Beste forumleden,
Ik heb een display met amberkleurige achtergrond verlichting (de text is amberkleurig en waar geen text staat is nagenoeg zwart) zie bijgevoegde afbeelding.
De afbeelding heb ik even van het internet geplukt als voorbeel hoe de verlichting nu is.
Graag wil de achtergrond verlichting veranderen naar wit.
Ik heb de amberkleurige LED vervangen voor een witte LED.
Het oranjekleurige filter heb ik verwijderd en een witte terug geplaatst.
Echter nu is de text blauw/groenig en waar geen text staat is lijkt een beetje op paars/blauw.
Helaas geen foto van gemaakt.
De opzet is witte text en waar geen text staat wil ik zwart hebben.
Ik ben al een beetje met polarizers aan het knutselen geweest, maar dat levert geen resultaat op.
Hoe zou ik dit kunnen oplossen of is dit gewoon niet te doen.
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Je zou een RGB-LED kunnen proberen.
Als je per kleur een potmeter gebruikt (met voldoende vermogen voor de stroom/spanning van je LED's) kan je de kleuren verzwakken die door het display het helderst worden weergegeven en de kleuren die geabsorbeerd worden naar verhouding vergroten.
Bij donkere vlakken heb je teveel blauw en een deel teveel rood (je ziet paars wat zwart moet zijn). Bij 'witte' vlakken zie je teveel blauw/groen omdat rood licht teveel geabsorbeerd wordt. Het aandeel groen en blauw licht kan je dan dimmen (groen en blauw worden al voldoende doorgelaten, het rode licht moet sterker zijn).
Je zou er even mee moeten spelen om de juiste kleurverhouding te vinden die je mooi vindt en het meest bij wit in de buurt komt.
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com
Het filter wat ervoor zat zal wel een polariserend filter geweest zijn. Niet gezegd dat je dat met andere kleuren ook netjes gaat krijgen...
OPTOdesign
R&D | Design | Light | Innovation | Education
Op donderdag 3 oktober 2024 17:36:57 schreef Kwabonkel:
@OPTOdesign,
Dat is een goede tip.
dat moet te doen zijn denk ik.
Ik ga er eens mee aan de slag.
Laat even weten als het gelukt is (met foto) 
Je kan de huidige weerstand laten zitten als je niet weet wat er voor die weerstand zit; en dan daarachter 3 potmeters met een RGB-LED plaatsen. Beter is om uit te zoeken hoeveel stroom je kunt trekken - of de voedingsspanning aftakken - en dan iedere kleur afhankelijk van weerstand + potmeter voorzien zodat je zeker bent van meer lichtopbrengst.
Op donderdag 3 oktober 2024 18:52:41 schreef Arco:
Het filter wat ervoor zat zal wel een polariserend filter geweest zijn. Niet gezegd dat je dat met andere kleuren ook netjes gaat krijgen...
Nee het filter wat er achter zat was gewoon een oranje plaatje.
Op donderdag 3 oktober 2024 20:25:42 schreef OPTOdesign:
[...]
Laat even weten als het gelukt is (met foto)Je kan de huidige weerstand laten zitten als je niet weet wat er voor die weerstand zit; en dan daarachter 3 potmeters met een RGB-LED plaatsen. Beter is om uit te zoeken hoeveel stroom je kunt trekken - of de voedingsspanning aftakken - en dan iedere kleur afhankelijk van weerstand + potmeter voorzien zodat je zeker bent van meer lichtopbrengst.
Ik zal eens kijken of ik er komende week even voor kan gaan zitten.