Ik heb een Noris Record Smd 8mm projector van een overleden nonkel en alle onderdelen lijken te werken, maar de filmband wil niet laden - de tandwieltjes lijken niet te passen in de filmgaatjes; ik heb zowel 8mm als super8 films en denk dat het misschien ligt aan een instelling om van 8mm naar super8 te wisselen. Ik heb geen handleiding maar hoor dat deze wisseling handmatig moet gebeuren. Weet iemand hoe? Nergens op internet/youtube wordt dit getoond.

bij veel types projectoren moet je de tandwieltjes van de filmgrijpers wisselen tussen S8 en 8mm.de andere tandwieltjes zitten typisch in de cover.

ps : foto vh toestel?

Bedankt voor de reactie Kris.
Spijtig genoeg is het toestel gekomen zonder enige wisselstukken. Wat zou verklaren dat alle films die ik meegekregen single 8mm zijn. En ik heb nu ook een band over het tandwiel gelegd en de gaatjes lijken overeen te komen met de afstand tussen de tanden. Misschien een probleem met het zwarte mechanisme boven het bovenste tandwiel?
Hierbij fotos van het toestel, met en zonder cover. Ik zou misschien ook een video kunnen maken van hoe het fout loopt ....

de tandwielen en ook de framehouder zijn uitwisselbaar. de framehouder die er nu inzit staat S8 op geprint. single 8 . zelfde formaat als super 8. dat is niet goed voor de oude "dubbel acht" filmpjes.

De films die ik probeer af te spelen zijn single 8. Kan het zijn dat de 'S8' staat voor 'single 8' en niet voor 'super 8'? Ik kan dit nergens op internet terugvinden ... Ik heb zeker geen dubbel 8 films.

de namen worden wel eens door elkaar gehaald.. dubbel 8 wordt na ontwikkeling gewoon 8mm (de 16mm film wordt geplitst), dus daarna kan je ze niet meer onderscheiden, tenzij je goed kijkt naar de gaatjes en de positie tov het beeld. Single 8 en Super acht hebben de zelfde gaatjes. de S kan ook voor simple staan :-)

om de verwarring de werled uit te helpen..

foto geleend van wiki. welke film heb je (links is 8mm, rechts is Super 8)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (22%)]

Hierbij een foto van mijn filmrol. Volgens mij is dit duidelijk gewone 8mm. Als ik het vorige commentaar goed versta, is de 'S8' op mijn projector dus wel degelijk voor super/single 8 en niet voor gewone 8mm, wat dus mijn probleem zou verklaren. En dan zou ik wisselstukken nodig hebben om de 8mm te kunnen projecteren ....

dat zijn grote gaten, dus nog de gewone 8mm (dubbel 8), ging eens super8 er was ook wel eens door het leven als "regular" . het andere stukje is er niet bij, waarschijnlijk stond daar R8 of 8 op.

op zoek naar een andere projector, of de ontbrekende stukjes om het formaat te wisselen..

Op donderdag 26 september 2024 11:57:39 schreef KoenH:
Ik heb een Noris Record Smd 8mm projector van een overleden nonkel en alle onderdelen lijken te werken, maar de filmband wil niet laden - de tandwieltjes lijken niet te passen in de filmgaatjes; ik heb zowel 8mm als super8 films en denk dat het misschien ligt aan een instelling om van 8mm naar super8 te wisselen. Ik heb geen handleiding maar hoor dat deze wisseling handmatig moet gebeuren. Weet iemand hoe? Nergens op internet/youtube wordt dit getoond.

Dag Koen, als het goed is zit in de kap die om de lamp heen zit een extra onderdeel met daarop 'N8' (normal 8). Dat kun je verwisselen met het onderdeel S8. Zie foto.

je moet de transportrollen ook verwisselen. die zitten ook in de kap als het goed is. De witte zijn voor s8, de zwarte voor N8. Zie foto.

Jerryn,

Jij lijkt nu echt de missing link in mijn probleem gevonden te hebben!!! De kap bevat inderdaad de onderdelen die nodig zijn voor de switch tussen S8 en N8. Als ge mij ook nog kunt zeggen of ik het onderdeel er gewoon kan uittrekken of is het vastgeschroefd?

Een grote dank u, ik had de projector bijna naar de container gedaan.

Koen.

goed dat anderen ook reageren, want ik kan even niet volgen.. dat de tandwieltjes en de framehouder in de cover zitten (de kap) stond al in de eerste reactie :-)

Sorry Kris, het staat inderdaad ook in uw eerste reactie maar ik moet het slecht begrepen hebben toen. Mijn excuses.

Op maandag 30 september 2024 11:57:33 schreef kris van damme:
de namen worden wel eens door elkaar gehaald.. dubbel 8 wordt na ontwikkeling gewoon 8mm (de 16mm film wordt geplitst), dus daarna kan je ze niet meer onderscheiden, tenzij je goed kijkt naar de gaatjes en de positie tov het beeld. Single 8 en Super acht hebben de zelfde gaatjes. de S kan ook voor simple staan :-)

om de verwarring de werled uit te helpen..

foto geleend van wiki. welke film heb je (links is 8mm, rechts is Super 8)

[bijlage]

!6 mm is inderdaad de basis voor dubbel 8, maar de perforatie van 16mm is veel groter als voor dubbel 8

Op maandag 20 januari 2025 12:07:58 schreef buzzy:
[...]!6 mm is inderdaad de basis voor dubbel 8, maar de perforatie van 16mm is veel groter als voor dubbel 8

en bij 16mm (die 16mm zal blijven )zitten ze ook maar aan een kant en verder uit elkaar. het is dezelfde 16mm film als basis, het aantal gaatjes per inch en de hoeveelheid bepaalt of de toekomst 16 mm of dubbel acht wordt.

Op maandag 20 januari 2025 11:56:37 schreef KoenH:
Sorry Kris, het staat inderdaad ook in uw eerste reactie maar ik moet het slecht begrepen hebben toen. Mijn excuses.

excuses zijn niet nodig . Ik begrijp dat ik in het vervolg wat meer moet aandringen. Kwestie van te leren uit reacties, ter zelfverbetering :-)

[Bericht gewijzigd door kris van damme op (30%)]

Ik wil nu het S8 onderdeel door het N8 stuk vervangen maar weet niet goed wat ik daarvoor moet demonteren en ben bang om iets te beschadigen. Het lijkt alsof er het een en het ander moet losgeschroefd worden. Kan iemand me zeggen hoe of wat?
De foto van Jerryn van 19januari toont dat er twee pinnen op het onderdeel staan die door een metalen plaat heen moeten.

Gevonden hoe de vervanging te doen: de schroef onderaan de lens losdraaien volstaat om de lens te kantelen en het stuk te vervangen.
En ik heb eindelijk beeld!!!!!
Maar ... er is nog een probleem met het beeld: het is onstabiel (zie foto): dubbele afbeelding en geen vloeiende overgangen. Film lijkt ook op een schokkende manier gevoed te worden alhoewel beide tandwielen goed functioneren. Wat kan hiervan de oorzaak zijn?

probleem met shutter? vertaaid vet?

onlangs ook zo'n video 8 toestel hersteld gehad. snaren zacht en oud vet is het grootste probleem daar geweest. met wat knopjes kon deze de loopsnelheid aanpassen en beeldscherpte ging met de lens naar binnen/ buiten draaien. heb wat asjes en doorvoeren gesmeerd welke de filmloop merkbaar deden storen.

Heb inderdaad een kleine hoeveelheid vet verwijderd en het beeld lijkt nu stabiel, misschien ook doordat de projector nu meer gebruikt wordt.
Volgend probleem is dat ik de films maar in slechte kwaliteit kan opnemen/digitalisern: het verschil in fps (frames per second) tussen iphone en 8mm moet te groot zijn, zelfs als ik de iphone op 24 fps instel. Ik zal proberen of een van mijn oude camera's beter resultaat geeft.

Meestal wordt zo'n film met ongeveer 18 fps gedraaid, dus dat verschil is te groot ja.

zolang het aantal beelden per seconde niet exact hetzelfde zijn tussen de projector en de camera ga je allerlei verschijnselen zien, oa intensiteitsverandering en zwarte banden.

daar zijn oplossingen voor, maar die zijn niet eenvoudig. Daarom is de huidig meest toegepaste methode beeld per beeld opnemen.

Op zondag 26 januari 2025 15:57:48 schreef kris van damme:daar zijn oplossingen voor, maar die zijn niet eenvoudig. Daarom is de huidig meest toegepaste methode beeld per beeld opnemen.

Maar probeer dit niet met die projector omdat je dan de film verbrand.
(ik weet niet of deze projector stil beeld kan geven...)

EDIT: quote goed gezet...

[Bericht gewijzigd door Roches op (14%)]

Op zondag 26 januari 2025 20:47:20 schreef Roches:
Maar probeer dit niet met die projector omdat je dan de film verbrand.
(ik weet niet of deze projector stil beeld kan geven...)
[...]

je veegde een haak teveel weg, wardoor je eigen bericht ook een quote werd.

Ik ken geen projector waar je het beeld op stil kan zetten zonder dat een filmbeschermend rooster het lichtpad gaat onderbreken/ verzwakken, maar dat bedoelde ik niet, aangezien het meerendeel van de camera's geen beeld per beeld kan opnemen (ze bestaan uiteraard wel, maar trek je portemonnee maar open..:-) )

waar ik op doelde is dat er voor een redelijke prijs scanners bestaan die beeld per beeld scannen, die het beter doen dan al dat gedoe met een oude projector.

Alles hangt er natuurlijk vanaf hoeveel beeldmateriaal moet omgezet worden.
Als het om één spoeltje (3 minuten ) gaat, kan TS het beter uitbesteden, gaat het om uren materiaal en heeft TS er zin in, dan zijn er andere oplossingen.