Hallo iedereen,
Ik heb een machine waarop een koplamp set stond (richtingaanwijzer, dimlicht, standlicht, grootlicht) samen, ik heb deze vervangen door een set met led verlichting (https://www.mobiled.nu/nl/m-led-set-koplampen-e-keur.html) Ik heb namelijk het probleem dat mijn richtingaanwijzer niet werkt en wanneer ik het standlicht doe branden deze het dimlicht aanstuurt en de richtingaanwijzer blijft branden, wanneer ik dan de richtingaanwijzer aansteek knipperen dimlicht en richtingaanwijzer. Alles is correct aangesloten en wanneer ik spanning meet krijgt alles op het juiste moment spanning.
Deze ledset heb ik getest op een batterij en dan werkt wel alles juist.
Hopelijk kunnen jullie mij wat tips geven.
Bedankt
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Meestal wordt er verwacht dat het vermogen van de vervangende ledlampen overeenkomt met de originele gloeilampen...
Als dat sterk afwijkt (leds gebruiken veel minder) dan 'denkt' de aansturing dat er wat kapot is...
Op woensdag 21 augustus 2024 19:11:12 schreef Arco:
Meestal wordt er verwacht dat het vermogen van de vervangende ledlampen overeenkomt met de originele gloeilampen...
Als dat sterk afwijkt (leds gebruiken veel minder) dan 'denkt' de aansturing dat er wat kapot is...
Het is aangestuurd via een gewone conventionele sturing met relais, er komt geen computer aan te pas die zegt dat er een lamp stuk is. Maar hoe kunnen we dit oplossen?
Bedankt
Op woensdag 21 augustus 2024 19:26:57 schreef CNHfan:
Maar hoe kunnen we dit oplossen?
Met zoiets Orgineel vervangen dus.
Andere probleem begrijp ik niet echt, maar ik vermoed dat dit iets maken heeft met het feit dat de aansluitingen van die LED lampen anders is.
Er zijn speciale knipperrelais voor ombouw naar led. Die kan je zelfs wat bijregelen qua snelheid. Als dat niet lukt of past dan moet je met dikke weerstanden normale gloeilampjes 'simuleren', al is dat technisch gezien wel inefficient en mogelijk gevoelig voor warmteproblemen.
Edit: zoals NewBeetle al noemt, ik dacht dat dat over iets anders ging.
[Bericht gewijzigd door K7Jz op (12%)]
Het probleem is dat er bepaalde zaken wel normaal werken zoals het grootlicht, maar de richtingaanwijzer werkt niet. Wanneer je de standlichten aanzet dan brand de richtingaanwijzer, wanneer je de dimlichten aanlegt branden het dimlicht en de richtingaanwijzer, wanneer ik dan de richtingaanwijzer bedien dan knipperen dimlicht en richtingaanwijzer.
Ik hou het ook op een massaprobleem.
Leg een draadje van de massa van het dimlicht, dus bij het dimlicht, naar de massa van de accu, dus dicht bij de accu. Meestal is dat de minpool.
Kijk of het dimlicht knippert als je de richtingaanwijzer bedient.
Heb je dezelfde fout dan is er iets anders mis dan een massaprobleem.
Is de fout verdwenen, verbind dat draadje dan permanent. los het massaprobleem op. (schuren, schroeven, verven enz.)
Of de zwarte draad van de nieuwe ledblok gewoon eens verlengen tot aan de min pool van de accu... en neem daar dan niet 0,2mm2 voor.