Hallo,
Ik heb hier een DVD/HDD recorder waarvan de voeding defect is. Ik was het toestel aan het testen op de goede werking en het viel ineens uit alsof de stekker werd uitgetrokken, geen rook of geur.. Zekering goed.
Ik heb enkel 318V DC primair, verder komt er niets uit de voeding.
Iemand ervaring met deze voedingen

Ik zie de printplaat niet helemaal goed..

Maar hij lijkt sterk op een ander merk waarvan heel simpel destijds een weerstand oneindig was.

Op donderdag 12 september 2024 10:56:15 schreef peter60:
Hallo,
Ik heb hier een DVD/HDD recorder waarvan de voeding defect is. Ik was het toestel aan het testen op de goede werking en het viel ineens uit alsof de stekker werd uitgetrokken, geen rook of geur.. Zekering goed.
Ik heb enkel 318V DC primair, verder komt er niets uit de voeding.
Iemand ervaring met deze voedingen

Meet eens met de scope of de oscillator en de schakeltrap werkt. Als die niet gestart wordt is daar vaak een hoogohmige weerstand aan de primaire zijde verantwoordelijk voor.
Zit Primair slechts een IC in (IC101), MIP2E5 en daarbinnen wordt alles geregeld.

toestel van een 18 jaar intussen, best kans op elco's. bij een iets oudere sony hdd recorder waren vooral de smd elco's op de print langs de voeding vaak slecht. check ook de dioden van de smps maar, als er 1 in sluiting ligt dan gebeurt er ook niks.

[Bericht gewijzigd door testman op (22%)]

Het toestel start terug op:
Alle weerstanden en diodes gecontroleerd, waren ok.
Dan aan de condensators begonnen, C101 en C102 hadden een veel te lage capaciteit nl 11nF en 0,7nF ipv 100nF, deze vervangen door andere maar dat was niet de oplossing.
Elco's in primaire deel getest en C108 en C109 hadden een veel te hoge serie weerstand. Mijn nieuwe ESR meter rendeert, want de capaciteit bleek nog redelijk goed te zijn.
Toestel werkt terug, bedankt voor het mee denken.

btw, Moet ik C101 en C102 vervangen door originele onderdelen of zijn een soortelijke 0,1µF/250V ok?

Het gaat om X2 types met werkspanning 250V AC, normaal zijn condensatoren altijd vermeld in DC.

Er moeten in elk geval X2 klasse (of eventueel X1) types in (werkspanning is dan meestal 275VAC of 315VAC, 250VAC is tegenwoordig eigenlijk te laag). En dan uitsluitend MKT of MKP types, papier op die plaats is ellende (RIFA PME of WIMA MP3 gaan regelmatig in rook op)

Ok, die 2 condensatortjes ga ik dan nog omwisselen door X2 types.

die 2 condensatoren in de AC zijn voor de netontstoring, veel voedingen die constant aanstaan hebben allang rotte condensatoren daar, merk je niks van.

niet willen booten ligt ook weleens aan de harddisk, en niet zelden ook aan het sata kabeltje. dan start het ding niet door, zie je in het display wel.