CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Ook ik wil een CNC machine gaan bouwen en mischien met behulp van de bouwhandleiding die op deze site te koop is.

http://www.hobbyshop24.com

Echter ... weet iemand waar ik de benodigde matrialen kan kopen als particulier. Dan bedoel ik de lagers, spindels, aluminium profielen, bevestigingsmatrialen e.d.

De site heeft wel een online-shop waar het een en ander te koop is (lang niet alles) maar ik wil het eigenlijk gewoon in Nederland halen.

Dus .... als iemand mischien (online) winkels/groothandels weet waar ze dit soort matrialen verkopen voor een redelijke prijs dan hoor ik dat graag.

Deze cnc/frees machine is met wat knutselen en bijgeleverde tekeningen en schema's ook wel aardig om te bouwen.

http://www.betuwe.net/~mowbot/Milling_/Mill_Pictures/mill_pictures.htm…

Op 14 december 2004 09:22:31 schreef Neros_12:
Ook ik wil een CNC machine gaan bouwen en mischien met behulp van de bouwhandleiding die op deze site te koop is.

http://www.hobbyshop24.com

Echter ... weet iemand waar ik de benodigde matrialen kan kopen als particulier. Dan bedoel ik de lagers, spindels, aluminium profielen, bevestigingsmatrialen e.d.

De site heeft wel een online-shop waar het een en ander te koop is (lang niet alles) maar ik wil het eigenlijk gewoon in Nederland halen.

Dus .... als iemand mischien (online) winkels/groothandels weet waar ze dit soort matrialen verkopen voor een redelijke prijs dan hoor ik dat graag.

ga eens langs bij een lokale ijzehandelaar
ik heb hier van mijn ijzehandelaar een deel catalogussen meegekregen van dingen die hij wel niet heeft maar binnen de week kan bestelle
en je kan ook veel in een techniche school laten freezen en draaien

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Stynus en heb je geen internet adressen van dat amtriaal waar ik dan nu ook online kan kijken want zou graag meer informatie willen hebben dan van een iemand

Ik heb even de site links bekeken. Maar volgens mij hebben ze alle onderdelen om hun eigen produkt te bouwen en te laten werken. Wat zie ik dan over het hoofd? Ben dus wel benieuwd wat 'lang niet alles' is.

JA maar zijn er geen andere bedrijven of personen die ook dit matriaal aanbieden maar dan in belgie of nederland

Je zou http://www.mcb.nl eens kunnen proberen.
Volgens mij is het alu-profiel zgn Bosch-profiel.

Ja en wat is er voor de rest mis mee om helemaal zelf een plan op te stellen om een cnc machine te bouwen??

Die van mij gaat ook 1 op het oog en uitlijnen wordt wel rekening mee gehouden maar is pas een van de laatste stappen.. Het volgende wat ik al verzamelt heb voor mijn project..::

6 stappen motors
3 spindels (2x M10 draad 1x m6)
een lekkerblokje teflon voor de nodige lagers
4 spelingsvrije rollagers voor onder de bewegende plaat
2 hoge snelheids 'boor'machines voor frezen enzovoort..
En ik ben nu bezig met het bouwen van mijn onderste frame met de 4 glijlagers erop en daarop de plaat (voorlopig hout) waarop het werkstuk rust..
x en z as moet ik nog mee verder.. Zodra ik mijn blokje teflon helemaal afbewerkt heb zal ik eens wat foto's maken en posten

@K8000:

Een ding moet nog wel uitmaken, of ik voor de X beweging de tafel ga laten bewegen of dat ik de ganse Z en Y opstelling beweegbaar in X richting ga maken. Ik heb zowel als voordelen en nadelen van beide systemen gelezen op internet. Soms word er gezegd dat de bewegende tafel als nadeel heeft dat er een grote massa verplaatst moet worden, maar als je gans de X Z opstelling laat bewegen, heb je volgens mij net hetzelfde (dit mss nog meer dan enkel de tafel) .

Die opmerking over zware bewegende tafel gaat niet op voor een pcb style boor/freesmachine. Maar toch zie je dat zelfs de kleine professionele pcb machientjes een bewegende Y-Z opstelling hebben...
Het nadeel van een beweegbare X tafel is dat de machine langer wordt tijdens het werken en dus meer plaats inneemt.
De mijne kan van +-65 cm "uitrekken" naar meer dan een meter...

@lucas heb jij msn?

Staat wel op mijn PC, maar ik gebruik het niet, mijn dochters wel.
Stuur me maar een mail, kan MSN eventueel ook voor mij instellen.

Ik ben ook een cnc machine aan het bouwen. De machine zelf is voor mij geen probleem, de electronica dus wel. Ik ben op zoek naar een stappenmotor kaart voor drie motoren, die ik kan aansturen door middel van g-codes. Weet iemand waar ik die kan vinden, kant en klaar, als kit of alleen de schakeling?

Alvast bedankt

ik denk dat je op deze site http://www.nc-step.de/index.html zeker wel zal vinden wat je nodig hebt en zelfs voor een redelijke prijs zelfs de printplaat en onderdelen kan bestellen , een 96 dacht ik. alleen heb ik meer moeite om de hardware te maken, misschien kan iemand me daarbij helpen

Bedankt! Daar staan waarschijnlijk wel nuttige dingen.
Alleen ben ik er nog steeds niet zeker van of je die kaarten kan aansturen met G-codes. Kan iemand mij vertellen of dat kan en zo ja HOE?

Niet dus.
Daar heb je een programma voor nodig die G-code leest en de stappenmotoren stuurt zoals turbocnc, Kcam4, .......

Ik zie dat er hier aardig gediscussieerd wordt over het bouwen van een cnc machine. Ik ben hier zelf al een tijdje meebezig. Ik heb nu een goed werkende machine die voor weinig geld te bouwen(minder dan 300 euro met besturing) is. Ik ben nog bezig om bouwplannen te schrijven. Neem anders een kijkje op mijn site.

http://members.lycos.nl/damen/

Excuses voor de slordigheden. Het is momenteel nog in ontwikkeling.
Groeten, Kevin

Kevin, een enkel bericht op Co dus dit ruikt (stinkt zelfs uren in de wind) naar reclame.

Op 23 december 2004 00:12:23 schreef KPdamen:
Ik heb nu een goed werkende machine die voor weinig geld te bouwen(minder dan 300 euro met besturing) is.

Dat moet ik eerst nog eens zien in de veronderstelling dat je alles nieuw moet kopen.

Nauwkeurigheid 0.3 - 0.1 mm afhankelijk van kwaliteit van de lade geleiders

Dit is al zogoed als onbruikbaar voor PCB's.

Machine kan binnen een dag gebouwd worden

Met een ploeg van 10 man misschien, heb aan de mijne minstens 150 uren gewerkt zonder rekening te houden met het zoeken van materialen.

De linistepper controller losse printplaat
stap-richting type controller: 35 euro per drie!!

Wel veel voor drie lege PCB's zonder verzendkosten.

Enne.... waarom vier motoren op de schets?

Enzovoort...........

Weet er iemand misschien een goed programma om stappenmotors aan te sturen dat wel met XP werkt. Of gaat dit sowieso lastig worden.

Op 23 december 2004 18:24:23 schreef daniac:
Weet er iemand misschien een goed programma om stappenmotors aan te sturen dat wel met XP werkt. Of gaat dit sowieso lastig worden.

Ik heb zelf een programma geschreven met VB 6.0. Ik ondervond geen enkel probleem onder windows XP. Dus programmeren maar!!!

Ik ben zo langzamerhand ook materialen aan het verzamelen voor een freesmachine. Maar nu is mijn vraag waar kan ik een beedje goedkope stappen motoren kopen. En hoe zwaar moet die ongeveer zijn als ik pcb en wat licht freeswerk wil verrichten...

Arnold

Op 23 december 2004 18:48:46 schreef ICke:
[...]
Ik heb zelf een programma geschreven met VB 6.0. Ik ondervond geen enkel probleem onder windows XP. Dus programmeren maar!!!

Step direction in windows moet nog wel kunnen heb ik gehoord.. Het wordt kwa timing problematischer als je direct drive vanuit parallel poort moet doen heb ik begrepen..

Op 23 december 2004 22:05:29 schreef DJD XTREEM:
[...]
Step direction in windows moet nog wel kunnen heb ik gehoord.. Het wordt kwa timing problematischer als je direct drive vanuit parallel poort moet doen heb ik begrepen..

Ik heb het gedaan met de seriele. Hierbij heb je nog als voordeel dat deze beveiligd is tegen kortsluiting. Altijd handig!

Het probleem van serieel vindt ik dat het niet comaptible is met alle software.. Elke software gebruikt weer zijn eigen protocol om serieel aansturing te verzorgen.. En dat is erg irritant in kijn ogen.. Want dan ben je gebonden aan 2 of 3 programma's die jou protocol ondersteunen..

ik heb een vraagje betreffende een aanbod van tweedehandse stappenmotoren van het type "vexta, 1A , 200 stappen, 0,9 Nm (bipolar/unipolar)", ik heb zelf deze info zo gekregen en na op het net rondgekeken te hebben maar weinig info gevonden of ik hiermee een goede keuze zou maken voor het bouwen van een cnc frees machine. voor de motor word 50 gevraagd en mijn bedoeling is om maximaal in 5 mm aluminium te kunnen frezen ( in meerdere lagen ) , ook de vraag of deze motor sterk genoeg is ( eventueel met een koppel ). ik heb reeds op de site van nc-step gekeken maar vond daar geen prijzen , is de vraagprijs dan ook niet te hoog voor deze ?

Mvg Luc

0.9NM en de motoren zijn 50 euri per stuk.. Vindt k wel een beetje duur.. Heb er laatst 3 gekocht voor 15 euro.. waren ook 200 steps.. Maar die hadden dacht ik wel iets meer kracht..

Even een reactie op de reply van lucas:

"Kevin, een enkel bericht op Co dus dit ruikt (stinkt zelfs uren in de wind) naar reclame."

Lucas dit was inderdaad reclame. Ik was er niet van op de hoogte dat dit verboden was?

Over het feit dat de machine voor minder dan 300euro te bouwen is mag je terecht twijfelen. Maar het is toch echt zo. Ik heb ontworpen met het idea dat het betaalbaar moest zijn.
Er wordt ook nog iets gezegd over het feit dat de 0.3-0.1mm nauwkeurigheid onbruikbaar is voor pcbs. Hier heb je inderdaad gelijk in. Maar voor andere applicaties is 0.1mm meer dan voldoende.

Hey feit dat de machine binnen een dag gebouwd kan worden wordt betwijfeld. "Heb aan de mijne minstens 150 uren gewerkt zonder rekening te houden met het zoeken van materialen." Dat klinkt ook heel erg logisch want daar zit ook nog ontwikkelingstijd bij. Bij deze plannen krijg je gewoon volledige bouwtekening en instructies. Je hoeft zelf dus niks meer te ontwikkelen of ontwerpen en dat bespaart enorm veel tijd.

@KPdamen; Met je tekeningetjes staat je machine er nog niet...zelfs niet in 1 dag.
Anyway de mijne is af,joggen gaat perfect,ik moet juist nog eens grondig de configuratie onderhande nemen.
Hier een plaatje;
http://www.expandctss.com/upload/index.php?page=download&file=KEY70047.JPG
@Lucas,kan jij in turbocnc in de jog mode H(home axis)uitvoeren?

Dit topic is gesloten