Ik hoop dat iemand mij kan helpen met mijn Siemens koffiemachine.
Motor kreeg vorige week kuren; ik dacht 'verkeer bonen' dus schoonmaken.
Dit resulteerde in uitgebouwde motor en nieuwe koolborstels. Helaas nog steeds geen sjoege.
Service menu meldt onder errors:
Errors
OC:5
UC:0
Fuse: 0
Vanuit hetzelfde menu ComponentTest gedaan, resultaat 5sec grinder:
Customer Service Mode
Component Test
Grinder State: 1
Current: 54 mA
Twee vragen nu:
- Wat houdt error OC in, en wat is de betekenis van de waarde 5 daarbij?
- Is 55mA een te verwachten waarde bij motor 230DC (Ja, DC)?
Hoop dat iemand mij op weg kan helpen.
EricN
Instruction manual? You mean the manufacturers opinion?
Ik zie dat je over een SM beschikt. Daar staat toch duidelijk in:
OC: overcurrent
5: aantal overcurrent gebeurtenissen
Reset eens en kijk of OC nr terug toe neemt.
Wat is de initiele klacht? Stoppen na malen betekent niet altijd een maalprobleem.
Roland11
Golden Member
Het gebeurt bij de Bosch/Siemens printen ook wel eens dat de componenten op de print die de motorstroom meten defect zijn. Dit wel eens meegemaakt bij de EQ.6 en EQ.7.
Maar als je inderdaad de Servicemanual hebt, dan staat er vast in hoe je e.e.a. moet resetten.
Let wel, in de EQ.6 gaat het alleen over het resetten van de "AD value initialisation: The AD value of the grinder off-load current detection is reduced." Het gaat om "to ensure the grinder off-load is detected correctly", dus het draaien van de molen zonder bonen erin zodat hij concludeert "bonen op". Dat apparaat heeft dan ook geen sensor om te kijken of er bonen aanwezig zijn. Maar in ieder geval is er daar geen sprake van een reset als gevolg van te hoge stroom.
Het gemakkelijkste is wellicht nog om er een andere (nieuwe) motor in te hangen en kijken of de fout verdwijnt 
Op dinsdag 10 september 2024 06:28:24 schreef EricN:
Ik zie dat je over een SM beschikt. Daar staat toch duidelijk in:
OC: overcurrent
5: aantal overcurrent gebeurtenissenReset eens en kijk of OC nr terug toe neemt.
Wat is de initiele klacht? Stoppen na malen betekent niet altijd een maalprobleem.
Dank Eric voor je reactie met uitleg over de betekenis van de meldingen. Ik beschik echter denk ik niet over een SM als ServiceManual, wel ben ik na in het ServiceMenu tercht gekomen (via tips oa in dit forum).
Die OC melding en de afgelezen testwaarde van 54mA; stroken die met elkaar?
Ik zou verwachten op (Ampère = Watt / Volt); ik geloof dat ik 150W heb zien staan op de motor: 150/215 = 0.7A Toch nog dik 10x meer dan tijdens die testrun (waarbij de motor dus ook niet draait).
Conclusie: motor doorgebrand? Kan ik dat checken door weerstand te meten?
Initiele klacht was: maalwerk vervuild door maalgruis dat niet uit het maalwerk stroomt. Wellicht verkeerde bonen (gekocht bij HEMA). Na een kleine schoonmaak vanaf het front werd er niet meer gemaald.
Daarna uitgebouwd en maalwerk en motorhuis schoongemaakt; zwart van kool dus koolborstels gecheckt/vervangen. Geen soelaas.
Ben benieuwd naar jouw ideeën hierover!
Op dinsdag 10 september 2024 10:58:47 schreef Roland11:
Het gebeurt bij de Bosch/Siemens printen ook wel eens dat de componenten op de print die de motorstroom meten defect zijn. Dit wel eens meegemaakt bij de EQ.6 en EQ.7.Maar als je inderdaad de Servicemanual hebt, dan staat er vast in hoe je e.e.a. moet resetten.
Let wel, in de EQ.6 gaat het alleen over het resetten van de "AD value initialisation: The AD value of the grinder off-load current detection is reduced." Het gaat om "to ensure the grinder off-load is detected correctly", dus het draaien van de molen zonder bonen erin zodat hij concludeert "bonen op". Dat apparaat heeft dan ook geen sensor om te kijken of er bonen aanwezig zijn. Maar in ieder geval is er daar geen sprake van een reset als gevolg van te hoge stroom.
Het gemakkelijkste is wellicht nog om er een andere (nieuwe) motor in te hangen en kijken of de fout verdwijnt
Hmmm.. die ServiceManual heb ik dus niet.
Ik heb een EQ7 en ik heb aan de printplaat de voeding naar de motor (die welliswaar door een component met inductors en condensators gaat) gemeten; word daar niet wijzer van want in rust 204V en bij malen 215V???
Nieuw motortje hangen zou ik zeker graag doen als ik op een of andere manier een bevestiging kan vinden voor het inderdaad defect zijn van het motortje; door de weerstand te meten, bijvoorbeeld. Heb nu echter geen idee welke waardes ik daarbij zou mogen verwachten.
Ik hoop dat iemand mij op het spoor kan brengen!
EricN
Op dinsdag 10 september 2024 23:48:33 schreef BikerMark:
[...]
[Bericht gewijzigd door EricN op (46%)]
EricN
Op dinsdag 10 september 2024 23:48:33 schreef BikerMark:
[...]word daar niet wijzer van want in rust 204V en bij malen 215V???
Dus op de 2 draden die naar de motor gaan meet je in rust 204vdc?
Dan is het circuit open en is er iets stuk aan de motor of in de spoeltjes in de krimkous.
(Zweefspanning)
Yup, 204vdc is wat ik meet.
Die spoeltjes in de krimpkous (onstoringsfilter?) vond ik ook verdacht en heb ik gebypassed. Geen noemsnwaardig verschil in metingen.
Welk voltage zou jij verwachten tussen die twee draden bij een goed functionerend systeem?
En ik vraag me af wat zweefspanning is?
Dank weer!
EricN
Bij niet aangestuurde motor : nul volt.
Zweefspanning: als je de 2 draden vd meter in de lucht houd meet je ook spanning. Houd je de draden in de nabijheid van een elektrisch netwerk dan krijg je ook spanningen zonder verbinding te maken. Ook ontstoorders/surpressors of andere zaken veroorzaken via kruipstromen spanning die je op je meetinstrument afleest. Meten is weten maar je moet wel weten wat je meet.
Roland11
Golden Member
Op woensdag 11 september 2024 20:07:42 schreef BikerMark:
En ik vraag me af wat zweefspanning is?
Sluit maar even een 230V gloeilamp aan op de draden. Als hij niet gaat branden zou ik me geen zorgen maken over die spanning die je meet wanneer de molen niet draait.
Helder, ik heb geleerd dat dit verschijnsel zweefstroom heet. Had het kunnen afleiden van de Engelse term floating current.
Gloeilamp zal het idd niet doen, niet getest maar misschien doe ik dat nog wel.
Dank een ieder die heeft meegedacht, ik ga op zoek naar een motor.
Zal proberen mijn bevindingen hier te posten.
Yup, de suggestie van Roland11 was goud. Nieuwe motor (compleet maalwerk eigenlijk) deed het hem. Thnx!
5 seconden testcyclus geeft nu rond 950mA als waarde, dus de weerstand van het vorige motortje was... te hoog?
Op maandag 16 september 2024 21:33:03 schreef BikerMark:
Yup, de suggestie van Roland11 was goud. Nieuwe motor (compleet maalwerk eigenlijk) deed het hem. Thnx!5 seconden testcyclus geeft nu rond 950mA als waarde, dus de weerstand van het vorige motortje was... te hoog?
Beste BikerMark,
Ik heb op het moment hetzelfde probleem. Bij mij lijkt het erop dat de koolborstels zijn versleten.
Waar zou ik passende koolborstels kunnen vinden?
Mocht dat niet baten, waar zou ik een passende vervangende motor kunnen vinden? Zoekend op het typenummer (DC29 TK7PLUS EMC FMA) vind ik niks relevants.
Roland11
Golden Member
Hi Roland11,
Daar heb ik nog niet op gecontroleerd. Ik heb me direct op de koolborstels gericht doordat er een kant compleet verdwenen was en de andere kan minimaal was.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Hoi Arco,
Ja dat klopt, alleen heeft deze motor 2 verschillende afmetingen waarvan 1 met een schuine zijkant. Deze lijken nogal specifiek voor dit type motor, vandaar mijn vraag. Ik weet dat ik ook overmaatse koolborstels kan zoeken en ze zelf op maat schuren maar mijn voorkeur heeft passende koolborstels voor deze motor.
FF 2 min googelen en kwam bij de borstels: https://koolborstels.nl/product/koolborstels-espressomachines-4x62x10m…
Hoi smd,
Bedankt voor je reactie, deze heb ik uiteraard ook gevonden. Ik was meer benieuwd welke koolborstels de TS had gebruikt. Gezien de schuine kant zoals aangegeven in een eerder bericht. Als de conclusie is dat ik dit zelf passend moet maken is dat prima maar idealiter doe ik dat niet.
Op woensdag 22 oktober 2025 11:57:34 schreef Ralfvw:
[...]Beste BikerMark,
Ik heb op het moment hetzelfde probleem. Bij mij lijkt het erop dat de koolborstels zijn versleten.
Mocht dat niet baten, waar zou ik een passende vervangende motor kunnen vinden? Zoekend op het typenummer (DC29 TK7PLUS EMC FMA) vind ik niks relevants.
Tsss .. vanochtend trok ik een laatje open: hé, die koolborstels van de koffie automaat. Hmm, toch een nieuw motortje in gezet, dus dit setje heb ik niet nodig.
Kun je een dm sturen in dit forum? Zo ja, stuur me je adres, dan stop ik ze in een envelop en stuur je ze toe.
Op woensdag 22 oktober 2025 11:57:34 schreef Ralfvw:
[...]Beste BikerMark,
En hier is de link naar het motortje/maalwerk wat ik heb gebruikt. Doet het nog steeds top! Inmiddels ook pomp vervangen, btw
https://fixpart.nl/product/bosch-siemens-12008548-maalwerk-koffiezetap…
?
Het probleem is verholpen. Bedankt @bikermark voor het opsturen van de koolborsteltjes, ze passen perfect het tijdperk van tijdelijke filterkoffie is weer voorbij. Allen bedankt voor jullie reacties, gelukkig is het bij koolborsteltjes gebleven in plaats van een complete maalunit t.w.v. ca. 200 euro.
Ik heb een hele verzameling van motoren voor dit maalwerk die defect lijken te zijn geraakt. Meestal zie je inderdaad versleten koolborstels, vaak veel te snel bij een jonge machine. Als ik de borstels vervang draait de motor niet zoals het hoort, onregelmatig bij een hoger toerental. Ik test met een variac en een brugcel er tussen, als ik de spanning opdraai gaat hij onregelmatig lopen. Ik kom ook koffiemachines tegen die te weinig koffiepoeder produceren, ik denk als gevolg van de defecte motor.
De motoren zelf lijken gelijk aan de motoren voor Jura en Saeco maalwerken die eigenlijk nooit defect raken, die draaien vaak meer dan 20.000 kopjes koffie.