Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Vanavond wilde ik mijn schemerlamp, waarin een Chinese(?) T45 LED-filament lamp van 8W zat, aan doen. Eerst wat geflikker, daarna een flits en een flinke knal. De ballon is er finaal, maar netjes! van af 'geschoten'
Zie foto's
Let op het gaatje voor de verbinding met de fitting; de soldeer is er finaal uit geschoten!!
Die lamp heeft het al jaren goed gedaan en gaat dagelijks bij schemer aan en rond 01:00 uur uit en brandt dan een uur voor zonsopgang nogmaals tot 09:00 uur.
Die T45 8 Watt lampen zijn moeilijk te vinden kweet iemand zo'n ding in 'zeer warm wit' te vinden?
4 Watt en helder wit kan ik nog wel vinden, maar dat is niet prettig voor en schemerlamp.
Ik wist niet dat RIFA ook led lampen maakte 
Daar is een driver flink de fout in gegaan...
Die zit in de voet.
Is dat niet de zelfde lamp die ook in jouw notarisbureaulamp zit?
Daar heb ik ooit een vervanger voor gevonden.
https://www.ks-licht.de/led-filament-roehrenform-t45-vintage-line-e27-…
Tidak Ada
Rommelige werkplek? In de natuur is wanorde de meest stabiele toestand; de entropie is dan maximaal. Het handhaven van "orde" kost daarom altijd energie.
Ah, was jij dat!
Ik had dat uitgesteld, omdat de verzend kosten zo hoog zijn vanuit DE.
Wel woonde er ergens diep in de binnenlanden van dat rijk een zoon van vrienden van ons.
Die zijn kort geleden naar de omgeving van Düsseldorf verhuisd. Dat maakt de zaak gemakkelijker.
Ik vond het overigens wel interessant genoeg om het hier te vermelden.
Een en ander maakt het nu ook duidelijk waarom afgelopen donderdag, toen we ‘s-avonds laat thuis kwamen, de zekering van die groep was getript…..
Waarom die lamp nu pas is ontploft, begrijp ik nog niet.
de driver heeft de geest gegeven en is in sluiting gegaan. zekering heeft ingegrepen.
jij hebt de groep weer aangezet en die lamp een 2de keer aan 230V gehangen. die kortsluiting is weer weg nu.
tijdbom.... leds gaan 50 000uur mee (beweren ze) de voedingen echter in die ledlampen niet. zeker inschakelen en uitschakelen maakt ze kapot.
ik heb ooit een 1W ledlamp gehad in de tuin die 24/24 aanstond, jaartje op 4-5 denk ik. werkte nog steeds maar gaf heeeeeeeeeeeeeeeel weinig licht in vergelijking met zijn broertje die weinig branduren had in de toilet (waarom stond die nu 24/24 aan, wel de PIR verbruikte 1W standbij en als de lamp brand dus 2W. de 1W ledlamp continue aan was zuiniger dan de PIR)
[Bericht gewijzigd door fcapri op (57%)]
Dit is een 'filament LED' lamp.
De driver in de voet zal niet veel meer zijn dan een condensator, een gelijkrichter en een weerstand. Soms zit er zelfs geen condensator in.
Hier een demo van wat erin zit: https://www.youtube.com/watch?v=H_XiunR-cAQ
Die individuele strips zijn te koop op ali. Bestaat ook in relatief flexibele en veel langere exemplaren. Van 3v tot veel hogere spanning zoals 75V.
Tidak Ada
Ha Swake,
Dat klopt, behalve dat er een printje in zit met meerdere SMD componenten. Dus het is iets degelijker dan je denkt en zit er een switcher in.
Ik heb nog zo'n lamp, waarvan ok de fitting heb geopend. Ik zal er in de loop van de dag een foto van maken.
Ik vermoed dat de elco is geklapt, ondanks dat de boel niet zo heet wordt als een gloeilamp de buitenkant van de ballon zwordt niet hoger dan zo'n 45°C
Ik heb dit draadje aangemaakt om te laten zien wat er kan gebeuren.
@fcapri:
Vreemd genoeg heeft fie lamp tussen donderdag en zaterdag toch nog gebrand. Ik had aanvanlkkellijk een andere LED-Lamp (zo'n vuur lampp), die ik als buitenlamp gebruik verdacht en die al jaren 24/24 brandt. Dat laatste omdat ook ik zag dat het gebruik van een tijdklokje meer energie gebruikt dan de lamp zelf.
Het kopen van een nieuwe lamp is nu vereenvoudigd doordat de zoon van mijn vrienden binnenkort naar Düsseldorf gaan. ik kan de lamp(en) nu daar naar toe laten sturen.
Voorlopig maar een lampje bij de Kwantum halen. maar dat steekt onder de kap uit, vandaar die T45.
Voor de liefhebbers, hier nog een YT filmpje over het maken van een lampje met LED-Filament. Leuk projectje voor een cadeau.
https://youtu.be/ktK0WKhU_Wg?feature=shared
Groet, T.A.
Helaas heeft dat niet altijd met het land van herkomst te maken. Ik heb tot twee keer toe een dure Philips ledlamp gehad die er met een 10cm lange sissende steekvlam mee uitscheed. Een steekvlam die ook nog een een eeuwigdurende (als je er naast staat) 15 seconden duurde.
Later ook nog een keer met een Bailey meegemaakt.
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op maandag 2 september 2024 15:11:49 schreef GJ_:
Helaas heeft dat niet altijd met het land van herkomst te maken. Ik heb tot twee keer toe een dure Philips ledlamp gehad die er met een 10cm lange sissende steekvlam mee uitscheed. Een steekvlam die ook nog een een eeuwigdurende (als je er naast staat) 15 seconden duurde.Later ook nog een keer met een Bailey meegemaakt.
Dat dezelfde lamp er twee keer mee uitscheidt is wel bijzonder.
en met vuurverschijnselen ook nog ja 
"ik heb twee keer een Philips lamp gehad..." lijken me toch duidelijk twee verschillende Philipslampen.
Op maandag 2 september 2024 10:29:32 schreef Tidak Ada:
Ha Swake,Dat klopt, behalve dat er een printje in zit met meerdere SMD componenten. Dus het is iets degelijker dan je denkt en zit er een switcher in.
Is dat een switcher? Ik zie een elco, een weerstand, een keramische C en twee potentiele halfgeleiders.
Geen spoel, dus ik denk geen switcher.. Eerder een serieregelaar. Wat best kan, als de filamentspanning hoog genoeg is.
een elco van 400V. dus ik denk dan gelijkrichtier en 320V DC daar.
en een snelle switcher misschien om pulserend pwm te maken.
kan de nr's net niet lezen op die halfgeleider SM20.....
andere fotos te blurry om de rest te zien
Gerard*
Statistics are like a bikini: What they show is suggestive, but what they hide is vital.
Op maandag 2 september 2024 15:36:50 schreef GJ_:
en met vuurverschijnselen ook nog ja"ik heb twee keer een Philips lamp gehad..." lijken me toch duidelijk twee verschillende Philipslampen.
Door hoe je de zin geschreven hebt is het zo gemakkelijk om deze anders op te vatten dan je bedoelde. Taal is een grote hobby van me, net als mensen, met taal communiceren we immers.
ja, maar GJ_ is brabander, dus gelukkig is er een video opname van.

[Bericht gewijzigd door High met Henk op (13%)]
Op maandag 2 september 2024 15:57:35 schreef fcapri:
een elco van 400V. dus ik denk dan gelijkrichtier en 320V DC daar.
en een snelle switcher misschien om pulserend pwm te maken.
Kan, maar zonder spoel is er niets om de stroom in de aan-periode te beperken. Dat verklaart dan wel dat ie ploft.
Als echter de filamentspanning ordegrootte 250V had moeten zijn, dan kan het een lineaire regelaar zijn. 8W in het filament (bij 250V), moet je nog een kleine 2W wegstoken vanaf de 325V. Dat kan prima in een lampvoet, en wordt ie inderdaad lekker warm.
Of 8W totaal, 6W in filament. 2W in regelaar. Kan best.
Voordeel is dat je lamp qua EMC een stuk beter presteert 
Op maandag 2 september 2024 16:46:56 schreef High met Henk:
ja, maar GJ_ is brabander, dus gelukkig is er een video opname van.
Eindhoven, Philips ? 
Die elco heeft al een verhoogd dak zo te zien, dus die is zeker ( mede) schuldig aan de teloorgang van de lamp.
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik ga uit van een lineaire regelaar.
Op maandag 2 september 2024 16:03:53 schreef Gerard*:
[...]
Door hoe je de zin geschreven hebt is het zo gemakkelijk om deze anders op te vatten dan je bedoelde. Taal is een grote hobby van me, net als mensen, met taal communiceren we immers.
Ook mijn hobby, maar ik lees nog wel eens scheef of haastig dus misschien heb ik het mis, maar... Schreef GJ toch "tot twee keer toe [een lamp] gehad" en niet "een lamp gehad die er tot twee keer toe mee is uitgescheden"? Dan is het toch ondubbelzinnig?
@revado hieronder: scherp!
Op maandag 2 september 2024 16:03:53 schreef Gerard*:
[...]
Zijn mensen ook een hobby van je?
Vertel 
Op maandag 2 september 2024 10:29:32 schreef Tidak Ada:
Ha Swake,Dat klopt, behalve dat er een printje in zit met meerdere SMD componenten. Dus het is iets degelijker dan je denkt en zit er een switcher in.
[...]
Ik vermoed dat de elco is geklapt, ondanks dat de boel niet zo heet wordt als een gloeilamp de buitenkant van de ballon zwordt niet hoger dan zo'n 45°C
Die elco heeft gewoon de verwachte levensduur gehaald 
Ik zie wat te weinig onderdelen voor een switcher, ik denk dat U1 wat lineairs doet. Wat is het typenr?
Het is alweer 10 jaar geleden dat ik nog werkte in de ontwikkeling van de LED/lampen wereld, toen kwamen dit type lampen net op de markt. Om de LED's te koelen (je kan er geen heatsink tegen plakken) word de bulb afgevuld met een gas dat de warmte beter geleid dan normale lucht. Zo kan je de koeling iets verbeteren en weer net iets meer lumen uit de lamp halen. Er bestaan daarvoor 2 interessante gassen die niet corrosief zijn en goede thermische eigenschappen hebben, namelijk:
- Helium, is niet reactief of gevaarlijk. Heeft als nadeel dat het een klein molecuul is, het diffundeert uiteindelijk door het glas als dit niet de correcte dikte en kwaliteit heeft. De bulb loopt dus 'leeg' over een aantal jaar.
- En dan heb je nog de waterstof optie, heeft een veel grotere molecuul en is relatief goedkoop. Ook het glas kan dus dunner om toch gedurende x jaar een hoge concentratie te behouden. Dit is dus de goedkope manier. Jammer dat waterstof relatief goed brandt.
Destijds durfde we als brave Europeaan de waterstof optie niet, misschien is het wel een 'Chinese waterstof tijdbom'? 
Lampen maken is een centen markt, er is altijd een partij die er net iets meer durft uit te knijpen.
MVG
Ojeke
nonius
set SCE to AUX.
Destijds durfde we als brave Europeaan de waterstof optie niet, misschien is het wel een 'Chinese waterstof tijdbom'?
Mogelijk betreft het dus een Chinese waterstofbom met delayed-action? Ik dacht dat de Japanners de kampioenen van de miniaturisering van electronica waren, maar de Chinezen kunnen er dan ook wat van! Blijkbaar zijn niet-aangesloten aardedraadjes en minimale isolatie of kruipweg te subtiel, en gaan ze al over tot het thermo-nucleaire spul.
Frappant, Tidak Ada woont hier niet zo ver vandaan, en ik kan me niet herinneren recent een paddenstoelwolk te hebben gezien richting Zeeland.... Het luchtalarm ging vandaag wél af, maar dat was om 12:00, dus vermoedelijk de maandelijkse test. Tenzij dat TA's lamp precies om 12:00 zou zijn gesprongen? Hm....
(...Nonius laadt voor de zekerheid toch maar even een pen-dosismeter op en clipt hem aan zijn borstzakje...).
Zonder flauwekul: die elco lijkt inderdaad wat strak in z'n jasje te zitten.
er is altijd een partij die er net iets meer durft uit te knijpen.
Zoals een vroegere baas van me ooit zei over zijn managementfilosofie: 'je moet steeds een beetje harder knijpen, tot het begint te piepen'. Ik heb alleen nooit begrepen waarom hij me daarbij een knipoog gaf....
Op maandag 2 september 2024 20:32:36 schreef nonius:
[...]Mogelijk betreft het dus een Chinese waterstofbom met delayed-action? Ik dacht dat de Japanners de kampioenen van de miniaturisering van electronica waren, maar de Chinezen kunnen er dan ook wat van! Blijkbaar zijn niet-aangesloten aardedraadjes en minimale isolatie of kruipweg te subtiel, en gaan ze al over tot het thermo-nucleaire spul.
Frappant, Tidak Ada woont hier niet zo ver vandaan, en ik kan me niet herinneren recent een paddenstoelwolk te hebben gezien richting Zeeland.... Het luchtalarm ging vandaag wél af, maar dat was om 12:00, dus vermoedelijk de maandelijkse test. Tenzij dat TA's lamp precies om 12:00 zou zijn gesprongen? Hm....
(...Nonius laadt voor de zekerheid toch maar even een pen-dosismeter op en clipt hem aan zijn borstzakje...).

Dan was de lamp van @GJ_ dus een (waterstof) gaslamp gezien die steekvlam? 
Het is wel zo, heb het laatst opgezocht, jaren geleden hadden de Chinezen de chemisch formule voor elektrolytische condensators verkeerd gekopiëerd (capacitor plague) waardoor ze ongelofelijk instabiel waren, in feite is het een elektrolytische cel met een basische vloeistof dus je krijgt waterstof en als dat niet geneutraliseerd wordt gaat zo'n condensator vroegtijdig kapot, misschien is het dan toch wel een waterstofbom 
Tidak Ada
't Is inderdaad een switcher. Foutje van mij. Toen ik het printje van de andere lamp. De lamp in kwestie heb ik nog niet (voor zover hij dat nietzelf al gedaan had) gesloopt. Ik dacht dat er meer silicium op het printje zat, maar dat andere chipie is gewoon een brugcel.
Metingen aan dat printje toonden 160 à 170 V per filament.
De driver is een SM2082D van Megasan. Een chipmaker, waarvan ik nog nooit heb gehoord. Ik vermoed Turks, gezien de 's' met zo'n half maantje er boven. Helaas is de site volledig in de betreffende taal gesteld, ook het cookies verhaal. Daarom ben ik er niet verder mee gegaan.
Ik heb uitgerekend dat de lamp ongeveer 22k uur er op heeft zitten. Dat is, schakelen meegennomen, inderdaad EOL. Alleen jammer dat hij heeft gemeend tijdens mijn afwezigheid (muziekfestival in Utrecht) er met vuurwerk mee op te moeten houden. Het had brand kunnen veroorzaken en dat verwacht je niet van een lichtbron, die mede uit oogpunt van security is ingezet.
Enig idee hoe ik kan vermijden dat er weer zoiets gebeurt tijdens afwezigheid? (Dus niet 'de hoofdschakelaar uit zetten')
Wat betreft die waterstof, dat heeft zéker de neiging door glas en staal te diffunderen.
Weet je zeker dat je H2 en He niet verwisselt? He heeft sowieso een zwaardere kern (2 protonen en twee neutronen).
Edit:
Inderdaat is de straal van H2 6pm (c.a.16%) kleiner dan die van He 
Het is niet voor niets dat er juist in waterstofthyratrons een extra waterstof-getter zit, van waaruit het verlies aan H2 gecompenseerd wordt. Dus die grotere straal van waterstof is nog ruim voldoende om om een aanzienlijk verlies van waterstof mogelijk te maken.
Ook andere waterstofschakelbuisjes zijn berucht door de korte levensduur als gevolg van waterstof dfiffusie.