ik heb een oud bubbelbad van Villeroy en Boch en de afstandsbediening begint uit elkaar te vallen PVC breekt overal. Klopt het is al wat ouder.
Wilde een nieuwe AB kopen en schrok me wild bijna 400 euro.
Kan die IR afstand bediening ook gekopieerd worden naar een apparaatje van Ali....? Daar hebben ze het alleen maar over audio en dat soort dingen, niet over een bubbelbad.
Het hangt er een beetje van af wat voor een codes die afstandsbediening gebruikt, maar proberen kan geen kwaad natuurlijk.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Als het geen 'code hopper' is, voor de juiste frequentie (meestal 36...42kHz) en hij kan universeel inleren, dan zal het wel lukken...
Als je toevallig Amazon Prime hebt, ik heb daar al twee lerende AB's vandaan van 12€ of zo, snel verstuurd en gratis retourneren als het niet werkt.
Geen reclame voor Prime maar voor dementerende schoonpapa was het een uitkomst. Heb functie A en B hetzelfde geprogrammeerd.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Een AB voor tv is soms niet voor andere apparaten in te leren...
(na een ontvangen code 'kijkt' de AB of het een volgens bestaande tv AB protocollen levensvatbare code is, zoniet wordt het geweigerd...)
Een bubbelbad is nu eenmaal geen tv... 
(er zijn wel AB's die botweg alles copieeren zonder controle, die werken wel)
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
nonius
set SCE to AUX.
ik heb een oud bubbelbad van Villeroy en Boch en de afstandsbediening begint uit elkaar te vallen PVC breekt overal
Een andere mogelijkheid is misschien om de inwendige electronica te transplanteren naar een nieuwe (universele) behuizing, zoals voor electronicaprojectjes vaak gebruikt wordt. De membraanschakelaars (indien aanwezig) wordt lastiger, ook omdat het geheel toch enigszins waterdicht hoort te zijn. Maar dit zou een mogelijke oplossing kunnen zijn, als u niet opziet tegen knutselen.
Makkelijkst is misschien toch om de oude behuizing te repareren met cyano-acrylaatlijm, en op kritische plekken nog te verstevigen met de 'CA-lijm plus bakpoeder' truc. Mijn ervaring hiermee is verbazingwekkend positief: https://www.youtube.com/watch?v=n1meoZaHYZo
Ook het wapenen van de binnenkant van de kunststof met een stukje glasdoek (zoals gebruikt voor epoxy-laminering) (en in noodgevallen, desnoods een klein lapje uit een oud overhemd... nood breekt wet) en CA-lijm kan de boel voldoende verstevigen om verdere schade te voorkomen.
Ik heb in het verleden afstandsbedieningen voor in de bouw op dergelijke wijzes terug in gang gezet. Het was daarna niet altijd moeder's mooiste, maar werkte weer wel betrouwbaar. Overigens, 400 euro voor een nieuwe afstandsbediening zou voor de apparatuur waar ik nu over spreek een koopje zijn geweest....
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
Op maandag 26 augustus 2024 18:47:47 schreef nonius:
[...]Ik heb in het verleden afstandsbedieningen voor in de bouw op dergelijke wijzes terug in gang gezet. Het was daarna niet altijd moeder's mooiste, maar werkte weer wel betrouwbaar. Overigens, 400 euro voor een nieuwe afstandsbediening zou voor de apparatuur waar ik nu over spreek een koopje zijn geweest....
klinkt als bedieningen voor bouwkranen enz. die zijn zeker stevig aan de prijs en ook stevige behuizingen. heb ook al het eea hersteld wat op de bouw was overleden. wil je iets testen op kwaliteit, zet het op de bouw neer. tijd terug nog een 2 weken oude led bouwlamp die van 3 verdiepingen naar beneden was "gevallen" dat werd lijmkit en de bankschroef dus. van de hoogwerker al tig maal het oplaadsnoer kunnen herstellen omdat men aanrijd met de stekker nog erin. was er wel klaar mee, nu rijd de hoogwerker gewoon niet meer met de laadstekker nog erin.
Dank jullie voor de antwoorden,
Baking soda gaat niet lukken, het kuststof is zo ver vergaan dat als je er iets te hard mee om spring alles uit elkaar valt.
Ik denk ook dat het reproduceren van de IR signalen niet gaat lukken want ik heb geen idee welke goedkope lerende AB dit zou kunnen
Ik denk dat ik hem demonteer en een nieuw bakje maak is denk ik de meest veilige oplossing en voor de toetsen ... ach gewoon drukschakelaars.
Toch wel jammer een niewe lerende AB had het leukste geweest.
Zou zoiets het doen..?
https://aliexpress.com/item/1005002104495328.html
[Bericht gewijzigd door Sine op (5%)]
ik zou het ook gewoon proberen.
TV's is idd meestal universeel. heb met een arduino ook een schakeling gemaakt om afstandsbedieningen uit te lezen ( de hex code).
echter van mijn airco afstandsbedieningen krijg ik er ook niks uit (had gehoopt de airco via een arduino remote te kunnen sturen).
ik zie wel signaal maar kan er niks leesbaars uit halen (misschien andere frequentie IR led)
al eens op ebay gekeken of er nergens zo een 2dehands afstandsbediening is te vinden? mag zelf electrisch defect zijn, als de behuizing maar intakt is
Arco
Special Member
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
probeer eens op zo een forum van die toestellen te vragen of er niemand in de buurt zit met een recentere die je eens kan proberen. het is goed mogelijk dat die nieuwere (die arco toont) ook gewoon werken hoor.
de functies op de knoppen zijn gelijkaardig
ik zie ze ook in de webshops zo als verschillende fotos.
https://sanitairstunter.nl/villeroy-en-boch-upelp0043-comfortcontrol-a…
en anders custom behuizing maken met 3D printer en daar je printplaat in overzetten
worst case neem je een vierkant kastje, steek je het printje daarin met de batterij, led aan 1 kant doorboren en zo een buttonstrip aan de buitenkant tegen plakken die is aangesloten op de pcb
[Bericht gewijzigd door fcapri op (19%)]
Op dinsdag 27 augustus 2024 07:42:24 schreef fcapri:
ik zie ze ook in de webshops zo als verschillende fotos.
https://sanitairstunter.nl/villeroy-en-boch-upelp0043-comfortcontrol-a…
€391! Voor een stom stukje elektronica in een stom stuk plastic. Ik kan me zó ontzettend kwaad maken om dit soort oplichterij! Ik krijg dan echt zin om iemand vol op de bek te meppen, óf z'n noten naar een hoger niveau te schoppen. Of, in dit geval, beide. 
Mja, dan heb ik mijn frustraties geuit. En daarmee is in ieder geval één probleem opgelost: mijn gemoedsrust.
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op maandag 26 augustus 2024 17:16:36 schreef nijhuisr:
Prime? Bij ali heb je ze al voor 91 centen.
Het kan best wat goedkoper zijn, maar zoveel is toch echt te gek. Dat kan niet kloppen.
Om je te bewegen "lid te worden" en "het gemak te ervaren" van aliexpress heeft aliexpress er een paar euro (ongeveer 5) voor over om jou over te halen je eerste bestelling te doen. Ik zag vanochtend op m'n tablet een aanbieding voor 2.71. Top, doen. Dus naar m'n werkstation gestuurd, daar in m'n winkel wagen gedaan (nog steeds 2.71) en toen ik inlogde ging de prijs ineens naar ongeveer 8 euro.
Andere mogelijkheid is dat ze naast de AB voor 10 euro ook "1 CR2032 batterij" aanbieden voor 91 cent.
De laatste mogelijkheid is dat er dan nog 8 euro verzendkosten bij komen.
Arco
Special Member
Da's een veel voorkomende vergissing op Aliexpress:
Bij bezoek aan de site zie je een foto van een duurder artikel en de prijs van het goedkoopste wat ze hebben. (prijs en foto horen dus niet bij elkaar)
nonius
set SCE to AUX.
OP zou ook de AB open kunnen maken en kijken of er één of ander universeel/standaard IC in zit. Die kans is groot, toch zeker als het een wat ouder apparaat is, uit de tijd van vóór het gebruik van microcontrollers voor deze functie. Met een beetje geluk is het gewoon RC5 en werkt een oude Philips TV afstandsbediening.... 'teletekst' voor bubbels, 'volume +' voor verlichting, etc....
Misschien even een duidelijke foto maken van het IC en de opdruk erop en dat hier posten. Ongetwijfeld zullen er hier mensen zijn die op basis daarvan meer zinnige adviezen kunnen geven.
Enkele decennia geleden had ik een programmaatje voor m'n HP48GX rekenmachine, dat AB-codes inlas via de IR-diode en daarna kon reproduceren via de IR-uitgang. Dat werkte verdraaid goed. Iets dergelijks moet nu toch zeker ook wel te krijgen zijn. Dus geen 'lerende' AB, maar een 'scannende-en-reproducerende' AB. Bestaat er zoiets misschien ook niet voor een smartphone? Misschien een manier om nog wat leven te geven aan een anderszins verouderde telefoon.
Arco
Special Member