Sorry maakte foutje!

MAAR in het blad RB heeft lang lang geleden OOK een TV zendertje gestaan.
het was met ik geloof 2N2219A en 2N3866 of 2N3553 met ook nog 5,5MHz oscillator en het was allemaal Josty Kit.
het leek wel een TV Stentor Ha Ha HAaaaa LOL
( ik heb toen een poging gewaagd maar kreeg hem niet goed draaiende )

VrGr Rob

Foto beneden, ben een beetje doorgeslagen.
dit was een soort JostyKit heb er wat op verder geprutst voor de LOL. >:)

[Bericht gewijzigd door rob007 op (15%)]

Hallo allemaal,

ik was dus aan het opruimen en kwam ik dit zendertje tegen ( Zie foto? )
.
schema:
https://m.media-amazon.com/images/I/71ZKihFhvfL._AC_SL1500_.jpg
.
(ik vind het altijd leuk om allerlij rommel te kopen, weten jullie wel )
MAAR moet eerlijk zeggen, weet ik niet zeker of ik hem wel goed hebt afgesteld.
En ja ik ook heb de neiging om er altijd het uiterste uit te krijgen, terwijl je weet moet ik niet doen!
.
het gaat mij om die trimpotjes : SW2 ( over de basis van Q4 dat is een D882 is dacht ik 2SD882? )
En SW3 van af de basis Q3 naar de plus 9V

* HOOWWWwww Ships nu schrijf ik het zelf! Ik heb/had er 12Volt op! * fout van mij! 8)7

Afijn dan toch blijft de vraag nog wel, hoe stel je hem goed af met die 2 trimpotjes?
Iemand die het goed weet en kan vertellen?

Dom dat ik er echt niet goed naar gekeken hebt, typisch Rob/ik! ( het uiterste er uit halen? )

Linkje foto afb:
https://m.media-amazon.com/images/I/71wMz6bVglL._AC_UF1000,1000_QL80_.…

Kga weer opruimen! :r
VrGr Rob

Schrijf het er snel nog even bij, het gaat mij niet om het vermogen!
ik heb wel die TIK dat je altijd voor het uiterste gaat maar... 8)7
En los daar wel weer van ben ik toch altijd nieuwsgierig wat het berijk van zo'n speelte is! ( Eerlijk! )
Kzal nog um ff op 9V zetten!
.
Luister in mijn hokje naar: Radio Batavia 6235KHz AM ook op de SDR Twente!
http://websdr.ewi.utwente.nl:8901/
Prima in spraak EN muziek!

Op zondag 29 september 2024 13:20:15 schreef rob007:
het gaat mij om die trimpotjes : SW2 ( over de basis van Q4 dat is een D882 is dacht ik 2SD882? )
En SW3 van af de basis Q3 naar de plus 9V

SW2 een beetje opendraaien, en daarna SW3 zo instellen dat je op de bovenkant van L1 4,5V hebt. L1 t/m L3 natuurlijk ook afregelen.

Meer vermogen (totdat je transistors te heeft worden ;)): SW2 verder opendraaien en met SW3 weer zorgen dat je op de bovenkant van L1 weer 4,5V hebt. L1 t/m L3 ook weer naregelen.

Hallo Henry,

ik heb volgens mij iets ontdekt!
De trimpotjes op het schema komen niet overeen met de tekening van de print.
Ik zal proberen de tekening van de print hier er op te zetten ( zie afbeelding )

Ze hebben twee keer SW1 gedaan, waar dat rondje met 6 er in staat is SW2 -
SW3 is SW4 ( in het grote cirkeltje staat ook een 4 maar niet SW4 )
en waar SW2 staat is in het echt SW3 :S
.
Maar ik begrijp jij kijkt naar het schema en dat is dus de manier om af te regelen.
Je zal het niet geloven maar hij(SW3) staat precies goed, op de helft.
Die 200R(SW2) staat over de min en de Basis van de eindtrap Q4
ik begrijp die SW2 200R niet zo goed? veelal staat daar een vaste R -
Maar het zal zo zijn.

VrGr Rob

Henry nogmaals dank!
.
De tekening van de printplaat klopt niet wat betreft de trimpotmetertjes.
.
Het modulatortje doet het maar…
vreemd genoeg als ik dan draai aan de ferrietkerntjes zie ik nauwelijks reactie?
Er komt ook niet veel HF uit. Zit te denken om de transistor er uit te halen maar.
ff kijken hoe het gesteld is met die transistor.
Die 200R over basis en min vind ik wel appart, maar wie ben ik.
.
VrGr Rob

Op woensdag 4 september 2024 13:59:18 schreef rob007:
Hoowww Raaf je was al weer... HA HA HAAAaaa LOL
ja nee maar begrijp het voor de rest wel!
Zat er niet erg ver naast! ( vind ik dan! ) 62...63MHz ( TAK of TAP in de midden maakt het me TE moeilijk! ) 8)7
.
En nee het is GEEN HF65 maar het komt zeg maar wel in de buurt(nogmaals vind IK, dan)
.
VrGr Rob
( Kzit mu tu budenken, misschien ook nog wel om eens te proberen! :+ )
dat Tosty Zendertje ofwel HF65 heb ik al een mijoen keer gemaakt en het is gewoon een TIK van mij.
ik maak om de zoveel tijd weer zo'n kreng, blijf het maar steeds leuk vinden.
(Kweet ut ben guwoon hardstikke GEK! 8)7)

Jostykit was een Deense firma die veel zelfbouw dingetjes maakte. Die beruchte HF65 was maar 1 van de ontwerpjes die ze maakten. Ze maakten veel erg leuk dingetjes. Versterkertjes, lichtorgeltjes, piepertjes enz.

Hier is nog een catalogus van deze zelfbouw dingetjes die je kon kopen.

Hieronder een pagina uit de catalogus:

En hieronder uit deze catalogus de bewuste HF65:
En er blijkt dus ook nog een HF465 te bestaan.

Hallo Ex-fietser,

Ja ik weet het ook allemaal van Josty Kit ( ik kon dat allemaal TOEN nog niet betalen! )
ik zat kwijlend naar die kitjes te kijken, met mun af en toe 5 Guldens zakgeld.
Tot grote spijt is alles aan het verdwijnen wat leuk is.
.
Voor Q4 voldoet een BD139 net ff wat beter/mooier!

VrGr Rob

Op zondag 29 september 2024 17:48:05 schreef rob007:
Hallo Henry,

ik heb volgens mij iets ontdekt!
De trimpotjes op het schema komen niet overeen met de tekening van de print.
Ik zal proberen de tekening van de print hier er op te zetten ( zie afbeelding )

Ze hebben twee keer SW1 gedaan, waar dat rondje met 6 er in staat is SW2 -
SW3 is SW4 ( in het grote cirkeltje staat ook een 4 maar niet SW4 )
en waar SW2 staat is in het echt SW3 :S
.
Maar ik begrijp jij kijkt naar het schema en dat is dus de manier om af te regelen.

Ja ik kijk naar het schema en de opbouw.

Je zal het niet geloven maar hij(SW3) staat precies goed, op de helft.
Die 200R(SW2) staat over de min en de Basis van de eindtrap Q4
ik begrijp die SW2 200R niet zo goed? veelal staat daar een vaste R -
Maar het zal zo zijn.

VrGr Rob

In een ander schema, zie pdf, gebruiken ze een vaste weerstand van 1k, probeer eens een 1k pot voor een hoger regelbereik. Ik heb ondertussen al 4 versies gezien, en prijzen tussen €10 en €58 :S

Ik lees dat het zendertje 50mA bij 9V trekt. Dus de eindtrap moet ongeveer 50mA trekken met daarbij 4,5V op de bovenkant van L1.

Je kan voor het testen L1 voeden met 4,5V los van je modulator.

AM Transmitter Kit.pdf

https://www.toughdev.com/content/2020/11/portable-500m-am-transmitter-…

Op maandag 30 september 2024 15:50:45 schreef rob007:
Het modulatortje doet het maar…
vreemd genoeg als ik dan draai aan de ferrietkerntjes zie ik nauwelijks reactie?
Er komt ook niet veel HF uit. Zit te denken om de transistor er uit te halen maar.
ff kijken hoe het gesteld is met die transistor.

Dat de spoelen nu weinig doen kan als er als de eindtrap veel te weinig vermogen levert, heb je een scoop?

[Bericht gewijzigd door Henry S. op (43%)]

Jostykit was een Deense firma die veel zelfbouw dingetjes maakte. Die beruchte HF65 was maar 1 van de ontwerpjes die ze maakten. Ze maakten veel erg leuk dingetjes. Versterkertjes, lichtorgeltjes, piepertjes enz.

Eén van de allereerste 'echte' electronicadingetjes (dus los van spielerei) die ik als kind heb gemaakt was een Jostykit triac-toerenregelaar. Vader had hem gekocht om een haakse slijper te kunnen regelen in toerental, en ik mocht hem in elkaar solderen, ik zal een jaar of 10 geweest zijn. En toen ik ermee klaar was werkte hij zelfs.... :)

Jaren later heb ik op basis van het schema in de Jostykit-handleiding nog 3 of 4 van dezelfde toerenregelaars gebouwd, op stukjes koperloos pertinax materiaal/fenolpapier (ca. 3-4mm dik). Mijn eerste soldeerboutregelaar (220V-bout) was trouwens ook gewoon een kopie van dezelfde Jostykit.

De montagehandleiding met schema van Jostykit zit nog steeds in één van m'n documentatiemappen. Wat ik me nog herinner is dat de handleiding *zeer* grondig was, met ook een overzicht van de schemasymbolen van allerlei componenten, en hoe ze er in het echt uitzagen. Een kind kon de was doen.

Afbeelding print / schema Tis maar goed dat ik even er naar keek.
Ander Schema : Nogmaals weer dankjewel Henry ik zal daar eens mee aan de slag gaan ook.
.
ik heb nu in plaats die D882 ( 2SD882 denk ik? ) de BD139 en die doet het al weer een stuk beter –
( niet echt grof beter maar toch… En daarbij verdenk ik ook mijn SWR meter er van dat die niet goed meet op Middengolf! Kijken we ook nog naar!)
.
Die D882 moet (Denk ik!?) harder ingestuurd worden, misschien dat ie dan beter werkt?
Maar zoals eerder gezegd het/hij hoeft geen Kilowatten te geven, maar gewoon leuk werken.
.
* Je kan voor het testen L1 voeden met 4,5V los van je modulator. *
Nu met die BD in de HF trap is al beter, misschien ook de Modulator transistor ff er uit halen en verwisselen en kijken inderdaad.
.
Lang leve de LOL en niets moet!
.
Josty Kit:
ik heb er ook nog een voorversterkerkertje / mixer van:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/message/2479252#2479252
https://www.circuitsonline.net/forum/view/164168
Is er trouwens geen site met allemaal Josty Kit kitjes met schema’s ?
Is dit wat:
https://www.ae80.dk/wp-content/uploads/2019/08/Jostykit-katalog-1982.p…
.
https://www.google.com/search?q=PDF+josty+kit+&sca_esv=2f8623b159e…
.
zat nog ff te kijken en te vergelijken in jou schema Q2(=9018) Emitter weerstand 10R bij mij 100R das nogal niet een verschil zeg?
.
die trimpot Q4 trap rond de 100R lijkt ie het beste te werken.( nu met BD139 ) word wel erg heet! misschien beter een iets zwaardere Tor?
.
zat nog verder te kijken, nouhouw dan zit er nog wel wat verschil tussen die van jou en van mij.
voorbeeld: Q3 basis Emitter R16 bij jo: 3K9 bij mij: 2K
Colector Basis R15 Trimpot bij jou: 10K bij mij 20K
ik heb ook nog een Emitter R15 is 22R bij jou niets.
R13 bij jou 1K bij mij 2K -
LOL zo te zien heb ik de luxe uitvoering met meer onderdeeltjes! >:)

VrGr Rob

Op dinsdag 1 oktober 2024 14:58:43 schreef rob007:
En daarbij verdenk ik ook mijn SWR meter er van dat die niet goed meet op Middengolf! Kijken we ook nog naar!)

Daar heb je een SWR meter koppelspoel voor nodig, een meter met koperstripjes werkt niet of een heel klein beetje.
https://www.pi4raz.nl/razzies/razzies201812.pdf

Die D882 moet (Denk ik!?) harder ingestuurd worden, misschien dat ie dan beter werkt?

Met een scoop kan je kijken of het beter wordt, anders is het gokken.

zat nog ff te kijken en te vergelijken in jou schema Q2(=9018) Emitter weerstand 10R bij mij 100R das nogal niet een verschil zeg?
[...]
zat nog verder te kijken, nouhouw dan zit er nog wel wat verschil tussen die van jou en van mij.
voorbeeld: Q3 basis Emitter R16 bij jo: 3K9 bij mij: 2K
Colector Basis R15 Trimpot bij jou: 10K bij mij 20K
ik heb ook nog een Emitter R15 is 22R bij jou niets.
R13 bij jou 1K bij mij 2K -

De chinezen zijn constant bezig met aanpassingen, welke nu beter is weet ik niet. Je hebt wat te doen ;) Versienummers geven ze vaak niet, net zo min als schema's... En bestel je een nieuwe dan moet je ook weer afwachten wat je krijgt, de verkoper weet het ook niet!

die trimpot Q4 trap rond de 100R lijkt ie het beste te werken.( nu met BD139 ) word wel erg heet! misschien beter een iets zwaardere Tor?

Als iets heet wordt moet je (beter) koelen!

Rob kijk toch uit met die dikke zenders,straks staat de rdi aan de deur!

Hallo allemaal,

eens kijken hoe te meten is dit misschien ook wat Henry?
https://www.giga.co.za/ocart/image/cache/data/RF_Modules/rf_bridge/RF_…

de scoopjes die ik had zijn stuk! Zou eens moeten kijken voor nieuw.
En ja inderdaad we gaan het wat meer koelen, ook een dingetje.

Nee Saturnus geen vermogen maar het moet wel eensgezind goed werken.
Ik heb nooit geen vermogen op MG gehad, het ergste was 20Watt ongeveer.
Maar MG is ook niet echt mijn doel, KG wel maar ook daar niet veel vermogen.

VrGr Rob.

of deze: https://ludens.cl/Electron/swr/swr.html

En v.w.b. het uitpeilen door het RDI: daar hoeven ze niet eens de deur meer voor uit, en niet eens 'real-time' te meten. Ze kunnen je ook nog achteraf uitpeilen als je bijv. vorige week om 15:30 een half uurtje in de lucht zat. Er zijn ca. 10 peilstations, verdeeld over heel Nederland, en daar kunnen ze met een druk op de knop het hele spectrum mee bewaken, en positielijnen trekken.

Hallo allemaal,

heb ik weer, koppijn keelpijn en daar vervolgens door slecht slapen. ( ik ben stuk! )
even rustig aan doen nu, maar hoop er snel klaar mee te zijn.
.
Hoowww en dat peilen geloof het allemaal wel,
maar met zo verschrikkelijk veel vermogen waar ik mee bezig ben kunnen ze me nog niet eens horen.
( niet dat ik ze uit daag natuurlijk daarbij ik denk ook niet dat ik de moeite waard ben, en het staat op Dummy dus jah... )
;)
VrGr Rob

Ha rob007,

Dat brugje wat je laat zien is voor heel laag vermogen !

Groet,
Henk..

Sorry voor het even niet reageren maar ik ben de laatste tijd ziek zwak en misselijk.

Maakt hen nog uit of het een groene of een blauwe is?
https://m.media-amazon.com/images/I/41rITUZIehL._SY445_SX342_QL70_ML2_…

Misschien zou die van hier onder dan beter zijn? Alleen die start bij 3,5MHz @Henk?
En hoe word nu bepaald wat het frequentie bereik is? Kan deze niet tot 1MHz?
https://m.media-amazon.com/images/I/51GjHQKv8AL._AC_SX522_.jpg
Bron:
https://www.amazon.nl/Kliplinc-elektronische-componenten-RF-netwerken-…

een andere:
https://m.media-amazon.com/images/I/61Lhr6c6eNL.__AC_SX300_SY300_QL70_…
bron:
https://www.amazon.nl/Standing-Ratio-Bridge-Plastic-Radiofrequentie/dp…

@Henk kijk jij ook mee?
ik denk trouwens dat er maar iets van een half watt uit komt?

ik zit zelfs te denken om er zelf een te maken toch.
met een ringkern zou dat dan moeten zijn denk.

VrGr Rob

Ook een beetje door Henk zijn wakker schud schrijven -
Ik heb op de gok dit gekocht op Amazon:
https://kitsandparts.com/bridge.php Scroll hier even omlaag?
Er staat bij deze beschrijving van af 3.5 tot 30MHz maar er staat meer:
For 3.5 - 30 MHz, use 10 turns (more sensitive at low power)
   For 1.8 - 30 MHz, use 12 turns (less sensitive at low power)
En dus lager kan ook nog.
Het vermogen wat deze brug zou kunnen hebben MAX zou zijn 10Watt en ze testen hem met 5Watt.

In het ergste geval moet ik hem aanpassen naar… zeg 12( OF MEER! ) Windingen.
.
Eventjes nog kort er bij schrijven:
het gaat mij er niet om dat het printje veel geeft maar er werd ergens geschreven –
een half watt en nu kwam daarbij dat mijn meters die zien dat ook nog niet eens –
Die lijken wel blind of doof wat niet raar is natuurlijk.
nauwelijks uitslag en dat vond ik jammer ik wil ook daar wat kunnen zien ( meter uitslag )
.
Dus ik aan het knutselen en heb nu een veldsterkte meter die flink uitslaat dus contactloos,
maar ik wil ook een meter ( SWR meter ) die laag ook wat meer / beter meet.
.
En jahaaa dat zendertje moet( WIL IK! ) ook wel goed werken,
al is het misschien dan geen half watt
( Maar ook daar inmiddels verbetering door andere transistors! )
De BD139 is OOK niet slecht, MAAR werd flink heet! ( dus jah goed koelen uiteraard )
.
heb nog wel zitten denken om dat printje met een extra transistor… MAAR dan ga je toch…
dan maak ik liever een MG Txje van Jack en verbeter die tot dat die voldoet…
( MAAR andere keer! Zit nog wel in de planning. )
.
nu nog MG meten.

VrGr Rob

[Bericht gewijzigd door rob007 op (48%)]

Ha rob007,

Dat is een klein maar fijn printje denk ik :)
Je opmerking over aanpassen naar 12 windingen hoe meer windingen des te groter de koppeldemping.
KdB = 20 log transformatorverhouding, bij 10 windingen is dit 20 dB (meestal het doel) bij 12 windingen 21,6 dB.
Zoals in de tekst hoe meer windingen hoe groter de demping dus des te ongevoeliger.
Het metertje (staat niet vermeld) zal een 50 µA type zijn.....
Ik weet niet welk kern materiaal gebruikt wordt weet jij dat ?

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

nee dat weet ik ook niet Henk, en zeker nu die van Amazon komt niet.
( moet ook maar zien of het goed is en ook werkt ff afwachten dus )
.
Die andere zou het moeten halen zij je maar is erg gevoelig?
( heb zitten twijfelen koop ik um ook of… heb hem NOG niet gekocht! )
Maar het is ook wat/iets anders he, die met die verrekijkertjes heeft GEEN diodes, toch?
Dan moet die weer gecombineerd worden met andere onderdeeltjes ( Denk ik! )
.
ik heb 50uH liggen hier dus komt goed.
Ook die wikkelingen is even afwachten…

VrGr Rob… de buurman.

Ha rob007,

Of die andere het haalt ? dat weet ik niet, alleen hoe dichter naar 1:1 des te minder demping.
Let op aan alles zit een keerzijde het is een kwestie van vermogens balans, waarmee ik bedoel het verdelen van,
het vermogen wat beschikbaar is aan de ingang.
Wacht je bedoeld het andere model.... het eerste model (met detector) is een autotester het tweede model (zonder detector) niet.

Jij bezigt een term (verrekijkertjes) dat is een PvD term i.p.v. varkensneusjes _/-\o_ maar het is duidelijk.
Er is wat voor te zeggen om beide (als de spaarpot het toelaat) te kopen het type met de,
verrekijkertjes kan je met de SA (kleine spectrum analyzer) gebruiken.
Maar je kunt die brug ook gebruiken met de VNA om de reflectie aan de uitgang te meten.....

Groet,
Henk.

Hallo Henk,

Tis feest tralala :+ maar dat komt zo, ja even afwachten als strakjes dat printje komt.
En die verrekijker ja ik heb wel vaker gehoord in het Engels binocular feriet ( met 2 gaatjes )
Maar inderdaad Varkensneusjes en dan heb je ook die 6 gats VK200 dacht ik?
.
HE He eindelijk iets gevonden! :)
En misschien word er wel gezegd dat daar niets fout aan is/was?
Ik had de hele tijd maar het gevoel dat ie niet goed werkte? Maar wat was er… ? :?
https://m.media-amazon.com/images/I/71ZKihFhvfL._AC_SL1500_.jpg

Het signaal kwam ook niet ver weg, een paar meter maar terwijl mijn zendertjes verder komen.
Een ( 1 ) condensatortje van 103pF gezet tussen R15(22R) en L1 de spoel naar de Collector.
Ik zette dat Ctje er bij en veel meer vermogen gaf ie niet, maar het verschil in bereik is nu van –
af het hokje tot voorbij mijn huis aan de andere kant.
Daarvoor kon ik net mijn hokje uit met de portable, het zal geweest zijn 3 meter.

Nu ben ik klaar! :7
( misschien nog een wat beter Ctje dan zo’n goedkoop chineesje en dan sloes )

VrGr Rob

Een minder leuke is dat mijn 2/70 prutelpotje niet meer goed werkt :'( ( Icom IC - E2820 )
op laag 2 mTr PWR gaat ie nog goed maar op 70 mid en hoog PWR valt het vermogen weg.
was er al bang voor! Coax of ant. stuk staande golf slecht en gevolg...op laag kan ik nog 2 meter en 70 doen.
Kzal geen dure set meer kopen want heb meer LOL gehad van mijn Bamie Porto dan...

Ha rob007,

De condensator zal 103pF zijn of wel 10nF, ik neem aan dat je de condensator geschakeld hebt tussen L1 en R15 en,
de verbinding L1 naar R14 nog intact is ?.
Het ontwerp is maar een test schakeling geen kwaliteit, de modulator en eindtransistor staan in klasse C dat is voor AM niet fijn :o
Is het zendertje wel al goed ingesteld ?
De 2/70 transceiver na kijken denk ik welk type is dat.....

Groet,
Henk.