Goede morgen Techneuten .Nu heb ik vorige week deze mobiele CB set gekregen .Die had 18 jaar op een zolder in de Garage gelegen .Heb alles schoongemaakt. En getest op een Dummy load en externe voeding .Nu heb ik wel zend vermogen op de AM en Fm .Het vermogen regelt mooi .En ontvangst is ook prima .Met een basis antenne Antron -A99.Maar de 3 overige banden USB-LSB-CW.Daar heb ik geen watt op de externe meter En de signaal op het display geeft het ook niet aan .Wel als je de mike los laat Daar ontvangt hij wel prima op maar geeft alleen een halve seconde vermogen als je de Micke los laat dat is de Beeb roger in gedrukt .Wat zou het kunnen zijn ? mvg Auke zie foto
Het mooie van SSB is dat je enkel vermogen verbruikt als je daadwerkelijk moduleert. Dit gedrag is normaal.
Voor morse moet je een seinsleutel aansluiten. Volgens mij is alles in orde.
Het zijn geen frequentiebanden, maar modulatiemodes. Ze werken allemaal op dezelfde frequentie.
[Bericht gewijzigd door Ledlover op (21%)]
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Op de dummyload even in de microfoon fluiten als je test in ssb of cw
[Bericht gewijzigd door fred101 op (11%)]
nonius
set SCE to AUX.
Laats ook nog zitten luisteren op CB maar hoorde niet veel, ( misschien verkeerde moment? )
nu luister ik met een inverted V maar neem aan licht het niet aan.
@Iedereen? is er bij jullie nog wel eens iets te horen? Vertel het dan eens?
VrGr Rob
Op dinsdag 13 augustus 2024 08:16:09 schreef dokterhh:
Goede morgen Techneuten .Nu heb ik vorige week deze mobiele CB set gekregen .Die had 18 jaar op een zolder in de Garage gelegen .Heb alles schoongemaakt. En getest op een Dummy load en externe voeding .Nu heb ik wel zend vermogen op de AM en Fm .Het vermogen regelt mooi .En ontvangst is ook prima .Met een basis antenne Antron -A99.Maar de 3 overige banden USB-LSB-CW.Daar heb ik geen watt op de externe meter En de signaal op het display geeft het ook niet aan .Wel als je de mike los laat Daar ontvangt hij wel prima op maar geeft alleen een halve seconde vermogen als je de Micke los laat dat is de Beeb roger in gedrukt .Wat zou het kunnen zijn ? mvg Auke zie foto
Ik heb er ook zo een. Ik gebruikte hem als amateur voor de 10 meterband. En dat doet hij prima. Zo te lezen is ook jouw apparaat prima in orde. En zoals de anderen zeggen Op USB of LSB even in de microfoon blehren en je hebt power. In de stand CW even op de seinsleutel drukken.
Omdat je niet weet wat USB en LSB is veronderstel ik dat je geen radioamateur bent. Dan mag je dit apparaat (Met een vermogen van ik dacht iets van 20 a 25 watt.) gewoon helemaal niet gebruiken. Testen kun je even doen op een dummyload. Maar meer niet. Je kunt natuurlijk gewoon je zendmachtiging halen en dan mag je alles op de 10 meterband maar op de 27 MHz praatjesmaak band mag je met dit apparaat nooit iets. Met of zonder machtiging? Het mag gewoon niet omdat di apparaat niet voldoet aan de type goedkeuringseisen voor gebruik op die 27MHz band. Dit apparaat is dan ook ontwikkeld en gebouwd voor de markten in de verenigde staten, Australië enz. En daar zijn de wetten en regels anders dan die in Europa. Waarschijnlijk een kwestie van bevolkingsdichtheid.
Ook daar is dit ding gewoon niet toegelaten voor CB-gebruik hoor. 
https://www.rfcafe.com/references/articles/citizens-band-radio-service…
https://www.vk5pas.com/cb-radio.html
Toegestaan (USA en AUS): 4W AM, of 12 W (piek) SSB.
Op woensdag 14 augustus 2024 20:29:39 schreef Frederick E. Terman:
Ook daar is dit ding gewoon niet toegelaten voor CB-gebruik hoor.https://www.rfcafe.com/references/articles/citizens-band-radio-service…
https://www.vk5pas.com/cb-radio.html
Toegestaan (USA en AUS): 4W AM, of 12 W (piek) SSB.
Ik wist niet dat in de USA zo veel beperkingen golden voor een CB station. Het is eigenlijk wel vergelijkbaar met de regels hier. Ietsje meer vermogen alleen. Maar veel is dat niet.
Maar dan is mijn volgende vraag? Waarom hebben ze dit ding ooit gebouwd? Voor de 10 meter band. Maar dan is wel weer raar dat de CB band hier ook mee gewerkt kan worden. Of is de 10 meterband in de usa misschien groter?
nonius
set SCE to AUX.
Waarom hebben ze dit ding ooit gebouwd? Voor de 10 meter band. Maar dan is wel weer raar dat de CB band hier ook mee gewerkt kan worden.
Of voor meerdere banden, landen en modulatiesystemen, waarbij het een kwestie is van de juiste diodes in de diode-matrix om de processor in te stellen op de juiste regio, banden en modulatiemethodes? Waarbij dus dezelfde set zowel op 27MHz in bijv. Italië, als 10m band in de rest van de wereld, te gebruiken is? Het is maar een gok, maar er zijn meer fabrikanten die deze techniek toepassen om met één basismodel meerdere markten te bedienen. Evt. zou informatie op mods.dk uitsluitsel kunnen geven over die theorie.
Waarbij uiteraard het allereerste wat elke rechtgeaarde zendamateur doet is de juiste diodes te verwijderen/verplaatsen om de mogelijkheden van de set te vergroten....
Omdat je niet weet wat USB en LSB is veronderstel ik dat je geen radioamateur bent.
Uit niets in de post van OP maak ik op dat hij niet weet wat USB, LSB of CW is.
Wel wordt de veronderstelling gemaakt dat OP geen zendamateur is, omdat hij niet weet dat een SSB-zender geen vermogen in de lucht zet wanneer er geen modulatie plaatsvindt. Ik zou de gelicentieerde zendamateurs die dat ook niet weten, niet graag de kost willen geven....
Of die je met een troebele blik aanstaren wanneer je over 'PEP' begint....
Als je weet wat er in het cursusboek voor de zendamateur staat,en de
cursist moet weten om aan het zendexamen deel te nemen en te slagen
dan klopt deze conclusie van jou niet.
nonius
set SCE to AUX.
Als [...]
En iedereen die zijn theorie-examen voor het rijbewijs heeft gehaald kent de verkeersregels en voorschriften.
Mijn dagelijkse ervaring in het verkeer levert mij echter een andere indruk.
(Mezelf niet uitgezonderd, trouwens; tijdens het rijden vraag ook ik me wel eens af hoe het ook al weer zat in bepaalde situaties. En dat lijkt me een gezonde, menselijke reactie. Niet iedereen herinnert zich altijd alles op het juiste moment. Examens (waaronder dus ook het zendamateurexamen) zijn een momentopname.)
vergeten
Golden Member
Doorgaans ben ik duidelijk met wat ik bedoel, toch wordt het wel anders begrepen.
Op donderdag 15 augustus 2024 00:16:50 schreef nonius:
Uit niets in de post van OP maak ik op dat hij niet weet wat USB, LSB of CW is.
Toch wel hoor.
Als je zoiets als het onderstaande schrijft:
Op dinsdag 13 augustus 2024 08:16:09 schreef dokterhh:
Maar de 3 overige banden USB-LSB-CW. Daar heb ik geen watt op de externe meter En de signaal op het display geeft het ook niet aan.
Dan lijkt het mij overduidelijk. 
[Bericht gewijzigd door vergeten op (33%)]
Goede morgen De set werkt nu perfect .Het was dus dat er enorm in de microfoon ge fluit moest worden en was er weer Watts .Zal even een nieuwe post plaatsen van een Basis bak Albrecht AE-497 S .Komt zo wel voorbij fijne zondag .ps ik fluite vroeger in de jaren 80 de 2 meter Repeater in Akkrum open .Die stond op de water toren oh ja .En van de USB etc heb ik wel theorie verstand van maar nooit in de praktijk mee gewerkt.
[Bericht gewijzigd door dokterhh op (30%)]
Goede morgen .Nu heb ik weer wat .De FM stond iets naast de Frequentie .En met het bij regelen van DE TX FREQ- VR 111.Had ik een meet pen met klein haakje vast op Diode D-136 .Nu vermoed ik dat er even de draad brug er naast heb geraakt .De modulatie is op alle banden goed .Behalve op de FM . Nog wel op het display te zien ook de roger peep .Maar beide word niet mee gestuurd .Heb alleen stille draag golf? mvg Auke ps de dioden meten goed.
KGE
Golden Member
Op Elektrotanya staan diverse service manuals en schema's voor de President Lincoln CB.
Even kijken welke versie je hebt en dan kun je aan de hand daarvan zien waar D-136 aan vast zit en wat er beschadigd kan zijn.
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Goede middag Fred ,Ja zekers Frequentie modulatie ,Heb geen schema ,Zal wel een varicap er uit liggen ? Positie D 136 .Op de foto lings boven daar hing de meet pen .maar het kan ook wel zo spontaan iets anders zijn was 1 in keer foetsie .mvg
[Bericht gewijzigd door dokterhh op (33%)]
Goede avond KGE ja ik heb de link geopend .Zal morgen even kijken. Op de namiddag vielen er hier wat Dorpen van de Netspanning af . Was er om 17.00 ongeveer weer .Dus alles lag hier plat .Bedankt voor de link mvg Auke
Goede morgen KGE en de rest hier op de site.Heb vanmorgen via een omweg toch wat schema,s kunnen bemachtigen .En als je dan hier op het blok schema ziet en dan tp 303 aan raakt is het net als bij een oude buizen radio phono ingang .Dat de brom dan duidelijk mee gaat en die FM modulatie niet die er naast zit .En zit nog vlak bij dat lijkt op een bc transistor .Maar daar staat D308 bij waarvan de 3 pootjes knap van geoxideerd zijn .Dan denk ik dat waar ik de meet pen met klemmetje op die diode vlak bij de uitgang D 136 wel heel is dicht bij de MRF 455 .Om die Frequentie counter effe vast te klemmen .Nu heb ik jaren terug mijn scoop weg gedaan ,En op het gehele schema kan ik niet eens de MRF 455 vinden en de diode d-136 ook niet.En het is het juiste schema .ik stuur even 2 foto,s mee als het lukt . mvg
Op maandag 9 september 2024 05:21:37 schreef dokterhh:
En op het gehele schema kan ik niet eens de MRF 455 vinden en de diode d-136 ook niet.En het is het juiste schema
MRF477 staat linksonderin, D136 staat boven het LPF via een weerstand op Q120.
KGE
Golden Member
Ik zie nog niet hoe een sluiting van D136 met iets anders de boel kan slopen. Zitten vrij hoogohmige weerstanden aan (3,3k en 1,5k) en de diodes staan in sper vanaf de kathodes gezien.
Klopt dat werd hier tegen mij gezegd .Dat ik met die meet pen er in zat .Maar volgens mij zat ik daarna nog gewoon op de CB band te praten .En toen viel de modulatie weg .Dat had ik wel eens afgelopen week al eens vaker gehoord dat ze aan de andere kant zeiden je viel effe weg .Zou het niet de LF ic zijn de JRC 3404AL .En ook bedankt Henry voor de positie mvg Auke