buckfast_beekeeper
Van Lambiek wordt goede geuze gemaakt.
Op zaterdag 10 augustus 2024 12:52:56 schreef OPTOdesign:
Afhankelijk wie de gebruiker is (engineer/leek); de functie (eenmalig/af en toe); de positie (intern/extern).Vroeger zat op vrijwel alle DMX-apparatuur een dipswitch om met name het kanaal in te stellen. Op een podium of festivalterrein wil je niet met jumpers moeten friemelen - om maar een praktijkvoorbeeld te noemen.
Niet alleen in DMX. Was ook heel normaal in de ISA uitbreidingskaarten voor COM en LPT. Adressen instellen en IRQ toewijzen was toen heel gewoon. Eerste VGA kaarten hadden ook nog TTL aan boord en kon je met een jumper kiezen welke je wilde gebruiken.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
15 jaar geleden vulde ik het bakje met dip switches nog wel eens bij. Nu gebruik ik ze zelden nog. Alleen voor heel specifieke toepassingen. De jumper gebruik ik wel regelmatig. Maar alleen op een pcb die in een afgesloten behuizing gaat. Mijn UI's zijn nu bijna altijd een display en/of via een status-LED waar ook prima instellingen via een knop gedaan kunnen worden.
PC-kaarten instellen via een jumper lijkt me ook een prima keuze. De installatie ervan wordt meestal binnen gedaan en mocht er een jumper vallen, dan moet die binnen handbereik ergens gebleven zijn. Bij DMX-aparatuur praat je over 'in het veld' al dan niet buiten op een hoge steiger. Dan zijn jumpers gewoon niet praktisch. Vandaar dit voorbeeld omdat ik de indruk had dan mijn vorige post niet goed geïnterpreteerd werd.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb er hier zeggen en schrijven ééntje liggen.
Had er volgens mij meer, maar die kunnen in bakjes van "te maken projecten" liggen.
De meest rechtse lijkt me wat je zoekt.
Fabrikant: SECME, France
Typenummer 09 03201 02
De andere twee zijn tweepolig aan/uit
Interesse?
Andere oplossing is een drie pens jumper bed en zo'n getwist snoertje met iedem contra en dan aan het eind gewoon een stevig C&K hefboom schakelaartje. Die snoertjes zul je vast wel ergens in een bakje hebben liggen.
Mail staat in m'n profiel.
Groet,
T.A.
[Bericht gewijzigd door Tidak Ada op (24%)]
nonius
set SCE to AUX.
dipswitch met wissel contact
Volgens mij loste men dat probleem in commerciële apparatuur op door twee 'single throw' dipswitches te nemen, i.p.v. één 'double throw'. Waarbij je dan wel bij het instellen moest opletten dat sommige combinaties van instellingen van de dipswitches niet toegestaan waren, omdat dat kortsluiting kon opleveren.
Maar mogelijk is dat ook een oplossing voor OP?
Ik heb zojuist mijn rommelbakje met dipswitches ook eventjes omgekeerd uit nieuwsgierigheid, maar geen enkele gevonden van het soort dat OP zoekt. Het waren dus zeker geen gangbare dingen.
Op zaterdag 10 augustus 2024 16:35:03 schreef Tidak Ada:
De meest rechtse lijkt me wat je zoekt.
Fabrikant: SECME, France
Typenummer 09 03201 02
Die rechtse is net dezelfde als 450301014042 van Würth Elektronik (https://www.we-online.com/en/components/products/SLTV_10X2_5_THT). Ik heb die vroeger nog gebruikt voor een project, vandaar dat die mij bekend voor kwam. Deze is helaas niet echt goedkoop. Reken zo iets van een 1,75 tot 2 euro per stuk afhankelijk van de hoeveelheden. Bij Würth zelf zal die waarschijnlijk goedkoper zijn maar daar kan je alleen zakelijk bestellen.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ik heb hem over van het lab waar ik in de jaren 80 werkte
Het schakelaartje is zo goed dat ik het kon toepassen voor een Sony Walkman met casetterecordee en FM radio.
Ik had die er in gemonteerd om een van de radio kanalen om te zetten naar een sycpuks generator voor super-8 film. Dan kon ik met een draadloze microfoon geluiden op afstand opnemen, gelijk met syncpulsen uit de camera.
Vanaf de telefoon op de camping (is dus tobben), dus niet alles door gelezen.
Misschien nodig om beide functies op een gecombineerde pin te kunnen gebruiken.
Atmega 32: 3x I/O pin gecombineerd met MISO MOSI en SCK.
Jumpers had ik aan gedacht maar zijn te hoog.
[Bericht gewijzigd door trix op (10%)]
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Een veel gebruikte methode voor instellingen tijdens of na productie/reparatie is een simpele doorverbinding. 2 padjes naast elkaar die met een beetje tin kunnen worden doorverbonden. 0-ohm weerstanden worden ook wel eens gebruikt (iets netter uiterlijk). Een soort jumper in smd vorm. Misschien voldoet dat aan je wensen.
Vanaf de uC 3x2 pads naar de fysieke MISO, MOSI, SCK lijnen met 1 0-ohm weerstand die (evt) verplaatst kan worden.
Of zorgen dat je die pinnen gebruikt als hoogohmige uitgang, of als ingang met een interne pulldown voor dingen die tijdens het programmeren niet geschakeld zullen worden.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Op zondag 11 augustus 2024 12:25:02 schreef trix:
Jumpers had ik aan gedacht maar zijn te hoog.
Haakse versie?:

Op zondag 11 augustus 2024 15:03:18 schreef trix:
indien I/O pinnen geselcteerd, sturen deze via een ULN2893, IR leads aan.
Dat kan prima parallel met een programmeer header toch?
Als je niet wilt dat de LEDs oplichtgen heb je ook geen drie-positie jumpers nodig, je hoeft enkel maar de verbinding richting de ULN te onderbreken.
Maar in de ontwikkelfase wil je zeker niet voor elke programma wijziging een stapel jumpers moeten verplaatsen.
[Bericht gewijzigd door Sine op (36%)]
Op zondag 11 augustus 2024 15:16:12 schreef Arco:
[...]
Haakse versie?:
is dat haaks
maar ik ken ze natuurlijk wel 
zijn ook in mijn gedachte voorbij gekomen.
ik zal er voor de beeldvorming eens een foto bij doen. dit is wel met een atmega 64, daar ben ik vanaf gestapt, omdat ik ook zo klein mogelijk wil (op de foto zo smal mogelijk) de atmega64 is 16 mm (incl. pinnen) en de atmega 32 is 12 mm. daar is een PCB breedte van 17 mm mee te halen (atmega32 schuin plaatsen).
de atmega32 heb ik in de werkende opstelling altijd al gehad, maar dan in een DIL uitvoering in een socket. het adress zit dan in de code "ingebakken" en de programeer pinnen IPS worden gedeeld met de I/O, dat laatste loste ik dan op door de atmega32 uit de socket te halen en te programmeren met de losse ZIF voet (ook op de foto).
zo had ik toch genoeg I/O pinnen op de atmega32.
nee werkt niet op de atmega64 op deze PCB, maar dat kwam omdat je bij de atmega64 andere pinnen moest gebruiken dan MOSI & MISO (heel vreemd, maar helaas waar), heb ik een topic over gehad.
https://www.circuitsonline.net/forum/view/166340
(maar ik bedenk nu dat je dat niet bedoeld)
dit is de PCB met IR zenders, maar hier tegen over staat zo'n zelfde soort PCB met IR transistoren waarvan 3 stuks ook gedeeld worden met MOSI, MISO & SCK
[Bericht gewijzigd door trix op (29%)]
ja dat is inderdaad waar, alleen de trace van de pin naar de IR led onderbreken is voldoende. immers als IR led word gebruikt (jumper geplaatst) is er geen programmeer connector geplaatst.
goed punt 
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Lucky Luke
Eluke.nl | handgetypt | I'm a poor, lonesome cowboy, with a long, long way to go.
Op zondag 11 augustus 2024 16:48:17 schreef Sine:
Dan hoef je enkel die verbindingen maar te onderbreken toch?Geen nood voor een wisselschakelaar.
Mee eens.
Maar omdat ik bij het lezen van de topictitel dacht "Nidec Copal CAS120" wil ik dat toch even gezegd hebben 
https://www.nidec-components.com/e/catalog/switch/cas.pdf
Lekker klein, en ik heb uit betrouwbare bron vernomen dat er een kicad footprint voor is
Ze zitten in mijn RGB jongleerbal, ik heb die footprint getekend
Arco
Special Member
Op maandag 12 augustus 2024 16:24:07 schreef trix:
door een ULN2803.
Dus weinig belasting, lijkt me geen probleem...
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Ter info: Ik had laatst dat een AVR programmeren via een 30cm kabeltje niet werkte en via een 20cm kabeltje wel. Het lijkt er op dat eea wel eens gevoeliger kan zijn dan je denkt.
Die 1.5mA van de ULN kan wel eens toch een invloed hebben.