Op zaterdag 31 augustus 2024 10:11:53 schreef kris van damme:
En uiteraard spreken we hier niet van een aarding maar van "den terre"..
Net als die Vlaamse monteur die bij ons een storing zocht. Een magneetschakelaar wou niet opkomen. Na wat zoeken kwam de oplossing: Awel, er zit geen neuter aan de terre van den bobijn.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
er zit geen neuter aan de terre van den bobijn
Fout. Moest zijn "den terre" (mannelijk!) van "de bobijn" (vrouwelijk!). Nuances die niet veel noordertalers nog beheersen of toepassen, vandaag.
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (17%)]
nonius
set SCE to AUX.
Enig idee hoeveel moeite het kost om vandaag de dag überhaupt een electro-monteur te pakken te krijgen?!
Laat staan een electro-monteur die ook nog z'n naamvallen en geslachten beheerst! Ik huiver alleen al bij de gedachte wat voor een uurloon zo iemand wel zal rekenen. Soms moet een mens keuzes maken. Je kunt nou eenmaal niet alles hebben in het leven. De Nederlandse taal betaalt de prijs, maar d'n bobijn werkt in elk geval toch maar weer.
[Arco] 't Was gewoon een praktische uitbreiding: dan hoeft het licht niet onnodig aan te blijven...
Arco, niet doorvertellen, maar ik zal u een trucje leren: de lamp een halve slag losdraaien....
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
die fitting aftakker uit opa's jeugd werd hier in NL vooral op de markt gebruikt, er fikte dan ook weleens iets af met die dingen. holle pennen van blik hadden er veel. heb niet veel antiek ( nog niet, maar gaat vanzelf ) maar zo'n ding ligt hier wel ergens nog.
Paulinha_B
Honourable Member
"Ik spreek Spaans tegen God, Italiaans tegen de vrouwen, Frans tegen mannen en Duits tegen mijn paard." Dixit Carlos V, Römisch-deutscher Kaiser
Bij een 100W gloeilamp was dat niet prettig voor je vingertoppen
Sommige mensen hebben genoeg gezond boerenmensenverstand om bij het hanteren van warme dingen, actieve gloeilampen of kookpotten of autouitlaten of zo, een thermische isolator toe te passen, soms volstaat een vodje, soms werken ovenwanten beter...
Enig idee hoeveel moeite het kost om vandaag de dag überhaupt een electro-monteur te pakken te krijgen?!
De geciteerde monteur was dan ook niet van vandaag. Minstens van gisteren, en waarschijnlijker van eergisteren
!
[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (27%)]
Op zaterdag 31 augustus 2024 00:55:59 schreef kris van damme:
[...]een niet nader genoemde fabrikant uit Holland slaagde er 60 jaar geleden al in aan apparaten een snoer met stekker aan te gieten die zowat nergens meer in past, noch in BE of DE en de rest..
[bijlage]
Dat was precies de bedoeling. De steker pastte niet in de wandcontacten met randaarde (NL), zoals bijvoorbeeld in keukens, maar de steker ging wel in ongeaarde wandcontactdozen, zoals die in droge ruimtes met vloerbedekking voorkwamen. De apparaten hadden destijds nog niet allemaal dubbele isolatie (het symbool met de twee vierkantjes in elkaar). Best wel veilig. Een metalen bureaulampje met het ouderwetse enkel geïsoleerde tweelingsnoer kon je dus niet in de keuken gebruiken. Tegenwoordig zitten in alle nieuwe huizen wandcontactdozen met randaarde en zijn vrijwel alle apparaten zonder aard-ader dubbel geïsoleerd en hebben dan ook vaak de platte tweepolige steker met de half geïsoleerde pootjes. Elk apparaat kun je derhalve in iedere ruimte gebruiken.
Op zaterdag 31 augustus 2024 18:55:12 schreef KlaasZ:
[...]Net als die Vlaamse monteur die bij ons een storing zocht. Een magneetschakelaar wou niet opkomen. Na wat zoeken kwam de oplossing: Awel, er zit geen neuter aan de terre van den bobijn.
een magneetschakelaar? Je zal een contacteur bedoelen 
Op zaterdag 31 augustus 2024 18:05:45 schreef Paulinha_B:
@Arco: een trekschakelaar kan ik er mij niet bij herinneren, dat was mssch. NL-specifiek?
Ik denk dat het trekschakelaar idee hier van komt: de lampenclub ( Philips dus) had héél lang geleden een gloeilamp met twee gloeidraden, +-20 watt en +-50 watt en een trekschakelaartje in de voet. Ik denk dat dit verward wordt met een trekschakelaar in de kattekop.
Op zaterdag 31 augustus 2024 00:55:59 schreef kris van damme:
[...]een niet nader genoemde fabrikant uit Holland slaagde er 60 jaar geleden al in aan apparaten een snoer met stekker aan te gieten die zowat nergens meer in past, noch in BE of DE en de rest..
[bijlage]
Bij mij past dat. Mijn huis (van '97, dus nog niet erg oud) heeft in de droge ruimtes geen randaarde. Ik heb dus overal stopcontacten met alleen deze ronding, waar deze stekker dus gewoon inpast.
De uitleg waarom ze in België vasthouden aan de penaarde die ik eens van een keurder kreeg is dat een stopcontact met penaarde steeds eerst de aarde verbindt en dan pas de fase en N.
Bij randaarde zou er een moment zijn dat je pennen al contact maken maar de randaarde nog net niet, en als de stekker dus niet helemaal in het stopcontact zit zou er een situatie kunnen voorkomen waarin een toestel onder spanning staat maar niet geaard is.
Ik heb dit zelf nog niet getest en kan even niet testen omdat ik geen stopcontact met randaarde bij de hand heb.
Op maandag 2 september 2024 10:57:22 schreef Harrie729:
Bij randaarde zou er een moment zijn dat je pennen al contact maken maar de randaarde nog net niet, en als de stekker dus niet helemaal in het stopcontact zit zou er een situatie kunnen voorkomen waarin een toestel onder spanning staat maar niet geaard is.
kan het maar moeilijk geloven. De Duistser die met het randaarde idee te voorschijn kwam zal er toch ook wel over nagedacht hebben?
kan we zijn dat goedekope stopcontacten een loopje nemen met de juiste lengte van de tongen. Vorige week zat ik in Belgrado, en daar zich ik heel gemene stopcontacten met randaardes die het niet lang gaan uithouden 
Bij randaarde is het ook de bedoeling dat er eerst aardcontact wordt gemaakt en dan pas de stroompennen.
Als het anders is, dan is dat dat een ontwerpfout van de steker of van de wcd.
Op maandag 2 september 2024 10:57:22 schreef Harrie729:
De uitleg waarom ze in België vasthouden aan de penaarde...
Vasthouden? Wat is dan volgens jou het alternatief? Enige wat ik zo kan bedenken is een Eurostopcontact, maar welk nut heeft dat als geen enkel ander EU land mee wil.
Op maandag 2 september 2024 12:35:00 schreef KlaasZ:
Bij randaarde is het ook de bedoeling dat er eerst aardcontact wordt gemaakt en dan pas de stroompennen.
Als het anders is, dan is dat dat een ontwerpfout van de steker of van de wcd.
Ik zal het eens testen, heb nog wel wat liggen ergens.
Op maandag 2 september 2024 12:46:29 schreef New Beetle:
[...]Vasthouden? Wat is dan volgens jou het alternatief? Enige wat ik zo kan bedenken is een Eurostopcontact, maar welk nut heeft dat als geen enkel ander EU land mee wil.
Alternatief is dat de regel van penaarde uit het AREI wordt geschrapt en daardoor Schuko's (waar je een stekker ook andersom in kan steken) ook toegepast mogen worden.
Op maandag 2 september 2024 13:28:07 schreef Harrie729: Alternatief is dat de regel van penaarde uit het AREI wordt geschrapt en daardoor Schuko's (waar je een stekker ook andersom in kan steken) ook toegepast mogen worden.
Wist niet dat dit als een gigantisch probleem werd ervaren.
Op maandag 2 september 2024 13:46:58 schreef New Beetle:
[...]Wist niet dat dit als een gigantisch probleem werd ervaren.
Gigantisch is veel gezegd, maar soms lastig wel. Ik kom uit de grensstreek en heb ook vaak gehad dat bepaalde toestellen niet in bepaalde stopcontacten pasten gezien wij thuis alles door elkaar hadden. Of je bracht uit een Belgische winkel zonder goed na te denken een verlengkabel mee en dan kon je je Nederlandse toestellen weer niet gebruiken, enz.
In dezelfde lijn: De elektriciteit in mijn ouderlijk huis (in Nederland) komt uit België. Wil je dus een verzwaring of verplaatsing van de meter ofzo aanvragen moet je aan Fluvius een keuringsverslag laten zien, wat je natuurlijk in Nederland nooit kan krijgen (Want je Nederlands adres klopt niet volgens de tablet van de keurder). Leg dat maar eens uit aan de juffrouw die in Brussel de telefoon opneemt.
Misschien ben ik daardoor gevoeliger aan al die verschillen, zo moeilijk kan het toch niet zijn om vergelijkbaar met de USB-C een standaard Europees stopcontact te maken?
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Toen wij voor het eerst computersystemen gingen aansluiten in Zwitserland/Zurich, was de daar gebruikte 'J' plug ook een onaangename verrassing... 
(we moesten die dingen ergens opsnorren en alles vervangen...)
Nabeschouwend hadden we dat natuurlijk ook vooraf kunnen weten...
nonius
set SCE to AUX.
[Harrie729] zo moeilijk kan het toch niet zijn om vergelijkbaar met de USB-C een standaard Europees stopcontact te maken?
Zoveel naïviteit en onschuld, dat het nog bestaat, ik moet er een traantje van wegpinken, de emoties worden me teveel.... 
Voor de duidelijkheid: we hebben het hier over dezelfde organisatie (EU) die jaren geleden de zomertijd zou gaan afschaffen (een puntje dat me persoonlijk na aan het hart ligt). Als een dergelijke papieren maatregel er al niet doorheen komt....
Overigens, ik ben ook een grensgeval. Alle apparaatstekkers die ik hier heb zijn allemaal geschikt voor randaarde en penaarde. Een jaar of 30 geleden was het wat lastiger en moest je er inderdaad op letten. Eén van de eerste dingen die we hier gedaan hebben (omdat we in die periode veel werk in BE hadden) was alle verlengsnoeren voorzien van stekkers die geschikt zijn voor beide systemen. 's Avonds een half uurtje prutsen en het was voor elkaar.
Maar ondertussen is dat allang niet meer aan de orde, zijn de standaard Schuko-stekkers allemaal geschikt voor zowel rand-als penaarde.
Ik denk dat het sneller en makkelijker is voor u en mij om even een paar nieuwe stekkertjes aan een apparaat te zetten, dan het voor de EU is om tot overeenstemming te komen over een nieuwe norm voor wandcontactdozen. Persoonlijk zou ik eerder nog het lokale gesticht bestormen met een banaan, dat gaat meer kans op succes opleveren.
Nonius, wat stel je je voor bij een nieuwe norm voor wandcontactdozen? Als ze iets nieuws bedenken wat niet compatibel is met wat we al hebben dan gaat het 100 jaar duren voor alles om is. En intussen hebben ze alweer iets heel anders bedacht.
En iets wat wel compatibel is met wat we al hebben, hoe zou dat er dan uit moeten zien?
nonius
set SCE to AUX.
De vraag kunt u beter aan Harrie729 stellen, niet aan mij. Want ik stel me helemaal niets voor, ik krijg al buikpijn alleen al bij de gedachte eraan 
Ik zie het al helemaal voor me: de Duitsers die hun type tot norm willen verheffen, de Fransen die dat blokkeren, de Engelsen die hun eigen uitzondering willen behouden, de Nederlanders die naar goede polder-gewoonte een compromis voorstellen van alle verschillende systemen.... de rillingen lopen me over de nek.
Ik stel voor dat onze Europese vertegenwoordigers eerst werk maken van het afschaffen van de zomertijd (dat ga ik in mijn leven waarschijnlijk al niet meer meemaken). Als ze daarna nog zin hebben, mogen ze met een Europese standaard voor wandcontactdozen komen....
Op maandag 2 september 2024 21:03:16 schreef KlaasZ:
Nonius, wat stel je je voor bij een nieuwe norm voor wandcontactdozen? Als ze iets nieuws bedenken wat niet compatibel is met wat we al hebben dan gaat het 100 jaar duren voor alles om is. En intussen hebben ze alweer iets heel anders bedacht.
En iets wat wel compatibel is met wat we al hebben, hoe zou dat er dan uit moeten zien?
Nou tegenwoordig passen de meeste stekkers al in zowel een Nederlands/Duits en een Belgisch/Frans stopcontact. Waarom moet België dan nog de penaarde blijven verplichten? Als alle Belgische/Franse huizen vanaf nu ook randaarde beginnen te gebruiken (of Nederland en Duitsland ook de penaarde maar die vind ik persoonlijk minder praktisch) dan is er al één variant de wereld uit. Lost het probleem misschien niet voor heel Europa op, maar is toch al een stap in de goede richting.
Op maandag 2 september 2024 13:28:07 schreef Harrie729:
[...]
Alternatief is dat de regel van penaarde uit het AREI wordt geschrapt en daardoor Schuko's (waar je een stekker ook andersom in kan steken) ook toegepast mogen worden.
Een vriendin had hier in BE ook overal Schuko-stopcontacten in huis. Haar ex had die allemaal vervangen omdat hij geen fan was van de aardpen.
Het huis is recent verkocht geweest en dat was een punt van afkeur voor de elektrische installatie. De koper heeft nu 18 maanden om terug stopcontacten met penaarde te plaatsen en een herkeuring aan te vragen.
Dus ja, blijkbaar zijn er toch mensen die zich ergeren aan de penaarde en ik stiekem ook in bepaalde situaties 
Vooral de combinatie met haakse stekkers kan al wel eens vervelend zijn.
Ik heb ook het gevoel dat stopcontacten vroeger meer klemden dan nu. Toen moest je soms gepast geweld gebruiken om een stekker uit het stopcontact te halen. Met wat pech trok je gelijk het hele stopcontact uit de muur...
[Bericht gewijzigd door McAwesome op (12%)]
Op maandag 2 september 2024 21:13:07 schreef nonius:
Ik zie het al helemaal voor me: de Duitsers die hun type tot norm willen verheffen, de Fransen die dat blokkeren,de Engelsen die hun eigen uitzondering willen behouden, de Nederlanders die naar goede polder-gewoonte een compromis voorstellen van alle verschillende systemen.... de rillingen lopen me over de nek.
Mij ook. Stel je voor, een nieuw appartementencomplex.
Piet, ….. de lijst met de uitvoeringen van installatie is binnen. De koper van 4.1 wil overal dubbele stopcontacten, bovenaan randaarde, onder penaarde, behalve in de badkamer daar moet het net omgekeerd. Die van 5.3 wil…..
Doet mij overigens denken aan de Zweden die in de sixties aan de andere kant zijn gaan rijden. Even testen of dat in GB nu ook nog lukt. 
nonius
set SCE to AUX.
Toen moest je soms gepast geweld gebruiken om een stekker uit het stopcontact te halen. Met wat pech trok je gelijk het hele stopcontact uit de muur...
Toen ik in BE begon te werken zag ik in vrijwel elk huis waar ik op bezoek kwam loshangende stopcontacten, dat heeft me toen altijd verbaasd. (net als de vervelende gewoonte om de wandcontactdozen op 20cm hoogte te monteren. Elke keer bukken was voor m'n (toen nog) jonge rug al geen plezier).
Hier in NL zag ik zelden een loshangende WCD, in België was het een uitzondering een huis *zonder* loshangende WCD tegen te komen.
Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 3 september 2024 16:42:15 schreef McAwesome:
[...]
Dus ja, blijkbaar zijn er toch mensen die zich ergeren aan de penaarde en ik stiekem ook in bepaalde situaties
Vooral de combinatie met haakse stekkers kan al wel eens vervelend zijn.
idem hier... 
Ik heb ook het gevoel dat stopcontacten vroeger meer klemden dan nu. Toen moest je soms gepast geweld gebruiken om een stekker uit het stopcontact te halen. Met wat pech trok je gelijk het hele stopcontact uit de muur...
Ik denk dat dat een indruk is, het gebeurt nu nog regelmatig dat ik beide handen nodig heb om de stekker uit de WCD te trekken.
Of zijdelings tussen een meubel en de muur met 10cm spatie waar je de stekker met de vuist moet 'inkloppen' om hem volledig in de WCD te pluggen.
Ik heb wel de indruk dat je met Schuko hiervoor minder kracht nodig hebt.
Op dinsdag 3 september 2024 17:24:10 schreef nonius:
[...]
Toen ik in BE begon te werken zag ik in vrijwel elk huis waar ik op bezoek kwam loshangende stopcontacten, dat heeft me toen altijd verbaasd. (net als de vervelende gewoonte om de wandcontactdozen op 20cm hoogte te monteren. Elke keer bukken was voor m'n (toen nog) jonge rug al geen plezier).
Heb ik ook meegemaakt in mijn vorig oud huurhuisje.
In ons actueel koophuis heb ik bij de herschilderwerken ervan geprofiteerd om alle WCD's/schakelaars perfect uit te lijnen/aan te spannen (*) (ik begrijp trouwens niet hoe sommigen rondom de afdekplaatjes behangen/schilderen, beunwerk van de hoogste plank
, je mag dan meestal ook nog de overtollige verf van de zijkanten van de afdekplaatjes krabben...)
Betreffende de gangbare 20cm hoogte in BE van de WCD's boven de vloer: Behalve voor bvb. een stofzuiger (gebruik ik niet, dat doet onze kuisvrouw
) of in de badkamer (haardroger, scheerapparaat) of de keuken (boven het aanrecht) zie ik geen voordeel van WCD's op 120cm, ik heb een hekel aan snoeren van semivaste toestellen (TV, schemerlampen, staanlampen e.a.) die tot op de vloer hangen.
* Wegens de standaard zijdelingse spanklemmen.
Indertijd (misschien nu nog?) had Niko ronde zwarte harde inbouwdozen die via metalen clips vertikaal of horizontaal konden gestapeld worden.
Deze inbouwdozen hadden twee schroefgaten waardoor je WCD's/schakelaarmateriaal altijd perfect uitgelijnd waren (voor zover de inbouwdozen perfect ingegipst waren) en nooit konden loskomen.