Op dinsdag 15 april 2025 21:09:00 schreef Frankiej:
Dank voor de reacties. Ik ga met een 1N4007 aan de slag.
Nog even een verduidelijking mbt de veiligheid: de walkingfloor staat vlak op een betonvloer en heeft geen stempels (nodig), het risico op kantelen is 0; deze lost inderdaad horizontaal schuivend en niet kippend. Het bewegen van de vloer gaat heel rustig, ik sta er circa 2 meter vandaan. Het hele systeem doet niets als op het trekkend voertuig de PTO niet is ingeschakeld.
Wat betreft gebruik van de pto en tegelijk rijden: dat is per auto verschillend; afhankelijk van de wens van de gebruiker wordt dit bij de dealer of pto-opbouwer in de software ingesteld. Rijdend inschakelen kan bij geen enkele auto.

Dat laatste is niet geheel waar want er zijn trucks die rijdend de pto gebruiken bijvoorbeeld rijplaten wagens die zetten niet elke keer hun pto uit.

Die rijden op een afstandsbediening met een servomotor op het stuurhuis.

Ook dit is inderdaad in de software in te stellen.

Inmiddels weer een stukje wijzer. Het huidige systeem nog eens goed bestudeerd en deels gedemonteerd. Daar blijkt een 1N5408 in te zitten. Het verschil wat ik kan ontdekken is de stroomsterkte: 1 vs. 3 ampere.
Komende woensdag ga ik testen.

Vanmiddag het setje (voorzien van een 1N5408 diode) aangesloten op de trailer. Beide functies werken perfect. Nu is het even afwachten hoe lang de batterij mee zal gaan. Er hoort een type 23A in, een 12 volts batterijtje.

Update 13-7-2025: inmiddels werk ik alweer een poosje met de set. Het gaat goed, de batterij blijkt lang mee te gaan. Geen spijt van mij projectje.

[Bericht gewijzigd door Frankiej op (25%)]

Helaas, het werkte zo mooi. Batterijverbruik viel reuze mee maar het setje is overleden. Er was steeds vaker geen connectie. Inmiddels een nieuw setje ontvangen, deze doet echter helemaal niets.
Ach, voor een paar centen leuk geprobeerd.
Ik heb nog even de eerder genoemde opties bekeken zoals een teleradio systeem maar dat is allemaal veel te kostbaar. Dus we doen het maar weer bekabeld.