The Blade, een windmolen voor thuis die de natuurwetten tart.

Hier ook zo'n eentje, van tien jaar gelden. Ook nooit meer wat van gehoord...

Op woensdag 9 april 2025 23:58:16 schreef Arco:
Als ik genoeg bruine bonen en/of goulash eet ben ik ook een prima windgenerator... :+

Stinkert :P

Op dinsdag 2 september 2025 00:09:02 schreef willem53a:
Zelf ook zo'n miskoop gedaan, een horizontale 3 fasen van 90E: pas bij storm kwam er iets meetbaars uit (20W). Met een zelfgebouwde omvormer (6 low-schottkys) ging het iets beter. Met een boost schakeling de 3 volt opgekrikt naar 12 volt en het 12V lampje ging branden. Als laatste met stukjes aangeschroefd pertinax de vleugels vergroot en zowaar, bij wind 3 ging hij al draaien, 100Ma bij 12 volt = 1,2W.

Opstelling moet minsten 2x hoger zijn de de hoogste gebouwen of bomen in je nabije omgeving zodat je in de laminaire luchtlagen zit . Zit je lager, dan is de wind turbulent en heb je minimale luchtweerstand . Denk aan het golfballetje met de putjes in de wand om turbulentie te creëren en zo de luchtweerstand te verkleinen . Het is niet zijn schuld maar Reynolds heeft er een dimensieloos nummertje op geplakt .

Op dinsdag 2 september 2025 21:18:24 schreef keebrev:
Hier ook zo'n eentje, van tien jaar gelden. Ook nooit meer wat van gehoord...

die bestaan nogthans nog en hun website is van 2025.
https://thearchimedes.com/

AEZ is eind vorig jaar ook omgevallen.

Wie was AEZ? Een Nederlandse windmolen bouwer speciaal voor agrariërs/boeren.

Ze maakten de kenmerkende groen/oranje windmolens met een houten windvaan.

Blijkbaar zijn ze door gestart onder Ecoways.

AEZ was een arrogante en dure club. Ik heb er een prijs opgevraagd en eigenlijk mocht dat al niet, want ik ben geen boer.... Echter een molen kost daar 50k

Op woensdag 3 september 2025 07:26:55 schreef High met Henk:
Blijkbaar zijn ze door gestart onder Ecoways.

Ze hebben inderdaad een doorstart gemaakt, maar moeten nog even wachten vanwegen concurrentie beding.

AEZ was een arrogante en dure club. Ik heb er een prijs opgevraagd en eigenlijk mocht dat al niet, want ik ben geen boer.... Echter een molen kost daar 50k

Ik weet niet of ze arrogant waren, de molens zijn inderdaad niet goedkoop. Maar ze zijn wel goed en wekken gemiddeld 25000kW per jaar op.

geen boer = geen molen vond ik behoorlijk arrogant.

Op woensdag 3 september 2025 09:47:40 schreef High met Henk:
geen boer = geen molen vond ik behoorlijk arrogant.

Ik weet niet of dat arrogant is, ik denk dat je sowieso geen vergunning krijgt voor zo'n ding. Of heb je die wel?

Normaal gesproken regelen zei ook de vergunningen voor zo'n molen en dan kan het zijn "omdat je geen boer bent" ze er geen moeite in steken om dat aan te vragen.

Heb bijna alles wat een boer heeft, behalve een agrarisch bedrijf..

Maar er is weer een nieuw wonder;

https://www.bright.nl/nieuws/1702278/deze-mini-windmolen-presteert-bij…

Fraunhofer is niet de minste, die publiceren geen onzin.. Dat is heel anders te interpreteren dan de zoveelste uitvinding van een mkb bedrijfje.

Ik mis toch nog concrete getallen en een richtprijs / levertijd.

Op vrijdag 17 oktober 2025 10:04:04 schreef PE9SMS:
Fraunhofer is niet de minste, die publiceren geen onzin..

Het is geen publicatie van Fraunhofer, maar van een nieuwssite.
Op de site van Fraunhofer heb ik er nog niets over kunnen vinden. Het is dus de vraag hoe serieus dit is.

Die publicatie is er wel

@HMH,
Je was net wat sneller.