Turbokeu
Golden Member
I love watching conspiracy theorists use the airtight logic of the argument from incredulity: "Well I don't understand how it works so it can't be real!!!"
Op dinsdag 3 september 2024 16:42:15 schreef McAwesome:
[...]
Dus ja, blijkbaar zijn er toch mensen die zich ergeren aan de penaarde en ik stiekem ook in bepaalde situaties
Vooral de combinatie met haakse stekkers kan al wel eens vervelend zijn.
idem hier... 
Ik heb ook het gevoel dat stopcontacten vroeger meer klemden dan nu. Toen moest je soms gepast geweld gebruiken om een stekker uit het stopcontact te halen. Met wat pech trok je gelijk het hele stopcontact uit de muur...
Ik denk dat dat een indruk is, het gebeurt nu nog regelmatig dat ik beide handen nodig heb om de stekker uit de WCD te trekken.
Of zijdelings tussen een meubel en de muur met 10cm spatie waar je de stekker met de vuist moet 'inkloppen' om hem volledig in de WCD te pluggen.
Ik heb wel de indruk dat je met Schuko hiervoor minder kracht nodig hebt.
Op dinsdag 3 september 2024 17:24:10 schreef nonius:
[...]
Toen ik in BE begon te werken zag ik in vrijwel elk huis waar ik op bezoek kwam loshangende stopcontacten, dat heeft me toen altijd verbaasd. (net als de vervelende gewoonte om de wandcontactdozen op 20cm hoogte te monteren. Elke keer bukken was voor m'n (toen nog) jonge rug al geen plezier).
Heb ik ook meegemaakt in mijn vorig oud huurhuisje.
In ons actueel koophuis heb ik bij de herschilderwerken ervan geprofiteerd om alle WCD's/schakelaars perfect uit te lijnen/aan te spannen (*) (ik begrijp trouwens niet hoe sommigen rondom de afdekplaatjes behangen/schilderen, beunwerk van de hoogste plank
, je mag dan meestal ook nog de overtollige verf van de zijkanten van de afdekplaatjes krabben...)
Betreffende de gangbare 20cm hoogte in BE van de WCD's boven de vloer: Behalve voor bvb. een stofzuiger (gebruik ik niet, dat doet onze kuisvrouw
) of in de badkamer (haardroger, scheerapparaat) of de keuken (boven het aanrecht) zie ik geen voordeel van WCD's op 120cm, ik heb een hekel aan snoeren van semivaste toestellen (TV, schemerlampen, staanlampen e.a.) die tot op de vloer hangen.
* Wegens de standaard zijdelingse spanklemmen.
Indertijd (misschien nu nog?) had Niko ronde zwarte harde inbouwdozen die via metalen clips vertikaal of horizontaal konden gestapeld worden.
Deze inbouwdozen hadden twee schroefgaten waardoor je WCD's/schakelaarmateriaal altijd perfect uitgelijnd waren (voor zover de inbouwdozen perfect ingegipst waren) en nooit konden loskomen.