Weet iemand of je nog ergens "normaal" verpakte CR2032's en andere knoopcellen kunt kopen?
Die nieuwe verpakkingen kosten veel te veel tijd in de klas, welke randdebiel dat bedacht heeft....
Maar zijn er nog leveranciers die ze gewoon in bulk zonder blister leveren? Of ben ik dan meteen 10x zoveel kwijt als bij de Action? Anders moeten we het uitpakken maar inzetten als strafwerk bij betrappen op telefoon in de klas.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
In een blister zitten ze allemaal (dat garandeert ook dat ze ongebruikt zijn en voorkomt sluitingen)
Ze zijn er wel per stuk verpakt (en van een goed merk...): https://www.nkon.nl/renata-cr2032-knoopcel.html
Maar 2 jaar terug was de bodem gewoon van karton, en kon je ze doordrukken. Ik zou dat graag weer zien. Nu zijn ze rondom geseald, en heb je een scherp mes nodig. Dat geeft meer mesverwondingen in de klas, dan in de oude situatie, toen hadden we echt NOOIT iemand die een Tiktok na deed en ze in ging slikken.
[Bericht gewijzigd door blanka op (31%)]
Kom nou zeg, effe normaal doen. Alles maar op [sociaal medium van de dag] afschuiven is dom populistisch gedram. Er is genoeg mis mee, dat ontken ik niet, maar als 'knee jerk reaction' de boel maar op tiktok afschuiven?
Die inslikproblemen zijn van vér voordat Tiktok ook maar bestond. Dat jij er geen weet van had, betekent niet dat kinderen die knoopcellen inslikken niet al langer een probleem was.
Preventing_Battery_Ingestions_An_Analysi.pdf
In de bijlage een onderzoek uit 2010, 6 jaar voordat Tiktok bestond, met meer dan 8000 onderzochte gevallen uit de tijdspanne 1990 tot 2008, dus voor de helft zelfs van voor er ook maar iets van sociale media bestond.
Dit is simpelweg een van de eerste medische papers die ik met google scholar vind, ik heb er niet meer tijd ingestoken.
En ja, die verpakkingen zijn kut. Maar beter dat dan een 3 jarig kind met 'n gat in z'n maag/darmstelsel.
Als je een beetje handig bent, fabriceer je een metalen pons waarmee je de cel uit kan ponsen, als je heel vaak die dingen te vervangen hebt.
Ik open blisterverpakkingen altijd met een schaar. Jullie hebben vast wel van die kindvriendelijke kleuterschaartjes met ronde punten in de school....
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
Ik constateer hetzelfde probleem als Blanka. De oude blisters kon je zonder gereedschap openen, alsnog lastig voor kinderhandjes. De nieuwe moet je openknippen, alsnog haalbaar voor kinderhandjes want met een stompe schaar gaat het ook.
Ik had na constatering geen moment nog bedacht dat er wetgeving achter zou kunnen zitten.
Ik vraag me serieus af of het iets uitmaakt voor het aantal inslikkingen. Die zullen doorgaans los slingerende cellen betreffen.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Zal wel weer een of andere (zeer ergerlijke) Europese eis zijn ivm kindveiligheid.
('t Interesseert ze geen ruk of je ze nog wel uit de verpakking kunt krijgen. Minste wat ze op de verpakking kunnen afdrukken is HOE je ze eruit krijgt zonder gereedschap)
De renata kun je vlak langs de cel afknippen en de cel eruit wippen.
In Engeland is een onderzoek geweest naar dit soort hardplastic verpakkingen, blijken door het geworstel om open te maken veel verwondingen geven.
Jaarlijks komen er meer als 65000 mensen op de Eerste hulp met snijwonden door het vlijmscherpe plastic (ook van z.g. 'clamshell' verpakkingen).
Deel komt zelfs op de intensive care terecht, maar dat schijnt ze niet te boeien... 
Kinderveiligheid moeten de ouders zelf voor zorgen, ergens opbergen waar het kroost niet bij kan...
Karton trekt vocht aan en dat is niet goed voor de levensduur van de verpakte cellen.
Gewoon met een schaar openknippen en als de kinderhanden dat nog niet kunnen dan is het voor de leraar of lerares een koud kunstje om een hele rits cellen in een keer los te knippen en de cellen uit te delen aan de kinderen.
Ik vraag me wel af hoe oud de kinderen zijn dat ze kunnen omgaan met knoopcellen en dat ze weten dat het geen snoepjes zijn en die je niet in de mond moet stoppen en al zeker niet moet doorslikken!
Arco
Special Member
Op woensdag 18 september 2024 14:38:16 schreef Bobosje:
Karton trekt vocht aan en dat is niet goed voor de levensduur van de verpakte cellen.
Ik heb dat nog nooit gehad...
Je mag ook wel verwachten dat de gebruiker ze ergens droog bewaart en niet buiten in de regen of in het aquarium... 
Als het karton zo nat wordt dat het de batterij leegtrekt moet het wel heel erg zijn. (zeker dat bedrukte glanskarton)
maartenbakker
Golden Member
www.elba-elektro.nl | "The mind is a funny thing. Sometimes it needs a good whack on the side of the head to jar things loose."
De oplossing voor het vochtprobleem zou zijn om van de gelaste plastic capsule een ongelaste plastic capsule te maken. Is nog goedkoper ook, en daarmee voldoe je ook aan een eventuele eis tot kinderveiligheid.
Het punt in deze specifieke kwestie is vooral dat het voor kleine kinderen heel erg schadelijk is om een knoopcel in te slikken. Ze krijgen dan lithium binnen en dat geeft meteen levenslange problemen.
Ik heb ook een enorme hekel aan blisters, maar ik vind in dit geval een slecht te openen verpakking een voordeel.
maartenbakker
Golden Member
Zoals aangegeven is hij prima op andere manieren kindveilig te maken en is het bovendien maar de vraag hoe de statistieken zijn van slikken van verpakte versus onverpakte batterijen. Uit de losse pols zou ik verwachten dat onverpakte batterijen verreweg het grootste aandeel hebben. Maar breng me gerust op andere gedachten als daar ergens cijfers van te vinden zijn.
Bedenk dat het hier gaat om kinderen die nog geen schaar kunnen gebruiken. Die kunnen een beetje verpakking ook nog niet met de vingers openkrijgen.
Het is zelfs de vraag of het ueberhaupt om de kindveiligheid gaat bij deze maatregel, we nemen dat nu voor het gemak even aan.
En dan wil ik ook de statistiek nog wel eens zien van mensen die gewond raken door het openen van blisterverpakkingen, of zelfs indirect in de problemen komen omdat ze daarvoor moeten wachten op assistentie.
Ik denk dat het niet zo zwart-wit ligt en dat het "save the children" argument hier best, zoals helaas te gebruikelijk, geheel of gedeeltelijk oneigenlijk kan zijn.
Let wel: het gaat hier om een gelaste plastic capsule die tussen twee kartonnetjes zit. Juist door die kartonnetjes zou je er ook een capsule met klempassing van kunnen maken, bijvoorbeeld. Ook een gewone kartonnen blister biedt al enige kinderbescherming voor vingertjes die geen schaar kunnen hanteren (zelfs voor volwassen vingers gaat zo'n ding niet in 1 keer scheuren los meestal).
fred101
Golden Member
www.pa4tim.nl, www.schneiderelectronicsrepair.nl, Reparatie van meet- en calibratie apparatuur en maritieme en industriele PCBs
Ik denk dat de enige reden is, dat plastic boven en onder, gewoon goedkoper te maken is.
Foto van Energizer, blijkbaar toch kindervriendelijk of dat is marketing flauwekul:
Bij Duracell zag ik wel plastic op karton.
En dit ziet er toch als karton+plastic uit.
[Bericht gewijzigd door fred101 op (12%)]
maartenbakker
Golden Member
Het plastic op karton dat ik hier bij de hand had, is een gesealde plastic capsule die op het karton geplakt zit. Dus twee keer zoveel plastic en alsnog karton.
Ik geloof dat andere een gesealde plastic capsule tussen twee kartonnetjes zijn, dat zal ik nog controleren. Dat zou dan twee keer zoveel plastic en twee keer zoveel karton zijn.
Zelfs als een gesealde plastic verpakking verplicht is, dan is dat karton alsnog overbodig geworden. Ik denk dus eerder verspilling dan bezuiniging.
[Bericht gewijzigd door maartenbakker op (13%)]
Arco
Special Member
Die action zijn van heel stug karton, niet veel makkelijker als plastic (gewoon 'doordrukken' gaat zeker niet)
Meeste ongelukken gebeuren trouwens met gebruikte cellen als ze wegspringen uit een apparaat als dat op de grond valt, en later door kinderen als snoep wordt aangezien...
(zelden met nieuwe cellen.)
Hoeben
Golden Member
https://www.hoeben.com https://www.overstockdevices.com https://www.asensor.eu https://www.circuitsonline.net/forum/user/4355#aanbod Voor alle verkoop: een tegenbod is altijd welkom!
Regelgeving schiet altijd door. Ik probeer net een fles (kunst)meststof voor de plantjes te openen. Je moet dan die zijkant erg hard induwen, met twee handen gaat het net. Dus schiet je uit en een flinke scheut over de grond. Gelukkig ken ik de wereld en deed het buiten.
Idem met die winkelverpakkingen, een groot deel van de prijs is juist de verpakking en regelgeving.
Arco
Special Member
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Ik herken het probleem met blisterverpakkingen niet. Ik bestel Varta CR2032-batterijen bij TME in verpakkingen van 20 stuks. Het wordt vervolgens geleverd op een plastic tray met bovenop een kartonnetje dat vastgeplakt zit met plakband.
Ik heb er even een foto van gemaakt, zodat je een beeld van het geheel kunt vormen.
[EDIT]
Je zou kunnen overwegen om een dergelijke bestelling samen te voegen met ziplock-zakjes. Kun je ze makkelijk per stuk verpakken en gereed leggen in een burolade.
[Bericht gewijzigd door oxurane op (17%)]
Arco
Special Member
Da's geen normale verbruikersverpakking, maar een tray voor grootverbruikers. (die zie je niet in de winkel)
oxurane
Van elk bezoek aan CO leer ik weer meer...
Zoals ik begrijp, wordt er gezocht naar een oplossing van een probleem. Ik kreeg het idee dat het om een terugkerend, praktisch, probleem voor een school gaat. Dan denk ik dat 20 batterijtjes er wel in een jaar doorheen gaan. En de batterijen zijn best lang houdbaar...
Eric21
Golden Member
Ikea heeft ze per 8 (en niet duur, prima kwaliteit). Je schuift het kartonnetje tussen het plastic weg en ze liggen alle 8 op trafel.
KGE
Golden Member
Ik heb een tijdje terug van Duracell CR2032 besteld, kwamen als beste uit de testen, grootste capaciteit. Deze kwamen in een doosje met daarin blisterverpakkingen met 2 en 4 batterijen per kaartje. Elke batterij is apart voorzien van een kindveilige verpakking en ook nog eens voorzien van een stickertje met een vreselijk vieze smaak zodat kinderen de batterij direct weer uitspugen. Vergeet je het stickertje er af te halen is er grote kans dat het apparaat waar je het in wilt gebruiken niet werkt.
Tsja...
Voor een school lijkt het mij iets wat gebruikt wordt voor projectjes met ledjes en dergelijke.
Ik weet een techniekgroep van een BSO en die kopen dit ( om de zelfde reden als TS) :
https://www.bol.com/nl/nl/p/cr2032-lithium-3v-knoopcel-batterij-in-gro…