Op dinsdag 8 oktober 2024 14:20:58 schreef ohm pi:
[...]Interessant! Stel je voor dat er geen lucht maar water door de buis gaat. Ook daar is de druk achter de turbine lager dan voor de turbine. De stroomsnelheid is hetzelfde, want water is niet samendrukbaar. Dit houdt dus in dat je bij gelijke massa's en gelijke stroomsnelheden uit water meer energie kunt halen dan uit lucht, want na de turbine moet de windsnelheid verhoogd worden (kost mechanische energie) en met water hoeft dat niet.
@rew,
Toch blijf ik hierbij.
In beschreven situatie, nl luchtstroom door een buis, wordt de lucht ergens samengeperst en ergens anders geëxpandeerd. Bij samenpersen ontstaat warmte en bij expanderen wordt warmte uit de omgeving onttrokken. Warmte, samenpersen, expanderen, dat gaat nooit met een rendement van 100%.
Water is niet samenpersbaar, dus daar is geen energieverlies.
Op woensdag 9 oktober 2024 05:15:29 schreef rew:
[...]en wat ik beweer is dat als windturbines en niet snelle vliegtuigen het vakgebied is, dan geldt dat ook voor lucht.
Geen idee wat je hiermee bedoel. Ik heb geen verstand van vliegtuigen en ook niet van windturbines.
Het enige wat ik van vliegtuigen weet, is als de voorwaartse snelheid van het vliegtuig nul is tov zijn omringende lucht, dan dondert hij naar beneden als hij al niet op de grond staat.
Jinny
Golden Member
Hoe doen vrouwen op TV dat toch? Wakker worden met prachtig glanzend haar en mooi gestifte lippen..... Wanneer ik wakker word heb ik een coupe 'Leeg geroofd vogelnest' en een incidenteel straaltje kwijl.. Gaat ook door voor 'Wilt wief' naar horen zeggen
Op woensdag 9 oktober 2024 18:33:46 schreef ohm pi:
[...]
@rew,Water is niet samenpersbaar, dus daar is geen energieverlies.
Je vergeet de weerstand van het water tov de omhulling
Er is altijd verlies.
Ook lucht heeft dit verlies (door omhulling), dus dat wordt alles proefondervindelijk uitvlooien. Er zijn niet voor niks windtunnels en waterloopkundige laboratoria.
Even een 'ik zei het toch' (namens de meeste hier).
Laatste nieuws op de website van de "toverturbine" is van september, nog steeds die NEN aanvraag(?). Octrooiaanvraag zou al publiek moeten zijn en is niet te vinden. Interessante vondst op tweakers waar iemand op 28 maart een genoemd patent nr van de website opzoekt:
https://gathering.tweakers.net/forum/list_messages/2268348/2
nonius
set SCE to AUX.
Och god - een VAWT.... het zou ook weer eens geen VAWT (vertical-axis windturbine) zijn...., de wonderturbine die ons gratis van groene stroom gaat voorzien. Op een vroeger forum waar ik ooit actief was noemde men zoiets een 'lawn ornament': tuindecoratie.
En dan ook nog tegen de gevel gemonteerd, of op de schoorsteen, zodat in het hele huis het contactgeluid en de trillingen goed te horen zijn. Einde (nacht-)rust.
Hele simpele vraag voor iedereen die een VAWT wil construeren: vraag uzelf af waarom de grote, commerciële turbines allemaal HAWT zijn (horizontal axis windturbine). Daar is namelijk over nagedacht en het een ander doorgerekend door hoog-gekwalificeerde ingenieurs.
Het rendement van een VAWT is hooguit een paar procent, bij een zeer laag toerentaal, dus lastig om een effectieve generator te bouwen (die al snel groot zou zijn), of er moet gebruik worden gemaakt van een gearbox. En dan ook nog nauwelijks boven de nok van het dak uitstekend, zodat hij geen wind ziet maar alleen maar wat turbulentie....
2000-3000 kWhr per jaar? Not on your Nelly....
Ik schat 20-30 kWhr per jaar. In het eerste jaar tenminste, wanneer de lagers nog niet vastgelopen zijn door gebrek aan regelmatig onderhoud.
Papier (of een mooi gerenderd CAD-ontwerp) is geduldig. Maak me maar wakker als met zo'n speeltje de eerste kWh het lichtnet in is gepompt 
rew
four NANDS do make a NOR . Kijk ook eens in onze shop: http://www.bitwizard.nl/shop/
Op woensdag 9 april 2025 13:50:35 schreef nonius:
Het rendement van een VAWT is hooguit een paar procent,
Daar gaat het hier niet om: De huidige bekende VAWT's zijn rete inefficient. Dat biedt ruimte voor dat imeand een uitvinding doet waardoor zijn VAWT WEL efficient is.
Waar het om gaat, waarom je direct kan zien dat het de claims niet kan waarmaken, is dat met normale nederlandse windsnelheden en hoge (of 100%) efficientie er niet genoeg energie beschikbaar kan zijn om de geclaimde opbrengst te halen.
2000kWh per jaar is volgens mij 228W continue. Bedenk even hoeveel wind je nodig hebt om dat te kunnen halen.
nonius
set SCE to AUX.
Dat biedt ruimte voor dat imeand een uitvinding doet waardoor zijn VAWT WEL efficient is.
Zoals ik al zei: maak me maar wakker als het zover is.
Na 15 jaar mezelf met het onderwerp te hebben beziggehouden heb ik de 'innovative breakthrough!' VAWT-hype al vaak genoeg zien voorbijkomen. Eerst zien, dan geloven. Zelfs HAWTs hebben voor mij teveel nadelen t.o.v. bijv. PV-panelen, waardoor het 'privé-windturbine' idee wat mij betreft volstrekt achterhaald is. (enige uitzondering: daar waar energie schaars en duur is, bijv. op een zeilboot; en dan alleen maar als back-up, met PV-panelen als primaire energiebron; mogelijk een windgenerator zelfs pas als tertiaire energiebron: ik zou eerder een generator op de schroefas zetten om van een windturbine op het dek verlost te zijn.)
Het staat eenieder vrij te bereken hoeveel energie er in wind zit, bij een bepaald turbine-oppervlak en windsnelheid. Neemt niet weg dat je die windsnelheden niet gaat aantreffen 2-3 meter boven de nok van het dak. Daar zul je alleen turbulentie vinden.
Elke vlieger heeft aan den lijve ondervonden dat op hoogte het harder waait dan op grondniveau, en bovendien: laminaire stroming en geen turbulentie. Het is daarom ook niet voor niets dat een goede windturbine op een hoge mast staat. Hoe hoger, hoe beterder (maar helaas ook, hoe duurder). Een inefficiente turbine, die wat mag flierefluiten in de turbulentie rondom een huis.... dat gaat geen zoden aan de dijk zetten.
Turbulentie is vooral leuk als martelwerktuig om de mechanische constructie van je turbine te testen.
Oftewel, high-tech tuindecoratie. Maar het is weer eens wat anders dan een windgong, boeddha-beeldje of tuinkabouter.
(Overigens, mocht iemand toch dat ongelooflijke idee hebben voor een innovatieve en efficiënte VAWT en nog geen generator hebben: ik heb hier nog een aantal generators liggen die al bij zeer lage toerentallen beginnen te genereren. Bij 30 RPM brandt een fietslampje al door.... Zijn tot 3kW synchrone generators, industriële kwaliteit, ontworpen en geconstrueerd door een vakbekwame ingenieur. Voor een goed bod te koop. Enkele ervan zijn ideaal voor een VAWT. (m'n 7.5kW gen hou ik nog even, daar heb ik zelf nog een plannetje voor. En nee, geen VAWT!
)
Ehhhmm kun je mij wat gegevens mailen van die generators?
En dan vraag 2: wat denken jullie van de Genner Windy 3000
Deze overweeg ik aan te schaffen, NAAST een 14.5 kWP PV installatie en voor nood een diesel gen.
Op woensdag 9 april 2025 16:01:33 schreef nonius:
[...]
ik heb hier nog een aantal generators liggen die al bij zeer lage toerentallen beginnen te genereren. Bij 30 RPM brandt een fietslampje al door.... Zijn tot 3kW synchrone generators, industriële kwaliteit, ontworpen en geconstrueerd door een vakbekwame ingenieur. Voor een goed bod te koop. Enkele ervan zijn ideaal voor een VAWT. (m'n 7.5kW gen hou ik nog even, daar heb ik zelf nog een plannetje voor. En nee, geen VAWT!)
Ik heb wel wat interesse, ik wil een gewoon windmolentje maken, geen VAWT. Ik zit al heel lang met dit idee in m'n hoofd, ik heb alleen geen zin om zelf een motor te wikkelen, en de E-bike motoren die ik heb lopen te zwaar. Ik heb al wieken. Wat wil je voor de kleinste generator hebben?
Paulinha_B
Honourable Member
Elke vlieger heeft aan den lijve ondervonden dat op hoogte het harder waait dan op grondniveau
Niet aan den lijve, wel aan de vereiste koerscorrectie
Maar men hoeft het zelfs niet in de praktijk te ervaren, ik herinner het me nog steeds zoals die goede prof het zijn klasje inhamerde: "meer voeten, meer graden, meer knopen" m.a.w. hoe hoger men vliegt, hoe harder de wind, en hij draait ook een beetje.
Dat het harder waait op grotere hoogte komt simpelweg doordat de wind daar minder energie verliest aan wrijving en turbulentie vanwege oppervlakte en relief.
Paulinha_B
Honourable Member
Op woensdag 9 april 2025 17:37:50 schreef High met Henk:wat denken jullie van de Genner Windy 3000
Die webpagina lijkt nogal wat gebakken lucht te bevatten. Er worden vermogens genoemd en jaaropbrengsten zonder vermelding van de montagehoogte - nochtans een zwaarwegende factor. En dat ding zou zogezegd "geluidloos" zijn, in het allerbeste geval is het "fluisterstil" en dan nog is de ene fluisteraar de andere niet 
Overigens: een windturbine met verticale as haalt dan wel minder rendement, voor iemand met beperkte mechanische handigheid en uitrusting is het wel veruit het simpelste dat men kan doen. Het zou mij best wat lijken om er eentje te maken van een meter of drie doorsnede en 2-3 meter hoog, gewoon voor de lol en uit benieuwdheid. Mooi meegenomen dat het hier in Portugal stevig durft waaien, windstilte is hier erg zeldzaam.
En sta me toe in de marge op te merken dat het rendement van PV-panelen ook maar bedroevend is... wat voor mijn part veel te veel wordt stilgezwegen.
nonius
set SCE to AUX.
Ik heb al wieken.
Zo werkt het in de praktijk niet helemaal.... generator en rotorbladen dienen op elkaar afgestemd te worden (gematcht), om te voorkomen dat ze bijv. overtrokken raken ('stall'). Er komt wel het één en ander bij kijken om ze goed op elkaar af te stemmen, ook qua belasting, om te voorkomen dat hij op hol slaat en de rotorbladen vervolgens bij de buren in de muur steken.... Overigens, u weet niet wat mijn 'kleinste' generator is, maar die past in m'n handpalm. Ik zal ze in het weekend ophalen en fotograferen, met relevante data, en contact opnemen. Vermeld dan ook even wat de diameter van uw rotorbladen is. Was toch al een tijdje m'n bedoeling ze op marktplaats te gaan zetten. (</verkooppraatje>; was eigenlijk meer als grap bedoeld trouwens, had hier geen serieuze belangstelling verwacht).
Niet aan den lijve, wel aan de vereiste koerscorrectie
Yep, wind 'ruimt' met de hoogte, ook een heel duidelijk effect. Maar: nooit aan den lijve ervaren tijdens de landing dat de windsnelheid flink afneemt naarmate de hoogte lager wordt? Was ook de reden dat er zo op gehamerd werd om 10-15 km/h sneller te vliegen indien er wat hardere wind stond, om te voorkomen dat, een paar meter boven de grond, de kist overtrekt door plots verminderende windsnelheid (of zelfs een vlaag rugwind).
Op woensdag 9 april 2025 16:01:33 schreef nonius:
Elke vlieger heeft aan den lijve ondervonden dat op hoogte het harder waait dan op grondniveau, en bovendien: laminaire stroming en geen turbulentie.
Als parachutist heb ik nooit iets gemerkt dat het boven harder waait, maar gelukkig was er geen turbulentie. Dat wordt anders een rommeltje in de lucht.
Op woensdag 9 april 2025 17:58:15 schreef Paulinha_B:
[...]
En sta me toe in de marge op te merken dat het rendement van PV-panelen ook maar bedroevend is... wat voor mijn part veel te veel wordt stilgezwegen.
Rendement? Lekker boeiend. Zonlicht is toch gratis.
Doet me aan een natuurkundevraag denken op het middelbare onderwijs. Waarom rijden er in het Andesgebergte stoomtreinen en geen dieseltreinen, terwijl het rendement van een stoomlocomotief 10% en van een diesellocomotief 35% is?
nonius
set SCE to AUX.
Als parachutist heb ik nooit iets gemerkt dat het boven harder waait,
Mogelijk omdat de verticale component van de snelheid domineerde?
De parachutes die wij gebruikten heetten trouwens 'benenbrekertjes'. Met zo'n naam bedenk je je wel twee keer voor je uit een kist stapt..... 
Maar inderdaad, het rendement van PV-panelen is niet zo relevant: op het dak is er toch genoeg ruimte. Te laag rendement? Leg dan gewoon meer panelen. Maar de kosten van een windturbine (en bijbehorende mast met fundering) nemen drastisch toe met de afmetingen.
Paulinha_B, ik zou NOOIT van m'n leven m'n tijd en energie in de bouw van een VAWT stoppen. De voordelen (t.o.v. een HAWT) wegen niet op tegen de nadelen. En een VAWT op grondniveau gaat niet werken, die gaat toch ook op een behoorlijke mast moeten staan. Waar nog eens bijkomt dat de helft van het frontale oppervlak van een VAWT 'verloren' is (niet bijdraagt aan energieopwekking), maar wel meegenomen moet worden in de belastingsberekeningen voor de mast.... Toch in elk geval bij een 'drag-type' VAWT. En een lift-type VAWT is dan weer een uitdaging om te maken.
benleentje
Golden Member
Zoals ohm pi ook zegt rendement is maar een stukje van het geheel. Kostprijs in een ander stukje van het geheel. kan je tegen een redelijk bedrag iets kopen wat je na zeg 7 jaar terug verdient is waar het om gaat.
En bij kleine windmolens is er geen punt dat je het terug verdient en met een beetje pech blijven ze geld kosten. Ook hier is het rendement maar een stukje van het geheel en dat zou op zich geen probleem hoeven te zijn als het altijd hard genoeg waait.
Op woensdag 9 april 2025 17:37:50 schreef High met Henk:
En dan vraag 2: wat denken jullie van de Genner Windy 3000
Leuk om je laptopje mee op te laden. Verder niks van voorstellen.
Als ik gemiddeld 750 W haal, is het goed. Kan ik mijn accu's zelfs conditioneren zonder PV..
We hebben afgelopen jaar 1 maand niet gered met PV op een maand gekeken en dat was december.
Hoop mist en dan doet PV niets.. echter was er toen ook geen wind (anders heb je ook geen mist) daarvoor dus de generator...
Arco
Special Member
Arco - "Simplicity is a prerequisite for reliability" - hard-, firm-, en software ontwikkeling: www.arcovox.com

Willen wij dit weten ?
Too much details 
Overigens zit er wel een luchtje aan die wind generatie.
Maar dat zit er ook aan de claims van "the blade"
Grappig is dat ik voor ze met cijfers kwamen even erover gedacht heb om erin te investeren. Blij dat ik niet in zo'n Windbuil getrapt ben. Het lijkt erop dat Business model is: investeringen binnen halen, zakken vullen en dan faillissement aanvragen.
Op donderdag 10 april 2025 05:48:28 schreef High met Henk:...Het lijkt erop dat Business model is: investeringen binnen halen, zakken vullen en dan faillissement aanvragen.
niets nieuws dus. En als je er een keer intrapt ben je in goed gezelschap, zelfs Philips is er nogal eens ingestonken. Bijvoorbeeld bij Jan Sloot met z'n luchtfietserij.
testman
waar rook was, werkt nu iets niet meer
de uitvinder uit boxtel die overleed net toen het bedrijf moest gaan lopen. ik las de post hierboven en dacht meteen al aan deze. in een tijd dat die compressie techniek nog lang niet zo ver is als nu. 20 jaar geleden intussen en nog is er niks gevonden..
Zelf ook zo'n miskoop gedaan, een horizontale 3 fasen van 90E: pas bij storm kwam er iets meetbaars uit (20W). Met een zelfgebouwde omvormer (6 low-schottkys) ging het iets beter. Met een boost schakeling de 3 volt opgekrikt naar 12 volt en het 12V lampje ging branden. Als laatste met stukjes aangeschroefd pertinax de vleugels vergroot en zowaar, bij wind 3 ging hij al draaien, 100Ma bij 12 volt = 1,2W.