ik wil graag van bestaande oortjes 3,5mm mono maken, één oortje knip ik er af. 15cm vanaf de jack plug wil ik links samen voegen met het rechtse kanaal die dan naar het ene oortje gaat.dit moet lukken, maar ben nog wat huiverig dat dit zomaar kan. Is dit de goeie methode? andere tips zijn ook welkom. (het is voor mijn mp3 speler of portable dab+ radio hebben geen mono instelling)

De beschrijving geeft inderdaad een monosignaal. Twee oortjes op het rechterkanaal aangesloten; dat kan praktisch altijd.

Maat links en rechts doorverbinden om een monosignaal te krijgen zou ik niet doen. Daar zou ik eerst twee weerstanden van pakweg 15 Ohm in zetten. Dit om de signaalbron niet te beschadigen en om vervorming te voorkomen.

als ik de jack plug van een mono oortje bekijk (op internet) dan is het onderste lange gedeelte helemaal gelijk, bij stereo zijn dan 2 delen, dus doordat dit gelijk is krijg je ook een linkse en rechtse samenvoeging naar één oortje, dan moet het eigenlijk volgens mijn methode geen problemen opleveren want dit is het zelfde

Ik zou beide kanalen niet direct aan elkaar vastknopen, het makkelijkste is om alleen het linkerkanaal te gebruiken net zoals een mono audio jack of ze in ieder geval met elk een condensator of weerstand en serie aan elkaar te verbinden.

alleen het linker kanaal gebruiken is het zelfde als alleen het linkse oortje in je oor doen, vergeet niet ik knip één oortje er af. Een mono oortje kopen is het zelfde als dat ik de linker en de rechter aan elkaar koppel, zie mijn vorig bericht. alleen het linker kanaal is het geluid niet compleet

De beschrijving is me niet 100% duidelijk, maar ik vermoed dat u slechts één oortje wilt gebruiken, zodat het andere oor 'vrij' blijft voor omgevingsgeluid?

Als u het in dat geval echt netjes wilt doen kunt u het linker-en rechterkanaal samenvoegen via een paar weerstandjes, 10-22-47 ohm of zo, en daarna netjes afwerken met een paar laagjes krimpkous, of desnoods het hele zaakje inbouwen in een losse (demonteerbare) 3.5mm audiostekker. Dan heeft u het opgetelde geluid van L+R in één oortje.

Bij sommige geluidsbronnen geeft het som-signaal van L+R net een wat prettiger geluid, anders bestaat de mogelijkheid dat u sommige delen van de muziek veel zachter hoort, als het vooral op het 'afwezige' (afgeknipte oortje) kanaal gemixt zit. Bij muziek stoort het me niet zo, maar ik heb dat probleem wel met wat hoorspelen, waarbij er minutenlang een deel van de dialoog niet te volgen is omdat het vrijwel volledig in het 'afwezige' oortje zit.

Maar gewoon afknippen kan ook, en zolang u zorgt dat de afgeknipe draad onderling geen kortsluiting kan veroorzaken (signaal tegen massa) zal er ook geen schade ontstaan aan de geluidsapparatuur.

Je kan denkt ik niet zomaar beide kanalen aan elkaar knopen dat is een soort kortsluiten. Je kan dat wel met 2 weerstanden doen maar welke waarden weet ik ook niet.

https://www.instructables.com/Simple-Way-to-Convert-Stereo-to-Mono/

33 tot 100 ohm voor een koptelefoon.

klopt nonius, om met het vrije oor het omgevingsgeluid op te vangen. Als het samenvoegen van links en rechts niet goed is dan is het ook niet goed om dit oortje te gebruiken. Deze verkopen ze. Komt op het zelfde neer als L en R doorverbinden. zie dat het onderste deel één geheel is van de jack plug

https://i.postimg.cc/zDnvx19k/shopping.webp

Dat oortje geeft alleen links door en sluit rechts kort, als ik het goed inschat. Het koppelt in elk geval niet de kanalen.

Ik ga mee met degenen die in elk kanaal een weerstandje willen zetten.

Bij een monoplugje wordt het signaal niet gemixed. GND zit namelijk laag. De uitgang voor rechts wordt kortgesloten naar massa.

Hierom en omdat er werkelijk vanalles (deels) in die 3,5mm kan (microfoons, mono, video, kapotte oortjes/kabels, laadkabeltjes bijvoorbeeld) lijkt me dat dergelijke uitgangen zeer robuuste eindtrapjes heeft en je aanpak weinig kwaad kan.

Maar omdat ik niks durf te garanderen, (er zijn immers een miljoen miljard verschillende 3,5mm uitgangen) kan je ook zoiets doen:
https://www.instructables.com/Simple-Way-to-Convert-Stereo-to-Mono/

[Bericht gewijzigd door K7Jz op (10%)]

ik heb mij vergist in die plug, maar rechts kortsluiten is toch ook foute boel als zo'n mono plug er in gaat?

mono oortjes gaan idd 1 kanaal kortsluiten, niet goed.

als je de 2 aan elkaar knoopt, en de linkerkant geen een zachte toon, en rechts geeft een bass puls, dan zal die puls naar het linkerkanaal gaan en dus vervormen.
met een weerstand in serie, zullen beide geluiden wel op het oortje komen

https://i.postimg.cc/4y8XYt44/375299924.jpg

[Bericht gewijzigd door henry70 op (37%)]

Op donderdag 29 augustus 2024 20:56:57 schreef henry70:
dit kan ook niet het volledig mono geluid zijn, hier zie je een normale plug,maar deze kan geen kortsluiting veroorzaken, waarom hebben ze niet altijd zo'n plug gebruikt bij die mono oortjes? die andere maken allemaal kortsluiting

https://i.postimg.cc/wjMQRd29/375299924.jpg

[Bericht gewijzigd door henry70 op (35%)]

waarom hebben ze niet altijd zo'n plug gebruikt bij die mono oortjes? die andere maken allemaal kortsluiting

Omdat vroeger (70's) de meeste portable radios mono waren. Er waren/zijn ook apparaten die een mono uitgang hadden/hebben zoals portos. Niet alles wordt gemaakt voor een telefoon.

Om het lastiger te maken, er zijn ook mono oortjes bedoeld voor bv kristal radio's, die zijn, als ik het goed heb, heel hoogohmig.

Gewoon zoals iedereen je al heeft verteld, 2 weerstandjes gebruiken. Dat werkt prima.

bedankt allemaal het is mij nu helemaal duidelijk :)

Aan de andere kant in de connector zit soms ook nog een schakelaar en duurdere set zullen best wel herkennen of het een mono of stereo plug is. Maar je moet er in ieder geval niet van uitgaan dat koptelefoon uitgang het leuk vind als je de signalen direct aan elkaar knoopt en een paar weerstanden ertussen is toch ook de moeite niet.

Ik zou 2x een 82 ohm 0,25W weerstand nemen want veel stroom zal er niet lopen.

Het is denk makkelijk als je soldeerbare stereo plug neemt dan kan je de weerstanden direct in de plug proberen kwijt te raken.

Op donderdag 29 augustus 2024 20:59:31 schreef henry70 waarom hebben ze niet altijd zo'n plug gebruikt bij die mono oortjes? die andere maken allemaal kortsluiting
[...]

De quarter inch jack komt uit de telefonie:

bron: https://en.wikipedia.org/wiki/Phone_connector_(audio)
The original 1⁄4-inch (6.35 mm) version descends from as early as 1877 in Boston when the first telephone switchboard was installed[9] or 1878, when an early switchboard was used for the first commercial manual telephone exchange[10][11] in New Haven created by George W. Coy.[12][13]

Het is altijd een populaire plug gebleven, zeker in professionele audio en bijvoorbeeld bij gitaren, microfoons, koptelefoons zie je nog altijd heel veel 6,35mm jacks en/of de daarbij perfect passende 3,5mm > 6,35mm adapter.

In de profi audio is de grotere quarter inch versie met 3 ringen niet voor stereo signaal maar een mono gebalanceerd signaal dat beter bestand is tegen storing. (En voor 1 microfoon of 1 actieve speaker is dat ook voldoende)

Over de 3,5mm:
The 3.5 mm or miniature size was originally designed in the 1950s as two-conductor connectors for earpieces on transistor radios, and remains a standard still used today.[23] This roughly half-sized version of the original, popularized by the Sony EFM-117J radio (released in 1964),[24][25][failed verification] is still commonly used in portable applications and has a length of 15 millimetres (0.59 in). The three-conductor version became very popular with its application on the Walkman in 1979, as unlike earlier transistor radios, these devices had no speaker of their own; the usual way to listen to them was to plug in headphones. There is also an EIA standard for 0.141-inch miniature phone jacks.

Ik kan het maken maar ik houd het even voor gezien, vind het iets teveel gedoe, bedankt allemaal heb hier weer wat van geleerd.

Voor mijn mp3 speler wil ik misschien ook een klein speakertje aan kunnen sluiten is deze ook alleen van het linkse kanaal of toch gemixt mono? denk ook niet dat jullie dit kunnen zien, dan zou je er in moeten kijken,onderkant heeft geen speaker alleen boven, vreemd de verkoop site geeft aan Audio-uitvoermodus stereo

ps bluethoot is geen optie

https://i.postimg.cc/5NJLjwkz/61kx-Vzq-MN0-L-AC-SL1001.jpg

Het is een stereo stekker en de fabrikant zgt dat het stereo is, dan is de kans erg groot dat het stereo is. ;-)

Behalve als het direct uit China komt, dan zou het van alles kunnen zijn. bv alleen maar 1 kanaal gebruikt, twee kanalen zonder of met weerstanden bij elkaar geknoopt, 1 of 2 speakers etc. Is wel een heel erg klein ding als dat een 3,5 mm plugje is.

ongeveer 5 bij 4 cm, het gaat om deze heeft maar één speaker kan eigenlijk geen stereo zijn, of er moet toch een dubbele speaker zijn.

https://www.amazon.nl/Draagbare-luidspreker-draadloze-draagbare-ingebo…

Als je heel hard "Nee" schudt op het ritme van de knipperled dan krijg je precies op dat ritme een gemultiplexed stereo effect in je hersens :7

De chinese 'jurist' zal wel uitgedokterd hebben dat 'stereo' geen beschermde naam is dus het 'accepteren van een stereo-signaal' is dan voldoende om het op de doos te zetten.

Alsof Chinezen daar rekening mee houden ;-)
Maar de omschrijving zou ik niet te snel geloven.

mini draadloze luidspreker met 3,5 mm aux audio jack plug