(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
hmm, die error message was waarschijnlijk afkomstig van uit het feit dat het een demoversie is met limitaties.
ik ga naar file->input/output formats/->production->engraving insulation channels. De rest spreekt denk ik voor zich...
nonkel_dw
nonkel dw
Op 24 december 2006 12:48:17 schreef nonkel_dw:
met eagle kan ik ok een hpgl file maken maar dan frees hij dan banen weg i.p.v de banen rond te frezen en ook geen gaten
...
Eagle kan met behulp van een ulp outline de contouren van je printbanen genereren. Van deze contouren maak je dan een HPGL file.
Even zoeken op eagle en ulp outline en je vind wel een gebruiksaanwijzing.
(Z)weetvoetje
Hogepriester in het genootschap der mexicaanse hond. // // Aan 2% van de mensen is 50% van het bezit ; 1% van het bezit is aan 50% van de mensen.
nonkel_dw
nonkel dw
voor even in te spelen op dat van pol
met de ouline.ulp daar kun je inderdaad maar deze saved onder .out maar nu moet dit nog in spiegelbeeld en booringen en in het negatief
en dan nog van die .out een .hpgl maken
nee ik kan de pcb niet zien als ik de componenten wil invoegen dan geeft die de fout
[Bericht gewijzigd door nonkel_dw op ]
nonkel_dw
nonkel dw
ik heb juist de mach 3 geinstaleerd maar ik krijg die niet aan de praat ik heb een g-cod in gegeven
maar als ik op start duw dan gebeurt er niets
wat moet er dan nog ingesteld worden
de lpt poort in is ingestelt
(Z)weetvoetje
op de webstek van machX zijn filmpjes te vinden over hoe je moet installeren. Misshcien heb je iets over het hoofd gezien.
Maar bij mij deed mach3 het ook niet, ik heb daarom voor mach2 gekozen, en die werkt.
nonkel_dw
nonkel dw
oke het is gelukt de mach 3 aan de praat te krijgen
(Z)weetvoetje bedankt voor de uilteg en de raad
De mach begint in het midden van de print te frezen (simulatie) hoe kan ik men 0 punt aan geven
nu voor de print dat is ook oke van uit eagle met de hulp van de pol
maar bestaat ook de mogelijkheid om daar gaten mee in te verwerken zo danig dat deze ook geboort word
Ik denk ook dat de resolutie niet goed is met wat uitgefreest is en het component heb je daar ook ervaring mee ?
(Z)weetvoetje
Je bedoelt dat je de plek kan instellen waar de frees zich op dat moment bevind?
Dan moet je (bij mach2 tenminste) gewoon klikken de cijfertjes die de plaats aangeven. (x=0.478128 enzo) en dan gewoon invullen waar je het ding zou willen hebben, en op enter drukken.
Het HPGL-import ding van Mach3 wil niet lekker werken met mm's, die wil het alleen goed doen voor inches. Je moet daarom als schaalfactor 39 opgeven bij de 'import HPGL' optie. (staat standaard op iets van 1016 ofzo)
(ik neem aan dat je dat bedoelt met resolutie?)
Vergeet ook niet de backlash-correctie in te stellen, dat levert weer lekker wat nauwkeurigheid op.
nonkel_dw
nonkel dw
jij bedoelt in target dat lukt helemaal niet ik had een print je gemaakt een kleintje maar dan voor naar hpgl te expeortern lukt niet
ik heb het zo gedaan ;
http://mynock.dhs.org/pcbmilling/
in eagle kan je niet instellen in mm of inch
die width voor wat dient deze (zie foto foto1 link)
(Z)weetvoetje
nee, wanneer je bij mach na een tijdje op 'import HPGL' aanklikt, dan staat daar onder andere ook een schalingsfactor bij.
(ik weet alleen niet of dit bij mach3 nog precies hetzelfde is als bij mach2. Het progrje staat waarschijnlijk onder de naam mach1filter.exe in de map van mach3. Dat is iig de naam die het heeft bij mach2.
Op 24 december 2006 20:55:52 schreef (Z)weetvoetje:
Vergeet ook niet de backlash-correctie in te stellen, dat levert weer lekker wat nauwkeurigheid op.
Hoe weet je dan hoeveel backlash je hebt?
Als het echt nauwkeurig moet zijn heb je een meetklok nodig.
Je laat je spindel één richting uitdraaien, stop, zet je meetklok tegen je ladeas, laat nu je spindel met je stappenmotor stap voor stap de andere kant op draaien tot je uitwijking krijgt op je meetklok. Adhv het aantal stappen en de spoed van je spindel kan je je backlash uitrekenen.
Heb je geen meetklok, dan moet je zelf voor meetklok spelen en zelf kijken wanneer er terug beweging in je ladeas komt. (Wel zeeeer onnauwkeurig).
Arjan Swets
cnc filmpjes op Http://www.arjan-swets.com
Op 20 december 2006 11:12:39 schreef elektronica-man:
hoi ik ben op zoek naar een steppenkaart voor zelf bouw die kan werken op de soft galaad wie kan daar mee helpen???
Ik gebruik de L297 & L6203
deze schakeling heeft ook in de elektuur gestaan...
en het bevalt me goed...
althans...me machine werkt aardig...
Op 25 december 2006 01:48:39 schreef pol:
Als het echt nauwkeurig moet zijn heb je een meetklok nodig.
Je laat je spindel één richting uitdraaien, stop, zet je meetklok tegen je ladeas, laat nu je spindel met je stappenmotor stap voor stap de andere kant op draaien tot je uitwijking krijgt op je meetklok. Adhv het aantal stappen en de spoed van je spindel kan je je backlash uitrekenen.Heb je geen meetklok, dan moet je zelf voor meetklok spelen en zelf kijken wanneer er terug beweging in je ladeas komt. (Wel zeeeer onnauwkeurig).
Tjsa, een meetklok.... Misschien kan ik eens iets proberen met een speld en een ledje. Ik heb mijn software al voor een groot deel omgewerkt om te corrigeren. Was net iets lastiger dan ik dacht, maar volgens mij heb ik 'm nu.
Zo kan je het idd ook proberen. Wel zorgen dat je naald of iets dergelijk niet te lang is dat er geen doorbuiging optreedt van je contactnaald.
nonkel_dw
nonkel dw
is er een manier om in mach 3 meer dan 1000 lijnen in te krijgen ?
Ik ben namelijk aan het experimenteren met die outline ulp die daar een g-code van maakt (eagle)
en ik krijg maar een halve print te zien
dit is één malig dat ik dit project moet maken dus ik vind het zo stom voor het progje te gaan kopen
iemand ideeën !
nonkel_dw
nonkel dw
kan mach 3 paralellepoort aan sturen ?
zo ja by port en pins en wat moet ik veranderen dat men motors er op reageren
ik heb van alles verandert maar men frees bank reageert niet
Stynus
Met vriendelijke groet, Stynus ||| http://www.elektronicastynus.be
nonkel_dw
nonkel dw
ja maar hij doet niets
nu dat is niet zo erg ik ben terug over geschakelt op men ander frees progje dat lukt aardig alleen bij gedetaileerde printen werkt de ulp niet zo corect
nu de freesje welke gebruiken jullie voor die print banen uit te frezen
men print banen zijn al zo dun ik zou het meeste willen laten staan
Jouke
Met geld moet je creativiteit bekopen.
nonkel_dw
nonkel dw
ja maar hij doet niets
Nog even voorde ulp van eagle
ik ben nu men print effe aan het tekenen de pads krijg ik maar men banen zijn veel te dun hoe kan ik deze aan passen dat deze dikker zijn
ik zou frezen met een 0.8 mm
als ik nu zou frees met een 0.8 dan heb ik geen enkel print baan meer print baan (nu +- 1mm)met een stift van 0.5
(Z)weetvoetje
hmm, dat valt met target allemaal in te stellen in het engraving-progje.
Maar het moet bij eagle ook mogelijk zijn de dikte van je printbanen in te stellen.
nonkel_dw
nonkel dw
Kan het bij Width zijn dat je dat kan in stellen
op kend iemand anders nog een ulp voor deze printen in g-code om te zetten en waar dat de gaten geboord worden
altijd welkom of een zelfgschreven progje