Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Ik heb een beamer ACER H6510BD.
IK krijg na een aantal minuten AAN de melding Ventilator defect (oid).
Ik heb het vermoeden dat de kleine ventilator achter de lens niet meer werkt.
Het ventilatortje staat op type: PBT(GF30)
Op internet zoekend zou dit een borstelloze motor voor 12 Volt zijn.
Uit het ventilatortje komen 3 draden.
Kan ik de ventilator testen met een 12 V voeding voeding?
Hoe moet dit / welke draden heb ik nodig, of kan ik met een Ohmmeter doormeten.
3 draden Rood, Zwart en Geel.
Tussen rood en zwart meet ik 26 kOhm
Tussen rood en geel meet ik 26 kOhm
Tussen zwart en geel meet oneindig.
Kan ook komen door slecht kontakt van mijn meter, het zijn van die kleine connectortjes,
Bedankt
Op 12V zou hij moeten gaan draaien.
De derde draad is naar mijn inschatting een open collector tacho uitgang. Dus beschaafd omhoog trekken en kijken of er pulsen verschijnen.
Ik had een keer zo een reparatie waarbij het koperdraad van een wikkeling in de fan geen/slecht contact meer maakte met het printje. Lastig te vinden, het probleem was er soms en soms niet, en veel werk om uit te bouwen, maar eenvoudig te verhelpen door de verbinding even door te solderen.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Daar waar een schakeling rookt, vloeit de meeste stroom (1e hoofdwet van Toeternietoe)
Bij 12 Volt komt er rook uit.......
Einde oefening.
Ik heb een vervangende besteld.
Heel veel dank
Mag slotje op
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
PBT(GF30) is het gebruikte plastic, daarmee kun je dus niks zinnigs vinden.
Dit even voor de volgende lezers, je hebt zelf al een geschikte vervanger gevonden, ik neem aan op het type van de beamer.
Toeternietoe
Dubbelgeïsoleerd
Op dinsdag 10 september 2024 21:06:46 schreef maartenbakker:
PBT(GF30) is het gebruikte plastic, daarmee kun je dus niks zinnigs vinden.Dit even voor de volgende lezers, je hebt zelf al een geschikte vervanger gevonden, ik neem aan op het type van de beamer.
Was wel even zoeken. Op het type van de beamer kwam ik eigenlijk niet verder.
De ene site geeft de spanning niet goed weer (24V, maar moet 12V zij)
Bij de andere kloppen de maten niet.
Bij Ali wat gevonden voor 12,50 Eurie, kost me ook de kop niet als het niet goed is.
Maar dan begint de ellende zoek een goede.
Maar afwachten.
Bedankt