Hallo,

Mischien een domme vraag... Maar kan je een auto met platte batterij stroom geven via de verloop stekker?
Mijn auto zijn lichten gaan niet automatisch uit bij het stilleggen van het voertuig. Waardoor ik nu al 3x in mijn ogen auto heb moeten "inbreken" omdat mijn deuren nietmeer open gingen...
Kan ik via de poort constante stroom en de massa hiervan een nood-accu aansluiten om zo mijn wagen open te krijgen?
Hopelijk kan iemand me hiermee helpen, want op mezelf rekenen om m'n lichten af te zetten is blijkbaar onmogelijk ?
Dank bij voorbaat

Wat bedoel je met via verloop stekker? Via trekhaak-aansluiting?
Ja dat kan, maar overal in een auto zitten zekeringen en als de stroom groter is dan de zekering aankan, brand ie door. Op zich heeft een lege accu op een volle aansluiten (getest) niet zo'n hoge stroom, dus dit gaat op zich denk ik nog wel goed. Maar als de externe accu ook de lichten moet voeden via dezelfde (geschat) 15A zekering, wordt het al veel kritischer.

Zit er geen fysieke sleutel in de transponder (= moderne sleutel) verstopt? Heeft mijn Prius en de Volvo van de buren wel, juist voor het geval dat je accu eens een keer leeg is en je de motorkap moet openen.

[Bericht gewijzigd door r-p op (20%)]

Heeft je auto geen mechanisch slot meer in de bestuurders deur?

Ik denk dat het wel kan, maar je moet de stroom wel beperken om te voorkomen dat de zekering stuk gaat, dus zomaar een andere accu aansluiten lijkt me geen goed idee. Een acculader gaat waarschijnlijk wel goed.

Ik dacht dat voor dergelijke vallen altijd de bestuurdersdeur met de sleutel kunt openen... als dat puur mechanisch is natuurlijk.
Zou het niet beter zijn om eens te kijken of je de motorkap op 1 of andere manier makkelijk langs buiten kunt ontgrendelen om de starthulp aan te sluiten...

De stekker voor de aanhangwagen bedoel ik idd.
Ik heb zo'n powersbank van 12v. waarmee ik m'n auto kan starten. Maar ik zou het gewoon doen om m'n deuren te openen, want ik moet elke keer m'n achterlicht uitbreken om in de koffer te geraken, daar deze geen sleutel heeft, maar enkel via de sleutel of knop aan de binnenzijde open gaat.
Eens deze open is kan ik aan m'n batterij en via de powersbank starten.

Zowel mijn Volvo als mijn Prius hebben een 12V start-aansluiting onder de motorkap terwijl de accu in beide gevallen achterin ligt. Zou je BMW toch ook moeten hebben. Bovendien is de stroom voorin nodig (bij de Volvo in ieder geval vanwege de 12V startmotor) dus werkt nog beter ook. En dan zit je niet met een zekering die doorbrandt als de lichten ook uit de 12V powerbank worden gevoed.

[Bericht gewijzigd door r-p op (16%)]

Kan je niet beter een licht zoemertje inbouwen kan je het licht niet meer vergeten.

Gr.F_S

Ik ga proberen om de lichten aan te sluiten op het contactslot. De deur heeft een sleutelgat, maar dit werkt ook nietmeer met een platte batterij, vreemd vond ik...
Nu weet ik tenminste dat ik het via deze stekker ook zou kunnen, wat handiger lijkt dan m'n autootje afbreken om er in te geraken.
En o ja, hij heeft een alarm wanneer ik de deur opendoe met lichten nog aan.
Maar da's blijkbaar niet idiot-proof genoeg voor mij :\
Alvast bedankt allemaal.

De kabel van trekhaak-aansluiting vervangen door dikker type en caliber zekering vergroten ?

Gaat zo niet lukken.
Je steker bij de trekhaak wordt uitgeschakeld.
Vergelijk het met je thuissituatie, als je daar op de plek van een lamp 230 V aanbied (als je netspanning weg is) dan kun je een deel van je huis, en wellicht alles weer gebruiken ALS de lamp Aan staat.
Staat de lamp (met de lichtschakelaar uit) dan is de verbinding naar de rest. an de knstallatie verbroken , en werkt er dus nix meer.

Bij een oude auto zal het wel gaan, daar is de constante stroomdraad altijd 12 V, ook als het kontakt uit staat.

Wil niet zeggen dat er wat te maken valt. Je zult 12 V moeten aanbieden op het circuit wat voor de deurvergrendeling aktief moet zijn. Zal je algemene besturingscomputer moeten zijn met wat elektro.
En wellicht kan het nog makkelijker, dan moet je kijken hoe je deurvergrendeling werkt, en dan op een goed punt 12V aanbieden.

Heb je echt geen mechanische mogelijkheid? Bij mijn auto kan ik de portiesduer nog op een ouderwetse manier openen en sluiten.

Als het relais kapot is, kan het gebeuren dat u de schakelaar in uw auto op "Uit" zet en dat de schakelaar dit signaal ook doorgeeft, maar dat het relais op "Aan” blijft staan en het licht dus niet kan worden uitgeschakeld.

Permanent licht aan in de auto: mogelijke oorzaken

Als het parkeerlicht of ander autolicht niet meer uit gaat, dan kan dat verschillende oorzaken hebben. In bijna alle gevallen gaat het om een defect onderdeel. Uitzoeken welk onderdeel het precies is, is vaak niet zo eenvoudig, zelfs niet voor deskundigen. Mogelijke oorzaken kunnen zijn:

automatische lichtregeling
een kapotte schakelaar
een defect relais
beschadigde of verkeerd gelegde kabels

Automatische lichtregeling

In sommige Europese landen, zoals Scandinavië, zijn dimlichten ook overdag verplicht. Auto's die daar worden verkocht, hebben daarom vaak een automatische lichtregeling die tijdens het rijden automatisch het dimlicht inschakelt. Als u bijvoorbeeld een tweedehands auto koopt met een automatische lichtregeling, zal deze altijd gaan branden wanneer u gaat rijden. In dit geval hoeft u zich geen zorgen te maken dat uw licht de hele tijd blijft branden.
Defecte schakelaar

Een van de meest voorkomende oorzaken van een autolicht dat niet uitgaat, is een defecte schakelaar. In zo'n geval zet u de schakelaar op "Uit" - maar het signaal bereikt het licht niet. Dit defect kan meestal snel worden opgespoord door de schakelaar te verwijderen.
Kapot relais

Een relais is een besturingseenheid in het stroomcircuit die verantwoordelijk is voor het sluiten van stroomkringen en dus voor het inschakelen van bijvoorbeeld een licht. Als het relais kapot is, kan het gebeuren dat u de schakelaar in uw auto op "Uit" zet en dat de schakelaar dit signaal ook doorgeeft, maar dat het relais op "Aan” blijft staan en het licht dus niet kan worden uitgeschakeld. Het vervangen van een defect relais kost slechts een paar euro. Het is het beste om dit in een garage te laten vervangen.
Onjuist gelegde of beschadigde kabels

Beschadiging van de kabels en een daaropvolgende kortsluiting, of onjuiste legging van kabels, kunnen in de auto een gesloten stroomkring doen ontstaan die niet is aangesloten op relais, schakelaars en zekeringen van het eigenlijke stroomcircuit. Het licht kan op dit "oneigenlijke" stroomcircuit zijn aangesloten als gevolg van een defect of door schade - aangezien het stroomcircuit niet op de schakelaar is aangesloten, kunt u het licht niet uitschakelen.

Let op: Als het licht van de auto niet uitgaat omdat er een defect in het stroomcircuit is, dan kan het licht blijven branden, zelfs als de zekering is verwijderd, omdat het circuit al vóór de zekering gesloten wordt.

[Bericht gewijzigd door Guy.v2 op (85%)]

Als je vanaf die powerbank dus de trekhaak voedt, dan begin je de accu op te laden. Hopelijk zit ie snel op een spanning dat je de deur open kan krijgen. Worst case duurt dat dus 10 of 15 minuten en is dan je powerbank leeg.

Let op: De "power" aansluiting van je powerbank is "ongezekerd", kortsluiting maken en er gaan heel grote stromen lopen. Dus bijvoorbeeld als je in die aanhanger stekker twee massa aansluitingen weet te vinden. Dan is er geen zekering die de boel stopt.

@r-p: De TS z'n "powerbank" zal wel lipo zijn. Ik gok dat jou "getest" op een "twee loodaccus" test slaat. (dat gezegd zijnde, die lipo is geladen waarschijnlijk gewoon 12.6 en gebeurt inderdaad ook weinig).

Ja, over al te grote stromen was ik ook al direct bezorgd, al zullen ze misschien maar optreden gedurende korte tijd, te kort om de zekering te activeren.

Mijn idee zou zijn om iets dat 13-14 volt levert aan de aanhangerstekker te verbinden, maar dan wel met iets stroombeperkends ertussen, al was het een koplamp, en dan de boel enkele uren te laten staan "uitmiddelen".

En nog beter is het natuurlijk om te voorkomen dat het probleem kan optreden, dat is altijd het simpelste. Maar een verstrooidheid begaan we allemaal al wel eens.

@Toet: "Je steker bij de trekhaak wordt uitgeschakeld." is veel te algemeen. Bij nieuwere auto's, en zeker met 13-polige stekker, kan dat best zo zijn. Op oudere auto's is het gegarandeerd niet. Helaas zijn dat allemaal details die de vraagsteller niet vermeldt, alweer eentje die groot vertrouwen heeft in onze kristallen bol :) Merk en type en bouwjaar auto, capaciteit en technologie startbatterij, het kan allemaal relevant zijn.

Aan de bestuurderskant kan je bij de plus van de accu komen en daar dan een jumpstarter op zetten.
Hier staat het beschreven, komt vaker voor bij de Bmw E39

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1580787-If-my-batter…

@Guy.v2: het defect was al duidelijk, dat is de TS zelf, die vergeet het licht uit te zetten, bij een auto waarbij dat blijkbaar niet achter het contactslot zit.

@TS: ik zou eerst eens met een multimeter gaan meten op de stekker, met het contact uit een de deuren op slot, terwijl de accu nog wel goed is. Je zou dan de accuspanning moeten meten tussen pin 9 en 13.

Bij een E39 gaan de lichten toch zeker wel vanzelf uit? E46 in ieder geval wel.

Dat je deurslot niet meer werkt is ook vreemd. Is er wat gerommeld met een aftermarket alarm?

Ik snap niet waaruit sommigen afleiden dat het om een BMW gaat, laat staan het model.

Maar ik ga wel mee met @K7Jz: het is al HEEL lang de regel dat groot- en dimlicht enkel actief kunnen zijn als het contact op staat. In nagenoeg alle auto's. Een vreemd verhaal, dus.

Ik kan me herinneren dat er in Elektuur een schakeling heeft gestaan met de titel "licht aan, accu niet leeg" of woorden van gelijke strekking. Zal ergens in de 70-er jaren zijn geweest.

Ik heb zoiets zelf ook ooit ontworpen nadat het mij een keer was gebeurd, maar dat is ook al weer een jaar of 40 geleden. Kleine schakeling met een 40106 en wat los grut eromheen op een enkelzijdig printje van 2 x 6cm, als ik me goed herinner.
Bij interesse ga ik wel 'even' zoeken in de archieven.

@Paulinha_B: sommige kijken blijkbaar verder dan jij, naar de gebruikersnaam bijvoorbeeld. Wel een beetje een aanname dat het over die auto gaat natuurlijk, mijn GSX is ook al lang niet meer mijn primaire motor. Echter, aangezien het account vandaag pas is aangemaakt, en dit het enige bericht is dat hij heeft geplaatst, lijkt dat me wel een redelijke aanname.

[Bericht gewijzigd door SparkyGSX op (26%)]

Ah, dankje. "E39" is inderdaad een kreet die me totaal niets zegt. Had ik er al een betekenis in willen vinden, quad non, dan was ik hooguit uitgekomen bij "een super-nauwkeurige weerstand". E6-E12-E24-E39 :)

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (52%)]

Het inderdaad een vreemd verhaal normaal contact uit blijft alleen het stadslicht branden en er zit een geluidsingnaal op als je dan de deur open doet. Maar als links het slot niet meer werkt zal daar wel meer loos zijn. Via de trekhaak Laden moet je eerst weten of er een officiële bmw trekhaak met dito module inzit dan kan je volgens mij geen stroom terug leveren.
Een E39 is een 5 serie BMW van '95-2003 ongeveer.

Op zondag 1 september 2024 16:56:35 schreef Paulinha_B:
Ik snap niet waaruit sommigen afleiden dat het om een BMW gaat, laat staan het model.

Maar ik ga wel mee met @K7Jz: het is al HEEL lang de regel dat groot- en dimlicht enkel actief kunnen zijn als het contact op staat. In nagenoeg alle auto's. Een vreemd verhaal, dus.

Ja en aangezien de 5 serie (E39) altijd technisch voorloopt en de 3 serie (E46) van +/- 2000-2005 al gewoon volledige alles uitschakelde, ook stadslicht (zoals Volvo? ) En dan bedoel ik niet de lichsensor maar gewoon "altijd dimlicht aan, nooit meer aanraken, gaat vanzelf uit met contact"

heb de koplampen ook weleens op het contact ACC gezet, omdat dat jankding van het licht niet altijd hoorbaar was in een stad als je moet parkeren langs een drukke weg.

[Bericht gewijzigd door testman op (41%)]

Op zondag 1 september 2024 13:57:26 schreef r-p:
Zowel mijn Volvo als mijn Prius hebben een 12V start-aansluiting onder de motorkap terwijl de accu in beide gevallen achterin ligt. Zou je BMW toch ook moeten hebben.

Op zondag 1 september 2024 15:41:07 schreef revado:
Aan de bestuurderskant kan je bij de plus van de accu komen en daar dan een jumpstarter op zetten.
Hier staat het beschreven, komt vaker voor bij de Bmw E39

https://www.bimmerforums.com/forum/showthread.php?1580787-If-my-batter…

Dat punt onder de motorkap bedoelde ik inderdaad, wel staat er in je link dat de mechanische sleutel (die dus inderdaad aanwezig is) verder gedraaid moet worden dan je zou verwachten (mijn interpretatie na vluchtig doorlezen).

Op zondag 1 september 2024 15:14:58 schreef rew:
@r-p: De TS z'n "powerbank" zal wel lipo zijn. Ik gok dat jou "getest" op een "twee loodaccus" test slaat. (dat gezegd zijnde, die lipo is geladen waarschijnlijk gewoon 12.6 en gebeurt inderdaad ook weinig).

Was in mijn geval inderdaad twee loodaccu's. De 10A glaszekering (15€ multimeter in amperestand) ertussen vond het allemaal prima. (Weet niet meer zeker, maar zou 40Ah AGM en een lege 100Ah gewone loodaccu geweest kunnen zijn).

Op zondag 1 september 2024 13:57:26 schreef r-p:
Zowel mijn Volvo als mijn Prius hebben een 12V start-aansluiting onder de motorkap terwijl de accu in beide gevallen achterin ligt. Zou je BMW toch ook moeten hebben. Bovendien is de stroom voorin nodig (bij de Volvo in ieder geval vanwege de 12V startmotor) dus werkt nog beter ook. En dan zit je niet met een zekering die doorbrandt als de lichten ook uit de 12V powerbank worden gevoed.

Volvo met de accu achterin?
Bij mij staat ie zo ongeveer tegen de paravan onder een grote deksel.