximale uitslag van de meter komt daar inderdaad mee overeen. Een meter is nauwkeuriger dan het oor, vandaar dat je het op de meter afleest in plaats van op gehoor doet.

Let op dat dit het proces is als je het gehele apparaat gaat afregelen. Beter begin je met dat losse, opnieuw gewikkelde MF blikje, want je mag aannemen dat het onaangeroerde blikje nog netjes op frequentie staat.

Dank voor de antwoorden!

Maar waarom zou er überhaupt geluid of signaal uit de speaker komen, als je niet hebt afgestemd? (de afstemcondensator staat toch immers aan het einde van de MG band?)

Het lijkt gelukt..
Ik heb het gedaan zoals beschreven. Volume maximaal en input minimaal tot ik de toon hoorde. Dan afregelen. Eerst het ene spoeltje (de primaire) , daarna de secundaire. Daarmee kon ik de toon behoorlijk opschroeven.

Ik ontvang nu zenders op de KG2, dus dat is hoopvol!

Maar waarom zou er überhaupt geluid of signaal uit de speaker komen, als je niet hebt afgestemd? (de afstemcondensator staat toch immers aan het einde van de MG band?)

Tsja, waarom hoor ik soms toch nog mensen luid spreken, zelfs wanneer ik oordopjes in doe en m'n handen voor m'n oren hou?

Als het signaal maar groot genoeg is komt het overal doorheen. Als je onder een zendmast woonde kon je zelfs op je amalgaam-vulling meeluisteren, daar kwam geen afgestemde-kring of midden-frequent aan te pas....

Mooi dat de KG2 weer werkt!