Op maandag 2 september 2024 20:32:36 schreef nonius:
[...]Mogelijk betreft het dus een Chinese waterstofbom met delayed-action? Ik dacht dat de Japanners de kampioenen van de miniaturisering van electronica waren, maar de Chinezen kunnen er dan ook wat van! Blijkbaar zijn niet-aangesloten aardedraadjes en minimale isolatie of kruipweg te subtiel, en gaan ze al over tot het thermo-nucleaire spul.
Frappant, Tidak Ada woont hier niet zo ver vandaan, en ik kan me niet herinneren recent een paddenstoelwolk te hebben gezien richting Zeeland.... Het luchtalarm ging vandaag wél af, maar dat was om 12:00, dus vermoedelijk de maandelijkse test. Tenzij dat TA's lamp precies om 12:00 zou zijn gesprongen? Hm....
(...Nonius laadt voor de zekerheid toch maar even een pen-dosismeter op en clipt hem aan zijn borstzakje...).

Dan was de lamp van @GJ_ dus een (waterstof) gaslamp gezien die steekvlam? 
Het is wel zo, heb het laatst opgezocht, jaren geleden hadden de Chinezen de chemisch formule voor elektrolytische condensators verkeerd gekopiëerd (capacitor plague) waardoor ze ongelofelijk instabiel waren, in feite is het een elektrolytische cel met een basische vloeistof dus je krijgt waterstof en als dat niet geneutraliseerd wordt gaat zo'n condensator vroegtijdig kapot, misschien is het dan toch wel een waterstofbom 
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
't Is inderdaad een switcher. Foutje van mij. Toen ik het printje van de andere lamp. De lamp in kwestie heb ik nog niet (voor zover hij dat nietzelf al gedaan had) gesloopt. Ik dacht dat er meer silicium op het printje zat, maar dat andere chipie is gewoon een brugcel.
Metingen aan dat printje toonden 160 à 170 V per filament.
De driver is een SM2082D van Megasan. Een chipmaker, waarvan ik nog nooit heb gehoord. Ik vermoed Turks, gezien de 's' met zo'n half maantje er boven. Helaas is de site volledig in de betreffende taal gesteld, ook het cookies verhaal. Daarom ben ik er niet verder mee gegaan.
Ik heb uitgerekend dat de lamp ongeveer 22k uur er op heeft zitten. Dat is, schakelen meegennomen, inderdaad EOL. Alleen jammer dat hij heeft gemeend tijdens mijn afwezigheid (muziekfestival in Utrecht) er met vuurwerk mee op te moeten houden. Het had brand kunnen veroorzaken en dat verwacht je niet van een lichtbron, die mede uit oogpunt van security is ingezet.
Enig idee hoe ik kan vermijden dat er weer zoiets gebeurt tijdens afwezigheid? (Dus niet 'de hoofdschakelaar uit zetten')
Wat betreft die waterstof, dat heeft zéker de neiging door glas en staal te diffunderen.
Weet je zeker dat je H2 en He niet verwisselt? He heeft sowieso een zwaardere kern (2 protonen en twee neutronen).
Edit:
Inderdaat is de straal van H2 6pm (c.a.16%) kleiner dan die van He 
Het is niet voor niets dat er juist in waterstofthyratrons een extra waterstof-getter zit, van waaruit het verlies aan H2 gecompenseerd wordt. Dus die grotere straal van waterstof is nog ruim voldoende om om een aanzienlijk verlies van waterstof mogelijk te maken.
Ook andere waterstofschakelbuisjes zijn berucht door de korte levensduur als gevolg van waterstof dfiffusie.
Zou een zekeringetje wat net de inschakelstroom overleeft iets kunnen beperken?
In theorie zou 100 mA al ruim voldoende moeten zijn.
Zodra zo'n lamp weer een explosief leven wil gaan leiden zal die zekering dat zeker beteugelen lijkt mij.
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Duidelijk, thanks 
@revado:
Heb ik ook aan gedacht, maar ik kan de lampvoet niet zonder beschadiging open krijgen.
Misschien een UK WCD plus bijbehorende stekker (Daar zit immers altijd en zekering in)?
Op maandag 2 september 2024 20:17:27 schreef ojeke:
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik nog werkte in de ontwikkeling van de LED/lampen wereld, toen kwamen dit type lampen net op de markt. Om de LED's te koelen (je kan er geen heatsink tegen plakken)
toch wel. heb hier al twaalf jaar een filament LED lamp waar het filament op een keramische plak zit om de warmte af te voeren.
Tidak Ada
Dat wordt dan wel een ‘kralenketting’ per slot van rekening zit er ook al een snoerschakelaar aan.
Misschien met een heel klein doosje, waarin ook een schakelaar past. De woonkamer is immers geen lab 
Op dinsdag 3 september 2024 00:41:27 schreef Tidak Ada:
Dat wordt dan wel een ‘kralenketting’ per slot van rekening zit er ook al een snoerschskelaar aan.
Misschien met een heel klein doosje, waarin ook een schakelaar past. De woonkamer is immers geen lab
Daar kan je wel een lab van maken maar dat zal de vrouw des huizes, haar kenende, niet leuk vinden schat ik zo in 
Kan je geen zekering in een krimpkousje in de schakelaar kwijt?
Raar eigenlijk dat er in NL geen stekers te koop zijn met zekering er in.
Voor veel toepassingen zou dat best handig zijn.
Bovenaan de datasheet (https://www.alldatasheet.com/datasheet-pdf/pdf/1133351/LINKAGE/SM2082D…) staat:
SM2082D ???LED ????????
(Note to de site admin, chinees copy-pasten werkt niet
)
Google translate maakt daarvan:
SM2082D Single channel LED linear constant current control chip
Dus een lineaire regelaar, geen switcher
Klopt, ik heb ze ook nog wel als spanningsregelaar ingezet. Dat werkte verrassend goed! 
Spanning regelen met een SM2082C LED driver
Ik denk dat de elco is gaan lekken en daarmee de rest van de componenten heeft kortgesloten tot er ergens een vonkoverslag plaatsvond. Dan is het snel einde verhaal...
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (35%)]
Tidak Ada
Ha, Kruimel,
Nu ik dat bolle elco'tje dat op het printje van die andere lamp zitheb gezien denk ik dat die diagnose wel klopt.
Interessant, trouweens dat die SM2082D chip ook een dimmer accepteert. Ik heb het nooit geprobeerd, maar het kan best wel eens handig zijn.....
Groet, T.A.
De schakeling die dimmers accepteert bevat vaak twee SM2082 chips, waarvan eentje een beetje steun stroom blijft trekken als de LED's uit zijn omdat de meeste triacs anders niet betrouwbaar ontsteken. Dit is zo een typisch geval van 'it depends'. Zorg er liefst voor dat je er niet van uit gaat.
Tidak Ada
Ja stroom inderdaad... 
Bigclive toont het hier: Spiral LED filament lamp teardown. (With schematic.)
[Bericht gewijzigd door Kruimel op (75%)]
Op dinsdag 3 september 2024 17:41:21 schreef Kruimel:
De schakeling die dimmers accepteert bevat vaak twee SM2082 chips, waarvan eentje een beetjesteunstroom blijft trekken als de LED's uit zijn omdat de meeste triacs anders niet betrouwbaar ontsteken. Dit is zo een typisch geval van 'it depends'. Zorg er liefst voor dat je er niet van uit gaat.
Ah, dat is de bedoeling van dat tweede voorbeeldschema (zie post van fcapri).
Ik vroeg me al af waarom je een SM2082 stroom door een weerstand wou laten trekken...
Ergens wel jammer dat je dan een nieuwe technologie gebruikt die veel efficiënter elektriciteit omzet in licht, en dan de helft van je vooruitgang weggooit in een lineare regelaar en een dimmer-laten-werken-stroom..
Twee stappen vooruit, een stap terug zeg maar
Tidak Ada
+1 
Op dinsdag 3 september 2024 19:12:04 schreef blurp:
Ergens wel jammer dat je dan een nieuwe technologie gebruikt die veel efficiënter elektriciteit omzet in licht, en dan de helft van je vooruitgang weggooit in een lineare regelaar en een dimmer-laten-werken-stroom..
Twee stappen vooruit, een stap terug zeg maar
Valt wel mee hoor, door de manier dat de weerstanden geschakeld zijn loopt er alleen stroom door de "verspilregelaar" tijdens het niet geleiden van de LED's, waar beide de amplitude van de spanning en de tijdsduur beperkt zijn.
Tidak Ada
Ik haalde vanmiddag een tijdelijke vervangingslamp bij de locale Hubo. Die werkt maar geeft teveel en te wit licht.
Toen ik in het schap stond te neuzen zag ik tot mijn verbazing dat een lamp van Philips met dezelfde specs wbt verbruik en lichtopbrengst in categorie A valt en de andere lamp in categorie E. De laatste was ook nog eens zo’n 40% goedkoper! Wie liegt er nu? 
Ik denk dat het oude voorraad is: er is ooit een aanpassing gedaan in de normering om te verhinderen dat alles in klasse A++++ terecht zou komen. Het normjaar zou er bij alle behalve de eerste serie erbij moeten staan.
Er zijn soms categorieën die anders zijn, sierverlichting had een andere (of zelfs geen) norm, daarom kan je die kooldraadlampen ook nog krijgen. Ik weet niet precies hoe dat exact werkt.
Verlichting is sowieso nooit echt hetgeen dat op de rekening zal drukken, dus ik zou er niet over nadenken, want als jij je broodrooster aan hebt gehad moet je heel wat uren je extra zuinige lamp draaien voor je dat verschil weer weg hebt.
Tidak Ada
Mee eens, maar het viel me op.
Enige wat misschien een rol zou kunnen spelen, is dat Philips een 'A' heeft 'gekocht' en dan een hogere prijs kan berekenen....
't Zijn immers de 'bovenbazen', die de dienst uitmaken in de commeciële wereld.....
Tja, als complotten een optie zijn ken ik er nog wel een paar... 
Maar even serieus: als beide de lichtopbrengst en het vermogen er letterlijk naast op de verpakking zijn gedrukt is dat toch een heel doorzichtige soort oplichting? Waarom zou je moeten betalen voor zo een amateuristische zwendel?
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Zoals in elke goede complottheorie kan er een grond van waarheid inzitten, maar het kan inderdaad niet dat je zomaar een letter koopt.
Lampgerelateerde wetgeving is altijd zwaar belobbyd door de grote fabrikanten, zie ook het gloeilampenverbod.
Het systeem met letters en verbruik, zal mede worden ingevuld aan de hand van wat fabrikanten aangeven dat zij realistisch vinden, en wordt aan de hand daarvan eens in de zoveel tijd bijgesteld. Daar zit hem in dit geval denk ik de enige mogelijkheid tot beïnvloeden in. Lijkt me tamelijk onschuldig.