Ik heb een Apple Time capsule 2TB, kan ik die via de usb poort rechtstreeks met een laptop verbinden ?
Ik heb een kabel, maar daar zit een label op in 9 talen : Eerst software installeren

Volgens de Kabelshop

"USB A 2.0 kabel met USB A connector, geschikt voor dataoverdracht en stroomvoorziening - Deze hoogwaardige USB A kabel van Nedis is ideaal om apparatuur te verbinden met je computer of oplader. Dit type heeft een 100% koperen kern en kan worden gebruikt als oplaadkabel en voor dataoverdracht met een snelheid van 480 Mbit/s.

Hoogwaardige USB A naar USB A kabel voor dataoverdracht
Deze kabel heeft aan beide kanten een mannelijke USB A aansluiting. Zo kun jij twee apparaten eenvoudig met elkaar verbinden. De kabel is stevig en werkt op ieder apparaat met een USB A poort. Een USB A poort is niet symmetrisch en kan maar op één manier in het apparaat gestoken worden.

Wat is USB 2.0?
Deze kabel maakt gebruik van de USB 2.0 standaard. Dat betekent dat dit type snelheden van maximaal 480 megabit per seconde kan halen. De kabel is geschikt om data over te zetten, apparaten op te laden of deze permanent van stroom te voorzien. "

Meeste nieuwe TB drives zijn USB3.1 gen2, die zijn veel en veel sneller als USB2.0...
USB 1.x is iets 'uit den ouden doosch'...

Eerst software installeren slaat meer op het apparaat zelf. Een USB 2 kabel zelf is passief en heeft nooit software nodig.

In ieder geval kan je veilig de kabel in beide apparaten steken.

Hoho, jongens, goed lezen: de kabel heeft TWEE USB-A mannetjes. Dat zijn speciale kabels om bij voorbeeld twee computers met elkaar te verbinden.

Zoals ik de handleiding van die time capsule lees, kan je op de USB-2 aansluiting een printer of harde schijf aansluiten. Of een PC/laptop gaat werken is dus een vraag: het ding is gemaakt om die schijf zelf aan te sturen.

Proberen kan geen kwaad, dat wel.

Snelheid en type USB hangt o.a. van het aantal kontakten en de kleur van het kunststof plaatje onder de kontakten af...
(bijv: USB3 is blauw met 9 kontakten)

Dit is inderdaad iets 'uit den ouden doosch'. Dus geen blauwe connectors.

Proberen waard ? Wat is het risico dat een van tweeën overlijd ?

Iets misgaan zal er niet, 't kan hooguit niet (of niet goed) werken.
Een USB3 kabel type 'A' is downwards compatible, dus werkt ook met USB1 en 2.

Om over een USB-A naar USB-A kabel te communiceren is er altijd software en hardware nodig tussen twee computers. Die ene is van jou is niet echt een Computer, dus daar kan je de software niet op installeren. Er zal helemaal niks gebeuren en het zal ook niet werken dat is zeker.

Zo een bewuste communicatie USB kabel heeft normaal ook een stukje elektronica in de kabel zitten die met die software samen werkt.

Een actieve A-A kabel om 2 computers op aan te sluiten, zal vast wel bestaan maar heb ik nog nooit gezien. Voor het gemak ga ik ervan uit dat dat hier niet van toepassing is.

Fabrikanten van periferie (bijvoorbeeld de prof. monitoren waar ik service op verleen, maar ook heel andere apparaten) gebruiken een USB A soms zowel als host (USB A) als als client (USB B). Oftewel je kunt hem gebruiken om een stickje in te steken zoals bij de USB A van je computer, maar je kunt hem ook als USB B gebruiken om het apparaat juist als randapparaat op je computer aan te sluiten. Alleen dan dus met de verkeerde connector.

De enige manier om daar achter te komen, is eerst de juiste drivers op de computer installeren en dan de A-A kabel er tussen prikken.

[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (26%)]

in de techspecs van het ding staat toch gewoon:

USB 2-poort voor aansluiting van een USB-printer of USB-schijf4

dus nee, recht aan je computer hangen gaat niet