Misschien een domme vraag maar zijn er geen IR decoders om wat voor protocol het gaat? Bijv vele Vestel achtige TVs gebruiken een IR5 protocol van Philips..
Dat zou dit wel handig zijn op Wiki staan wel veel protocollen beschreven voor IR communicatie. Bijna 400 euro betalen voor zo'n bubbelbad AB vind ik ook erg veel. Moet natuurlijk wel een waterdichte AB zijn die blijft drijven. @TS Een scherpe foto van de binnenkant van de AB zou wel handig zijn. Dan weet de goegemeente wat voor soort chip er gebruikt wordt.
Mensen ….. bedankt voor de vele reacties ….. hij gaat open maar wordt wel volgende week ….. hoef niet iedere dag in bad, ik heb ook een douche .
als ik de prijs zie, zal dat soort afstandbediening eigen fabrikaat en protocol zijn, net om de prijzen zo hoog te kunnen houden omdat er niks universeel aan is.
het is absoluut niet moeilijk om er een pic in te steken, 5 knoppen aan een ingang, IR led aan de uitgang en zelf een eigen code per knop uitzenden.
aan ontvangerzijde idem. waarom zou je TV chips inkopen dan
Op woensdag 28 augustus 2024 20:46:07 schreef smd:
Misschien een domme vraag maar zijn er geen IR decoders om wat voor protocol het gaat? Bijv vele Vestel achtige TVs gebruiken een IR5 protocol van Philips..
Met een ESP of Arduino achtig device en een IR-ontvanger LEDje kun je dit soort dingen eenvoudig sniffen/veiligstellen en kopiëren.
https://esphome.io/components/remote_receiver.html
Zelf ook eens gedaan voor de AB van LED-theelichten
Soms zijn protocollen eenmalig geschreven. Ik zou printje inbouwen in een klein waterdicht doosje met ingebouwde knopjes. voorlopig of afstandsbediening in seal zakje doen om voor water te beschermen
Heb je een foto van jouw beschadigde afstandsbediening? Zelf zou ik het oplossen met een 3d geprinte behuizing
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
De 1553W behuizingen van Hammond zijn handig voor zoiets: https://www.hammfg.com/electronics/small-case/plastic/1553w
benleentje
Golden Member
Als daar een sticker op zo een chip zit is het iets programmeerbaar. Dus ook een eigen protocol.
Een kastje met knopje moet wel te vinden zijn.
Als je de beschikking hebt over een label printer dan kan je daar een label mee maken wat dan over die nieuwe knoppen gaat. In kleur gaat dat niet meer maar in in ieder geval is zo label wel altijd 2 kleuren.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Die chip SAA3010T is een klassieker; gewoon een RC5 dus, alleen zal wel op een niet-gangbaar systeemadres uitzenden, en misschien op een andere frequentie. Wat staat er op de resonator (geel, rechthoekig blokje rechts van de foto)? Als er 429 of 432 op staat is het een standaardfrequentie.
Het gaat wat het systeemadres betreft dus om de soldeerbruggetjes die je op de foto kunt zien (worden als jumpers gebruikt). Als je een schema uittekent kun je hem met goed verkrijgbare onderdelen nabouwen.
Ik denk ook dat de meeste leerbare afstandsbedieningen deze wel zullen ondersteunen. Zeker als hij op de standaardfrequentie loopt.
nonius
set SCE to AUX.
Die keramische resonator is niet dezelfde als die in uw AB, denk ik.
Wat Maarten bedoelde is, wat is de opdruk op *uw* ker. resonator? Of evt. een foto van uw specifiek exemplaar.
Maar dus toch gewoon RC5. Het zou me inderdaad verbaasd hebben dat een dergelijke fabrikant in die tijd zelf het wiel (of de afstandsbediening) opnieuw zou gaan uitvinden. 'Beter goed gejat dan slecht bedacht', het motto van elke goede ingenieur 
Jawel hoor, deze resonator zit er in met dezelfde opdruk.
Heb alleen deze foto gebruikt omdat de opdruk erg vaag is
[Bericht gewijzigd door Djodjotje op (34%)]
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
@fapri: Het nog niet zo simpel om een betrouwbaar werkend protocol te schrijven. Vandaar er maar een handjevol echt veelgebruikte protocollen is en dat Villeroy en Boch niet het wiel opnieuw wil uitvinden. Het verbaast me niet heel erg dat er voor RC5 gekozen is want dat geeft toch de kleinste kans dat het op andere apparaten stoort door de beschikbaarheid van een redelijke hoeveelheid systeemadressen. Alleen het systeemadres is nog even de vraag, ik denk niet dat bubbelbaden in de originele specificatie stonden.
@Djodjotje: 429kHz als basisfrequentie is de originele RC5 toepassing. Later werd ook wel 432kHz gebruikt. Is dus echt een toepassing volgens het boekje. Door middel van delers wordt de draaggolf en modulatie van de LED bepaald. De draaggolf richting de LED is denk ik resonator/12 dus 35,75kHz in jouw geval. 36kHz afstandsbedieningen werken meestal net zo goed dus een kleine afwijking mag. Alleen sommige fabrikanten kiezen dan weer een compleet afwijkende frequentie om te voorkomen dat het allemaal te makkelijk wordt....
Ik heb alles aan elkaar geknoopt en geprobeerd met een proef opstelling en alles werkt nog, dus wordt een kastje kopen en in elkaar zetten....
Ben wel nieuwsgierig dus wel even een programeerbare AB gekocht bij Ali voor een paar euro en ga kijken of dat lukt, is toch altijd netter.
Op dinsdag 3 september 2024 23:06:05 schreef Djodjotje:
Ik heb alles aan elkaar geknoopt en geprobeerd met een proef opstelling en alles werkt nog, dus wordt een kastje kopen en in elkaar zetten....Ben wel nieuwsgierig dus wel even een programeerbare AB gekocht bij Ali voor een paar euro en ga kijken of dat lukt, is toch altijd netter.
Dat zeker, maar helaas niet waterdicht!
@smd vast wel iets wat werkt. Dat doet mij denken aan de bouw van een garagedeuropener met een TV AB. Ik had de standby toets gebruikt om de deur te openen.
maartenbakker
Golden Member
Gezien de soldeerbruggetjes op het printplaatje verwacht ik dat het systeemadres instelbaar is (voor verschillende apparaten van hetzelfde merk, het zou slordig zijn als het bidet gaat spuiten als je op de bubbeltjesknop van je bad drukt) en niet standaard op televisie staat... Maar je weet natuurlijk maar nooit. Als ik me goed herinner kent RC5 32 systeemadressen dus voldoende keuze.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (17%)]
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com