CNC PCB boormachine deel2

Dit topic is gesloten

Nee, want "Home" werkt alleen als er home switches geinstalleerd en geconfigureerd zijn in TCNC.
Heb er tot nu toe ook geen behoefte aan.
Ik doe het op de volgende manier:
Plaats de print, plexi etc.. en jog naar de nul coordinaten volgens de plaatsing.
Doe dan een "zero" van de X en Y as.
Jog dan naar een "test" plaats en jog de Z naar de diepte die overeenkomt met nul voor de uit te voeren taak en "zero" dan ook de Z.
Z weer omhoog en dan load + run.

Ben wel benieuwd naar de resultaten die je gaat halen.

Via desk engrave heb ik enkele testjes gedaan,en heb ik text geschreven.
Waar je wel op moet letten als je desk engrave gebruikt is dat je de resolutie hoog genoeg zet,anderes krijg je hoekige text.
Ik moet nog m'n houder voor de freesmotor maken.

[Bericht gewijzigd door coldrestart op vrijdag 7 januari 2005 18:08:39

Ik heb nu ook me cnc controller binnen.
Gekocht bij www.xylotex.com

Het probleem is dat ik geen 24Volt voeding kan vinden. Dit omdat de controller dan minder warm wordt en de cnc machine sneller.

Weet iemand hoe je een 12Volt computer voeding kan ombouwen zodat er 24Volt uitkomt met ongeveer een vermogen van 5A?

Op 1 januari 2005 18:03:16 schreef LED-Maniak:
Ik heb nu ook me cnc controller binnen.
Gekocht bij www.xylotec.com

Het probleem is dat ik geen 24Volt voeding kan vinden. Dit omdat de controller dan minder warm wordt en de cnc machine sneller.

Weet iemand hoe je een 12Volt computer voeding kan ombouwen zodat er 24Volt uitkomt met ongeveer een vermogen van 5A?

Kun je niet beter gewoon een PSU bouwen op basis van de 7824?
deze:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/33

of deze:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/62

Op 1 januari 2005 18:38:06 schreef Zwieke:
[...]

Kun je niet beter gewoon een PSU bouwen op basis van de 7824?
deze:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/33

of deze:
http://www.circuitsonline.nl/circuits/view/62

De laatste die je meld had ik ook naar gekeken idd. Het probleem is dat ik 0,0% ervaring heb met trafo's en zulke spanningen en ben ik bang dat dat snel fout gaat. Anders is dat een erg goed idee ja.

Als ik het goed heb, heb ik voor 24 V een trafo nodig van minimaal 27 V(30V volgens tabel, een standaard waarde oid?)

En die trafo, dat is toch eentje zonder kern?

Op 1 januari 2005 18:03:16 schreef LED-Maniak:

check your mailbox

Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be ||| http://e-stynus.com ||| --> Automatische trapverlichting <--

Als je het gewoon goed aansluit kan er weinig verkeed gaan lijkt me.
Met 27v en met 30v zou het allebei moeten werken, alleen bij 30v ingang zal de regelaar iets meer warmte produceren

Een trafo zonder kern bestaat volgens mij helemaal niet, omdat de energieoverdracht juist via die kern loopt.

Op 1 januari 2005 19:09:42 schreef Zwieke:
Als je het gewoon goed aansluit kan er weinig verkeed gaan lijkt me.
Met 27v en met 30v zou het allebei moeten werken, alleen bij 30v ingang zal de regelaar iets meer warmte produceren

Een trafo zonder kern bestaat volgens mij helemaal niet, omdat de energieoverdracht juist via die kern loopt.

Idd, maar ik zag een trafo met een zwarte streep in het midden en eentje zonder. Lijkt me toch een andere.

Zal eens een printje gaan ontwerpen dan :)

@ bleuke

Heb jij nou een controller gebouwd op basis van bipolaire motoren?? Dus met die rottige 4 draads motoren??

Zoja heb je er een schema van.. Was zelf al wat aan het ontwerpen met 3 L298 drivers.. Maar ik ben er nog niet uit hoe ik de comunicatie ga laten verlopen.. Met step / directoin of met direct .. Mischien wel microchip om bijde te kunnen doen..

Op 1 januari 2005 21:02:10 schreef LED-Maniak:
[...]
Idd, maar ik zag een trafo met een zwarte streep in het midden en eentje zonder. Lijkt me toch een andere.

Zal eens een printje gaan ontwerpen dan :)

Tsjah, maar de symbolen zijn ook niet zo standaard als dat ze horen te zijn. En aangezien het bij een trafo niet uitmaakt (ze bestaan alleen met kern) is het niet zo erg als het streepje niet getekend wordt.
Bij een spoel is het een heel ander verhaal, omdat een spoel met kern zich anders gedraagd dan een zonder en dan maakt het wel uit of er een streepje wordt getekend of niet.

Op 2 januari 2005 13:38:02 schreef Zwieke:
[...]

Tsjah, maar de symbolen zijn ook niet zo standaard als dat ze horen te zijn. En aangezien het bij een trafo niet uitmaakt (ze bestaan alleen met kern) is het niet zo erg als het streepje niet getekend wordt.
Bij een spoel is het een heel ander verhaal, omdat een spoel met kern zich anders gedraagd dan een zonder en dan maakt het wel uit of er een streepje wordt getekend of niet.

Door die kernen die je bij een spoel kan krijgen ging ik twijfelen, maar goed dat ik het nu weet! :)

Heb trouwens besloten om een betaande voeding te nemen, gestabiliceerd en volgensmij goedkoper dan dat ik een dure trafo moet bestellen.

Heb alleen twijfels of het niet mogelijk zal zijn om een laptop voeding(van 24 volt) te gebruiken, deze kan 5A leveren dus zou genoeg moeten zijn...

Op 23 december 2004 21:40:14 schreef Arnold_B: Maar nu is mijn vraag waar kan ik een beedje goedkope stappen motoren kopen.
Arnold

Jullie hebben het hier vaak over stappenmotoren.
Waarom geen servo motoren ?
Deze zouden toch sneller zijn ?

Weet iemand waar je goedkope servo motoren en circuits kunt vinden om een cnc router mee te maken ?

Leuk discussie trouwens :-)
Ik ben ook aan het proberen een cnc router te ontwerpen en te bouwen.

Nou, ik heb net me cnc kunnen laten werken met een test programma. Geweldig om te zien.

Enige probleem is dat het mij niet lukt om met simpele software en G-code het zaakje aan te sturen. Ik gebruik turbocnc & mach2 alleen bij beide komt er niets :(

@DJD xtreem,De sturing die ik gebruik is inderdaad met de L298 en de L297,een schema staat in de datasheet van de L298.
Ik gebruik beide endus step/dir mode.
Mijn voeding is 30V, waar je wel op moet letten is de stroom instelling d.m.v. die pot's,1X verkeerd ingesteld,een te hoge stroom en je H-brug is naar de eeuwige jachtvelden vertrokken.
Er volgen nog freesvoorbeeldjes...

Weet iemand een image to G-code converter?

Die ik nu heb werkt in verticale lijnen. Niet echt mooi :(

werkelijk een heel erg mooi project zo'n boor/frees machine, ik heb alle pagina's maar eens doorgelezen. Had en heb nog steeds het idee dit ook te maken en dan komen de maarren.Op de laatste beurs die in Utrecht (dacht dat het de beurs aandrijftechniek was) heb ik naar Alu profiel gezocht en gevonden ook linieare techniek was daar. Als het mag, kijk eens op www.DryLin-W.com een must denk ik. In Dordrecht zit een verkooppunt. Hopelijk doe ik hier alle bouwers een dienst mee.
Ik ga in tussen door met het zoeken naar printer etc.voor wat onderdelen.
Want "Zien bouwen is Doen bouwen" een ieder een goed en gezond 2005 en veel hobby genot( ja ook die hobby)
vrg Hans

Kijk ook eens naar de volgende site: www.jjmb.nl
En dan in het menu klikken op hobby's

Hij heeft naar mijn zeggen een heel puik CNC freesje gemaakt.. Bij proffesioneel af.. Daarbij heeft hij ook veel datasheets op zijn site.. ook best handig..

@ led maniak: schrijf ook even welke je nu hebt.. Dan weten we ook wat we niet moeten adviseren.. En ook gelijk wat dus niet goed werkt...

[Bericht gewijzigd door DJD XTREEM op donderdag 6 januari 2005 10:10:12

Okee ik ben met het ontwerp van mijn driver printen bezig.. Zoek alleen nog een ic wat de signaal van en naar de printerpoort buffert.. Ik wil namelijk niet het risico lpen als er ooit wat mis gaat op de driver kaart dat mijn parallele poort van de laptop kapot gaat.. Die gebruik ik immers ook vor AVR programeren enzo nog enkele toepassingen..

Iemand een tip / idee wat voor chip daarvoor gangbaar is??

Ikzelf gebruik 1K5 weerstandjes die er gewoon in serie staan voor moest er een kortsluiting ontstaan,dat de stroom beperkt wordt.
Je kan natuurlijk het signaal scheiden door poortjes.
Bv; met de 74O7

Op 6 januari 2005 10:09:20 schreef DJD XTREEM:
schrijf ook even welke je nu hebt.. Dan weten we ook wat we niet moeten adviseren.. En ook gelijk wat dus niet goed werkt...

Ik heb nu image-to-Gcode converter. Het lag aan de instellingen en de frees. Nu komen er de mooiste afbeeldingen uit namelijk!

Misschien domme vraag maar weet iemand een boor-/graveer machine met een 43mm hals?

Niet:
- Dremel
- Ferm
- Euroland ding
- proxxon

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op dinsdag 11 januari 2005 22:40:44

Op 11 januari 2005 22:39:11 schreef LED-Maniak:

Misschien domme vraag maar weet iemand een boor-/graveer machine met een 43mm hals?

Niet:
- Dremel
- Ferm
- Euroland ding
- proxxon

google "rechte slijper"

Met geld moet je creativiteit bekopen.

@LED-maniak
Mogen we ook de link van die Image to g-code converter weten?
En staat daar geen beperkte gebruiktijd op?
Dankoewel

Op 1 januari 2005 18:59:09 schreef LED-Maniak:
[...]
Als ik het goed heb, heb ik voor 24 V een trafo nodig van minimaal 27 V(30V volgens tabel, een standaard waarde oid?)

Spijtig genoeg slaat die tabel gewoon helemaal nergens op...

Voor 24VDC/5A heb je een trafo van 25VAC bij pakweg 150VA nodig (ervan uitgaande dat je niet urenlang de volle 5A trekt). Afvlakelco: 10000µF / 50V.

Op 11 januari 2005 23:42:19 schreef Jouke:
[...]

google "rechte slijper"

Perfecte tip, bedankt!

Op 12 januari 2005 11:52:56 schreef bleuke:
Mogen we ook de link van die Image to g-code converter weten?
En staat daar geen beperkte gebruiktijd op?
Dankoewel

Volgensmij was dat: www.imagetogcode.com je kan het voor 30 dagen gebruiken.

Op 12 januari 2005 12:01:35 schreef subsonik:
[...]
Spijtig genoeg slaat die tabel gewoon helemaal nergens op...

Voor 24VDC/5A heb je een trafo van 25VAC bij pakweg 150VA nodig (ervan uitgaande dat je niet urenlang de volle 5A trekt). Afvlakelco: 10000µF / 50V.

Het leek me geen goed plan meer om zelf een voeding te bouwen als ik ze incl behuizing goedkoper kan krijgen.

ME oog was dus gevallen op een laptop voeding(24 Volt, 2.9A) bleek precies genoeg te zijn:

Voeding: 24*2.9 = 69,9 watt
Benodigd: 3.6*1.4*3 = 15,12 Watt

Dus ik heb genoeg vermogen over voor een zacht prijsje :)

[Bericht gewijzigd door LED-Maniak op woensdag 12 januari 2005 17:29:30

Tijdens het surfen en doorzoeken van CO vondt ik nog enkele leuke topics die hier wel relatie toe hebben...

Daarom maar even op een rijtje gezet:
Comunicatie tussen AVR & visual basic tbv stappenmotor
Stappenmotor direct vanaf de pc
Nog een ander topic over CNC (niet cnc deel1)
Nog een topic over CNC frees machine's

Daarnaast ben ik op het moment niet super actief bezig met bouwen.. Zit voornamelijk op onderdelen te wachten.. Ben nu een 19" rack aan het klaarmaken voor motor sturing.. Extra lomp uitgebouwd met 1 motor driver per euro kaart.. Met universele driver om zowel unipolair als bipolair te kunnen sturen.. Afhankelijk van wat ik opgeef aan mijn board...

Dit topic is gesloten