Waarde temperatuursensor AMG S.p.A. pelletkachel Round12K-K

Hallo,

De waarde van de sensor van de rookgas afvoer wijkt opeens veel af.
Met branden scheelt dat wel 20 graden minder dan eerder.
Nu wil en heb ik de weerstand gemeten maar wat moet de waarde zijn??
Bij 20 graden meet de sensor 312 Kohm.
Weet iemand welk type dit is zodat ik weet als de waarde goed is??

Met pelletkachels gooien ze je plat tegenwoordig. Heb je een merk en model?

Oeps sorry
Ik heb er een foto bij gezet van de kachel

[Bericht gewijzigd door lanting73 op (24%)]

Na navraag bij de kachelafdeling: enkel thermokoppels bekend bij de gangbare modellen. Dat is laagohming (5 ohm of drg) dus iets van 300kohm nooit van gehoord. Ofwel een goedkope uitvoering ofwel het thermokoppel ernstig stuk.

Ik zal nog eens een andere multimeter proberen en kijken wat hij aan geeft.
Sensor moet rond de 108 Ohm zijn bij 20 graden volgens anderen.

Op woensdag 2 oktober 2024 21:19:49 schreef lanting73:

Als je twijfelt, een nieuwe bestellen. Zou me verwonderen dat daar geen boekje bij was met bestelnummers en technische gegevens van parts. Pelletkachels hebben toch regelmatig wat wisselstukken nodig in de verbrandingskamer. Waar vind je die nummers dan?

Op woensdag 2 oktober 2024 21:24:27 schreef jerome:
Als je twijfelt, een nieuwe bestellen. Zou me verwonderen dat daar geen boekje bij was met bestelnummers en technische gegevens van parts. Pelletkachels hebben toch regelmatig wat wisselstukken nodig in de verbrandingskamer. Waar vind je die nummers dan?

Bestellen kan ik hem wel maar is de sensor het probleem??

Je tabel is van een pt100. Die is 100 ohm. Niet kohm. En zeker niet 300kohm.

Om 20 graden verkeerd te zitten mag de afwijking niet zoveel zijn. Max 10%. De meeste uitlaat sensors hebben een range tot 600 graden.

Heeft de sensorkabel een ijzeren gevlochten mantel?

Weten of het de sensor is kan idd alleen maar door effectief de juiste specs vd sensor te kennen. Statistisch kun je ook proberen. 95% vd gevallen is het de sensor. Hopen dat je niet bij de 5% hoort dan....

Maar hoe weet je of hij 20 graden afwijkt? Nagemeten? Of door vroegere waarden vergelijken? Mss is de verbranding minder hoog of een probleem in vervuiling. Iets wat veel voor komt bij pelletkachels.

Op woensdag 2 oktober 2024 22:13:28 schreef EricN:
Je tabel is van een pt100. Die is 100 ohm. Niet kohm. En zeker niet 300kohm.

Om 20 graden verkeerd te zitten mag de afwijking niet zoveel zijn. Max 10%. De meeste uitlaat sensors hebben een range tot 600 graden.

Heeft de sensorkabel een ijzeren gevlochten mantel?

Weten of het de sensor is kan idd alleen maar door effectief de juiste specs vd sensor te kennen. Statistisch kun je ook proberen. 95% vd gevallen is het de sensor. Hopen dat je niet bij de 5% hoort dan....

Maar hoe weet je of hij 20 graden afwijkt? Nagemeten? Of door vroegere waarden vergelijken? Mss is de verbranding minder hoog of een probleem in vervuiling. Iets wat veel voor komt bij pelletkachels.

Er is mij verteld dat het waarschijnlijk een pt100 was en dan zou hij bij 20 graden dus ongeveer 108 ohm zijn.
Deze meet 312 Kohm dus waarschijnlijk een andere type sensor.

Nee de kabel is niet omvlochten zoals je op de foto had kunnen zien.

De afwijkende waarde van 20 graden lijd ik af bij eerdere waardes die ik normaal had
Zat bij pot 1 normaal rond de 100 a 108 graden en nu rond de 80 a 88
Als de kachel uit was dan was de temperatuur van de ruimte sensor en de afvoer sensor vrijwel gelijk.
Kon wel een paar tiende graden verschil in zitten maar geen graad of 7.
Kachel heb ik net schoon gemaakt.

Ja, idd. Geweldige foto 8)7

Zou ook zomaar een thermokoppel kunnen zijn.
De hint daarvoor is de steker/kabel die eraan zit: zijn 2 verschillende materialen als geleider...

Op donderdag 3 oktober 2024 07:59:23 schreef High met Henk:
Zou ook zomaar een thermokoppel kunnen zijn.
De hint daarvoor is de steker/kabel die eraan zit: zijn 2 verschillende materialen als geleider...

Lijkt mij geen thermokoppel
Dit is een foto van internet