Ik was laatst op vakantie in Frankrijk, en zag het welbekende stopcontact met de aardpin (E stekker). Ik vroeg me eigenlijk af waarom hier ooit voor gekozen is? Welk voordeel heeft een aardpin ten opzichte van de F stekker zoals wij hebben met aan de boven en onderkant aardcontacten? Door zo'n aardpin kan je de stekker er maar op 1 manier indoen, is dus eigenlijk onhandiger.

Dus ik vroeg me af, waarom is ooit voor zo'n aardpin gekozen, heeft dat bepaalde voordelen die een F stekker niet heeft?

Het enige voordeel van de Franse stekker is dat de polariteit in principe altijd hetzelfde is omdat je de stekker op maar één manier kan inpluggen. Normaal zit in Frankrijk de fase aan de rechterkant maar dat is een officieuze conventie en geen harde regel. Aangezien men zich hier dan ook niet altijd aan houdt is er geen voordeel aan de vaste polariteit.

Ik woon in België (waar men graag Frankrijk na-aapt) en zit dus ook met die Franse Belgische stopcontacten. Ik vind het stroever dan de NL-versie en dat de stekker er maar in één richting in kan zie ik meer als een nadeel dan een voordeel, vooral bij haakse stekkers dan.

Meer info hier: https://www.plugsocketmuseum.nl/EarthPin-sockets.html

Ik was blijkbaar fout, ze waren eerst in België en pas daarna in Frankrijk, dus misschien beter van Belgische stopcontacten spreken :)

Het is een kwestie van gewoonte, meer niet. Ik ben verhuisd van BE (penaarde) naar PT (randaarde) en het maakt amper uit. Ja, randaarde is iets soepeler, maar het verschil is nooit blokkerend. Moest ik nu van PT terug naar BE verhuizen, dan had ik ineens wel een probleem, want mijn in Portugal aangekochte apparatuur en verlengsnoeren kan ik in Belgie niet insteken.
Ofschoon er hier ook al wel wat dingen verkocht worden die plaats hebben voor de Franse aardpen, maar nog lang niet allemaal.

Die randaarde stekers zit toch een gat in, zodat ie in een Belgisch (en/of Frans) wcd past? Toch?

Sommige wel, sommige niet. Ik heb er hier met, en ik heb er zonder.
Hoed u voor veralgemeningen!!!

Trouwens, een gat erin zonder elektrisch contact, dat zou pas onveilig zijn!

@McAwesome: ook ik had het stellige beeld dat de penaarde eerst bij Marianne bestond en vandaar naar het Noorden waaide. Want als het regent in Parijs, dan vallen er druppels in Brussel, nietwaar :) ? De museumwebsite is best interessant, dank voor de link!

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (42%)]

Een systeem met penaarde met een pen op zowel de stekker als op het stopcontact lijkt mij wel wat.

Dan kun je dubbelgeisoleerde apparatuur voorzien van stekkers zonder pen, en met gat. Die passen dan op zowel geaarde als ongeaarde stopcontacten.

Apparatuur die aarding vereist, krijgt dan een stekker met pen en gat, dat past dan alleen op geaarde stopcontacten.

Eventueel kun je zelfs afdwingen dat iets alleen op ongeaarde stopcontacten past door een stekker zonder pen en zonder gat toe te passen. Geen idee waar dat nuttig voor is, maar het kan.

Ook kun je stopcontacten maken waar alleen geaarde stekkers in mogen, door de aardpen van de stekker klepjes opzij te laten schuiven zoals in een Brits stopcontact. (Waardoor dus de 'past overal' stekker uit het eerste voorbeeld weer niet past ;). Een 'behalve-hier' stopcontact)

Dan kun je dubbelgeisoleerde apparatuur voorzien van stekkers zonder pen, en met gat. Die passen dan op zowel geaarde als ongeaarde stopcontacten.

Dat is toch reeds decennialang gebruikelijk? Al mijn elektrische handgereedschap is zo voorzien: boormachine, wipzaag, bovenfrees, en ook de lader voor mijn schroefmachine.

Een digitaal museum over stekkers en stopkontakten, grappig.

Jaren geleden Griekenland rondgereist, na het x'te museum met gebroken potten had ik het wel bekeken. Er zijn ook mooie dingen te zien en volgens mij moet er ook ergens een museum zijn met armen en benen (en piemels) :+

Groetjes.

Op vrijdag 30 augustus 2024 23:19:03 schreef Lucky Luke:
Een systeem met penaarde met een pen op zowel de stekker als op het stopcontact lijkt mij wel wat.

Apparatuur die aarding vereist, krijgt dan een stekker met pen en gat, dat past dan alleen op geaarde stopcontacten.

Eventueel kun je zelfs afdwingen dat iets alleen op ongeaarde stopcontacten past door een stekker zonder pen en zonder gat toe te passen. Geen idee waar dat nuttig voor is, maar het kan.

een niet nader genoemde fabrikant uit Holland slaagde er 60 jaar geleden al in aan apparaten een snoer met stekker aan te gieten die zowat nergens meer in past, noch in BE of DE en de rest..

een niet nader genoemde fabrikant uit Holland slaagde er 60 jaar geleden al in aan apparaten een snoer met stekker aan te gieten die zowat nergens meer in past, noch in BE of DE en de rest..

...maar gelukkig dat vele vrijgevochten Nederlanders zich niet in een dergelijk strakzittend keurslijf lieten dwingen en de betreffende stekkers aan een creatieve besnijdenis onderwierpen!

Waar een wil is, is een weg!

Dat is echt een jeugdherinnering wat mij betreft. Mijn ouders hadden vroeger ook apparaten met zo'n stekkers en van één was de bovenkant weggezaagd zodat de aardpen niet in de weg zat. Ik herinner me nog goed dat rode materiaal dat er binnenin in zat.

De andere stekkers hebben ze dan maar niet afgezaagd omdat ze dachten dat het niet veilig was zo en daar hebben ze dan maar "kattenkoppen" voor gebruikt als die in een stopcontact met aarding moesten.

Nu, de meeste stopcontacten waren toen nog zonder aarding, alleen de keuken, badkamer en wasplaats hadden stopcontacten met aarding.
Die zonder aarding, die hadden zo een plaatje wat je een kwartslag moest draaien.

Op vrijdag 30 augustus 2024 22:18:17 schreef Nickname: Dus ik vroeg me af, waarom is ooit voor zo'n aardpin gekozen, heeft dat bepaalde voordelen die een F stekker niet heeft?

Om de eigen industrie te beschermen. Zowat elk EU-land deed dat destijds, de grotere voorop, Duitsland, Frankrijk,UK. … Waren trouwens niet enkel stopcontacten, maar ook transformatoren, zekeringen, TV-standaarden, audio stekkers, noem maar op. Nu nog trouwens, wel wat subtieler dan toen.

Penaarde is wel steviger. Ik heb in BE ooit stopcontacten gezien met misvormde randaarde uit de tijd toen beide voorkwamen. Bij pennen heb ik dat nooit gezien, hoogstens een losse pen.

Op zaterdag 31 augustus 2024 02:52:42 schreef McAwesome:
Dat is echt een jeugdherinnering wat mij betreft.

Kan je nog steeds kopen.

Het is langzaam zo gegroeid.
Ooit had iedere fabrikant zijn eigen steker / contactdoos.
Wie kent nog de platte HH krachtstroom contaktdozen nog?
Ook per regio waren er behoorlijke verschillen.
gelukkig is er steeds meer en meer gestandariseerd, maar verschillen zijn er regionaal nog steeds.
En steker uit VK (Engeland etc..) past hier op het vaste land ook met geweld niet in een contakdoos.

Amerika heeft naars een andere spanning ook een andere frekwentie.

Beetje stom dat we hier voor die aardlippen in de contactdozen hebben gekozen, het franse systeem met penaarde is mechanisch (en ook elektrisch) betrouwbaarder.

Er zullen vast wel meer verschillende steker / contaktdozen zijn. Bij de ANWB kun je nog steeds reis-verloopstekers kopen. Kun je in veel landen het allerbelangrijkste doen, je mobieltje opladen.

Op zaterdag 31 augustus 2024 02:52:42 schreef McAwesome:
Dat is echt een jeugdherinnering wat mij betreft. Mijn ouders hadden vroeger ook apparaten met zo'n stekkers en van één was de bovenkant weggezaagd zodat de aardpen niet in de weg zat. Ik herinner me nog goed dat rode materiaal dat er binnenin in zat.

De andere stekkers hebben ze dan maar niet afgezaagd omdat ze dachten dat het niet veilig was zo en daar hebben ze dan maar "kattenkoppen" voor gebruikt als die in een stopcontact met aarding moesten.

[bijlage]

Nu, de meeste stopcontacten waren toen nog zonder aarding, alleen de keuken, badkamer en wasplaats hadden stopcontacten met aarding.
Die zonder aarding, die hadden zo een plaatje wat je een kwartslag moest draaien.

[bijlage]

Dat heet in NL een driewegsteker.
Je had deze ( kattenkop is ook een mooie naam!) en de uitvoering met randaarde.

De gewone waren zo makkelijkmet stapelen..

Er is al eens een heel topic over geweest:
https://www.circuitsonline.net/forum/view/141318

Op zaterdag 31 augustus 2024 10:03:18 schreef revado:
[...]

Dat heet in NL een driewegsteker.
Je had deze ( kattenkop is ook een mooie naam!) en de uitvoering met randaarde.

ter info
In BE zijn voor een kattenkop ook "een Domino" of "een multiprise" gebruikelijke namen.
En uiteraard spreken we hier niet van een aarding maar van "den terre"..

Mooie namen :)

Zo heb ik gelachen toen ik uiteindelijk begreep wat een "suikertje" was.
Dat heet bij ons in NL een kroonsteentje, maar de naam suikertje komt ook voor hoorde ik later.
En de duitsers noemen het een Lüsterklemme.

"Kattekop" was aanvankelijk enkel het tussenstuk om in een lampfitting te schroeven, vanonder ging er dan de lamp terug in en opzij kon men met twee stekkers netstroom afnemen - meestal nog 110V~. Wel niet vergeten het licht aan te steken...

Handig voor het strijkijzer, en zo had moeders gelijk ook een lichtje tijdens het strijkwerk.

Vader's straalkacheltje kon op de andere kant worden aangesloten.

Op zaterdag 31 augustus 2024 17:47:54 schreef nonius:
[bijlage]

Handig voor het strijkijzer, en zo had moeders gelijk ook een lichtje tijdens het strijkwerk.
Vader's straalkacheltje kon op de andere kant worden aangesloten.

Vaak zat er ook nog een trekschakelaar met touwtje aan zodat het licht apart aan of uit kon...

@nonius: ja, precies die bedoelde ik, heel vroeg jeugdsentiment.
@Arco: een trekschakelaar kan ik er mij niet bij herinneren, dat was mssch. NL-specifiek?
@kris: "multiprise" is toch enkel Frans, ik kan me niet herinneren het ooit te hebben gehoord uit een Nederlandstalige mond. Het woord kan ook slaan op de stekkerblokken die deze functie vandaag helemaal hebben overgenomen, trouwens. En "den terre" is voor deze baby-boomer inderdaad ooit courant geweest, maar mijn zoon, toch ook al veertiger, professioneel teatertechnicus, heeft het enkel over "de aarde" of "de aarding". De taal wordt correcter, maar verliest daarmee wel een beetje kleur.

Op zaterdag 31 augustus 2024 10:17:33 schreef revado:
Mooie namen :)

Zo heb ik gelachen toen ik uiteindelijk begreep wat een "suikertje" was.
Dat heet bij ons in NL een kroonsteentje, maar de naam suikertje komt ook voor hoorde ik later.
En de duitsers noemen het een Lüsterklemme.

Hier in BE wordt het woord lusterklem ook gebruikt alsook chocolatje omdat sommige van die kroonsteentjes van zwart plastic of zelfs bakeliet waren.

Domino voor een driewegstekker is ook een leuke, heb ik vroeger ook vaak gehoord maar ik had er niet meer aan gedacht. Het is ook zo lang geleden allemaal.

In Duitsland hebben ze wel meer rare woorden zoals Deckenfluter voor zo'n staande lamp die op het plafond schijnt ;)

een trekschakelaar kan ik er mij niet bij herinneren, dat was mssch. NL-specifiek?

Ik kan me ook geen trekschakelaar herinneren, maar dat zat er misschien alleen op bij de luxe modellen voor de bourgeoisie?...

Was zoiets: (ali foto, oude foto kan ik ook niet vinden)

Vreemd genoeg zijn van sommige veel gebruikte artikelen zo goed als geen foto's te vinden.
(bijv. ook van de Tewea xxx-wing antenne's: zag je overal vroeger maar weinig meer over te vinden)

Zie je wel, gouden kettinkje, duidelijk een model voor de bourgeoisie.

Op zaterdag 31 augustus 2024 18:47:28 schreef nonius:
Zie je wel, gouden kettinkje, duidelijk een model voor de bourgeoisie.

Foto komt van Ali, dus zal het wel nep-goud zijn.

Ernstiger: ik vind het maar een raar idee, regelmatig trekkrachten op een E27, en niet noodzakelijk volgens de as. Dat moet toch mis gaan, vroeg of laat? Maar goed dat zulke ongein afgeschaft is, heel af en toe ziet men dat zogezegde vooruitgang echt wel een verbetering inhoudt. Zoals hier, dus.

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (39%)]