Op 5 maart 2005 15:03:39 schreef theodorus:
[...]
Om een PCB te maken gebruik ik LAYO. En dan inlezen in Kcam en dat programma genereerd een file met Gcode om de sporen te frezen, en maakt ook een boorfile om de gaatjes te boren
En welke bitjes gebruik jij daar dan voor?
Op 5 maart 2005 15:09:25 schreef LED-Maniak:
[...]
En welke bitjes gebruik jij daar dan voor?
Zelf gebruik ik daar een hardmetaalfreesje voor met een punt van ongv. 0.2 mm. Maar graveerstiften met kleine tophoek moet ook kunnen.
Op 5 maart 2005 15:46:33 schreef theodorus:
[...]
Zelf gebruik ik daar een hardmetaalfreesje voor met een punt van ongv. 0.2 mm. Maar graveerstiften met kleine tophoek moet ook kunnen.
Hmm, heb net een grafeerstiftje geprobeert maar de banen worden niet mooi, te grote hoek
Op 5 maart 2005 15:49:13 schreef LED-Maniak:
[...]
Hmm, heb net een grafeerstiftje geprobeert maar de banen worden niet mooi, te grote hoek![]()
http://www.mdaelektronica.nl/webshop.html. Op deze site staan freesjes waar zeker mee moet lukken, met tophoek 30 graden. Alleen de prijs per 5 stuks vind ik veel.
De tophoek van het graveerstiftje dat jij hebt geprobeerd is volgens mij te groot.
Ik ben m'n print aan het testen, met de motors los op de tafel.
Als programma gebruik ik ook K-cam4, maar de motoren slaan volgens mij stappen over, en gaan niet vloeiend...
op het signaal uit de parralelle poort zie ik met de scoop dat er pulsjes tekort zijn.
Ik werk met een Pentium 2 /350Mhz om de schakeling te testen (wil er niet direct een "goeie" computer aan wagen
Maar zou deze te traag zijn ?
Met welke computers werken jullie met Kcam ?
Ronny
Op 5 maart 2005 17:07:47 schreef Ronny:
Als programma gebruik ik ook K-cam4, maar de motoren slaan volgens mij stappen over, en gaan niet vloeiend...
op het signaal uit de parralelle poort zie ik met de scoop dat er pulsjes tekort zijn.
Ik werk met een Pentium 2 /350Mhz om de schakeling te testen (wil er niet direct een "goeie" computer aan wagen
Met welke computers werken jullie met Kcam ?Ronny
De pc is snel genoeg. Zelf gebruik ik een pentium 160Mhz, en het gaat prima, alleen het inlezen van de file ofwel het omzetten naar Gcode gaat wat traag dat vind ik als enige nadeel. Heb je het aantal stappen soms te hoog ingesteld? Ik gebruik een spil van M8 en een motor 200 steps en dan halfstep. Heb het ingesteld op 360 steps p/m, en max aantal 350 mm/pm.
Bij mij staat ramp True, Ramp start 350, Ramp Rate op 70 mmPM/mm.
Zelf gebruik ik normaal de CNCplayer als besturing van mijn graveermachine.
Sucses
RES
RES
Heeft iemand toevallig fotovoorbeelden (closeup) van printplaatjes gefreest door zo'n zelfbouw CNC?
Hoe fijn/nauwkeurig kan je frezen?
Wil zo'n machine gaan bouwen eerdaags.
[Bericht gewijzigd door RES op zaterdag 5 maart 2005 21:04:17 ]
Op 5 maart 2005 17:07:47 schreef Ronny:
Met welke computers werken jullie met Kcam ?Ronny
De oorzaak is waarschijnlijk omdat Kcam onder Windows draait: windows gaat regelmatig een en ander bekijken en dus is het bijna onmogelijk om correcte timing te genereren.
Daarom gebruik ik Turbocnc onder good old dos.
Het draait bij mij op een Pentium 100 en werkt zelfs op 486's.
Alle CAD gebeurt op een P4, de Gcode file gaat dan op een diskette naar de P100.
Op 5 maart 2005 18:23:02 schreef lucas:
[...]De oorzaak is waarschijnlijk omdat Kcam onder Windows draait: windows gaat regelmatig een en ander bekijken en dus is het bijna onmogelijk om correcte timing te genereren.
Daarom gebruik ik Turbocnc onder good old dos.
Het draait bij mij op een Pentium 100 en werkt zelfs op 486's.
Alle CAD gebeurt op een P4, de Gcode file gaat dan op een diskette naar de P100.
Van het overslaan van heb ik geen last als ik tijdens het draaien van de machine maar geen andere software mee laat draaien zoals virusscanner, ook zo min mogelijk met de muis bewegen.
M'n vervuilde Windows XP zal er waarschijnlijk wel voor iets tussen zitten, denk ik...
Ben nu van plan om een nieuwe installatie te doen, en er dan een LITE Xp van te maken, zodat er zo weinig mogelijk meedraaid.
De instellingen van Kcam bij mij zijn zelfs nog lager dan deze van Teodorus, namelijk 50 steps/mm voor de X en Y as, en de feed rates staan op 80 mmPM.
De Ramp stond bij mij op False, en heb ik nu op true gezet, maar heb nog niet met de motoren kunnen testen.
Wat doet deze funktie eigenlijk ?
U zegt dat u met CNCplayer werkt, zijn hier, zoals bij Kcam, ook de poortinstellingen te veranderen ? (bijv pin 1 hoort bij X as/ step)
alvast bedankt,
Ronny
Bij de cncplayer kan ook alles per poort ingesteld worden.
Welke puls of richting.
Bij Kcam ramp is voor het starten en stoppen van de stappenmotoren zover ik weet.
Ramp is inderdaad voor het starten en stoppen.
Het is nodig om de inertie van de beweging op te vangen.
Traag starten en dan versnellen tot de max snelheid, idem voor het stoppen maar dan omgekeerd.
Het is zoiets als een versnellingsbak in de auto
Het zijn dure bitjes, maar misschien kunnen we korting krijgen als we met zijn allen inkopen: http://www.pcbprototyping.com/bits.htm
Op 5 maart 2005 19:47:46 schreef Ronny:
M'n vervuilde Windows XP zal er waarschijnlijk wel voor iets tussen zitten, denk ik...
Ben nu van plan om een nieuwe installatie te doen, en er dan een LITE Xp van te maken, zodat er zo weinig mogelijk meedraaid.
De instellingen van Kcam bij mij zijn zelfs nog lager dan deze van Teodorus, namelijk 50 steps/mm voor de X en Y as, en de feed rates staan op 80 mmPM.
De Ramp stond bij mij op False, en heb ik nu op true gezet, maar heb nog niet met de motoren kunnen testen.
Wat doet deze funktie eigenlijk ?U zegt dat u met CNCplayer werkt, zijn hier, zoals bij Kcam, ook de poortinstellingen te veranderen ? (bijv pin 1 hoort bij X as/ step)
alvast bedankt,
Ronny
Als Windows gebruik ik 98SE voor mijn graveerder. Heb je bij XP niet een extra driver nodig voor de poortaansturing? En voor oudere pc is Xp ook niet zo geschikt. Hierdoor word het nog langzamer dacht ik.
nu je het zegt...daar heb ik ooit ook iets over gelezen.
Kon Win98 de hardware niet direct aansturen, en XP niet meer ?
Ik zal eens een win98 machine installeren, en nog eens proberen, want met XP blijkt het inderdaad niet te werken, nog steeds pulsjes te kort...
Bedankt !
Op 6 maart 2005 19:09:44 schreef theodorus:
[...]Als Windows gebruik ik 98SE voor mijn graveerder. Heb je bij XP niet een extra driver nodig voor de poortaansturing? En voor oudere pc is Xp ook niet zo geschikt. Hierdoor word het nog langzamer dacht ik.
Port95.exe moet je installen
dubbelpost
[Bericht gewijzigd door DJD XTREEM op zondag 6 maart 2005 22:11:32 ]
Op 6 maart 2005 22:10:12 schreef DJD XTREEM:
was dat niet DLportIO ipv port95??
is hetzelfde
Ik zit in de volgende situatie , ben volop bezig een cnc machine aan het bouwen en ben bijna aan het punt waarop de motoren gaan bevestijgd worden en de sturing komt van nc-step de 3dstep versie en heb pcnc als sturingsprogramma.
Echter ik zie het (nog) niet zo duidelijk hoe je aan die g-codes komt en met welke programmas je verder komt.
Mijn bedoeling is om printjes te kunnen frezen / boren en tekst kunnen graveren. als er iemand een beetje info zou kunnen verschaffen welk programma goed is voor wat met de eventuele voor en of nadelen erbij (want ik ga ervan uit dat er verschillende progs nodig zijn) , dan zou dat mij een heel pak vooruit helpen en waarschijnlijk anderen ook.
dank bij voorbaat.
Mvg Luc
Op 1 april 2005 00:24:29 schreef marder:
hopelijk word dit hier nog gelezen.Mvg Luc
Op 1 april 2005 00:24:29 schreef marder:
hopelijk word dit hier nog gelezen.Mvg Luc
Voor een print te tekenen gebruik ik Layo. Voor het graveren en het boren van de PCB file van Layo gebruik ik Kcam. Dit programma genereerd een Gcode file voor het graveren van de printsporen, en een Gcode file voor het boren van de print.
Kcam leest ook PLT file,s, en zet die ook om naar Gcode.
Voor het normale graveerwerk gebruik ik meestal de Cncplayer als besturing voor mijn machine
Op 2 april 2005 18:46:15 schreef theodorus:
[...]
Voor een print te tekenen gebruik ik Layo. Voor het graveren en het boren van de PCB file van Layo gebruik ik Kcam. Dit programma genereerd een Gcode file voor het graveren van de printsporen, en een Gcode file voor het boren van de print.
Kcam leest ook PLT file,s, en zet die ook om naar Gcode.
Voor het normale graveerwerk gebruik ik meestal de Cncplayer als besturing voor mijn machine
Weet iemand waar ik een simpele handleiding kan vinden? En kom hier ni niet af met GOOGLE want daar vind je niet direct een SIMPELE handleiding.
Alvast bedankt.
Op 3 april 2005 11:48:12 schreef ICke:
[...]
Weet iemand waar ik een simpele handleiding kan vinden? En kom hier ni niet af met GOOGLE want daar vind je niet direct een SIMPELE handleiding.
Alvast bedankt.
Ga naar http://www.cncpetzold.de/index.htm
Hanbuch zu DinCNC. Hierin zit een volledige Gcode handleiding.