Hallo allemaal,

Ben nieuw op dit forum dus als e.e.a. niet goed gaat weet je hoe dat komt.
Ben bezig met een replika van de Elektuur Junior computer en wil graag het 1 MHz kristal vervangen door een 1MHz oscilator aangezien deze makkelijke te verkrijgen is.
Nu ben ik op zoek naar een aangepast schema van de Junior computer waar deze aanpassing gerealiseerd is.
Wie kan mij daarbij helpen?
Bij voorbaat dank.

Onder voorbehoud want uit het losse polsje:
-) kristal en bijhorende C'tjes weglaten
-) oscillator aan nul en aan +5;
-) de uitgang van de oscillator aan Xin van de 6502
Kan iemand bevestigen of corrigeren?

Ja, dat bedoelde ik ook. Enkel stelde ik "Xin" daar waar het PhiIn had moeten zijn.

(waarom kan ik hier wel een Griekse delta en omega en pi zetten maar geen Phi?)

Overigens: misschien is het een goed idee om beide opties open te laten, oscillator EN kristal met periferie?

[Bericht gewijzigd door Paulinha_B op (25%)]

/OT Deze zijn standaard

[Bericht gewijzigd door RAAF12 op (70%)]

Op de site van Hans Otten in de download sectie.Heb het verder niet bekeken,het zijn gezipte files. http://retro.hansotten.nl/6502-sbc/elektuur-junior/build-a-junior/juni…

[Bericht gewijzigd door Hubie op (33%)]

Dank jullie wel voor de snelle reacties.
@Aart klok aan bieden op pin 37 had ik ook al gevonden, het ging me meer om de totale schakeling rond N1-N6 daar kan ik niets van vinden op de door anderen genoemde sites.

Op de site van Hans Otten kijken die schreef artikelen over huiscomputers toen ze op de markt verschenen in het maandblad Radio Bulletin. Zie boven.

@Raaf12 bedankt voor je link, kan echter niets vinden wat betreft mijn vraag over de schakeling rond N1-N6.

De rest van de schakeling moet zo blijven, anders heeft de rest van de computer geen klok meer.
R1/C1 zijn bij een oscillator niet nodig, maar ik verwacht eigenlijk geen problemen als ze er zijn.

Dit deel is TTL overigens, N1-N4 is een 74(LS)00.

Het antwoord staat impliciet in mijn reactie: N1 wordt weggelaten, de vier andere poortjes blijven zoals ze zijn, die maken de timingkritische signalen R/'W en RAM_R/'W.

Ook N1 kan niet weggelaten worden, hij inverteert en dat zal allicht nodig zijn.

Heb even gezocht in de originele boekjes van de Junior en er wordt niet uitgebreid gesproken over het hele circuit maar vond wel dit:

Deze laatste verklaart mogelijk waarom die extra poorten toegevoegd zijn. Ik zou gewoon proberen het kristal weg te laten en op Phi-In je 1 MHz signaal uit de 'can' in te voeren en zien wat hij doet. De diode en weerstand van 330k hebben naar alle waarschijnlijkheid er geen invloed op.

Op dinsdag 24 september 2024 20:06:32 schreef Aart:
Ook N1 kan niet weggelaten worden, hij inverteert en dat zal allicht nodig zijn.

Hm, dat klinkt zinnig, ik had niet opgemerkt dat N1 niet alleen het kristal aanslingert maar ook N2 aanstuurt.

N1 is voor het helpen aanslingeren van de oscillator. Overigens zou de Junior ook moeten kunnen draaien op alleen de R/C (zonder kristal).

N2 is om een gebufferde Phi2 beschikbaar te hebben in de rest van het systeem.

N3, N4, en N6 zijn om het R/W signaal te bufferen en om het te synchen met Phi2.

Als Phi2 EN R/W beiden hoog zijn zit je in een "Non-write cycle" en kun je door RDY laag te trekken de bus overnemen. (RAM-R/W).

Hier zie je een stuk print - layout van iemand die dat truukje al gedaan heeft.

[Bericht gewijzigd door bprosman op (10%)]

Hallo Allemaal,

Bedankt voor jullie reacties.
Ga er mee aan de slag.