Anoniem
Zie het plaatje van Victron.
Is het veiliger om het aardingsrelais te gebruiken als je de multiplus in een camper heb zitten?
Want je zou zeggen, als er geen verbinding meer is met wal, dan is er dus een zwevend net en zou je een dubbele isolatiefout moeten hebben om onder spanning te staan.
Als het aardingrelais sluit dan wordt je chassis etc. ook je nul.
Er zit dan wel een aardlekschakelaar, maar wordt het hiermee veiliger dan een zwevend net?
Je kunt het aardingrelais namelijk ook uitzetten.
Wanneer gebruik je wat in welke situatie?
Als je walstroom kast óók een aardlek bevat, dan klapt die er uit op het moment dat de verbinding tussen nul en aarding nog bestaat in de victron en de walstroom terugkomt.
Anoniem
Ja dat snap ik opzich wel, nu kan er stroom weglekken van nul naar aarde.
Maar wat ik eigenlijk bedoel te vragen:
De walstroom laten we even buiten beschouwing.
Als de multiplus zijn nul aan de aarde legt, dan kun je volgens mij niet meer helemaal spreken over een zwevend circuit. Het chassis is geaard en deze kan ook verbrinding maken met de aarde.
Nu zit er misschien wel een aardlekschakelaar achter de multiplus, maar je hebt wel potentiaal gemaakt tussen spanningsvoerende delen en de fase. Iets wat er niet zou zijn als het net zwevend is.
Lang niet iedere omvormer legt de nul aan de aarde, dan heb je dus gewoon een zwevend net. Ook kun je het aardrelais van de multiplus uitschakelen.
Mijn vraag is dus, wanneer is (in je camper) een zwevend net wenselijk en wanneer is het wenselijk dat de aarde gekoppeld wordt met de nul?
Is het één veiliger dan het andere?
Wanneer kies je voor wat?
Ik zou kiezen voor dat het verschil tussen camper en de grond er onder altijd zoveel mogelijk nul is. Alleen al om ellende met statische elektriciteit na rijden te voorkomen.
Anoniem
(bron: https://www.victronenergy.com/media/pg/The_Wiring_Unlimited_book/nl/gr… )
Er staat dat het niet wenselijk is dat een TT stelsel een IT stelsel wordt tijdens het loskoppelen van de walstroom en andersom.
Het aardingrelais in de multiplus voorkomt dit.
Maar is de enige reden dat dit niet wenselijk is de verwarring die kan ontstaan over de werking van de aardlekschakelaar?
Wat is er op tegen om het aardrelais uit te zetten en de aardlekschakelaar direct achter de walstroom te plaatsen?
Want bij een IT stelsel heb je geen lek naar de aarde.
Is dit ook echt een eis vanuit de NEN1010 vraag ik mij af?
Mij lijkt een IT stelsel in een camper juist veiliger dan er een TT stelsel van maken?